Permalänk

Köra program via nätverk

Hej, driver ett litet byggföretag och behöver hjälp.
idag har vi en mjukvara på våran server som alla datorer i företaget har tillgång till, mjukvaran har ett intrigerat lösenord skydd som alla har varsin inloggning.
Det jag skulle vilja göra är att köra mjukvaran hemifrån.
Finns det något sätt att köra mjukvaran från servern via internet? (ftp eller något liknande)
Alternativt via vår hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polesucker:

Hej, driver ett litet byggföretag och behöver hjälp.
idag har vi en mjukvara på våran server som alla datorer i företaget har tillgång till, mjukvaran har ett intrigerat lösenord skydd som alla har varsin inloggning.
Det jag skulle vilja göra är att köra mjukvaran hemifrån.
Finns det något sätt att köra mjukvaran från servern via internet? (ftp eller något liknande)
Alternativt via vår hemsida.

Teamviewer?

Permalänk
Medlem

Ja om mjukvaran kräver att man är på samma nätverk så kan du ju alltid sätta upp en vpn på din server maskin så du kan köra en vpn tunnel in i nätverket.

Det går ju också att sätta upp en virtuell maskin på servern som du kör med när du behöver kör rdp till.

Eller som ovanstående kanske någon teamviewer lösning.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polesucker:

Hej, driver ett litet byggföretag och behöver hjälp.
idag har vi en mjukvara på våran server som alla datorer i företaget har tillgång till, mjukvaran har ett intrigerat lösenord skydd som alla har varsin inloggning.
Det jag skulle vilja göra är att köra mjukvaran hemifrån.
Finns det något sätt att köra mjukvaran från servern via internet? (ftp eller något liknande)
Alternativt via vår hemsida.

Hur kommer ni åt mjukvaran? Surfar ni till en webbsida när ni är på kontoret?
Eller finns programvaran på en uppmappad nätverksenhet och ni startar bara en genväg därifrån?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Enklast är nog teamviewer.

Det blir som att du sitter framför datorn på jobbet, och styr dess tangentbord/mus vart ifrån som helst.

Notera dock att du inte kan köra det samtidigt på arbetsplatsen.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

@andreas_dock:

Även Microsofts "fjärrskrivbord" fungerar.

Permalänk
Medlem

Vad är det för mjukvara?
Vad är det för server?
Vad har ni för brandvägg?
Hur många användare gäller det?
Kommer ni åt filerna på servern hemifrån?

Permalänk
Skrivet av Gaist:

Teamviewer?

Använder teamviewer just nu, men om flera ska vara inne samtidigt (från olika håll, inte på företaget) så funkar det inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson:

Hur kommer ni åt mjukvaran? Surfar ni till en webbsida när ni är på kontoret?
Eller finns programvaran på en uppmappad nätverksenhet och ni startar bara en genväg därifrån?

Vi kör genväg genom nätverksenheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Enklast är nog teamviewer.

Det blir som att du sitter framför datorn på jobbet, och styr dess tangentbord/mus vart ifrån som helst.

Notera dock att du inte kan köra det samtidigt på arbetsplatsen.

Att köra samtidigt är lite vad jag vill komma åt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Vad är det för mjukvara?
Vad är det för server?
Vad har ni för brandvägg?
Hur många användare gäller det?
Kommer ni åt filerna på servern hemifrån?

Samordnare för tidföring,ritningar,fakturor mm.
Just nu är det bara en "media data" men vi har beställt hp gen8 servern. (vill fixa det här med den)
Standard windows.(just nu)
4 st.
Nej.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Ja om mjukvaran kräver att man är på samma nätverk så kan du ju alltid sätta upp en vpn på din server maskin så du kan köra en vpn tunnel in i nätverket.

Det går ju också att sätta upp en virtuell maskin på servern som du kör med när du behöver kör rdp till.

Eller som ovanstående kanske någon teamviewer lösning.

Med vpn tunneln blir det lite som att jag får tillgång till nätverket hemifrån? För då kan jag väl bara ska en genväg till exe filen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polesucker:

Använder teamviewer just nu, men om flera ska vara inne samtidigt (från olika håll, inte på företaget) så funkar det inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Men alla kör väl inte mot samma dator på företaget, eller?

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Men alla kör väl inte mot samma dator på företaget, eller?

På företaget använder vi ett nätverk och har en genväg till programmet som ligger på servern. Jag har använt teamviewer själv, Men det funkar inte med flera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polesucker:

På företaget använder vi ett nätverk och har en genväg till programmet som ligger på servern. Jag har använt teamviewer själv, Men det funkar inte med flera.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu var väl inte tanken att alla ska köra mot samma dator. Dom kör hemifrån mot sin dator på jobbet?

Permalänk

Har kollat upp lite vad vpn är och det verkar som att det är det jag söker. Tack för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Snälla, se till att ha färska testade backupper....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polesucker:

Samordnare för tidföring,ritningar,fakturor mm.
Just nu är det bara en "media data" men vi har beställt hp gen8 servern. (vill fixa det här med den)
Standard windows.(just nu)
4 st.
Nej.

Skickades från m.sweclockers.com

Antar att du svarade kortfattat eftersom du skriver på telefonen.
-Vad heter systemet? Vill ta reda på mer hur det fungerar. En del system som körs från delade mappar blir riktigt sega med höga svarstider
-Då har ni en Windows server.
-Menar inte brandväggen i server, utan brandväggen till internet. Rekommenderar att man kör VPN där, men går att aktivera l2tp-vpn i Windows server också.
-Ja då går som du säger typ teamviewer bort. Det behövs kanske en terminalserver.

Permalänk
Medlem

Citrix Receiver med VPN kanske kan vara något? Fungerar helt ok enligt mig.

https://www.citrix.se/go/receiver.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggs:

Citrix Receiver med VPN kanske kan vara något? Fungerar helt ok enligt mig.

https://www.citrix.se/go/receiver.html

Kostar väl pengar? Beroende på antal användare ingår Remote Desktop och Remote Desktop Gateway i Windows. Även RemoteApp. Man slipper med andra ord VPN också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Kostar väl pengar? Beroende på antal användare ingår Remote Desktop och Remote Desktop Gateway i Windows. Även RemoteApp. Man slipper med andra ord VPN också.

Ja, jag har svårt att se att det skulle kosta något annat. Att mjukvarulicenser inte är gratis borde inte komma som en överraskning för en företagare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggs:

Ja, jag har svårt att se att det skulle kosta något annat. Att mjukvarulicenser inte är gratis borde inte komma som en överraskning för en företagare.

Ha-HA :D!
Nejnej såklart inte, men varför köra Citrix när de redan har betalt för RDG?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Ha-HA :D!
Nejnej såklart inte, men varför köra Citrix när de redan har betalt för RDG?

Det var egentligen bara en rekommendation ifrån min sida då jag vet att det fungerat bra. Om RDG gör samma jobb lika bra eller bättre så är Citrix pengar i sjön såklart