Permalänk
Entusiast

Med lite tur så hämtar jag mitt paket idag efter jobbet. Det enda jag undrar är om det går att vrida cpu-blocket 45 grader (ja förutsatt man nu kan göra det rent fysiskt) så att vattnet in kommer in nertill och vattnet ut är ovanför. Så att in och utgång inte ligger bredvid som det gör på de flesta system jag sett.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Zpnk: Så länge det går att göra rent fysiskt skulle jag förmoda att det går :). Har ju dock aldrig testat så kanske får vänta på svar från någon som har gjort det!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Entusiast

Efter en massa pill, funderingar, svordomar och liknande så insåg jag att mina hyfsat genomtänkta planer sket sig massivt. Jag hade inte mätt, men min gardering var ju att hårddiskburen i botten går att ta bort... och tro mig när jag säger att den flög fortare än fan! Vet inte vad jag gjort eller tagit mig till om jag inte hade köpt alla dessa extra fittings. För med bara raka fittings hade detta blivit otroligt fult eller kanske inte ens genomförbart...

Radiatorn "sköljde" jag igenom bra många gånger tills vattnet kom ut rent tre gånger på raken. Så nu ska det väl inte finnas nåt skrot kvar i den får jag hoppas.

Reservoaren var så pass hög att pumpen hamnar typ bredvid reservoaren istället för under den. Det positiva med det hela är att pumpen blir helt gömd medans det negativa är att jag nu måste flytta min lagringsdisk till mediadatorn i sovrummet. Så slangen som går upp till cpu'n får komma ut genom hålet där kablaget till grafikkorten går

Bild

Så här långt har jag hunnit och tänker som så här: Byta till en rak fitting från radiatorn ner till reservoaren. Sätta en 90's på cpu'n som går till radiatorn och en 45'a på cpun som tar vatten från pumpen, vattnets väg ser ni på mina fina gula pilar. Ni som är kunniga här, är mina planer hyfsade eller är jag helt ute och cyklar nånstans?

Permalänk
Entusiast

Ändrat hit o dit... blivit förbannad både en och tio gånger. Men när man väl klurat ut lite så gick det förvånansvärt fort med slangarna!

Nu är det läckagetest, ska pressa dit lite mer papper bara

Permalänk
Entusiast

Up and running

Sänkte tempen i prime från 87 på varmaste till 70

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Up and running

http://i.imgur.com/fOuvn7L.jpg

Sänkte tempen i prime från 87 på varmaste till 70

http://i.imgur.com/p65jTD8.jpg

Haha, och jag tyckte min radiator var tjock! Fin lösning med att slangen går igenom kabelgenomföringen :). Ska nog göra om min egna så att slangarna blir något kortare då jag nu i efterhand tycker min lösning blev lite "hängig"

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Simonnice:

Haha, och jag tyckte min radiator var tjock! Fin lösning med att slangen går igenom kabelgenomföringen :). Ska nog göra om min egna så att slangarna blir något kortare då jag nu i efterhand tycker min lösning blev lite "hängig"

Har redan spanat in nästa sak att köpa... ny pump. Detta konstanta brummande ljud var inte nåt jag hade räknat med

Alla verkar tala så gott om D5, så kanske den här? http://www.aquatuning.se/vattenkylning/pumpar/d5-serien/d5-fo...

Nåt jag dessutom lyckades med var att sätta på tok för mycket biocide... det blev lite av en ketchupeffekt av den där lilla burken så istället för 1-2 droppar som det var tänkt så blev det en liten sprutt. Hann inte räkna hur många det blev. Så jag gjorde helt enkelt så att jag åkte till macken och köpte destillerat vatten, tömde systemet så när som på 2 deciliter (ungefär) och fyllde på nytt

Permalänk
Medlem

@Zpnk: Har även jag batterivatten hemma nu, använde det för att rena prylarna innan montering. Vad det gäller D5-pumparna så är de guld av vad jag fått erfara. Min EK-XRES 140 Revo D5 är knäpptyst på 100%. Köp!

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Simonnice:

@Zpnk: Har även jag batterivatten hemma nu, använde det för att rena prylarna innan montering. Vad det gäller D5-pumparna så är de guld av vad jag fått erfara. Min EK-XRES 140 Revo D5 är knäpptyst på 100%. Köp!

Kvalitetskänslan (av en lekman) på reservoaren som jag fick i mitt paket var väldigt bra. Dessutom sväljer den mycket så har inget behov av ett kit. Men en pump ska införskaffas iaf, det är en sak som är säker

Tog bort xmp-profilen och ändrade lite inställningar, 4.7ghz, 1.35V, LLC 5 och adaptive +

Klarade 5 pass i x264 med high och 16T och maxade på strax över 70 grader på ~1.375V

Apropå pumpen så här igen. Om man bortser från att man får en pump som är tystare... vad mer kan den bidra med?

600l/h maxflöde på min nuvarande mot 1500l/h på den jag sneglar på...

Permalänk
Medlem

@Zpnk: Av vad jag läste när jag först sneglade på olika pumpar så var D5 bättre på allt. Tystare, bättre flöde. Var det en DDC du köpte?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det bara för mig som vattnet har blivit blått utav Anticorro fluid?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Är det bara för mig som vattnet har blivit blått utav Anticorro fluid?

Samma här mitt blev också blått. Jag använde detta:
http://www.coolerkit.se/shop/antikorrosions--och-algvatska-25...

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Precis det jag kör med. Aja ska väl vara så då antar jag

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Japp, det är väl glykol i de där blandningarna? Då blir det blått.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Simonnice:

Har kikat runt som en tok och faktiskt fastnat för just den. Delvis med tanke på mina möjligheter att montera den. Kan du snälla kolla måtten här?

Då kan jag montera den under min reservoar med en rak ingång samt fördel av gravitation. Som det är nu har jag 90 grader ut från underdelen av reservoaren och sen en 45:a in till en 2cm förlängning in till pumpen. Långt ifrån bästa lösningen, men enda som funkade med nuvarande setup.

Tänkte låta den vila mot botten av chassit på nåt liknande dessa http://www.amazon.com/Sorbothane-Hemisphere-Rubber-Non-skid-A...

Finns det nåt vettigt alternativ man kan köpa i en vanlig butik här i svea rike?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Har kikat runt som en tok och faktiskt fastnat för just den. Delvis med tanke på mina möjligheter att montera den. Kan du snälla kolla måtten här?

http://i.imgur.com/fWGChKR.png

Då kan jag montera den under min reservoar med en rak ingång samt fördel av gravitation. Som det är nu har jag 90 grader ut från underdelen av reservoaren och sen en 45:a in till en 2cm förlängning in till pumpen. Långt ifrån bästa lösningen, men enda som funkade med nuvarande setup.

Tänkte låta den vila mot botten av chassit på nåt liknande dessa http://www.amazon.com/Sorbothane-Hemisphere-Rubber-Non-skid-A...

Finns det nåt vettigt alternativ man kan köpa i en vanlig butik här i svea rike?

7,9 cm är just det måttet du söker. Vad det gäller det andra är jag inte hundra på var du kan finna sådana. Vad heter de ens på svenska? :D.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Simonnice:

7,9 cm är just det måttet du söker. Vad det gäller det andra är jag inte hundra på var du kan finna sådana. Vad heter de ens på svenska? :D.

Vad är måtten mellan hålen på fästet? Och vad är det för mått på min andra linje? Kollat som en tok på både overclock.net och eks hemsida utan att hitta några mått. Tycker jag borde vara A&O på dessa saker då just måtten är av yttersta vikt!

Funderar om det möjligtvis skulle gå att fästa i några hål som är här inunder?

Permalänk
Medlem

@Zpnk: Jag kan kolla åt dig, återkommer om några minuter!

EDIT: Måtten mellan hålen är 70mm, mittpunkt>mittpunkt 65mm
Andra måttet är 88mm

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Brainsplitter:

@Zpnk: Jag kan kolla åt dig, återkommer om några minuter!

EDIT: Måtten mellan hålen är 70mm, mittpunkt>mittpunkt 65mm
Andra måttet är 88mm

Stort tack för att du tog dig tid att mäta

Permalänk
Medlem

@Zpnk: Varsågod! Kan säga tur för dig att jag beställde fel saker

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Entusiast

@Simonnice @Brainsplitter Har beställt nu, hoppas den dyker upp fort!

Permalänk
Medlem

@Zpnk: Vilka delar vart det mer exakt?

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

@Brainsplitter pumpen bara. Har fittings och slang så det räcker o blir över.

Edit: Damn, typ två veckor bort...

Permalänk
Medlem

Snart är det dags... Fick mitt Phanteks Enthoo EVOLV ATX Galaxy Silver också idag så nu är det bara att börja bygga.

Custom loop here i come.

GPU-blocket i sig förtjänar en egen bild.

Riggen som ska uppgraderas, säg hej då till spelande ett par veckor framöver (har småbarn så får ta lite i taget).

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Skrivet av tjobbo:

Vet inte hur skadligt det är men blocken blir jävligt fula av den tillsatsen. Så här såg mitt GPU-block ut efter 15 månader.

Skrubbade med en tandborste och diverse medel i säkert två timmar utan få bort ens hälften. Sen dess har jag gått över till Etylenglykol från macken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Vet inte hur skadligt det är men blocken blir jävligt fula av den tillsatsen. Så här såg mitt GPU-block ut efter 15 månader.
http://i.imgur.com/ZDekdfp.jpg
Skrubbade med en tandborste och diverse medel i säkert två timmar utan få bort ens hälften. Sen dess har jag gått över till Etylenglykol från macken.

Ser inte alls bra ut. Ska nog ta och tömma min loop. Vilken blandning har du på etylenglykol/vatten?

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Ser inte alls bra ut. Ska nog ta och tömma min loop. Vilken blandning har du på etylenglykol/vatten?

Jag kör med 15-20% etylenglykol och resten batterivatten. Tror inte det är så noga men man bör nog köra minst 10%. Det kan även vara bra att rengöra din loop med Sysclean HPD eller åtminstone en citronsyra eller ättika lösning om du använt det under en längre tid.

Permalänk
Medlem

@Fönstrputtsaren:
Ok tackar, då blir det glykol i fortsättningen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Jag kör med 15-20% etylenglykol och resten batterivatten. Tror inte det är så noga men man bör nog köra minst 10%. Det kan även vara bra att rengöra din loop med Sysclean HPD eller åtminstone en citronsyra eller ättika lösning om du använt det under en längre tid.

Har kollat lite på batterivatten och glykol på biltema. Den glykolen är ju dock blå. Hur funkar det om man vill köra vit färgtillsats? Kanske inte är att rekommendera? Idag har jag en liter färdigblandat kylmedium från alphacool men det lär knappast räcka till två 360 rads, en 140 res och resten av loopen. Dessutom vill jag skölja ur radiatorerna innan jag använder dem men det kanske räcker med batterivatten för att göra det?

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

@wounds: Vad är det för vitt färgtillsats du tänker använda? Om det är pastel, så är det bara att blanda det direkt med dest/batterivatten då mayhems/ek pastel innehåller alla tillsatser som behövs i en loop. Ska själv köra med det när jag byter radiator i min loop.

Annars finns det Mayhems Biocide som du kan blanda med vanligt destvatten, tror det är 1-2 droppar/1l vätska http://www.aquatuning.se/vattenkylning/kylvaetksa/faergtillsa...

Har kört det tidigare utan problem.