Dator för animation, filmredigering och spel, 14K?

Permalänk
Medlem

Dator för animation, filmredigering och spel, 14K?

Hej!
Har efter flera år med Mac bestämt mig för att skaffa en PC och hoppas kunna få lite råd här.
Datorn kommer huvudsakligen att användas till animation, bild – och filmredigering (After Effetcs, Photoshop,Illustrator, Premiere, TVPaint) men jag vill samtidigt ha en bra speldator som orkar med en hel del på den fronten. Kanske också bör nämna att just after effects projekten kan bli ganska tunga ibland.
Såg att det var rea på denna (i alla fall i några timmar till…): https://www.komplett.se/komplett-gamer-premium-i45-skylake-edition/11045
Kan det vara något? Skulle det kanske gå att sätta ihop något bättre själv?
Hade tänkt lägga ungefär 14000 kr på det hela... Om det nu verkar realistiskt i förhållande till mina önskemål?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Vi kollar:

i7-6700K - OK! Standardkylaren är kanske inte så skoj men det går ju att byta vid behov.
16GB minne - OK!
GTX 970 - OK! Inte tystaste kortet på marknaden men inget fel på prestandan. De bättre korten är halvpassiva, dvs fläkten startar enbart när kortet belastas tungt.
BX100 SSD - OK men det finns bättre.

Kort sagt är det en maskin som definitivt kommer uppfylla dina behov men du kan förmodligen få en smula bättre för nån tusenlapp extra om du plockar ihop själv i form av tystare chassi, tystare grafikkort och snabbare SSD.

Ett alternativ är att du köper denna och klämmer in en 250/500GB SSD till för dina aktuella projekt.
Om du har stora AE-projekt kan du vilja uppgradera till 32GB minne också, men även det går ju att göra senare.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Skrivet av Stocks:

Hej!
Har efter flera år med Mac bestämt mig för att skaffa en PC och hoppas kunna få lite råd här.
Datorn kommer huvudsakligen att användas till animation, bild – och filmredigering (After Effetcs, Photoshop,Illustrator, Premiere, TVPaint) men jag vill samtidigt ha en bra speldator som orkar med en hel del på den fronten. Kanske också bör nämna att just after effects projekten kan bli ganska tunga ibland.
Såg att det var rea på denna (i alla fall i några timmar till…): https://www.komplett.se/komplett-gamer-premium-i45-skylake-edition/11045
Kan det vara något? Skulle det kanske gå att sätta ihop något bättre själv?
Hade tänkt lägga ungefär 14000 kr på det hela... Om det nu verkar realistiskt i förhållande till mina önskemål?

Tacksam för svar!

@reflux: Processorn är den låsta varianten i7-6700, inte K-modellen, samt att Skylake-processorerna kommer inte med någon standardfläkt.

Tycker du får mer kvalité för pengarna med ett eget plock, slog ihop ett paket åt dig lite snabbt. Citera om du undrar över något.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R5 | CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D @ 3,4GHz | MoBo: ROG Strix B450-F Gaming | GPU: GTX 3060 Ti 6GB | PSU: Fractal Design Integra M 750W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neutrum00:

@reflux: Processorn är den låsta varianten i7-6700, inte K-modellen, samt att Skylake-processorerna kommer inte med någon standardfläkt.

Du har så rätt, läste för snabbt och tänkte att det var konstigt att det inte stod något om fläkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Neutrum00s paket är helt ok, men du vill ha Nvidia till Adobes program, så kör med ett GTX 970 istället, och överväg en Samsung EVO 512GB SSD om du bara ska ha en.

Så, bort med grafikkortet och beställ ett https://www.komplett.se/product/835338/datorutrustning/grafik... innan midnatt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neutrum00:

Tycker du får mer kvalité för pengarna med ett eget plock, slog ihop ett paket åt dig lite snabbt. Citera om du undrar över något. http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/9158317/2016-02-17

Skrivet av reflux:

Neutrum00s paket är helt ok, men du vill ha Nvidia till Adobes program, så kör med ett GTX 970 istället, och överväg en Samsung EVO 512GB SSD om du bara ska ha en.

Så, bort med grafikkortet och beställ ett https://www.komplett.se/product/835338/datorutrustning/grafik... innan midnatt.

Tack för svar! Lutar åt att köra Nvidia, så det får nog bli till att beställa nu snabbt och med nämnda byten. Skulle också gärna sätta in mer ram. Några förslag där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stocks:

Tack för svar! Lutar åt att köra Nvidia, så det får nog bli till att beställa nu snabbt och med nämnda byten. Skulle också gärna sätta in mer ram. Några förslag där?

Köp bara ett extra 2x8GB kit som det Neutrum00 hade med redan. GPUn gör främst skillnad i Premiere Pro (som älskar Nvidias CUDA), AE utnyttjar inte GPU på samma sätt, PS och Illustrator kommer mer och mer.

Du kommer att få en väldigt trevligt arbetsmaskin med bra potential för framtida uppgradering om det behövs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Läste den här artikeln för en stund sedan.. kanske kan vara intressant...

http://ppbm7.com/index.php/tweakers-page/92-what-video-card-t...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Köp bara ett extra 2x8GB kit som det Neutrum00 hade med redan. GPUn gör främst skillnad i Premiere Pro (som älskar Nvidias CUDA), AE utnyttjar inte GPU på samma sätt, PS och Illustrator kommer mer och mer.

Du kommer att få en väldigt trevligt arbetsmaskin med bra potential för framtida uppgradering om det behövs.

Tack för tipsen! följde dina råd och nu är datorn beställd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stocks:

Tack för tipsen! följde dina råd och nu är datorn beställd.

Hann du beställa EVGA-kortet? Jag gjorde det själv i sista sekunden men mitt VISA-kort strulade eftersom det precis löper ut i dagarna. Var en del svordomar när varken det gamla eller nya funkade innan jag sansade mig och kryssade i faktura, två minuter efter midnatt Ordern verkade dock tingad så jag fick rätt pris.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Hann du beställa EVGA-kortet? Jag gjorde det själv i sista sekunden men mitt VISA-kort strulade eftersom det precis löper ut i dagarna. Var en del svordomar när varken det gamla eller nya funkade innan jag sansade mig och kryssade i faktura, två minuter efter midnatt Ordern verkade dock tingad så jag fick rätt pris.

haha! jag fick strul med en bankdosa som inte vill svara. Tror klockan hann bli 00:10 innan beställningen var helt klar.
Antar att det inte borde vara några problem. Orderbekräftelsen stämmer ju i alla fall

Permalänk
Medlem

angående ett köp av windows 10, man kan köpa en oem nyckel för 20euro på kinguin =D,

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Skrivet av enRödjävel:

angående ett köp av windows 10, man kan köpa en oem nyckel för 20euro på kinguin =D,

Jag köpte därifrån, inga problem hitils

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Pro M, CPU: Intel Core i5 6600k, GPU: Sapphire R9 390 Nitro, MOBO: MSI Z170A Inet edition, HDD: WD 500GB Caviar Blue, PSU: EVGA Supernova G2 750W, RAM: Corsair Vengence LPX 2x4GB Röd.