Permalänk
Medlem

bärbar till bil

tänkte skaffa bärbar och då skulle jag vilja ha den som mp3 spelare i bilen, e det bara att koppla ljudutgången direkt till förstärkarn eller måste jag skaffa en adapter?

Visa signatur

P4 nw 2.0Ghz | MSI GeForce 4 4400Ti | 19" FLAT Samsung | Chiftec Full Tower | 1x80Gb Maxtor 7200rpm | 2x120Gb Maxtor 5400rpm | bild på mig: http://www.ph0bic.d2g.com/fun/lan/5/imagepages/image1.htm

Permalänk
Medlem

beror ju på vad du har för ingångar och så...

Permalänk
Medlem

det är bara att koppla direkt till förstärkaren... samma princip som dator <-> stereo

Permalänk
Medlem

du borde ju ha den för att snabbt kunna mappa om styrsystemet i stället... typ en fast and the furious wannabe!

Permalänk
Medlem

man kan ju ha den till det också

Permalänk
Medlem

men en sak jag funderar.. inte är det väl bara att ha en sån där hörlurspluggs liknade sak att plugga i datorn och sen en rca till förstärkaren ? om nån förstår va jag menar

Visa signatur

Nördig utrustning

Permalänk
Medlem

jo det är precis så det är.. det är analoga signaler från ljudkortet på datorn det kopplar du bara in på lågnivåingången på förstärkaren.

Permalänk
Medlem

Kan man verkligen använda en bärbar dator vid sidan om sig för att ändra styrsystemet? När bilen är i drift alltså ??

Visa signatur

Professionals are predictable. It's the amateurs that are dangerous.

Permalänk
Medlem

allt går om man vill, har en massa tid och pengar.

är nog inget större problem egentligen

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D'Artagnan
Kan man verkligen använda en bärbar dator vid sidan om sig för att ändra styrsystemet? När bilen är i drift alltså ??

jajjemän... men det lär ju inte gå med en standard insprutningsdator direkt.. man måste nog antingen modda den som sitter där eller köpa nån bättre styrdator, sen kopplar man in laptopen på den och vips kan du ta emot information om tändläge, bränsleblandning, grenrörstryck osv osv... inget lätt arbete dock

Permalänk

Alla biltillverkare gör ju på det sättet när dom provkör nya bilar, för att kolla vilka inställningar som ger optimal prestanda/bränsleförbrukning.. 'Allt' man behöver är hårdvaran för att koppla in sig på styrdatorn, och ja.. det går att justera sånt utan reboot...

Permalänk
Medlem

Så sätter du en sån här i USBn, och laddar lämpligt kartprogram så har du en fungerande GPS för 1000 spänn (exkl. program)
http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=Eq0q110q645q251&ic=N&sw=8...

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Medlem

men saknen är den att man kan inte ha en lap top direkt till förstärkaren utan nån slags remot väl ?

Visa signatur

Nördig utrustning

Permalänk
Medlem

du sätter en strömbrytare i instrumentpanelen och kopplar in en remotkabel till den, remoten styrs av +12volt.

Visa signatur

Elda upp skiten så de rycker om den!!!!!!!!!!!!!

Permalänk
Medlem

vad är en remot?

Permalänk
Medlem

Meridan: Remote Control?
Fjärr kontroll tror jag de menar...

Visa signatur

||Malum cum malum expoltio est||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabban
du sätter en strömbrytare i instrumentpanelen och kopplar in en remotkabel till den, remoten styrs av +12volt.

så du menar att det räcker endast att ha så att remoten får ström.. isf är det ju lättare fixxat.. men ändå... 12 volt så är det ju att ta ifrån cigarettuttaget ju... det är ju möjligt... men men... lr är detta bara dumma teorier av mig lr ?

Visa signatur

Nördig utrustning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TrAmS
Meridan: Remote Control?
Fjärr kontroll tror jag de menar...

aaahhh... blir lite förvirrad ibland när folk inte kan stava

man behöver ju inte ha en fjärr.. gör bara så att datorn autobootar så fort tändningen slås på och sen har du en lång lista på winamp och random påslaget. Visst, det går ju inte att byta låt medans man kör men det får man väl leva med. Kanske man får lägga upp en kortare lista med de låtar man vill höra innan man drar nånstans.
Man kan iof köpa en winamp remote (om man inte vill bygga sig en egen förståss), men man ser ju ändå inte vilken sång man spelar... såvida man inte skaffar sig en LCD display...

Permalänk

Jag tycker du ska köpa dig ett microItx istället, sen en 5" lcd , nät agg,lite kablar sen är det bara att köra på , mycket billigare än en bärbar + den tar mindre plats

samt att den har en coolhets faktor på 8+

Visa signatur

KUMRIF = Kontant Utan Moms Rakt I Fickan www.soderort.com Bilduppladdnings site

Permalänk
Medlem

det finns fm-modulatorer till just såna här saker
om man vill kunna använda och lyssna på bilradion (med vanlig cd?) och växla mellan datorn och radion lite smidigt.
du kopplar fm-modulatorn till datorn via 3,5mm stereoplugg->RCA och kopplar sedan in fm-modulatorn till vanliga bilstereon via antenningången.
sen är det bara att ratta in en förinställd frekvens på radion och njuta av sina mp3:or.
där har man ju också sin lilla volymkontroll som gör livet mycket enklare

kostar någonstans runt 5-800:-

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antrax
så du menar att det räcker endast att ha så att remoten får ström.. isf är det ju lättare fixxat.. men ändå... 12 volt så är det ju att ta ifrån cigarettuttaget ju... det är ju möjligt... men men... lr är detta bara dumma teorier av mig lr ?

Detta stämmer,, du får lov att tro en kille som har byggt bil ljud i snart 8 år.. så ja tror ja vet vad jag pratar om

Visa signatur

Elda upp skiten så de rycker om den!!!!!!!!!!!!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meridan
jo det är precis så det är.. det är analoga signaler från ljudkortet på datorn det kopplar du bara in på lågnivåingången på förstärkaren.

Är ganska säker på att det finns rallyförare som har det (inte bara supereliten då) och att det var ganska dyrt men visst fan går det. Då har man koll på insprutning och allt annat skojsigt för att kunna trimma bilen till max.

Visa signatur

Can somebody tell me where I belong???