Dell XPS 15 med Skylake release? redan nu till veckan?

Permalänk
Medlem

Ni som beställde 4K/512Gb/16Gb från Dells hemsida, hur lång tid tog det ungefär för er att få datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EjjeZ:

Ni som beställde 4K/512Gb/16Gb från Dells hemsida, hur lång tid tog det ungefär för er att få datorn?

För min del precis 3 veckor... (var fredag när Schenker ringde så kan ju gå lite fortare...) Men inte någon fantastisk hastighet på leveranser med tanke på året...

Permalänk
Medlem
Skrivet av EjjeZ:

Ni som beställde 4K/512Gb/16Gb från Dells hemsida, hur lång tid tog det ungefär för er att få datorn?

Beställde FHD varianten, men det bör inte spela någon roll, men men...
Det tog 2 veckor totalt för mig, 6 dagar för dell att plocka, posta datorn och 4 dagar för schenker att frakta den

Visa signatur

Fractal Design Define XL || EVGA BQ 650W || ASUS PRIME X370-PRO ||AMD Ryzen 5 1600 + Noctua U12P ||Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || RX470 8 GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

För min del precis 3 veckor... (var fredag när Schenker ringde så kan ju gå lite fortare...) Men inte någon fantastisk hastighet på leveranser med tanke på året...

Skrivet av isidor:

Beställde FHD varianten, men det bör inte spela någon roll, men men...
Det tog 2 veckor totalt för mig, 6 dagar för dell att plocka, posta datorn och 4 dagar för schenker att frakta den

Tack för svar! Beställde i måndags, hoppas det inte tar allt för lång tid

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Dravond:

För min del precis 3 veckor... (var fredag när Schenker ringde så kan ju gå lite fortare...) Men inte någon fantastisk hastighet på leveranser med tanke på året...

Problemet verkar vara att de skickas från fabrik i Asien istället för från ett lager mycket närmre i Europa. Vet inte om det är för att spara pengar eller för att de har på tok för många backordrar. Det senare kan ju stämma med tanke på hur poppis den blivit.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Problemet verkar vara att de skickas från fabrik i Asien istället för från ett lager mycket närmre i Europa. Vet inte om det är för att spara pengar eller för att de har på tok för många backordrar. Det senare kan ju stämma med tanke på hur poppis den blivit.

Hur vet du att de skickas från asien? Bara nyfiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Problemet verkar vara att de skickas från fabrik i Asien istället för från ett lager mycket närmre i Europa. Vet inte om det är för att spara pengar eller för att de har på tok för många backordrar. Det senare kan ju stämma med tanke på hur poppis den blivit.

Skrivet av EjjeZ:

Hur vet du att de skickas från asien? Bara nyfiken

Kan ju flika in att min skeppades från en ort (Limerick) i Irland, så antar att det beror på. Vet inte om det tillför så mycket, men mer info är väl alltid bättre:)

Visa signatur

Fractal Design Define XL || EVGA BQ 650W || ASUS PRIME X370-PRO ||AMD Ryzen 5 1600 + Noctua U12P ||Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || RX470 8 GB ||

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av EjjeZ:

Hur vet du att de skickas från asien? Bara nyfiken

Dela hade det gått mycket fortare om det inte hade varit så, och sen var det den information jag fick från Dell här i tråden.

Skrivet av isidor:

Kan ju flika in att min skeppades från en ort (Limerick) i Irland, så antar att det beror på. Vet inte om det tillför så mycket, men mer info är väl alltid bättre:)

På Schenkers sida står det Limerick, men det är nog bara för att de har en annan firma från Asien till Europa.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Dela hade det gått mycket fortare om det inte hade varit så, och sen var det den information jag fick från Dell här i tråden.

På Schenkers sida står det Limerick, men det är nog bara för att de har en annan firma från Asien till Europa.

Okej, visste inte att dell hade sagt något om det här Är väl bara att förbereda sig för några långa veckor nu

Permalänk
Medlem

Jag kände lite på 13" & 15" bredvid varandra i butik, och har konstaterat att för 15" var både storlek och vikt över min gräns för en pryl som man ska bära med sig.

Bara en tanke för dom som tänkt bära med sig datorn dagligen. Tyvärr blir man av med möjligheten till en HQ processor..

Permalänk

Beställde en xps 13 9350 och förvänta mig få den nästa vecka då det stog 2-3 dagars leveranstid. Står nu "Beräknat leveransdatum: 2016-03-02"... Ska ringa de på måndag och se vad som hänt, får väl annars beställa från dustin eller något.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av RsSpelensMakt:

Beställde en xps 13 9350 och förvänta mig få den nästa vecka då det stog 2-3 dagars leveranstid. Står nu "Beräknat leveransdatum: 2016-03-02"... Ska ringa de på måndag och se vad som hänt, får väl annars beställa från dustin eller något.

Antagligen detsamma som oss andra. De verkar inte ha någon lagerföring närmre oss än Asien, tyvärr.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Antagligen detsamma som oss andra. De verkar inte ha någon lagerföring närmre oss än Asien, tyvärr.

Vi får väl lida tillsamans

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av RsSpelensMakt:

Vi får väl lida tillsamans

Haha ja. Det jobbigaste är väl ingen information på över en vecka!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Pratade med Dell kundservice och de sa att de skickar från fabriken i Asien, därför det tar så lång tid.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P500A Moderkort: ASRock B650M HDV/M.2-.
Processor: Ryzen 7 7800X3D -RAM: G.Skill 6000MHz CL30 -
Nätaggregat: Evga Supernova G2 1300W Grafikkort: EVGA RTX 3080 Ti FTW3 Ultra -.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av WHProductions:

Pratade med Dell kundservice och de sa att de skickar från fabriken i Asien, därför det tar så lång tid.

Japp, se tidigare inlägg

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av WHProductions:

Pratade med Dell kundservice och de sa att de skickar från fabriken i Asien, därför det tar så lång tid.

Man kan inte heller beställa med någon express shipping så som DHL Express...
Hade gärna betalat 500kr extra för att ha det inom ett par dagar <.<

När man lägger 13000kr på en laptop hos en svensk sida så förväntar man ju inte mer än 2 veckors leverans tid (det borde dock vara 1 vecka).

Kunde lika gärna köpt det billigare via ebay...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RsSpelensMakt:

Man kan inte heller beställa med någon express shipping så som DHL Express...
Hade gärna betalat 500kr extra för att ha det inom ett par dagar <.<

När man lägger 13000kr på en laptop hos en svensk sida så förväntar man ju inte mer än 2 veckors leverans tid (det borde dock vara 1 vecka).

Kunde lika gärna köpt det billigare via ebay...

Men kan du då få den med nordisk keyboardlayout?

Permalänk
Skrivet av EjjeZ:

Men kan du då få den med nordisk keyboardlayout?

Möjligtvis.

Det är dock inget problem för mig då jag inte använder mig utav äöå på arbetet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RsSpelensMakt:

Möjligtvis.

Det är dock inget problem för mig då jag inte använder mig utav äöå på arbetet.

Jaha, dåså

Permalänk

Cha alla,

Jag funderar på en XPS 15 (http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?oc=bnx5516&model_id=xps-15-9550-laptop&c=se&l=sv&s=bsd&cs=sebsdt1) och kommer att använda den *mest* för jobb och då kanske den är lite overkill. Jag använder dock ganska tunga applikationer och kör ofta virtuella maskiner på den. Men det har jag koll på.

Vad jag undrar är två saker.

1) Hur är maskinen för spel? Jag spelar inte jättemycket på PC, men det vore nice att kunna göra det. Kör en del FPS och inom närmaste skulle jag vilja kunna köra The Division på den (och lite "äldre" som fallout 4). Jag är inte någon hardcore-körjagintemedmaxinstlällningarsåkanjaglikagärnalåtabli. Vad går 960M för? Är det ett ok kort? Och hur är skärmen? Jag har förstått att en del tycker den är långsam för spel. Kan jag köra en extern (gaming)skärm istället utan prestandaförluster?

2) Är det någon som har kört dualboot win10/linux på maskinen? Har inte använt windows på flera år och har inte behövt dual boota...

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ZombieGoose:

Cha alla,

Jag funderar på en XPS 15 (http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?oc=bnx5516&model_id=xps-15-9550-laptop&c=se&l=sv&s=bsd&cs=sebsdt1) och kommer att använda den *mest* för jobb och då kanske den är lite overkill. Jag använder dock ganska tunga applikationer och kör ofta virtuella maskiner på den. Men det har jag koll på.

Vad jag undrar är två saker.

1) Hur är maskinen för spel? Jag spelar inte jättemycket på PC, men det vore nice att kunna göra det. Kör en del FPS och inom närmaste skulle jag vilja kunna köra The Division på den (och lite "äldre" som fallout 4). Jag är inte någon hardcore-körjagintemedmaxinstlällningarsåkanjaglikagärnalåtabli. Vad går 960M för? Är det ett ok kort? Och hur är skärmen? Jag har förstått att en del tycker den är långsam för spel. Kan jag köra en extern (gaming)skärm istället utan prestandaförluster?

2) Är det någon som har kört dualboot win10/linux på maskinen? Har inte använt windows på flera år och har inte behövt dual boota...

Notebookcheck har ett bra test där de visar spelprestanda. Dualboot brukar inte vara några problem, Finns bra guider om man söker lite.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZombieGoose:

Cha alla,

Jag funderar på en XPS 15 (http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?oc=bnx5516&model_id=xps-15-9550-laptop&c=se&l=sv&s=bsd&cs=sebsdt1) och kommer att använda den *mest* för jobb och då kanske den är lite overkill. Jag använder dock ganska tunga applikationer och kör ofta virtuella maskiner på den. Men det har jag koll på.

Vad jag undrar är två saker.

1) Hur är maskinen för spel? Jag spelar inte jättemycket på PC, men det vore nice att kunna göra det. Kör en del FPS och inom närmaste skulle jag vilja kunna köra The Division på den (och lite "äldre" som fallout 4). Jag är inte någon hardcore-körjagintemedmaxinstlällningarsåkanjaglikagärnalåtabli. Vad går 960M för? Är det ett ok kort? Och hur är skärmen? Jag har förstått att en del tycker den är långsam för spel. Kan jag köra en extern (gaming)skärm istället utan prestandaförluster?

2) Är det någon som har kört dualboot win10/linux på maskinen? Har inte använt windows på flera år och har inte behövt dual boota...

Dell XPS 15 GAMING Fallout 4

Dell XPS 15 Infinity (late 2015) Gaming Review incl. commentary

Dell XPS 15 GAMING (GTA 5)

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Notebookcheck har ett bra test där de visar spelprestanda. Dualboot brukar inte vara några problem, Finns bra guider om man söker lite.

Tack för svar! Som sagt var, det var länge sedan (läs 10 år sedan) jag dual bootade. Antingen kört ren Linux eller UNIX. *Hur* man gör är nog inga problem utan hag undrade mest om det var någon som hade ... dåliga... erfarenheter av det...

Grymt tack!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ZombieGoose:

Tack för svar! Som sagt var, det var länge sedan (läs 10 år sedan) jag dual bootade. Antingen kört ren Linux eller UNIX. *Hur* man gör är nog inga problem utan hag undrade mest om det var någon som hade ... dåliga... erfarenheter av det...

Jag kommer göra detsamma så jag hoppas inte det ska vara några problem. Det enda som stod om det i formateringsguiden som länkades här tidigare i tråden, så var det att man skulle ändra om till AHCI för SSD:ni BIOS (eller om det redan var på och man skulle låta det vara?).

Hur som helst, vi får väl se om datorn dyker upp någon gång.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av ZombieGoose:

Tack för svar! Som sagt var, det var länge sedan (läs 10 år sedan) jag dual bootade. Antingen kört ren Linux eller UNIX. *Hur* man gör är nog inga problem utan hag undrade mest om det var någon som hade ... dåliga... erfarenheter av det...

Grymt tack!

Skrivet av Dunder:

Jag kommer göra detsamma så jag hoppas inte det ska vara några problem. Det enda som stod om det i formateringsguiden som länkades här tidigare i tråden, så var det att man skulle ändra om till AHCI för SSD:ni BIOS (eller om det redan var på och man skulle låta det vara?).

Hur som helst, vi får väl se om datorn dyker upp någon gång.

Återkom gärna med lite erfarenheter när ni testat dual-boot. Skulle vara spännande att höra om det är helt problemfritt eller om det är något som ställer till det! 😀

Permalänk
Medlem

Någon som hittat en trevlig sleeve som passar bra än? Vet att Dell har en egen, men jag tycker personligen att 665kr är lite väl mycket...

Permalänk
Medlem

Beställt en XPS15 FHD/512GB/16GB/i7 nu! Tyvär är ordern beräknad till 2016-03-04 Blir att kasta ut spyware10 på den när den kommer och installera arch! Ska återkomma med hur linux stödet är så fort jag får datorn.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av upl8447:

Beställt en XPS15 FHD/512GB/16GB/i7 nu! Tyvär är ordern beräknad till 2016-03-04 Blir att kasta ut spyware10 på den när den kommer och installera arch! Ska återkomma med hur linux stödet är så fort jag får datorn.

Med tanke på att det finns en "Ubuntu edition" (developer edition) så borde ju Linux funka bra

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

@Dunder:
Jo förväntar mig inga större problem med distar som kör minst kernel 4.4. Lite googlande löser det mesta då det oftast finns någon mer kunnig än en själv som löst problemet innan. Men har aldrig använt en dator med linux innan där jag har haft behov av prime eller bumblebee så det blir lite intresant att prova på det samt att se hur batteritiden blir. Sen kan ju saker så som gester och snabb knappar vara lite kneppigt att få igång men brukar gå att googla fram.

Sen bara för att det finns en linux verision av något så betyyder inte det att produkten i sig fungerar bra med linux. Titta på Intel Compute stick som använder en sketen Realtek krets för wifi i sin ubuntu edition. Som knappt går att få tag på drivrutiner till (Finns källkod för en drivrutin på github). Själv har jag bara lyckats hitta en dist (Antegros) som kan kompila den utan att ladda ner dependencys. Men oftast är det ett bra tecken att det finns en linux verision.

Men finns det verkligen en xps15 Developer edition bara sätt prat om xps13 i denna generation av XPS?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)