Permalänk
Medlem

Hjälp med DIY moderkortsplåt!

Håller på och bygger ett eget chassi men undrar vilken metall/tjocklek jag ska ha på moderkortsplåten. Vad rekommenderar ni kunniga? För tillfället tänkte jag använda mig av en 1 mm aluminiumplåt som jag tänkte vattenskära ut, med hål för moderkortet och allt, och sedan gänga hålen. Men det jag oroar mig för är att det är för flexigt och för smalt för att kunna skruva.

Visa signatur

Världen bästa och högljudaste dator FTW!
Sapphire 7970 Vapor X - MSI Z77 G45 - Cooler Master GX 650W - Intel i5 3570k - 1 TB HDD - Cooler Master Storm Scout II -
2x8 GB Corsair Vengeance - Cooler Master 212 EVO

Permalänk
Medlem

Jag tor 1mm aluminium är stadigare än det som sitter i köpes chassin. Jag hade då inte oroat mig för att använda det...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag hade minst kört på 1,5mm aluminium men det är i min smak för tunt.
Gillar känslan av premium och stabilitet till 100% så föredrar 2-3mm men det är absolut inget måste.

Permalänk
Medlem

1 mm kan räcka men det är förmodligen säkrare att gå upp en bit.
De flesta chassi-tillverkare bearbetar plåten för att det ska bli styvare och för att kunna använda mindre material.
Du kan styva upp genom att bocka alla kanter. Gör du ett hål för att kunna byta kylare utan att skruva loss moderkortet, Bocka kanterna där också. Du kan också nita fast L- profiler på baksidan. Använd också inte för mjuk aluminium om du ska gänga i det.
Du kan också använda mutternitar.

Permalänk
Medlem

Stigningen på en M3 skruv är 0.5 mm. Det skulle inte bli mycket till grepp för en skruv - jag skulle använda muttrar på baksidan.
Sen tänk på att de legeringar av aluminium som är lättast att hitta i plåt ofta är av en mjukare sort; med sådan plåt i 1 mm så tror jag snarare att det skulle bli moderkortet som skulle stadga upp plåten istället för att plåten skulle stadga upp moderkortet.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Stigningen på en M3 skruv är 0.5 mm. Det skulle inte bli mycket till grepp för en skruv - jag skulle använda muttrar på baksidan.
Sen tänk på att de legeringar av aluminium som är lättast att hitta i plåt ofta är av en mjukare sort; med sådan plåt i 1 mm så tror jag snarare att det skulle bli moderkortet som skulle stadga upp plåten istället för att plåten skulle stadga upp moderkortet.

Distanserna jag ska använda mig av är M2, med stigning på 0,4 mm, så det kanske funkar bättre. Men antar att det är bättre att använda stål än aluminium i det här fallet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Sapphire 7970 Vapor X - MSI Z77 G45 - Cooler Master GX 650W - Intel i5 3570k - 1 TB HDD - Cooler Master Storm Scout II -

Permalänk
Medlem

När du skruvar plåten på plats i lådan och sedan moderkortet på plats på plåten får du vad som kan liknas vid någon slags fackverk. Chassi, plåt och moderkort kommer stadga varandra. 1mm räcker alla gånger i den meningen.

Det som skulle kunna få mig att fundera på grövre plåt är gängan för distanserna, förutsatt förstås att du inte tänkte sätta distanserna med mutter på baksidan. En M2-gänga har som du mycket riktigt vill mena 0.4 mm stigning, du kommer alltså bara få 2.5 varv gänga om du tänkt gänga i plåten, vilket är alldeles för lite. Tumregeln är att du vill göra gängans djup 1.5 gånger dess diameter i mjuka material som aluminium för att uppnå full styrka i förbandet, dvs du behöver en 3 mm tjock plåt. Då det inte är några krafter att tala om här kan du ju dock kompromissa lite. Kom bara ihåg att inte dra fast distanserna för kung och fosterland sedan.

Ska du vattenskära är det å andra sidan inte jobbigare att bearbeta en grövre plåt. Kanske lika bra att köra på en rejäl plåt på en gång?

Edit: konstig styckesindelning...

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

När du skruvar plåten på plats i lådan och sedan moderkortet på plats på plåten får du vad som kan liknas vid någon slags fackverk. Chassi, plåt och moderkort kommer stadga varandra. 1mm räcker alla gånger i den meningen.

Det som skulle kunna få mig att fundera på grövre plåt är gängan för distanserna, förutsatt förstås att du inte tänkte sätta distanserna med mutter på baksidan. En M2-gänga har som du mycket riktigt vill mena 0.4 mm stigning, du kommer alltså bara få 2.5 varv gänga om du tänkt gänga i plåten, vilket är alldeles för lite. Tumregeln är att du vill göra gängans djup 1.5 gånger dess diameter i mjuka material som aluminium för att uppnå full styrka i förbandet, dvs du behöver en 3 mm tjock plåt. Då det inte är några krafter att tala om här kan du ju dock kompromissa lite. Kom bara ihåg att inte dra fast distanserna för kung och fosterland sedan.

Ska du vattenskära är det å andra sidan inte jobbigare att bearbeta en grövre plåt. Kanske lika bra att köra på en rejäl plåt på en gång?

Edit: konstig styckesindelning...

Om jag ändå skulle vilja köra med 1 mm plåt, skulle jag kunna använda en mutter den sista biten som någon sa tidigare?
EDIT: Distanserna var tydligen M3.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyAnidE:

Om jag ändå skulle vilja köra med 1 mm plåt, skulle jag kunna använda en mutter den sista biten som någon sa tidigare?
EDIT: Distanserna var tydligen M3.

Jo, du kan alltid dra en mutter på baksidan istället för att gänga plåten, eller varför inte kombinera, så kringgår du problematiken.

M2 eller M3 är typ hugget som stucket ur det hänseendet. Det handlar om 20% längre stigning på gängan bara, och därmed 20% tjockare plåt för att uppnå samma antal gängor i respektive plåt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!