Asrock blockerar överklockning av låsta processorer med nya BIOS

Permalänk
Melding Plague

Asrock blockerar överklockning av låsta processorer med nya BIOS

Samtidigt som Intel täpper till den så kallade Prime95-buggen stryps möjligheten att överklocka låsta processorer, vilket nu får avtryck hos Asrocks Z170-moderkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

RIP. Vädjar er alla att inte uppdatera, obviously.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Vad praktiskt att de hade en bugg de flesta vill få patchad samtidigt som de täpper till överklockningshålet. Hade kanske inte varit så många som uppdaterat annars.

Permalänk

När Asrock och Asus låser upp låsta processorer, genomför de någon slags exploit, använder de sig utav odokumenterade funktioner eller hur står det till?

Permalänk
Entusiast

Vart det någon som faktiskt överklockade med den här metoden?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Om en moderkortstillverkare säljer moderkort som har som stora funktion att tillåta överklockning av icke-K Skylake och de sedan stoppar den funktionen med en BIOS uppdatering så är det ju vrickat.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

@Campaigner:
Det var ju inte direkt tillåtet från början. Jag bara väntade på att detta skulle hända

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Är ju bara att använda den gamla biosen? Man måste ju inte uppdatera bios.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Ser inga problem med detta..
Vill man överklocka så har man ju skaffat en K CPU ändå....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ggustavsson:

Ser inga problem med detta..
Vill man överklocka så har man ju skaffat en K CPU ändå....

Nä vissa har faktiskt inte gjort det

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

@Whaleboobs: Är vad jag förstått bara att basfrekvensen inte är låst, Intel hoppades kanske bara att ingen skulle vara dum nog att pilla på den då det ger rejäla bieffekter

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem

Vet någon om det är möjligt att byta tillbaka till BIOS som har stöd för överklockning om man byter till senaste bioset?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Förstår att de låser ner det när en 6400 i5a klockar nästan lika bra som K CPuerna:
http://overclocking.guide/overclocking-non-k-intel-skylake-cp...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Med tanke på prisskillnaden som är just nu mellan K respektive icke-K så ser jag detta som ett icke-problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Ser inga problem med detta..
Vill man överklocka så har man ju skaffat en K CPU ändå....

Det var ett tag när Skylake kom (några månader) där det var väldigt svårt att få tag på just K modeller av 6600 och 6700. Så många köpte då 6600/6700 utan K (för att slippa vänta på att K modeller skulle inkomma i lager) när de fick reda på att man kunde överklocka dom ändå med hjälp av vissa moderkortstillverkare.

Så med andra ord, lite douchebag av Intel - speciellt när man bäddar in en populär buggfix i samma update, vilket gör att man "tvingar" vissa att uppdatera.

Permalänk
Medlem

Det borde inte vara några större problem för den kunnige att göra ett eget bios som plockar tillbaka funktionerna från tidigare version men behåller buggfixen. Skulle bli förvånad om det inte kom ut snart.

EDIT: Sen ska man i min mening aldrig uppdatera BIOS om man inte måste. Jag har inte haft en enda hängning som jag kan härleda till "prime95" buggen, enda gången det hängt sig är för att jag klockat för högt. Denna hets med att alltid ha senaste versionen är inte alltid bra

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt dåligt att intel får utöva sådanna här påtryckningar på en moderkortstillverkare.

Men men.. Det blir bättre ZEN, som jag sagt ett tag nu

Mna åsikter i frågan finns väldokumenterade i den andra tråden så ni kan ju läsa där vid intresse. Jag har dragit detta så många varv att jag tröttnat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jeg begynte å overclocke rundt 2002, da var det "tabu" å gjøre slikt med hardware, vi ble kallade freaks...nerder....wierdos
Vi ville pushe grenser,ha mer ytelse... vi lærte om fsb,pci,northbridge, fant fram løkolven og modifiserte...good old days

Overclocking har aldri vært "godkjent" av hardvare produsentene før på de seinere år, da de fant ut at man kunne tjene penger på overclocking.

Intel dont care about you...its all about the dollar.

Im a overclocker by heart, this is just a new challenge for us.

Visa signatur

Oldschool overclocker

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bad Habit:

Är ju bara att använda den gamla biosen? Man måste ju inte uppdatera bios.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet då är att man sitter på ett system som räknar fel. Samma uppdatering fixar "Prime"-felet.

Men, som det pratats om i både gårdagens tråd men också dagens, så bör det komma custom-uppdateringar som ger stöd för klockning igen. Inga officiella sådanna vilket ändå får anses vara okej. Bättre det än inget alls i mitt tycke.

Permalänk
Medlem

R.I.P fun stuff!

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Asrock blev alltså dom första att lägga upp röven och ta emot.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Var det någon som trodde att Intel med sitt monopol och kontrolbehov skulle ge oss konsumenter något gratis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Asrock blev alltså dom första att lägga upp röven och ta emot.
/Lifooz

De andra lär också göra samma sak de kommer inte ha något val. Du kan ju se det som att asrock är snabbast på att rulla ut uppdateringar istället.

Permalänk

tänkte bara lite historiskt sätt vad vore om......

om intel hade inte funnits vad skulle vi ha för processorer idag? Är det IBM som skulle ha monopol? typ? Hur snabbas processorer skulle vi ha idag?

Många hatar intel. Men är det befogat...historiskt sätt?? (och ja, jag minns vad de gjorde mot amd

Permalänk
Medlem

@Dual-Tjur: Om man är religiöst lagd så skulle man kunna säga som såhär: "Intel kommer brinna i Helv..."

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk

Måste ju gå att få pengarna tillbaka för detta. Om man marknadsför en funktion som man sedan tar bort ska man kunna häva köpet av moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

De andra lär också göra samma sak de kommer inte ha något val. Du kan ju se det som att asrock är snabbast på att rulla ut uppdateringar istället.

Det har du ioförsig rätt i.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Hur är det idag? Är inte uefi bios fortfarande modulärt?

Om man förutsätter att det fortfarande är modulärt så kan den som överklockar lyfta ut Sky OC från en äldre bios och lägga in i en nyare, visserligen mer jobb och mer krångligt nu än vad det var förr.

För nog är en del av tjusningen med överklockning att man åstadkommit något som går utanför den vanliga användarens möjlighet, att man gått förbi hinder!

Förr så brukade jag ändra och bygga om bioser för att få support för nyare cpu'er, scsi och raid controllers eller för nya inställningar för kontroll av clock chip direkt i moderkortet, var då ofta att man plockade moduler från olika tillverkares bioser och byggde en egen helt unik bios.

Kommer ihåg hur mycket man kontrollerade och ibland även byggde två identiska bioser för att kontrollera att allt blivit rätt, för att inte tala om adrenalin kicken när man flashat och startade om

Det borde ju fortfarande gå med en uefi bios...

För att inte tala om den ökade kunskapen det ger för den som vill överklocka

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Får väll vänta på custom bios då eller söka sig till andra företag som tänkt vägra att blockera överclockning

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av infigo:

@Campaigner:
Det var ju inte direkt tillåtet från början. Jag bara väntade på att detta skulle hända

Möjligt, har inte koll där. Men att göra reklam för moderkort o ha som stor funktion att den kan klocke icke-K processorer för att sen ta bort funktionen....ja, får se hur det blir till slut.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]