Vad avgjorde ditt val mellan PS4 och Xbox One?

Permalänk
Avstängd

Vad avgjorde ditt val mellan PS4 och Xbox One?

När du skulle köpa en next gen konsoll, vad avgjorde ditt val mellan att köpa ett PS4 eller ett Xbox One?

För mig var det ganska enkelt. Forza-serien är exklusiv för Xbox One, och eftersom det är den bästa spelserien jag någonsin upplevt blev valet väldigt lätt.

Permalänk
Medlem

Jag valde Wii U pga exklusiva spelen. Flesta spelen som finns på Xbox One och Playstation 4 finns även till PC.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk

Jag köpte XBOX One pga:
1. Har haft original-xboxen samt 360 och varit ”nöjd”
2. Gillar kontrollerna
3. Man kan köra en hel del 360-spel på den
4. Kinect 2.0 lockade (dock, se nedan %&¤¤%&!!!”)
5. Jag hade fått intrycket att Xbox One skulle vara MER ”multimedia-enhet” än 360
6. Den är tystare än PS4
7. Den var förhållandevis prisvärd (köpte på black Friday)

Dock, jag ångrar mitt köp och ska sälja den för att köpa en PS4 eller möjligen Steam Link.

Orsaker till att jag vill sälja min Xbox One:
1. Microsoft har låst språk och region vilket gör att du inte kan använda både tuner (kräver svenska) och Kinect (kräver engelska). Man låser också spelen till det språk Microsoft bestämt att du ska spela på i den region du befinner dig i (tex, skulle jag jobba något halvår i Frankrike (är pg) så måste jag spela mina spel på Franska…).

2. Det finns inget Spotify till Xbox One och den är överlag sämre än 360 om man vill använda den som ”multimedia-enhet” (förutom att den är klart tystare än 360).

3. Kinect är i princip nedlagt av Microsoft. Det kommer inga nya titlar som stödjer Kinect och fler tidigare funktioner plockades bort vid senaste uppdateringen av själva Oset. Kinect kräver som sagt även att boxen är inställd på engelsktalande region vilket sabbar Microsofts egna tuner och OneGuide.

4. Det känns som om hela krysslådan är väldigt inriktad på den Amerikanska marknaden och har dåligt fokus på den Europeiska marknaden (språk/regionlåst, väldigt många fler appar för den i USA mm)

Permalänk
Inaktiv

Jag valde PS4an då den var ca 50% kraftfullare än Xboxen men sålde den några månader senare då alla intressanta spel ändå kommer till PC. Känns som om konsoler har spelat ut sin roll idag. Enda fördelen de fortfarande har är att de är enklare att komma igång och spela på i jämförelse med en PC.

Permalänk
Medlem

Ville spela Bloodborne och Last of US.
X-box-spelen kommer i stort sett alltid till PC där jag helst spelar.

Permalänk
Medlem

Ps4 exklusiva spel samt att xbone var så pass klen så de spel som finns till båda rullar ca 25% slöare.

Permalänk
Inaktiv

Jag valde också en Wii U pga exklusiva spel. Alla intressanta spelen för PS4 och Xbox kommer till PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

När du skulle köpa en next gen konsoll, vad avgjorde ditt val mellan att köpa ett PS4 eller ett Xbox One?

För mig var det ganska enkelt. Forza-serien är exklusiv för Xbox One, och eftersom det är den bästa spelserien jag någonsin upplevt blev valet väldigt lätt.

Den viktigaste aspekten när jag väljer konsol är hur kartongen ser ut. Är den snygg? Är den smart? Passar den in i resten av inredningen?

Den har nämligen en tendens att aldrig vara inkopplad ändå och står bara bredvid tv-möbeln i sin kartong. Senaste 5-6 åren har väl bara konsolen packats upp 2-3 veckor per år när nya Fifa kommer.

Så.. att jag vid valet landade på ps4 var väl 80% kontrollen och 20% fanboyism.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

valde ps4 för the last of us, heavy rain och nhl 16

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Crucial P3 2TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W |

Permalänk
Medlem

Jag köpte båda.
Det finns dock endast en anledning till att jag köpte Xbox One och det är de exklusiva spelen. Fick jag bara behålla en så är det utan tvekan PS4 som får stanna.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag själv samtliga konsoller i nuvarande generation. Wii U anser jag vara den bästa om man ska välja en konsol som komplement till en PC då den har mest exklusiva titlar som inte kommer till någon annan plattform.

Dock spenderar jag mest tid med min Xbox One i dagsläget. 360 bakåtkompatibilitetsläget, bra titlar med Games with Gold håller mig igång utan att behöva köpa så mycket spel till den. Mesta speltiden hamnar på PC, har störst backlog där som jag försöker beta av.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kände inget tillit till Microsoft gällande deras hantering av konsollen. Det var så mycket rabalder kring vad som skulle gå att göra och inte. Man kan väl säga att jag tappade förtroende för dem och kände inte att de förtjänade mina pengar.

EDIT: Jag kan väl nämna att jag fortfarande varit jädra sugen på Xbone på grund av Halo som jag älskar men det känns fortfarande inte värt det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shimonu:

Jag kände inget tillit till Microsoft gällande deras hantering av konsollen. Det var så mycket rabalder kring vad som skulle gå att göra och inte. Man kan väl säga att jag tappade förtroende för dem och kände inte att de förtjänade mina pengar.

EDIT: Jag kan väl nämna att jag fortfarande varit jädra sugen på Xbone på grund av Halo som jag älskar men det känns fortfarande inte värt det.

Mycket har förändrats på senare tid dock. Jag hade inte skaffat en innan E3 2015 men sedan dess verkar Microsofts satsa hårt på att förbättra både konsollen och deras image.

Återstår dock att se hur Windows Store-satsningen blir. Börjar större delen av de exklusiva Xbox One-titlarna dyka upp till PC så försvinner vitsen något med konsollen. Även om den nu kan användas till mer än spel och även för spel är billig att komma igång med. För 2500-3000kr får man inte mycket till spel-PC trots allt.

Finns nog en hyffsad chans att vi får se mer än Halo Wars 2 på PC med.
Halo: Master Chief Collection hade varit en riktigt bra början.

Permalänk
Medlem

Har inte köpt en konsol än, utan väntar på Gran Turismo Sport och Gran Turismo 7. Men just dessa exklusiva spela gjort mitt val av PS4 enkelt. Sen att av de ytterst få jag känner som har next gen så är PS4 dominant hjälper ju även en del.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk

Wii U hela vägen, PS4 och XBone saknar kreativitet och brist på nya koncept. Nästan alla deras spel baserar på två svävande händer, olika miljöer och nya karaktärer men samma mekanik, någonting som jag personligen inte förstår mig på. Ibland vill man ha riktiga spel som har mer fantasi och verkliga utmaningar vilket man inte finner i alltför realistiska spel. Detta är bara min åsikt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon5930:

Mycket har förändrats på senare tid dock. Jag hade inte skaffat en innan E3 2015 men sedan dess verkar Microsofts satsa hårt på att förbättra både konsollen och deras image.

Återstår dock att se hur Windows Store-satsningen blir. Börjar större delen av de exklusiva Xbox One-titlarna dyka upp till PC så försvinner vitsen något med konsollen. Även om den nu kan användas till mer än spel och även för spel är billig att komma igång med. För 2500-3000kr får man inte mycket till spel-PC trots allt.

Finns nog en hyffsad chans att vi får se mer än Halo Wars 2 på PC med.
Halo: Master Chief Collection hade varit en riktigt bra början.

Det kändes helt enkelt som att de spelade fult. En framtida konsol kanske får mig på nya tankar men denna runda förtjänar de inte mina pengar efter hur de hanterade det. Deras aggressivitet gällande W10 ger mig också lite dålig smak.

Jag har insett från köpet av PS4 att jag inte spelar så mycket konsol heller, därav känns det lite slösaktigt med Xbone. Jag vill mest ha konsol för sällskapsspelande i soffan. Spelen till PS4 får duga där.

Permalänk
Medlem

Då Xbox pratade om bakåtkompatibilitet med 360 spel så vart det en av anledningarna till att det vart ett Xbox one.
När det kommer till prestanda kunde jag inte bry mig mindre då jag har en ganska kraftfull dator redan och ingen av "next-gen" konsolerna är ens inbrotten av en ordentlig dator.

För mig var det faktumet att kontrollen ligger bättre i handen på mig, den har ett utseende och navigation jag känner mig van med från 360 och den har forza och bakåtkompatibilitet. Detta formade mitt val

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

Enda anledningen till att jag skaffade PS4 var för att polarna körde det.
Fördelarna är att man kan låna/byta spel med varandra, köra online tillsammans och ta med sig kontrollen över om man ska lira hemma hos någon.

Jag gillar Forza-serien på Xbox, men nu/snart finns ju Assetto Corsa, Project Cars, Dirt Rally och Gran Turismo på PS4.

I övrigt gillar jag Xbox One kontrollen bättre.

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av galaXy:

Enda anledningen till att jag skaffade PS4 var för att polarna körde det.
Fördelarna är att man kan låna/byta spel med varandra, köra online tillsammans och ta med sig kontrollen över om man ska lira hemma hos någon.

Jag gillar Forza-serien på Xbox, men nu/snart finns ju Assetto Corsa, Project Cars, Dirt Rally och Gran Turismo på PS4.

I övrigt gillar jag Xbox One kontrollen bättre.

Project Cars var ett av de spel jag såg fram emot mest också, men det spelet blev ju totalt misslyckat - dessutom har de redan börjat jobba på uppföljaren, så det spelet kommer nog inte bli fixat. Jag såg ett tidigt gameplay av Assetto Corsa som släpptes för några veckor sedan, och det såg riktigt dåligt ut. Jag hoppas att slutprodukten kommer hinna utvecklas ljusår innan det spelet kommer ut på marknaden. Likadant med Dirt Rally, det såg väldigt stelt ut på tidiga gameplays och grafiken påminde om WRC 3, som bäst. Hoppas även där att slutprodukten kommer utvecklas betydligt mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Project Cars var ett av de spel jag såg fram emot mest också, men det spelet blev ju totalt misslyckat - dessutom har de redan börjat jobba på uppföljaren, så det spelet kommer nog inte bli fixat. Jag såg ett tidigt gameplay av Assetto Corsa som släpptes för några veckor sedan, och det såg riktigt dåligt ut. Jag hoppas att slutprodukten kommer hinna utvecklas ljusår innan det spelet kommer ut på marknaden. Likadant med Dirt Rally, det såg väldigt stelt ut på tidiga gameplays och grafiken påminde om WRC 3, som bäst. Hoppas även där att slutprodukten kommer utvecklas betydligt mer.

Jag har bara testat Dirt Rally Early Access på PC och tyckte att fartkänslan var rätt kass, sen körde jag bara med vanlig handkontroller som inte riktigt ger en rättvis bild av körkänslan jämfört med ratt och pedaler.

Men om känslan fortfarande är bra i spelen och grafiken inte helt åt helvete så kommer jag skaffa Logitech G29.

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk
Avstängd

Dirt Rally kan bli bra som slutprodukt, vi får hålla tummarna för det

Permalänk

Tänkte först att jag bara skulle ha PS4 p.g.a att jag varit ett troget PS / Sony fan sedan releasen av första PS-konsolen på 90-talet. Men kom på mig själv sedan att jag går miste om kommande Halo och Gears Of War + en hel hög av klassiska, exklusiva 360 titlar som kommer gå att spela på One:n allt eftersom Microsoft släpper sina BC-patchar - så det blev för min del att inskaffa en One när det fanns en som släpptes med 1TB HDD.

Och bingo - så hade Elgiganten erbjudande om att få köpa en EU-importerad Xbox One med 1TB för samma pris som en ordinarie, nordisk sådan med 500GB - så det blev ju att bara slå till och "inkassera" den svarta kolossen, som ett komplement till min PS4 + PS3 och min bärbara speldator!

Visa signatur

TV: Sony 49" UHD LED Smart TV KD49XE9005
Dator: Intel i7-6700HQ | 16GB | Nvidia GTX 1070 8GB | 256GB SSD+1TB HDD
Konsol: PS4 Pro 2TB SSHD + 5TB External HDD | PS3 Slim 1TB HDD | New Nintendo 3DS XL + 32GB MicroSD
Övrigt: iPhone 7 128GB

Permalänk
Medlem

Xbone mest pga Forza, men tycker även handkontrollen är skönare

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Klipsch RP500-m + SVS SB3000 drivs med Yamaha RX-V6A

Permalänk
Medlem

PS4 då jag känner fler som har PS4a.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8
Beyerdynamic DT1990 Pro | Topping E30 II & L30 II | Moondrop Blessing 3

Permalänk

PS4.
- Gillar de exklusiva titlarna, och de serier och utvecklare som sony äger som skulle kunna släppa bra spel även om de inte gjort det till denna generationen än.
- Den kändes mer inriktad mot världen och inte mot just en nation som jag upplever att Xbox gör.
- Flera polare ägde redan en.
- Har ägt alla PS generationer exklusive de bärbara.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Vi köpte ps4, xbox one och Wii u. Men använder i stort sett bara ps4:an för att kolla netflix på.
Använder aldrig xboxen, och Wii u lirar vi på när folk är över
Men alltid kul att ha möjligheten att spela på vilken som om något bra spel kommer.
Föredrar nog ps4:an.

Permalänk
Medlem

PS4, även om det fortfarande inte är jämförbart med en PC (som däremot kostar mer) så har den rätt mycket bättre prestanda än XBONE. Gillar även starkt PS+ system med gratis spel även om det var ett tag sedan jag prenumererade.

En enorm bonus är att PS4 kontrollerna är dem bästa kontrollerna till PC som jag någonsin har använt. Anledningen är att touch-plattan fungerar som en laptops touchpad och man har därför en inbyggd lättillgänglig mus i kontrollen. Enda nackdelen med touchplattan är nog att den saknar högerklick, men för lättare navigering räcker den utmärkt. Precisionen är förvånansvärd bra till och med.

Använder däremot knappt mitt PS4 då jag är en PC spelare men kontrollerna används väldigt ofta iaf. Värt att notera däremot är att för Windows 10 är dualshock 4 kontrollerna något jobbigare att koppla samman än för Windows 8, inga större bekymmer däremot.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv

Hade haft en PS3'a och varit toknöjd med den. Dock började jag få intresse för PC byggande kort därefter så PS4'an blev en Mediaspelare för streaming. Lite bortpissade pengar då jag hade kunnat fortsätta använda PS3 för det ändamålet.

Men inget ont sagt om PS4. Riktigt fin liten krigare.

Permalänk
Medlem

Har båda maskinerna och tycker följande:
Grafiskt är det inget snack om att PS4 regerar men det övriga.. Xone är tystare och det beror säkerligen på dess storlek, har för övrigt senaste versionen av PS4 som sägs vara tystare då undrar man hur fläkten lät på första modellen Ända "felet" jag har med xone är tydligen en klassiker, att man måste hålla i dvd/bluray skivan lite innan man släpper den för att den ska hittas av systemet.. annars står det bara disc error (gäller endast film, och googlar man på problemet är man tydligen inte ensam)

Handkontrollerna har båda för och nackdelar, gillar rumble funktionen på avtryckarna på xone kontrollen men annars känns sony kontrollen bättre i mina händer.

Menysystemet på xone har blivit bättre men är fortfarande för råddigt och plottrigt, gillar sonys enkla design som är snabbt och enkelt. Spelar inte mkt MP på konsol så inte råddat i alla funktioner och menyer dock.

Vad gäller PSN/Xlive är det lite hugget som stucket, men "gratis" spelen som kommer varje månad har helt klart blivit bättre på xlive. Tyngre spel och även att man kan lira 360 spel är ett +. Så blir helt klart mer spelande på xone tack vare spelen man får på xlive.

Visa signatur

CPU: 5800X3D| Mobo: AORUS X570|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus Prime 9070 XT OC |Chassi: FD Define C |SSD: Samsung 970 EVO 4TB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: Corsair 850W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Hade ps3 men blev var missnöjd med den med tanke på att sony tog bort funktioner, t.ex linuxstöd m.m.

Så blev ett xbox one denna generationen och känner att jag gjorde rätt val. Har ännu inte kommit en bra exklusive titel till ps4. Uncharted släpps dock snart och bara det spelet kan göra det värt att skaffa ett.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025