Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem

Någon mer som har en Lenovo E540 och har problem med pekplattan i windows 10?

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon127948:

Precis. Lyssna på strejf. MS PR skulle aldrig ljuga för dig som användare. Det är en feature att de spionerar på dig för då vet de att du har rent mjöl i påsen och det skulle aldrig bli missbrukat. Om något så har historien lärt oss att massövervakning är något helt underbart och samhällen där den tillämpades var rena paradis...

Ja och dessutom känns det tryggt att inga hackare ger sig på ställen som lagrar känslig data, tänk bara vad roligt det kan bli om nån får tillgång till en massa användardata, MS i sig är en tveksam firma och än så länge så har ju inget varit helt säkert heller och ju mer data det finns att få desto mer kan man anstränga sig för att få den, tex Kina skulle nog gärna vilja ha alla uppgifter från MS, Google och Facebook av helt andra anledningar än företagen själva, datan kommer nån dag troligen att hamna i fel händer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Microsoft (och Apple, Google osv) går ut och säger att de kan komma att lämna ut personliga uppgifter ifall myndigheterna( där tänker många NSA) ber om det.
Mailkonversationer kan tex lämnas ut.
Det betyder de facto att Microsoft byggt in verktyg för att kunna "spionera" på vem som helst.
Om nu Snowden kunde bevisa att USA "spionerade" på mäktiga VÄNNER som Angela Merkel, Fracois Hollande osv så varför skulle de dra sig för att göra det på allmänheten?
Nu måste väl kampen mot terrorism fortsätta, men frågan är hur mycket av kontrollen som egentligen behövs. Vem sätter gränserna för exakt var gränsen går för vad som är tillåtet?
Microsoft osv är säkerligen tvingade att lämna ingångar i sina os till myndigheterna.
Att tro något annat är mer än lite naivt.
Sen betyder inte det att myndigheterna kan göra som de vill även om de skulle vilja komma åt olaglig streaming och filnedladdning/uppladdning tex.
Tyvärr har terroristorganisationer och kriminella nätverk gjort så att alla blir drabbade.
Polisens arbete på nätet har bara börjat och jag tycker det är grymt bra när polisen kan komma åt pedofiler och svin som kumlamannen.
Att vara anonym på nätet och kunna ge sig på vem som helst utan att straffas är inte rätt.
Jag skulle tro att även Sweclockers sparar ipadresser ifall någon begår ett brott på sajten.
Men iaf, så länge "spioneriet" begränsas till brott av den grövre sorten så tycker jag det e ok. Och, nej det e aldrig rätt att begå ett brott (även om Snowdens "brott" är varje medborgares skyldighet i samhället, nämligen att påpeka fel i systemet) men polisen och myndigheterna borde lägga mer tid på att lösa grova brott som mord och våldtäkt OCH internetbedrägerier.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

"Spybot Anti-Beacon" kanske kan vara ett bra gratisalternativ för er som är så paranoida... varför man nu skulle lita på ett 3:e-partsprogram vet jag inte, men... nåja.

Fungerar till Windows 7 och 8 också.

http://i.imgur.com/ghDgcYC.png

Känns ju "mycket säkrare" att lita på ett tredjepartsprogram än Microsoft...

Många av den här typen av program som låtsas att ta bort "spioneriet" i datorn, installerar faktiskt spioneri i datorn. DoNotSpy10 med flera installerar ADware i bakgrunden till exempel.

Källa:
https://youtu.be/u1kGMCfb2xw?t=599

Summan blir alltså att istället för att du bara måste lita på att Microsoft inte spionerar så måste du nu också lita på att ditt "anti-spionprogram" inte heller spionerar.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Känns ju "mycket säkrare" att lita på ett tredjepartsprogram än Microsoft...

Många av den här typen av program som låtsas att ta bort "spioneriet" i datorn, installerar faktiskt spioneri i datorn. DoNotSpy10 med flera installerar ADware i bakgrunden till exempel.

Källa:
https://youtu.be/u1kGMCfb2xw?t=599

Summan blir alltså att istället för att du bara måste lita på att Microsoft inte spionerar så måste du nu också lita på att ditt "anti-spionprogram" inte heller spionerar.

Och här håller jag med fullständigt. Varför skulle jag lita på att ett program som jag inte kan kontrollera inte ägnar sig åt att spionera? Hade det funnits instruktioner om inställningar jag kunde göra för att stoppa allt vad Windows 10 gör så hade det varit en sak. Nu gör det inte det.

Vilket är varför jag istället gjorde det logiska. Jag uppgraderade Windows 7 till Linux, i mitt fall Arch.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Känns ju "mycket säkrare" att lita på ett tredjepartsprogram än Microsoft...

Många av den här typen av program som låtsas att ta bort "spioneriet" i datorn, installerar faktiskt spioneri i datorn. DoNotSpy10 med flera installerar ADware i bakgrunden till exempel.

Källa:
https://youtu.be/u1kGMCfb2xw?t=599

Summan blir alltså att istället för att du bara måste lita på att Microsoft inte spionerar så måste du nu också lita på att ditt "anti-spionprogram" inte heller spionerar.

Precis. Problemet är att MS spionerar på användaren från första början. Hade MS inte gjort det hade det hela varit bra. Men det är tydligt att MS ser det som sin uppgift att spionera på alla sina användare och då är ända alternativet win7 (som går hålla fri från spion delar) eller andra OS.

Bara för att de flesta tredjeparts program inte går att lita på betyder INTE att man ska låta MS spionera på en.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gummybearkiller:

Microsoft (och Apple, Google osv) går ut och säger att de kan komma att lämna ut personliga uppgifter ifall myndigheterna( där tänker många NSA) ber om det.
Mailkonversationer kan tex lämnas ut.
Det betyder de facto att Microsoft byggt in verktyg för att kunna "spionera" på vem som helst.
Om nu Snowden kunde bevisa att USA "spionerade" på mäktiga VÄNNER som Angela Merkel, Fracois Hollande osv så varför skulle de dra sig för att göra det på allmänheten?
Nu måste väl kampen mot terrorism fortsätta, men frågan är hur mycket av kontrollen som egentligen behövs. Vem sätter gränserna för exakt var gränsen går för vad som är tillåtet?
Microsoft osv är säkerligen tvingade att lämna ingångar i sina os till myndigheterna.
Att tro något annat är mer än lite naivt.
Sen betyder inte det att myndigheterna kan göra som de vill även om de skulle vilja komma åt olaglig streaming och filnedladdning/uppladdning tex.
Tyvärr har terroristorganisationer och kriminella nätverk gjort så att alla blir drabbade.
Polisens arbete på nätet har bara börjat och jag tycker det är grymt bra när polisen kan komma åt pedofiler och svin som kumlamannen.
Att vara anonym på nätet och kunna ge sig på vem som helst utan att straffas är inte rätt.
Jag skulle tro att även Sweclockers sparar ipadresser ifall någon begår ett brott på sajten.
Men iaf, så länge "spioneriet" begränsas till brott av den grövre sorten så tycker jag det e ok. Och, nej det e aldrig rätt att begå ett brott (även om Snowdens "brott" är varje medborgares skyldighet i samhället, nämligen att påpeka fel i systemet) men polisen och myndigheterna borde lägga mer tid på att lösa grova brott som mord och våldtäkt OCH internetbedrägerier.

Med tanke på att NSAs chef ljög för kongressen och att de spionerar på amerikaner trots att det är förbjudet måste man vara väldigt naiv för att tro att de inte skulle spionera på oss som inte är amerikaner. NSA läser, lyssnar och ser allt som körs över skype inklusive video tack vare MS som villigt samarbetar med de och aktivt saboterade säkerheten i skype. Innan skype blev uppköpt av MS gnällde polisen överallt om den sedan blev det plötsligt dödstyst om skype.

Terrorism förhindras genom att inte ge folk skäl att hata och vilja hämnas på dig. Ett bra start är att sluta bomba och skapa revolutioner i diverse länder.
Massövervakning å andra sidan är ytterst användbar för att hålla koll på populationen som skulle kunna säga emot politikers och de rikas missbruk av befolkningen och statliga resurser (något som vi ser väldigt tydligt i Sverige).
Det är därför som de flesta regeringar i EU och USA stödjer diverse terrorist grupper då det skapar bra tillfällen för rika att profitera och om de man terroriserar slår tillbaka är det alltid mot vanligt folk (utom när IRA slog mot bankers inkomster i City of London) och detta gör det lättare att sälja massövervakning av jävla populationen som är den ända riktiga faran för rika och politiker. Det är win win scenario utom för vanligt folk som, om de har tur, blir övervakat med minskade rättigheter och friheter och, om de inte har tur, blir mördade av diverse terrorister eller demokrati exporterande bomber.

Permalänk
Skrivet av anon127948:

Med tanke på att NSAs chef ljög för kongressen och att de spionerar på amerikaner trots att det är förbjudet måste man vara väldigt naiv för att tro att de inte skulle spionera på oss som inte är amerikaner. NSA läser, lyssnar och ser allt som körs över skype inklusive video tack vare MS som villigt samarbetar med de och aktivt saboterade säkerheten i skype. Innan skype blev uppköpt av MS gnällde polisen överallt om den sedan blev det plötsligt dödstyst om skype.

Terrorism förhindras genom att inte ge folk skäl att hata och vilja hämnas på dig. Ett bra start är att sluta bomba och skapa revolutioner i diverse länder.
Massövervakning å andra sidan är ytterst användbar för att hålla koll på populationen som skulle kunna säga emot politikers och de rikas missbruk av befolkningen och statliga resurser (något som vi ser väldigt tydligt i Sverige).
Det är därför som de flesta regeringar i EU och USA stödjer diverse terrorist grupper då det skapar bra tillfällen för rika att profitera och om de man terroriserar slår tillbaka är det alltid mot vanligt folk (utom när IRA slog mot bankers inkomster i City of London) och detta gör det lättare att sälja massövervakning av jävla populationen som är den ända riktiga faran för rika och politiker. Det är win win scenario utom för vanligt folk som, om de har tur, blir övervakat med minskade rättigheter och friheter och, om de inte har tur, blir mördade av diverse terrorister eller demokrati exporterande bomber.

Så är det, men det enda vapnet mot terrorism är att utbilda och ge folk arbete.
Tack vare Putin så undveks ett totalt haveri i Syrien. När USA o Sverige ville bomba Assad så sa han nej.
De säljer vapen till regimen visst, men att ge Isis och al quaida makt o pengar är inte rätt väg..
Off topic, men en del av den stora bilden runt USA:s oförmåga att förstå omvärlden och då spionera på alla.

Permalänk
Medlem

In Private i Edge var visst inte så privat...

http://www.idg.se/2.1085/1.648696/microsoft-edge-privat

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Den här tråden lever på nåder. Samtidigt vore det att acceptera medvetet sabotage att låsa den eftersom några medlemmar ignorerar forumreglerna. Skärp till er nu och sluta tjafsa om samma saker om och om igen.

Jag har raderat ett flertal inlägg, där vissa innehöll personangrepp och andra sidospår eller helt irrelevanta saker.

/KimTjik

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Ok. Nu ska jag faktiskt klaga på Windows 10 och Microsoft lite.

Min fru har en bärbar dator som kom med Windows 7. Givetvis uppgraderade jag den till Windows 10 Home så fort som möjligt. "Skaffa Windows 10" appen sa att allt i datorn var kompatibelt. Uppgraderingen gick bra och allt såg ok ut till en början. Men med jämna mellanrum kraschade grafikdrivrutinen. Jag tänkte att det går nog över efter några patchar eller att Microsoft ser till att skicka ut en ny drivrutin från AMD så småningom. Givetvis rapporterade jag felet i Microsofts Feedback-app.

Det är både ett AMD Radeon HD 6480G och ett AMD Radeon HD 7400M Series kort i datorn, alltså en dual-setup av grafikkort. Givetvis mycket gamla grafikkort och troligtvis ingenting som AMD supporterar på Windows 10.

Datumen på drivrutinerna är 2015-08-21 för 6480G-kortet och 2015-11-04 för 7400M-kortet. Alltså drivrutiner som är släppta efter att Windows 10 kom ut på marknaden.

Men appen sa som sagt att datorn var kompatibel. Nu har det gått nästan sex månader sedan jag uppgraderade datorn och grafikdrivrutinen kraschar fortfarande. Därför köpte jag igår en SSD på Inet som jag fick levererad idag (snabb leverans!). Installerade den fort i hennes dator och kör in en ren installation av Windows 10 Home x64. Uppdaterar allt i Windows Update. Men grafikdrivrutinen fortsätter att krascha...

Så nu blir det till att köpa en ny dator åt henne, vi kan givetvis inte ha en dator med något annat än Windows 10 i hushållet och en grafikdrivrutin som kraschar någon gång per dag är inte acceptabelt, trots att allt som händer är att det kommer upp en liten ruta som talar om att den har kraschat.

Det ska tilläggas att jag har uppgraderat fem andra datorer här hemma utan problem (till och med en gammal laptop som är tillverkad 2006) och otaliga datorer åt vänner och bekanta. Men det här tråkigt, jag är ärligt besviken på Microsoft.

Jag har nu kontaktat Microsoft support om mitt problem (fick betala 799kr för att öppna ett supportcase). De har fjärrstyrt maskinen och kollat men ej fått ordning på det, ärendet är eskalerat vidare hos Microsoft. Blir spännande att se vad det leder till.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Jag har nu kontaktat Microsoft support om mitt problem (fick betala 799kr för att öppna ett supportcase). De har fjärrstyrt maskinen och kollat men ej fått ordning på det, ärendet är eskalerat vidare hos Microsoft. Blir spännande att se vad det leder till.

Känns lite onödiga pengar Men skulle vara kul och höra resultatet, verkar som detta problem härjat ett tag för många olika personer och datorkonfigurationer.

Win 10 för mig efter senaste buggen som jag lyckades fixa, så har det än rullat på (hoppas det fortsätter så). Är störande att Windows 10 får så märkliga buggar, som inte ens går att felsöka. Tidigare windows har man lyckas lösa det utan återställning (som inte löste det i mitt fall, utan var tvungen att byta till min andra skärm för felet skulle försvinna).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag har nu kontaktat Microsoft support om mitt problem (fick betala 799kr för att öppna ett supportcase). De har fjärrstyrt maskinen och kollat men ej fått ordning på det, ärendet är eskalerat vidare hos Microsoft. Blir spännande att se vad det leder till.

Hej!

Hade du provat med AMD's rekommenderade/senaste drivrutiner eller bara med drivrutiner genom Windows?

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag har nu kontaktat Microsoft support om mitt problem (fick betala 799kr för att öppna ett supportcase). De har fjärrstyrt maskinen och kollat men ej fått ordning på det, ärendet är eskalerat vidare hos Microsoft. Blir spännande att se vad det leder till.

Kan bli intressant att följa om Microsoft kan komma med någon förklaring till problemet.

Med min Laptop med Intel HD4600 + Nvidia GTX860m så fungerar det hela bra utan några krascher eller "drivrutinen har slutat svara och återställts" med första versionerna av Windows 10

Efter den stora Novemberuppdatering så blev det rejäla problem med grafikkorten och färska drivrutiner, och fick testa ett flertal äldre innan det blev någorlunda stabilt men inte helt bra, så helt klart har Microsoft ändrat på något som påverkar detta...
och intel och Nvidia har också anpassat sina drivrutiner efter detta då senare Nvidia och senaste Intel är stabila igen..

Jag kan använda senaste drivrutiner igen, senaste Intel och Nvidia kraschar inte utan är helt stabila.
Knepiga med din dator är väl att det inte (tror jag) inte kommer några nyare drivare till då AMD verkar släppt supporten

Intressant i det hela är att om jag installerar senaste Intel drivare (som är helt stabila nu) så hittar Windows update en uppdatering för Intel grafiken som återigen ställer till det och det blir drivrutin har slutat svara osv ca var tionde minut.

Åtgärdat det hela med att gömma denna uppdatering så den inte laddas ner och installeras.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag har nu kontaktat Microsoft support om mitt problem (fick betala 799kr för att öppna ett supportcase). De har fjärrstyrt maskinen och kollat men ej fått ordning på det, ärendet är eskalerat vidare hos Microsoft. Blir spännande att se vad det leder till.

Google är ett lite billigare alternativ.

Tvivlar på att Microsoft kan göra någonting åt problemet. Isåfall borde det redan varit ordnat efter alla dessa år.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Gropenator:

Och här håller jag med fullständigt. Varför skulle jag lita på att ett program som jag inte kan kontrollera inte ägnar sig åt att spionera? Hade det funnits instruktioner om inställningar jag kunde göra för att stoppa allt vad Windows 10 gör så hade det varit en sak. Nu gör det inte det.

Vilket är varför jag istället gjorde det logiska. Jag uppgraderade Windows 7 till Linux, i mitt fall Arch.

Det diskuteras på många forum. Finns scripts och kommandon
Problemet är att det är så mycket inbakat i Windows så det kanske inte är det lättaste.

Permalänk
Medlem

Även jag har konstanta grafikkrascher med min laptop med intelgrafiken, väljer jag att köra med Nvidiagrafiken istället försvinner i princip krascherna. Nu spelar det inte så stor roll för mig eftersom jag ska göra mig av med 10:an och installera win 7 när jag får fatt i drivrutinerna jag behöver. Det blir lite småkluddigt eftersom det är en skylake laptop, men det ska väl gå.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Ta tillbaka den gamla/klassiska menyn i aktivitetsfältet.

Finns det någon Tips/Tricks tråd för Windows 10, säg till.
Men lägger det här så länge.
Nu har jag äntligen hittat ett litet trix som gör att man får tillbaka den vanligare och lite mer "snyggare"(i min mening) context menu(alltså menyn som ploppar upp vid högerklick av aktivtetsfältet.
Det är dock inget registerhack, utan batch fil som byter ut till den klassiska menyn.
Hittade det här: DeviantArt
Källan som personen refererar till är här: http://www.askvg.com/tip-get-rid-of-dark-context-menu-in-wind...

Väldigt simpelt. Gå igenom de enkla stegen. D.v.s Ladda ner -> Gå till respektive 64(x64) / 32(x86) -bitars version av ditt OS och kör Load_XX.bat filen. Fungerade för mig direkt. Ville bara tipsa om det, görs på egen risk.

(Lånad bild)

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Finns det någon Tips/Tricks tråd för Windows 10, säg till.
Men lägger det här så länge.
Nu har jag äntligen hittat ett litet trix som gör att man får tillbaka den vanligare och lite mer "snyggare"(i min mening) context menu(alltså menyn som ploppar upp vid högerklick av aktivtetsfältet.
Det är dock inget registerhack, utan batch fil som byter ut till den klassiska menyn.
Hittade det här: DeviantArt
Källan som personen refererar till är här: http://www.askvg.com/tip-get-rid-of-dark-context-menu-in-wind...

Väldigt simpelt. Gå igenom de enkla stegen. D.v.s Ladda ner -> Gå till respektive 64(x64) / 32(x86) -bitars version av ditt OS och kör Load_XX.bat filen. Fungerade för mig direkt. Ville bara tipsa om det, görs på egen risk.

http://orig12.deviantart.net/75a0/f/2016/022/1/e/windows_10_taskbar_context_menu_tweaker_by_vishal_gupta-d9ovk13.png
(Lånad bild)

Fast då hade jag personligen installerat Windows 7 för att få ett mer enhetligt operativsystem sett till design. Den svarta passar mycket bättre in i Windows 10 designen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Fast då hade jag personligen installerat Windows 7 för att få ett mer enhetligt operativsystem sett till design. Den svarta passar mycket bättre in i Windows 10 designen.

Jo, men ändå ser klumpigt och fult ut. I Windows 8.X så (vad jag minns) såg inte den menyn ut som den gör idag..
Märkte att det försvinner vid omstart men går att lägga till att köra batch-filen automatiskt vid start.

Detta fixas genom detta:

Gå till:
C:\Users\DittAnvändarNamn\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup

Lägg in Load_x64 eller Load_x86 samt TaskBarMenuTweaker_x64.dll direkt i mappen

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av jocke92:

svarta passar mycket bättre in i Windows 10 designen.

Svart bakgrund med vit text passar på en begravningsinbjudan. Mest lättläst är svart text på vit botten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Svart bakgrund med vit text passar på en begravningsinbjudan. Mest lättläst är svart text på vit botten.

Då få de väl designa om hela Windows 10, eller varför inte göra som i Windows phone 8 där man kan välja mörkt eller ljust? Det viktigaste är att det är enhetligt och cleant

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jocke92:

Då få de väl designa om hela Windows 10, eller varför inte göra som i Windows phone 8 där man kan välja mörkt eller ljust? Det viktigaste är att det är enhetligt och cleant

Är ju bara att köra det vita hög-kontrast-temat

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Är ju bara att köra det vita hög-kontrast-temat
http://piclair.com/data/4bave.jpg

Går ju, fast inte riktigt lika elegant tema

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Finns det någon Tips/Tricks tråd för Windows 10, säg till.
Men lägger det här så länge.
Nu har jag äntligen hittat ett litet trix som gör att man får tillbaka den vanligare och lite mer "snyggare"(i min mening) context menu(alltså menyn som ploppar upp vid högerklick av aktivtetsfältet.
Det är dock inget registerhack, utan batch fil som byter ut till den klassiska menyn.
Hittade det här: DeviantArt
Källan som personen refererar till är här: http://www.askvg.com/tip-get-rid-of-dark-context-menu-in-wind...

Väldigt simpelt. Gå igenom de enkla stegen. D.v.s Ladda ner -> Gå till respektive 64(x64) / 32(x86) -bitars version av ditt OS och kör Load_XX.bat filen. Fungerade för mig direkt. Ville bara tipsa om det, görs på egen risk.

http://orig12.deviantart.net/75a0/f/2016/022/1/e/windows_10_taskbar_context_menu_tweaker_by_vishal_gupta-d9ovk13.png
(Lånad bild)

Ljus text mot mörk bakgrund är ganska så behagligt när man befinner sig i ett mörkt rum. Många mobiler/surfplattor har ju idag ett så kallat "nattläge" där texten ändras till vit och bakgrunden till svart.

Annars så är mörk text på ljus bakgrund mest behagligt och inte lika ansträngande för ögonen.

Turligt nog så använder inte hela GUI:t samma färgsättning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jocke92:

Går ju, fast inte riktigt lika elegant tema

Det jag såg så var det lite fula linjer på vissa ställen, annars så såg det väl helt okej ut.
Jag kör dock det vanliga.

Permalänk
Medlem

Windows 10 har faktiskt gått om Win XP nu... Inte illa...

http://www.aftonbladet.se/partnerstudio/digitalalivet/a9fa828...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Källa NetMarketShare 31 Januari 2016

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Men Strejf kommer väl med sitt eget resultat på detta

Vad jag vet så är 52.47% mer än 11.85%.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Datavetare

Angående utseende på UI, finns det någon ETA på när man planerar vad jag anser vara Windows 10 störta problem just nu: näst intill total avsaknad av markering av vilket fönster som har "input-focus"?

Vilket fönster har input-fokus här?

Vilket har input-fokus här?

Finns hack för att komma runt detta, något som visar att jag är inte ensam om att inte gilla den normal designen i Win10 (som för övrigt aktivt agerar puckat)

"In a way, Microsoft forces the title bars to be in white color, by programming the uDWM.dll which manages desktop theme to ignore the color specified in the theme file and set the color to white when the current theme file name matches the “aero.msstyles”, the default theme file. If it matches, Windows ignores the color specified in the theme file and sets the color to white. "

Det var snack om att just detta skulle åtgärdas i den stora uppdateringen som kom strax innan jul, men verkar som så inte är fallet. Den som designat beteendet av aktiva fönster i Windows 10 måste endera vara blind eller så kör designerna bara applikationer i fullskärm...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer