Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Ny dator cirka 12k

Hej! Dags att köpa ny dator, var länge sen nu så skulle gärna kolla så allt ser bra ut. Har mest tänkt spela på den, jag använder även photoshop, autodesk maya etc så om sådana program går att köra smidigt vore det nice. Jag har tänkt mig prisklassen 12k om möjligt, har läst en del på andra trådar och har kommit fram till denna datorn. Ser det bra ut? Nått jag borde byta ut?
De flesta verkar rekommendera fractal, men jag gillar detta chassit jag hittat, skulle det fungera?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9187318/2016-02-24

Permalänk
Medlem

Av vad man kan läsa av den enda kommentar det chassit har på Inet skulle jag nog inte ta det om du nu inte verkligen älskar utseendet. Allt du valt lär få plats dock.

Fractal design Define R4 som jag har var iaf mycket trevligt och enkelt att bygga i, och kabeldragningen blir utmärkt. Också mycket bra ljuddämpning om ljudnivå är av minsta intresse. Finns ju andra som är bra att bygga i med bra ljuddämpning om du nu hatar designen på Fractal design.

Det grafikkortet är väldigt långt dock med 308mm, så kan bli tight i många chassin. I R4 får det tex bara plats om du tar ut den ena buren för HDDs (som lämnar dig plats för 3st hdd + 2 st SSD)

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem

@Jäger

Tack för svar!
Jag läste också det precis. Jag har inget emot fractal design, tänkte mest det var kul med nått annorlunda. Men det får nog bli Fractal isf, Antingen R4 /5 eller S. Grafikkortet är jag inte petig med ifall det finns liknande som är mindre, av vad jag läst så verkar R9 390 vara nice iaf. Men det jag valt borde passa bra i fractal S? får skippa cd läsare bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorn:

@Jäger

Tack för svar!
Jag läste också det precis. Jag har inget emot fractal design, tänkte mest det var kul med nått annorlunda. Men det får nog bli Fractal isf, Antingen R4 /5 eller S. Grafikkortet är jag inte petig med ifall det finns liknande som är mindre, av vad jag läst så verkar R9 390 vara nice iaf. Men det jag valt borde passa bra i fractal S? får skippa cd läsare bara.

R9 390 är ett bra kort i den prisklassen. Jämförbart är GTX 970 som kanske presterar lite svagare i spel, men med en betydligt lägre energiförbrukning och därmed värmeutveckling. Smaksak vad man prioriterar.

Det kortet du valde går utan problem in i fractal S. Men S är lite överdrivet tomt om man inte ska ha en superfet radiator eller ska slå rekord i överklockning och behöver det mest ultimata luftflödet som går att få. Jag hade valt R4 om jag var du, för att det är billigare, har plats för CD-läsare om du ville ha det och ändå har plats för minst lika mycket lagringsenheter som S (även om du tar ut en av burarna för HDDs). Vill du ha fönster på sidoplåten så blir dock S billigast, så ta det isåfall.

Sen har jag läst en del om hårddiskar de senaste dagarna och Seagate är billigare än WD av en anledning verkar det som. WD har helt enkelt bättre kvalitet och strular mindre.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dorn:

@Jäger

Tack för svar!

Ett tips är Phanteks nya chassi P400S om du vill slippa cirkelrunken kring Fractal Design. Enligt Komplett ska den komma i lager nästa vecka.

https://www.youtube.com/watch?v=mzXmR9QerOY

Permalänk
Medlem

@Dorn:

Ser bra ut, jag hade personligen inte valt Seagate, sämsta ryktet hårddiskar just nu.
just 3TB är verkligen känd för att gå sönder snabbt:

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Uppdaterat lite. Tog WD istället, bara 50 spänn extra, värt ifall det är mindre strul. ny GPU (kollar fortfarande runt lite på det, rekommenderas nått annat?) och chassi också.

@anon259415 Nice, ska kolla in det!

Är det värt att lägga på 1100 för att få i7 istället kanske? börjar skena iväg med priset men det kanske man tjänar på i längden?

Permalänk
Medlem

Något sånt här annars, i5 skylake med ett r9 390. Iofs bara 1TB HDD och skippade DVD-brännare (vem använder det nu för tiden?) Du kanske vill lägga till en större HDD och DVD-brännare.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9188142/2016-02-24

Permalänk
Medlem

Gjort en ny nu med er feedback. bytte ram, chassi, proccessorfläkt (bättre / sämre?) och bantade ner lagringen lite. La även till i7, 1000 spänn och verkar vara bra när man redigerar etc.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9190891/2016-02-26

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dorn:

Gjort en ny nu med er feedback. bytte ram, chassi, proccessorfläkt (bättre / sämre?) och bantade ner lagringen lite. La även till i7, 1000 spänn och verkar vara bra när man redigerar etc.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9190891/2016-02-26

Det ser bra ut, men jag hade bytt kylare till be quiet! Pure Rock som enligt många är lite tystare än 212 Evo. Kan vara värt att lägga några extra kronor för en Samsung 850 EVO SSD också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Det ser bra ut, men jag hade bytt kylare till be quiet! Pure Rock som enligt många är lite tystare än 212 Evo. Kan vara värt att lägga några extra kronor för en Samsung 850 EVO SSD också.

Tack! Jag gick i precis dem tankarna, hade med dem från början, går tillbaka till det!

Permalänk
Medlem

Noobfråga: det rekommenderas av inet att man köper till SATA kablar till både den ssd och hdd, det är nått man måste/bör göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorn:

Tack! Jag gick i precis dem tankarna, hade med dem från början, går tillbaka till det!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9191128/2016-02-26

detta kanske är något att kika på, dock ingen processorkylare men man kan köra med stock tills vidare eller lägga till en evo 212 för ca300kr till

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

@Dorn: nae dom får du med modekortet så det behövs inte

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9191128/2016-02-26

detta kanske är något att kika på, dock ingen processorkylare men man kan köra med stock tills vidare eller lägga till en evo 212 för ca300kr till

Hmm, ta bort i7 och lägga mer på grafikkortet, är det bättre prioriterat? Jag valde det nätagget för att många säger man inte ska snåla med det, men det kanske går lika bra typ med 650w?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorn:

Hmm, ta bort i7 och lägga mer på grafikkortet, är det bättre prioriterat? Jag valde det nätagget för att många säger man inte ska snåla med det, men det kanske går lika bra typ med 650w?

för att spela är det värt att ta ett dyrare grafikkort och en i5a istället för i7a. 650w kommer räcka lätt för denna build, kanske inte det bästa agget men fortfarande inte superbudget

edit: kom dock på att det kanske är värt o köpa från flera butiker, kan gå ned så otroligt mycket i pris för samma delar

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

för att spela är det värt att ta ett dyrare grafikkort och en i5a istället för i7a. 650w kommer räcka lätt för denna build, kanske inte det bästa agget men fortfarande inte superbudget

edit: kom dock på att det kanske är värt o köpa från flera butiker, kan gå ned så otroligt mycket i pris för samma delar

Nice, ska kolla prisjakt på delarna sen då

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dorn:

Finns ingen anledning att välja ett kraftigare kort än 390/970 om du ska spela i 1080p. Bättre att satsa på en kraftig CPU m.m som har en längre livstid än en GPU. Det blir enklare att slänga in ett nytt/ett till grafikkort om ett par år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Finns ingen anledning att välja ett kraftigare kort än 390/970 om du ska spela i 1080p. Bättre att satsa på en kraftig CPU m.m som har en längre livstid än en GPU. Det blir enklare att slänga in ett nytt/ett till grafikkort om ett par år.

Nice, jag håller mig till i7 då, känns bra.

Sen undrar jag om ni har tips på skärm, kommer datorn jag byggt köra 144hz ok? och om nått tangentbord rekommenderas ?

Permalänk
Medlem

Kollat runt lite på skärmar. om jag förstår det rätt bör jag ha g-sync med ett geforce gpu, och freesync med amd? kommer detta påverka stort? blir det knas om jag inte följer det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorn:

Kollat runt lite på skärmar. om jag förstår det rätt bör jag ha g-sync med ett geforce gpu, och freesync med amd? kommer detta påverka stort? blir det knas om jag inte följer det?

Du bör helt klart följa det. Onödigt att inte göra det. Vad för skärm är du ute efter?
Denna har inet på rea nu och är en mycket bra skärm:
http://www.inet.se/produkt/2205308/asus-24-vg248qe-144hz-asus...

Har inte g-sync dock

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av LnitraM:

Du bör helt klart följa det. Onödigt att inte göra det. Vad för skärm är du ute efter?
Denna har inet på rea nu och är en mycket bra skärm:
http://www.inet.se/produkt/2205308/asus-24-vg248qe-144hz-asus...

Har inte g-sync dock

Jag kollade på den och acer.. kanske är värt, men då bör jag ta annat GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorn:

Jag kollade på den och acer.. kanske är värt, men då bör jag ta annat GPU?

Den har inget av varken g-sync o freesync så de är lugnt. du kan köra på med 970

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av LnitraM:

Den har inget av varken g-sync o freesync så de är lugnt. du kan köra på med 970

OK tack! Ponera att jag skulle köpa skärm med freesync, bör jag isf köpa på ett 390 istället? är det värt eller lika bra att köra 970 och en skärm utan varken eller?