Vilken disk ska jag välja?

Permalänk

Vilken disk ska jag välja?

Hej!
Ska köpa mig en ny 6 tb disk till datorn för att lagra film, musik och bilder. Tanken är att senare bygga en dedikerad dator enbart för lagring och Plex media server.

Har bestämt mig för Western digital och har mest sneglat på WD 6 TB RED pga garanti på 3 år. Är det värt några hundralappar extra för 1 års extra garanti?

Vad skulle ni ha valt?

RED

GREEN

BLUE

MVH
Niklas

Permalänk
Medlem

@Supreme22
Ska den stå på 24/7 och snurra så är RED bästa optimerad för ett sådant ändamål.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus VG34VQL3A
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Tanken är att den ska stå igång 24/7. Så det spelar ingen roll att den är optimerad för att användas i en NAS?

Permalänk
Medlem

@Supreme22: Din dedikerade dator kommer ju i stort sätt vara en NAS...

Permalänk

Haha... ja, så kan man juh också se det =). Så ni skulle ha valt RED?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supreme22:

Haha... ja, så kan man juh också se det =). Så ni skulle ha valt RED?

Jepp

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

WD Pink

@Supreme22
Skämtåsido... RED fungerar utmärkt som single disk, men kan vara lite onödigt pris för det. Största skillnaden är i FW, bla hur disken hanterar läsfel, som kan bli både fördel och nackdel som single disk.

Nackdel är att den kommer ge upp efter 7 sekunder och bara ge dig läsfel.
Fördelen är att den kommer ge upp efter 7 sekunder när den ändå inte kan rädda det utan rätt mjukvara
Vanliga diskar kan hålla på en min eller 2 och sluta svara, vilket gör recovery av data svårare. De fungerar mer eller mindre lika förutom det och deras IDLE tid innan de spinner ner. Så som andra säger ovan 24/7 är denna byggd för.

Tänk dock på att garanti är garanti på disken för tillverkningsfel, för tex måndags ex, men inte din data. Ta hellre flera 4TB och ha backup, än en stor 6TB och tro att garantin kommer rädda dig, för det gör den inte. Även den bästa disken, oavsett 1 års eller 100års garanti kan gå sönder och ta all din data med sig.