Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tauri:

Men Strejf kommer väl med sitt eget resultat på detta

Vad jag vet så är 52.47% mer än 11.85%.

Det kan du tro. På StatCounter ser det ännu bättre ut för Windows 10 med 13,7%.

Windows 10 accelererar nu och ökar 140% snabbare än vad Windows 7 gjorde vid release över hela världen. Ja 52,47% är mer än 11,85% men Windows 7 har funnits ute på marknaden tolv gånger så lång tid som Windows 10 (6 år jämfört med 6 månader).

Skrivet av Yoshman:

Angående utseende på UI, finns det någon ETA på när man planerar vad jag anser vara Windows 10 störta problem just nu: näst intill total avsaknad av markering av vilket fönster som har "input-focus"?

Vilket fönster har input-fokus här?
http://cdn.ghacks.net/wp-content/uploads/2015/05/window-snap.jpg

Vilket har input-fokus här?
http://cdn2.pcadvisor.co.uk/cmsdata/reviews/3456551/Win_81_Desktop_NEW.jpg

Finns hack för att komma runt detta, något som visar att jag är inte ensam om att inte gilla den normal designen i Win10 (som för övrigt aktivt agerar puckat)

"In a way, Microsoft forces the title bars to be in white color, by programming the uDWM.dll which manages desktop theme to ignore the color specified in the theme file and set the color to white when the current theme file name matches the “aero.msstyles”, the default theme file. If it matches, Windows ignores the color specified in the theme file and sets the color to white. "

Det var snack om att just detta skulle åtgärdas i den stora uppdateringen som kom strax innan jul, men verkar som så inte är fallet. Den som designat beteendet av aktiva fönster i Windows 10 måste endera vara blind eller så kör designerna bara applikationer i fullskärm...

Microsoft jobbar hårt på att förbättra gränssnittet till Redstone. Det har kanske inte helt att göra med de grejerna du nämnde men det är ändå intressant hur de planerar att snygga upp det med bättre skalning bland annat.

http://www.winbeta.org/news/heres-microsoft-plans-scaling-win...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Det var snack om att just detta skulle åtgärdas i den stora uppdateringen som kom strax innan jul, men verkar som så inte är fallet.

Jag är säker på att det har fungerat i någon insider-version för många månader sedan i alla fall, men de kanske ångrade sig.

Edit: Har du alla uppdateringar (min primära windows-burk hade tydligen fastnat på någon gammal version); efter build 10525 (tror jag) kan man få det såhär (utan register- och dll-hack):

Inte jättevackert kanske, men en indikation i alla fall.

Permalänk
Avstängd

De senaste sifrrorna från Steam:

Microsoft har nu ändrat så att Windows 10 är en rekommenderad uppdatering i Windows 7 och 8.1. Det innebär att det kommer laddas hem automatiskt och att användare kommer få ett val om att starta installationen. Det går precis som tidigare fint att tacka nej. Denna förändring kommer inte ske samtidigt på alla datorer utan rullas ut i vågor, det är alltså inte säkert att Windows 10 är en rekommenderad uppdatering på din dator med Windows 7 riktigt ännu.

http://www.pcworld.com/article/3028957/windows/microsoft-star...

Jag tror att det här kommer leda till ett mycket snabbare införande av Windows 10 världen över.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Microsoft har nu ändrat så att Windows 10 är en rekommenderad uppdatering i Windows 7 och 8.1. Det innebär att det kommer laddas hem automatiskt och att användare kommer få ett val om att starta installationen. Det går precis som tidigare fint att tacka nej. Denna förändring kommer inte ske samtidigt på alla datorer utan rullas ut i vågor, det är alltså inte säkert att Windows 10 är en rekommenderad uppdatering på din dator med Windows 7 riktigt ännu.

http://www.pcworld.com/article/3028957/windows/microsoft-star...

Jag tror att det här kommer leda till ett mycket snabbare införande av Windows 10 världen över.

Kanske det, men snälla. Sluta fyll upp mina hårddiskar med saker jag inte har bett om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aene:

Kanske det, men snälla. Sluta fyll upp mina hårddiskar med saker jag inte har bett om.

Om du har ställt in automatiska uppdateringar så har du bett om automatiska uppdateringar och kommer att få det. Har du manuella uppdateringar så kommer du inte få Windows 10 automatiskt. Windows 10 32bit tar cirka 1,9GB utrymme vid nedladdning.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

En sak jag gillar med Windows 10 är att drivrutiner ofta installeras automatiskt. Brukade alltid behöva installera drivrutiner till min HP Laserskrivare och det är skönt att inte längre behöva tänka på det.

Permalänk
Medlem

Har varit mestadels nöjd med win10. Men så i helgen hände det något mycket märkligt. Min bärbara som hittills fungerat bra med win10 ända sedan releasen fick totalspelet. Utan förvarning. Skall börja med att säga att det jag använder min bärbara mer eller mindre enbart för surf.
Nåväl så satt jag i soffan och allt flöt som vanligt. Gick en kort sväng till toaletten och när jag kom tillbaka så fick datorn spelet. Den låste sig och efter ett tag kom ett meddelande om att ett fel uppstått och att den skulle samla information och sedan starta om.
Har lärt mig från min htpc att ( den enda av mina datorer som jag haft strul med win10 i tidigare) det brukar handla om drivisar.
Men inget hände den bara stod och inget hände och till slut ( efter säkert 30 minuter) fick jag bryta strömmen.
Trodde i det har stadiet på hårdvarufel ( gjorde mig sur då datorn inte är mer typ 18 månader och har använts ganska milt).
Men allt startade upp som det skulle tills jag skrivit lösen, sen hände inget mer. Försökte med precis all möjliga felsökningar och återställningar utan att lyckas komma "in i datorn".
Till slut plockade jag fram mina recovery skivor. Idag, 2 dagar senare funkar allt likadant som innan men jag ställer mig en fråga; Vad fan var det som hände och varför? Jag tror för min del att microsoft haft för bråttom. Dom har velat ha ut ett cross-platform os och kunna konkurrera med google play och app store och som funkar på både platta och vanlig dator. Man misslyckades med windows 8 ( som egentligen i grund och botten var bra men för krångligt för den genomsnittliga användaren och dessutom inte särskilt trevligt att använda på pekplattor) och släppte ett buggigt windows 10 i panik.
Har haft ett jäkla klabb med windows update och grafikdrivisar innan jag ansåg mig klar med min bärbara. Och frågan återstår:
Vad fan var det som hände egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Om du har ställt in automatiska uppdateringar så har du bett om automatiska uppdateringar och kommer att få det. Har du manuella uppdateringar så kommer du inte få Windows 10 automatiskt. Windows 10 32bit tar cirka 1,9GB utrymme vid nedladdning.

OK, tur att man ställt den på att kontrollera men låt mig bestämma vad som ska laddas hem och installeras. Hoppas det fungerar nu också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Om du har ställt in automatiska uppdateringar så har du bett om automatiska uppdateringar och kommer att få det. Har du manuella uppdateringar så kommer du inte få Windows 10 automatiskt. Windows 10 32bit tar cirka 1,9GB utrymme vid nedladdning.

Automatisk uppdatering.

Automatisk uppgradering.

För mig är det inte samma sak...

Har inget som så emot Windows 10 egentligen... men Microsoft däremot, sjunker mer och mer för varje nyhet man läser om dem.

Men så länge det finns valfria och dessutom gratis alternativ så behöver man inte gnälla så mycket iallafall.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Om du har ställt in automatiska uppdateringar så har du bett om automatiska uppdateringar och kommer att få det. Har du manuella uppdateringar så kommer du inte få Windows 10 automatiskt. Windows 10 32bit tar cirka 1,9GB utrymme vid nedladdning.

Windows 10 kan inte på något sätt räknas som en uppdatering till Windows 7, utan är ett helt nytt och annat operativsystem, ingen uppdatering av ett befintligt. Att då ladda ner flera GB till W7-datorer i sken av att det är en uppdatering visar att Microsoft kört i diket och passat på att köra över sina kunder på vägen ner.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Windows 10 kan inte på något sätt räknas som en uppdatering till Windows 7, utan är ett helt nytt och annat operativsystem, ingen uppdatering av ett befintligt. Att då ladda ner flera GB till W7-datorer i sken av att det är en uppdatering visar att Microsoft kört i diket och passat på att köra över sina kunder på vägen ner.

Att ladda ner några ynka GB till W7 och W8.1-datorer är definitivt inget problem i de allra flesta fall, vi har haft många fall tidigare där detta har skett utan problem eller gnäll från något håll. Vid uppdateringen från Windows 8.0 till 8.1 till exempel. Den var på runt 3,5GB och ingen klagade. Windows 10 32bit är på cirka 1,9GB.

Det är år 2016 nu, om du hade klagat år 2005 så hade jag dock hållit med dig i och med att internet inte var lika utbyggt och hårddiskutrymmet var mindre på den tiden.

Kolla statistiken på Steam Hardware & Software Survey till exempel. 98,5% har 10GB eller mer ledigt på hårddisken. Notera då också att en uppgradering till Windows 10 i slutändan kommer leda till mer ledigt utrymme på hårddisken, inte mindre.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Att ladda ner några ynka GB till W7 och W8.1-datorer är definitivt inget problem i de allra flesta fall, vi har haft många fall tidigare där detta har skett utan problem eller gnäll från något håll. Vid uppdateringen från Windows 8.0 till 8.1 till exempel. Den var på runt 3,5GB och ingen klagade. Windows 10 32bit är på cirka 1,9GB.

Det är år 2016 nu, om du hade klagat år 2005 så hade jag dock hållit med dig i och med att internet inte var lika utbyggt och hårddiskutrymmet var mindre på den tiden.

Kolla statistiken på Steam Hardware & Software Survey till exempel. 98,5% har 10GB eller mer ledigt på hårddisken. Notera då också att en uppgradering till Windows 10 i slutändan kommer leda till mer ledigt utrymme på hårddisken, inte mindre.

http://i.imgur.com/peqYm3m.png

Tror inte att jag har någonstans gett tillstånd till MS att installera vad fan de känner för på min dator. Win10 är inte en uppdatering till win7 oberoende av hur mycket ledig plats det är på användarens disk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Om du har ställt in automatiska uppdateringar så har du bett om automatiska uppdateringar och kommer att få det. Har du manuella uppdateringar så kommer du inte få Windows 10 automatiskt. Windows 10 32bit tar cirka 1,9GB utrymme vid nedladdning.

Vem använder 32-bit idag år 2016..?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av DaBone:

Vem använder 32-bit idag år 2016..?

Jag och många fler - speciellt i virtuella miljöer där utrymme/kostnad på SSD är en av parametrarna - utöver kompabilitet med legay 16 bit program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Jag och många fler - speciellt i virtuella miljöer där utrymme/kostnad på SSD är en av parametrarna - utöver kompabilitet med legay 16 bit program.

Dock tror jag de flesta idag vill använda mer än 4GB RAM...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

De senaste sifrrorna från Steam:
http://i.imgur.com/m2stgsa.png

Microsoft har nu ändrat så att Windows 10 är en rekommenderad uppdatering i Windows 7 och 8.1. Det innebär att det kommer laddas hem automatiskt och att användare kommer få ett val om att starta installationen. Det går precis som tidigare fint att tacka nej. Denna förändring kommer inte ske samtidigt på alla datorer utan rullas ut i vågor, det är alltså inte säkert att Windows 10 är en rekommenderad uppdatering på din dator med Windows 7 riktigt ännu.

http://www.pcworld.com/article/3028957/windows/microsoft-star...

Jag tror att det här kommer leda till ett mycket snabbare införande av Windows 10 världen över.

Vilket innebär att W7 fortfarande är störst på steam trotts att du utsåg W10 till vinnare för någon vecka sedan.
Tittar man sedan oberoende på om det är 32-bit eller 64-bit så är skillnaden ännu större då W7 ligger på 44,11%, så det kommer troligen ta många månader innan W10 går om på steam

Lägg där till att dom flesta som inte kan så mycket om datorer och har automatiska updates troligen redan har blivit påtvingade W10 så MS desperata försök att forcera in W10 i övrigas datorer kommer sannolikt inte ge den respons MS önskar eftersom flertalet troligen kommer tacka nej till installationen.

Undrar när MS skall lära sig att man kommer inte någon vart med tvång och påtryckningar, bättre om dom lagt energin på att göra W10 till ett OS som uppskattas av alla och som merparten självmant vill installera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Att ladda ner några ynka GB till W7 och W8.1-datorer är definitivt inget problem i de allra flesta fall, vi har haft många fall tidigare där detta har skett utan problem eller gnäll från något håll. Vid uppdateringen från Windows 8.0 till 8.1 till exempel. Den var på runt 3,5GB och ingen klagade. Windows 10 32bit är på cirka 1,9GB.

Det är år 2016 nu, om du hade klagat år 2005 så hade jag dock hållit med dig i och med att internet inte var lika utbyggt och hårddiskutrymmet var mindre på den tiden.

Kolla statistiken på Steam Hardware & Software Survey till exempel. 98,5% har 10GB eller mer ledigt på hårddisken. Notera då också att en uppgradering till Windows 10 i slutändan kommer leda till mer ledigt utrymme på hårddisken, inte mindre.

http://i.imgur.com/peqYm3m.png

För dem med begränsad månadssurf så är det ändå en ganska stor mängd data. Speciellt om det är något de inte ens vill ha.

Trots att det står så här i Windows Update, "Updates won't download over a metered connection (where charges may apply)" så laddas uppdateringarna ändå ned. Får hoppas att detta åtgärdas i kommande uppdateringar.

Skrivet av anon127948:

Tror inte att jag har någonstans gett tillstånd till MS att installera vad fan de känner för på min dator. Win10 är inte en uppdatering till win7 oberoende av hur mycket ledig plats det är på användarens disk!

Nu har inte jag själv heller läst igenom villkoren... men kan tänka mig att det står där.

Skrivet av DaBone:

Dock tror jag de flesta idag vill använda mer än 4GB RAM...

Absolut, iallafall på en "vanlig" dator som man använder till mer än bara surf, ordbehandling eller filmtittande.

Permalänk
Medlem

Jag har personligen varit lite negativt inställd till Windows 10, pga det man hört på nätet, samt att det är ett relativt nytt operativsystem. Men eftersom jag uppgraderade datorn och bytte moderkort bl.a. och satt på en Win 8.1 OEM, blev jag TVUNGEN att byta upp mig till slut.

Jag stormtrivs. Var ju tvungen att tweaka sönder det, men det är en del av nöjet när man är nörd. Skulle kanske inte rekommendera en novis att uppdatera OS, dock...

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

Vire okej

Det vore helt 100% om man sluppit all denna skit med övervaknings skiten
vist det mesta går o slå av men ändå .....

M:s vill ju veta precis allt i stort sett vad du kör för program dina lösen ord , bankuppgifter
de säger det skall vara säkert o krypterat men det skall du inte lita på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Angående utseende på UI, finns det någon ETA på när man planerar vad jag anser vara Windows 10 störta problem just nu: näst intill total avsaknad av markering av vilket fönster som har "input-focus"?

Vilket fönster har input-fokus här?
http://cdn.ghacks.net/wp-content/uploads/2015/05/window-snap.jpg

Vilket har input-fokus här?
http://cdn2.pcadvisor.co.uk/cmsdata/reviews/3456551/Win_81_Desktop_NEW.jpg

Finns hack för att komma runt detta, något som visar att jag är inte ensam om att inte gilla den normal designen i Win10 (som för övrigt aktivt agerar puckat)

"In a way, Microsoft forces the title bars to be in white color, by programming the uDWM.dll which manages desktop theme to ignore the color specified in the theme file and set the color to white when the current theme file name matches the “aero.msstyles”, the default theme file. If it matches, Windows ignores the color specified in the theme file and sets the color to white. "

Det var snack om att just detta skulle åtgärdas i den stora uppdateringen som kom strax innan jul, men verkar som så inte är fallet. Den som designat beteendet av aktiva fönster i Windows 10 måste endera vara blind eller så kör designerna bara applikationer i fullskärm...

Ja innan 1511-uppdateringen var det svårt men nu ändrar listen ovanför fönstret färg. Problemet är att webbläsarna som har flikarna i toppen har dålig kontrast. Tror inte Office följer i den markeringen heller, inte kört office i windows 10 dock.

Verkar inte gälla apparna heller. Hade jag inte lagt de ovanför hade man inte kunnat se om jag haft mejlen eller explorer aktivt.
Märkte att det blev en färgad ram runt fönstret om jag körde med en skarp färg i Windows(samma som taskbar). Tycker dock den är lite tunn, hade gärna sett att listen i toppen vart öronmärkt till den färg man valt i Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zlack:

Det vore helt 100% om man sluppit all denna skit med övervaknings skiten
vist det mesta går o slå av men ändå .....

M:s vill ju veta precis allt i stort sett vad du kör för program dina lösen ord , bankuppgifter
de säger det skall vara säkert o krypterat men det skall du inte lita på.

Jag har alla sekretessinställningar på standardinställningarna. Gör bankärenden, "surfar", sparar lösenord på sajter och jag är inte ett dugg orolig. Det man inte vet mår man inte dåligt av. Vad jag gör med min dator känns knappast intressant för någon på MS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Från Superstart.se's Dagens fråga (från igår):

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Från Superstart.se's Dagens fråga (från igår):
http://s15.postimg.org/oy5t88nwr/dagens_fr_ga_2016_02_01.jpg

Gör man om det till en Strejf undersökning så är det 34% som tycker det är bra och 62% som inte gillar det.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Det kan du tro. På StatCounter ser det ännu bättre ut för Windows 10 med 13,7%.

http://www.valuewalk.com/wp-content/uploads/2016/02/StatCounter-os-ww-monthly-201506-201601.png

Windows 10 accelererar nu och ökar 140% snabbare än vad Windows 7 gjorde vid release över hela världen. Ja 52,47% är mer än 11,85% men Windows 7 har funnits ute på marknaden tolv gånger så lång tid som Windows 10 (6 år jämfört med 6 månader).

Microsoft jobbar hårt på att förbättra gränssnittet till Redstone. Det har kanske inte helt att göra med de grejerna du nämnde men det är ändå intressant hur de planerar att snygga upp det med bättre skalning bland annat.

http://www.winbeta.org/news/heres-microsoft-plans-scaling-win...

Snabbare? Nej. Det går inte "snabbare".

Skrivet av strejf:

De senaste sifrrorna från Steam:
http://i.imgur.com/m2stgsa.png

Microsoft har nu ändrat så att Windows 10 är en rekommenderad uppdatering i Windows 7 och 8.1. Det innebär att det kommer laddas hem automatiskt och att användare kommer få ett val om att starta installationen. Det går precis som tidigare fint att tacka nej. Denna förändring kommer inte ske samtidigt på alla datorer utan rullas ut i vågor, det är alltså inte säkert att Windows 10 är en rekommenderad uppdatering på din dator med Windows 7 riktigt ännu.

http://www.pcworld.com/article/3028957/windows/microsoft-star...

Jag tror att det här kommer leda till ett mycket snabbare införande av Windows 10 världen över.

Ännu mer idioti från Microsoft.
Tydligen så vill de fullständigt våldta och köra över sina kunder, för att trycka ut sitt W10 NSA Spyware operativ till "alla".

Ska Microsoft ha kunderna kvar så måste de skärpa sig, fler o fler lämnar sjunkande Windows "skutan".

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Snabbare? Nej. Det går inte "snabbare".

Windows 10 = 200 miljoner installationer efter 5 månader

Windows 7 = 240 miljoner installationer efter 12 månader

http://www.engadget.com/2010/10/21/windows-7-moves-240-millio...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Hello! Jag har erfarenhet av båda OS:en men gick igår tillbaka till 7:an. Inget OS är perfekt, de har sina olika nackdelar men jag tycker att Windows 7 är något bättre. En ominstallation, vilket jag gör regelbundet, tycker jag går fortare med Windows 7. Några saker som irriterar mig med Windows 10 är (eventuellt) spioneri, man kan inte manuellt godkänna uppdateringar på WU, en j*vla massa totalt onödiga appar, längre tid att göra inställningar, var tvungen att ha Start10 m m...

Jag letade efter en mjukvara till Windows 7 som kan hjälpa till att hindra den förbannade GWXen! Lösningen: http://ultimateoutsider.com/downloads OBS! Välj EJ alternativet Clear Windows Update Cache.

Dessa uppdateringar skippar jag (jag har ställt in WU på att söka men inte installera något automatiskt):

KB2952664
KB3035583
KB3068708
KB3075249
KB3080149
KB3107998

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag har alla sekretessinställningar på standardinställningarna. Gör bankärenden, "surfar", sparar lösenord på sajter och jag är inte ett dugg orolig. Det man inte vet mår man inte dåligt av. Vad jag gör med min dator känns knappast intressant för någon på MS.

Skickades från m.sweclockers.com

Är du på riktigt eller?

Tror du verkligen att någon kan ta dig på allvar när du är den mest biased personen på detta forum? Spelar ingen roll vad MS gör eller vad folk tycker så vänder du och vrider på saker.

Kan för den delen säga att Windows 10 är ett ok OS, men efter hur MS som företag beter sig mot sina kunder säger det inget annat än att man är totalt maktfullkomliga och situationen på marknaden är gravt osund.

Att sedan påstå att "Det man inte vet mår man inte dåligt av." som argument till när folk är oroliga över övervakningen säger ju nästan allt om dig.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DaBone:

Vem använder 32-bit idag år 2016..?

Jag kör 32-bitars Windows 10 på min 2-in-1 enhet, Dell Venue 11 Pro. På den har jag precis fått igång VirtualBox 5 (4.x fungerade aldrig på Win10) där 32-bitars Ubuntu server 14.04 LTS rullar. Kör denna maskin som en reselaptop då batteritiden är 15-16 timmar!

Win10 har fungerat sådär på den här maskinen under hösten, men nu har det kommit en del uppdaterade drivare så den fungerar allt bättre. Vet inte hur många andra som har haft problem med drivare, men skulle fortfarande säga att Win10 har lite beta-stämpel över sig. Mest för att drivare inte riktigt kommit upp till acceptabel nivå, men finns även lite vassa hörn kvar i OSet också som jag inte tycker finns i Win7 och Win8.1.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Yoshman:

Jag kör 32-bitars Windows 10 på min 2-in-1 enhet, Dell Venue 11 Pro. På den har jag precis fått igång VirtualBox 5 (4.x fungerade aldrig på Win10) där 32-bitars Ubuntu server 14.04 LTS rullar. Kör denna maskin som en reselaptop då batteritiden är 15-16 timmar!

Win10 har fungerat sådär på den här maskinen under hösten, men nu har det kommit en del uppdaterade drivare så den fungerar allt bättre. Vet inte hur många andra som har haft problem med drivare, men skulle fortfarande säga att Win10 har lite beta-stämpel över sig. Mest för att drivare inte riktigt kommit upp till acceptabel nivå, men finns även lite vassa hörn kvar i OSet också som jag inte tycker finns i Win7 och Win8.1.

Ett vasst hörn ? >

Known issue for pc flight 14251
After choosing “Reset This PC” under Settings > Update & Security > Recovery – your PC will be in a unusable state. There is no workaround if your PC gets into this state and you will need to reinstall Windows.
•You might see a WSClient.dll error dialog after logging in. We’re working on a fix for this but as a workaround, you can run the following in Command Prompt with administrative rights: schtasks /delete /TN “\Microsoft\Windows\WS\WSRefreshBannedAppsListTask” /F
•The Connect button does not show up in Action Center. The workaround is to press Windows key + P and then click “Connect to a wireless display”.
•Due to a recent memory management change, you may see periodic app crashes or other memory related app errors. Rebooting your PC may correct the issue. Due to this issue, the Github client will not launch. If you need to use the Github client – the workaround is to rollback to the previous build.
•F12 Developer Tools will not load in Microsoft Edge. Should be fixed in the next build.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Snabbare? Nej. Det går inte "snabbare".

Skrivet av strejf:

Windows 10 = 200 miljoner installationer efter 5 månader

Windows 7 = 240 miljoner installationer efter 12 månader

http://www.engadget.com/2010/10/21/windows-7-moves-240-millio...

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.statista.com/chart/3864/windows-10-adoption/

Slängde ihop ett eget diagram lite snabbt med senaste datan ifrån NetMarketShare.

Går det snabbare för Windows 10? Beror på hur/vart man kollar.

Tänk som sagt på att Windows 10 är en kostnadsfri uppdatering för de flesta som kör Windows 7 och 8.1.