Permalänk
Entusiast

Har kommit fram till vad jag ska köra på. Det är dock en bit in i framtiden då jag sparar undan just nu och inväntar lansering av pascal (alternativt två beggade 980Ti) och skattepengar

Sitter bara och klurar vart det blir bästa att koppla dräneringsporten. Är det en dum lösning som dödar flödet att koppla den direkt efter pumpen? (vid punkt 10 http://i.imgur.com/hox4Nhm.jpg )

Går det att sätta tömning från undersidan reservoaren eller är det en för hög punkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Sitter bara och klurar vart det blir bästa att koppla dräneringsporten. Är det en dum lösning som dödar flödet att koppla den direkt efter pumpen? (vid punkt 10 http://i.imgur.com/hox4Nhm.jpg )

Går det att sätta tömning från undersidan reservoaren eller är det en för hög punkt?

1*
Är det bara ett "T" på röret/slangen så lär det inte märkas.

2* Själv tycker jag inte det är så noga. Man brukar ändå få vrida o krångla iaf för att få ut det mesta o sen är det lite kvar hur man än gör.

Permalänk
Medlem

Har monterat om cpu-kylaren nu och det verkad vara lite väl lite pasta så det var nog bra. Dessutom verkar cpu-blocket fyllas bättre nu när jag fyllde på systemet igen.

Däremot har jag råkat ut för ett annat fel som känns riktigt irriterande. Helt plötsligt har anslutningen med tempsensorn börjat läcka och den har jag ju inte ens rört... Spelar ingen roll hur hårt jag drar den det sipprar ändå fram lite. Provade att byta o-ringen mot en från en annan anslutning men det hjälpte inte. Tyvärr är ju röret som går där såklart helt anpassat i längd så jag kan ju inte ta bort tempsensorn heller.

Jäkligt surt är det. Någon som har något tips? Den läckte lite när jag satte igång systemet första gången också men då fick jag stopp på det. Verkar inte funka nu.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Har kommit fram till vad jag ska köra på. Det är dock en bit in i framtiden då jag sparar undan just nu och inväntar lansering av pascal (alternativt två beggade 980Ti) och skattepengar

http://i.imgur.com/q5n7qbV.png

Sitter bara och klurar vart det blir bästa att koppla dräneringsporten. Är det en dum lösning som dödar flödet att koppla den direkt efter pumpen? (vid punkt 10 http://i.imgur.com/hox4Nhm.jpg )

Går det att sätta tömning från undersidan reservoaren eller är det en för hög punkt?

Primochills slangar mår inte bra av glykol vilket de flesta korrosivt skyddande vätskor innehåller. Är på mobilen så orkar inte riktigt länka men det står på Primochills hemsida.

Det kan vara så att propylenglykol (tror ek använder det i sina vätskor) är ett undantag då den är mycket mindre giftig. Jag skulle kontakta EK för säkerhets skull.

Annars säljer Mayhems genomskinliga slangar billigt på deras hemsida som ska vara bra. Dom ska också vara fria från plasticizer leeching och tål glykol.

Skickades från m.sweclockers.com

Glömde skriva med en grej
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Primochills slangar mår inte bra av glykol vilket de flesta korrosivt skyddande vätskor innehåller. Är på mobilen så orkar inte riktigt länka men det står på Primochills hemsida.

Det kan vara så att propylenglykol (tror ek använder det i sina vätskor) är ett undantag då den är mycket mindre giftig. Jag skulle kontakta EK för säkerhets skull.

Annars säljer Mayhems genomskinliga slangar billigt på deras hemsida som ska vara bra. Dom ska också vara fria från plasticizer leeching och tål glykol.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska ses över! Caseking.de som har monsoon fittings hade även mayhem-slangar. Annars kostar 3m 7 pund följt av 12 pund i frakt om man tar det direkt från mayhem

Permalänk
Medlem

Damn! I'm a happy camper! Lyckades få till läckan genom att byta tillbaka till den gamla o-ringen och sedan dra åt det sista på temp sensor anslutningen med skiftnyckel (mest för att jag inte kom åt med fingrarna, inget överdrag). Resultat = CPU temps max load 66 C, vatten 30 C. Yiihaaa! Har även installerat mina vita kabalr från cablemods samt lött fast vita leds på soundblaster-kortet och sprayat skärmkåpan i silver. Lägger upp ett galleri senare, nu ska spelas lite.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av wounds:

Damn! I'm a happy camper! Lyckades få till läckan genom att byta tillbaka till den gamla o-ringen och sedan dra åt det sista på temp sensor anslutningen med skiftnyckel (mest för att jag inte kom åt med fingrarna, inget överdrag). Resultat = CPU temps max load 66 C, vatten 30 C. Yiihaaa! Har även installerat mina vita kabalr från cablemods samt lött fast vita leds på soundblaster-kortet och sprayat skärmkåpan i silver. Lägger upp ett galleri senare, nu ska spelas lite.

Skönt... måste ha vart rejält frustrerande!

Permalänk
Medlem

@Zpnk:

Tack! Jo, så typiskt att det börjar strula med något som man inte pillat på när man meckar med något annat. Jag tror dock att det var så att när jag installerade om cpu-blocket fick jag upp flödet i det vilket gjorde att trycket ökade där jag hade temp sensor-anslutningen och då började det läcka. Men nu verkar det vara löst (ta i trä).

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Entusiast

Mätt lite fram och tillbaks, måtten som oroat mig är om jag får in reservoaren mellan 240 rad i taket och 360 rad i fronten. Men det ska passa och jag ska ha 2-3 centimeter tillgodo. So far so good

Enda jag funderar på nu är om man ska sätta en 45° fitting under reservoaren, en slang från den till en "ball valve". Funkar det att bara sätta en plug i den och sen vid tömning skruva bort pluggen, koppla dit en fitting, vrida på valven och vattnet kommer ut eller är det nåt jag missat och nåt mer som behövs? Som jag förstått det av denna video så ska det väl funka... https://youtu.be/WevVOChvgkE?t=66

Min tilltänkta lösning http://imgur.com/hox4Nhm (kommer köra lite annorlunda på vissa fittings och kommer köra fläktarna i takradden åt andra hållet)

Hoppas nu bara det blir positiva besked den 22:a mars. Annars kanske hela mitt sommarprojekt blir avslutat innan det ens börjat

Permalänk
Medlem

Yo! Är inne på min första vattenkylning, så är helt färsk. Behöver lite hjälp med att förstå fittings rätt...

Jag kommer använda PrimoChill slang 13/19 diameter. Så antar att jag behöver kompressions anslutningar i samma storlek, som dessa. Men om jag behöver göra en 90° sväng så måste jag väl använda typ dessa? Men hur väljer jag vilket håll jag ska sätta vinkeln åt om dom är gängade?

Om jag ska göra en dräneringssport någonstans i mitt bygge, måste jag ha i åtanke då om den sitter före, eller efter pumpen? Behöver porten vara längst ner i loopen? Exakt hur fungerar det med drain-ports?

Min bygglogg om någon är intresserad.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av ggalaxyy:

Yo! Är inne på min första vattenkylning, så är helt färsk. Behöver lite hjälp med att förstå fittings rätt...

Jag kommer använda PrimoChill slang 13/19 diameter. Så antar att jag behöver kompressions anslutningar i samma storlek, som dessa. Men om jag behöver göra en 90° sväng så måste jag väl använda typ dessa? Men hur väljer jag vilket håll jag ska sätta vinkeln åt om dom är gängade?

Om jag ska göra en dräneringssport någonstans i mitt bygge, måste jag ha i åtanke då om den sitter före, eller efter pumpen? Behöver porten vara längst ner i loopen? Exakt hur fungerar det med drain-ports?

Min bygglogg om någon är intresserad.

90° är roterbar så du behöver inte oroa dig hur du sätter dit den. När den väl är ditskruvad kan du vrida på den utan att skruva ut den. Gällande kompressionsanslutningen så stämmer det bra att det är den du ska ha.

Hur det är med dräneringen är jag inte superhemma på, är själv lite i frågeläget på den fronten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

90° är roterbar så du behöver inte oroa dig hur du sätter dit den. När den väl är ditskruvad kan du vrida på den utan att skruva ut den. Gällande kompressionsanslutningen så stämmer det bra att det är den du ska ha.

Hur det är med dräneringen är jag inte superhemma på, är själv lite i frågeläget på den fronten

Tack för svaret!! Håller på att skapa en kundkorg aws!

En annan fråga... Har en pump/res combo men tyvärr dåligt med anslutningsalternativ i chassit där den ska vara,bästa lösningen verkar vara dessa brackets. Frågan är om den håller min pump/res combo stabilt nog om jag fäster skiten i golvet på chassit? OBS: denna går ej.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Tack för svaret!! Håller på att skapa en kundkorg aws!

En annan fråga... Har en pump/res combo men tyvärr dåligt med anslutningsalternativ i chassit där den ska vara,bästa lösningen verkar vara dessa brackets. Frågan är om den håller min pump/res combo stabilt nog om jag fäster skiten i golvet på chassit? OBS: denna går ej.

Ser ut som att du har minst två bra platser att sätta respumpen på.

För några ombyggnader sen valde jag att skippa dränering helt. Det går lika bra att trycka in en lagom stor matlåda eller någon annan behållare under grafikkortet eller annat lämpligt ställe och ta bort pluggen bara.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ggalaxyy:

Tack för svaret!! Håller på att skapa en kundkorg aws!

En annan fråga... Har en pump/res combo men tyvärr dåligt med anslutningsalternativ i chassit där den ska vara,bästa lösningen verkar vara dessa brackets. Frågan är om den håller min pump/res combo stabilt nog om jag fäster skiten i golvet på chassit? OBS: denna går ej.

Där har jag inget bra svar. Jag har en 250's reservoar och pumpen "ligger löst" på botten av chassit. Tog skummet som var med i kartongen till min pump och tejpade fast det inunder (lol). Inga vibrationer och funkade över förväntan. I ditt fall där reservoar och pump sitter ihop kanske inte det är nån vidare lösning...

Då jag har en tjock rad (60mm) och en lite större reservoar så blev det tyvärr en 90° in i pumpen, har förstått att man ska köra "raka rör" in i och ut ur pumpen. Men i detta fall så var det totalt omöjligt med nån annan lösning. När jag bygger om till sommaren så blir det rakt iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Ser ut som att du har minst två bra platser att sätta respumpen på.
http://i0.wp.com/www.eteknix.com/wp-content/uploads/2015/12/Enthoo_Pro_M_Black_Reservoirs_SSD_Fix_2k.jpg?resize=800%2C800

För några ombyggnader sen valde jag att skippa dränering helt. Det går lika bra att trycka in en lagom stor matlåda eller någon annan behållare under grafikkortet eller annat lämpligt ställe och ta bort pluggen bara.

Som jag skrev, går det inte. Du får tänka på att jag har andra komponenter som ska in, som te.x en front radiator 240mm som totalt blockerar en eventuell plats att montera i bottenhålen, där bak går ej pga GPU. Har mätt. Funderar på att istället ta en sån här bracket, och fästa på frontradiatorn, kommer se så jävla fult ut men har typ inget val.

Dräneringsport är obligatoriskt, kommer inte använda en matlåda Har läst om så många som skaffat dränering och i stort sett alla hyllar det för att det är så smidigt när man väl ska dränera, och det kommer bli en hel del dränering i detta bygge.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Där har jag inget bra svar. Jag har en 250's reservoar och pumpen "ligger löst" på botten av chassit. Tog skummet som var med i kartongen till min pump och tejpade fast det inunder (lol). Inga vibrationer och funkade över förväntan. I ditt fall där reservoar och pump sitter ihop kanske inte det är nån vidare lösning...

Då jag har en tjock rad (60mm) och en lite större reservoar så blev det tyvärr en 90° in i pumpen, har förstått att man ska köra "raka rör" in i och ut ur pumpen. Men i detta fall så var det totalt omöjligt med nån annan lösning. När jag bygger om till sommaren så blir det rakt iaf

http://i.imgur.com/dX5R2OO.jpg

Ja det går ju det med! Fast den möjligheten har jag inte som sagt.

Fuck visste inte att man inte skulle ha 90 in i pumpen, det hade jag planerat! Bra att du skrev det,, får tänka om loopen lite.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av ggalaxyy:

Ja det går ju det med! Fast den möjligheten har jag inte som sagt.

Fuck visste inte att man inte skulle ha 90 in i pumpen, det hade jag planerat! Bra att du skrev det,, får tänka om loopen lite.

Ja när jag bett om råd och tips på overclock så har jag fått rådet att undvika det så långt det går. Man har blivit lite brydd när man kollat alla bilder på diverse snygga riggar där det är 90° både in och ut ur pumpen. Men det är som sagt det rådet jag fått...

Att en 90° sänker flödet mot för rakt har man ju läst. Huruvida det påverkar extra mycket om det är in/ut ur pumpen är jag inte rätt person att fråga, men det är så jag tolkar det.

Permalänk
Medlem

På OCN snackas det mycket om Barrow som är en Bitspower-klon tex: http://www.aliexpress.com/store/1480188?spm=2114.10010108.0.3...

Någon som testat? Priserna gör ju att man blir lite sugen...

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Ja när jag bett om råd och tips på overclock så har jag fått rådet att undvika det så långt det går. Man har blivit lite brydd när man kollat alla bilder på diverse snygga riggar där det är 90° både in och ut ur pumpen. Men det är som sagt det rådet jag fått...

Att en 90° sänker flödet mot för rakt har man ju läst. Huruvida det påverkar extra mycket om det är in/ut ur pumpen är jag inte rätt person att fråga, men det är så jag tolkar det.

Ska gräva lite djupare i det ämnet. Nu när du säger det så borde det ju vara logiskt att ha "raka rör" in i pumpen och att det är mest effektivt, plus att pumpen inte riskerar att gå torr. Kan nog lösa så jag har 90 ut ur pumpen, och rakt in i pumpen, hoppas det är chill...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

På OCN snackas det mycket om Barrow som är en Bitspower-klon tex: http://www.aliexpress.com/store/1480188?spm=2114.10010108.0.3...

Någon som testat? Priserna gör ju att man blir lite sugen...

Inte ens en klon, det är samma tillverkare, men utan Bitspower logotypen, mer eller mindre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@ggalaxyy: Tänkte snarare på att du skulle sätta fast den på väggen(som på bilden). I din bygglog ser det ut som du har tunna radiatorer och du borde då ha gott om utrymme för en res. Har du plats att sätta den på radiatorn borde du ha plats att sätta den på väggen också. Men går det inte så går det inte.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

@ggalaxyy: Tänkte snarare på att du skulle sätta fast den på väggen(som på bilden). I din bygglog ser det ut som du har tunna radiatorer och du borde då ha gott om utrymme för en res. har du plats att sätta den på radiatorn borde du ha plats att sätta den på väggen också. Men går det inte så går det inte.

Vet inte vad det är för tomtar som renderat den bilden, men kan garantera dig att det inte finns möjlighet att fästa den i väggen. I alla fall inte kompatibelt med EK's anslutningar, det finns helt enkelt inga anslutningsmöjligheter. Tror dom placerat pumpen där för att visa att den går montera i botten (Där jag inte heller får rum med den)

Tro mig, det är mindre utrymme än vad man tror, räknar man att ha cirka 10mm utrymme kvar mellan GPU och radiator när pump/res combon är på plats om jag fäster den på radiatorn. Och det är efter GPU-blocks-installationen. Kylaren tar emot i dagsläget. Har mätt som sagt.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av wounds:

På OCN snackas det mycket om Barrow som är en Bitspower-klon tex: http://www.aliexpress.com/store/1480188?spm=2114.10010108.0.3...

Någon som testat? Priserna gör ju att man blir lite sugen...

Har suttit och plockat ihop paket med monsoon-grejer, men tyckte att det blev lite för dyrt i slutänden. Sen kolla jag på bitspower... tills jag såg priserna.

Locka mig inte så där!

EDIT: Halvtaskigt sortiment...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Inte ens en klon, det är samma tillverkare, men utan Bitspower logotypen, mer eller mindre.

Alltså inte för att vara sån besserwisser men är inte en klon något som är exakt likadant? Det är samma fabriker som tillverkar dem efter samma ritningar som bitspower som jag har förstått det (även om vissa användare säger sig märka skillnader) men jag tror inte att det är subventionerat av bitspower på något sätt.

Skrivet av Zpnk:

Har suttit och plockat ihop paket med monsoon-grejer, men tyckte att det blev lite för dyrt i slutänden. Sen kolla jag på bitspower... tills jag såg priserna.

Locka mig inte så där!

EDIT: Halvtaskigt sortiment...

Har du sökt på barrow på hela Ali Express? Finns ändå en del.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Alltså inte för att vara sån besserwisser men är inte en klon något som är exakt likadant?

haha jo det stämmer förvisso

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kolla här http://stores.ebay.co.uk/mizucooling?_trksid=p2047675.l2563 , hela Barrows sortiment från UK (inga tull/moms problem) och lite annat smått och gott. Jag lägger en beställning på hardline fittings osv , kan rapportera senare om leveranstider, kvalitet på grejor osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krzysgro:

Kolla här http://stores.ebay.co.uk/mizucooling?_trksid=p2047675.l2563 , hela Barrows sortiment från UK (inga tull/moms problem) och lite annat smått och gott. Jag lägger en beställning på hardline fittings osv , kan rapportera senare om leveranstider, kvalitet på grejor osv.

Intressant, lockar lite att beställa fittings här i från, men samtidigt är jag inne på min första vattenkylning och är väldigt osäker på te.x kvantitet, så beställer nog från Inet ändå där jag kan lämna tillbaka eventuellt oanvända förpackningar gratis.

Beställde radiatorer från CoolerKit nyligen, skulle lämna tillbaka dom av anledningar, och frakten tillbaka gick på 250:- ... palla det.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av krzysgro:

Kolla här http://stores.ebay.co.uk/mizucooling?_trksid=p2047675.l2563 , hela Barrows sortiment från UK (inga tull/moms problem) och lite annat smått och gott. Jag lägger en beställning på hardline fittings osv , kan rapportera senare om leveranstider, kvalitet på grejor osv.

Vet inte vad jag gör för fel när jag slänger i saker i varukorgen. Men fraktkostnaden blir ju nästan lika mycket som varorna jag beställer?

Permalänk
Medlem

@Zpnk: För er som är intresserade av Barrows sortiment, ta och maila säljaren så fixar han eventuellt både paketpris och sänker frakten!

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Som jag skrev, går det inte. Du får tänka på att jag har andra komponenter som ska in, som te.x en front radiator 240mm som totalt blockerar en eventuell plats att montera i bottenhålen, där bak går ej pga GPU. Har mätt. Funderar på att istället ta en sån här bracket, och fästa på frontradiatorn, kommer se så jävla fult ut men har typ inget val.

Dräneringsport är obligatoriskt, kommer inte använda en matlåda Har läst om så många som skaffat dränering och i stort sett alla hyllar det för att det är så smidigt när man väl ska dränera, och det kommer bli en hel del dränering i detta bygge.

Du får nog ta fram en dremel och borra nya hål för fästena

Dräneringsport har jag en vid utlopp från pumptoppen, men tänkte även sätta en i botten med T koppling, vid slangen från rad till gpu. Vart man sätter den verkar inte spela större roll, men de gör livet så mycket enklare!

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II