Macbook pro + externt grafikkort, hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hildell:

@Linus_nyren:
Några grejer till som jag inte fattat:
In och utgången på MacBooken är Thunderbolt-porten. Var kopplar man in TB-kontakten på grafikkortet? Vilken kontakt är det
Jag renderar animerade filmer och vill bara jobba med den interna skärmen, kommer inte grafikkortet öka prestandan då?

Akito-boxen har thunderboltuttagen.

Den skall inte bara leverera ström. Kretskortet sköter kommunikationen mellan PCI-express porten och thunderbolt-kopplingen.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Hej!
Grafikkortet kommer att hjälpa dig med renderingen under preview och för att exportera filmen.
Det går dock inte att accelerera open Gl på den interna skärmen på Mac. På den externa funkar det.
I Windows så kan du accelerera den interna mot en prestandatapp på runt 15%.

Så för att förklara enkelt.

OSX;
Rendera film och preview på intern
Spela, rendera, preview på extern

Windows:
Rendera film, preview, spel på den interna och externa.

Akitio boxen är en sorts adapter till pcie som är den kontakten som grafikkortet använder.
Lådan kan original förse 65w ström, men ett grafikkort brukar kräva runt 175w, därför behöver du som sagt extern strömförsörjning och då rekommenderar jag Dell DA-2 220w.

Thunderbolt sladd kopplar ihop datorn med lådan.
Du kan via akitio lådan även koppla in nätverks adapter, hårddiskar och massa annat via den andra Thunderbolt porten på lådan för att få en ännu smidigare dockningsstation liknande din Thunderbolt display :).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för förklaringen.
Akitio box, den verkar ganska ovanlig och dyr. +4000 SEK. Fast det är kanske så de kostar.
Finns det några alternativ som är billigare och tillgängligare?

Permalänk

Har haft denna lösning tidigare! Funkade galant! La allt i ett mitx chassi och boota i windows och köra! Har nu köpt pc så om nån är sugen på att köpa akitio låda (med thunderbolt kabel) + chassi + risercabel så släng ett meddelande till mig!

Behövde komplettera svaret
Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Skrivet av Hildell:

Tack för förklaringen.
Akitio box, den verkar ganska ovanlig och dyr. +4000 SEK. Fast det är kanske så de kostar.
Finns det några alternativ som är billigare och tillgängligare?

Hej!
Om du mailar sales@akitio.com
Så får du den för 189$.
Annars så kostar den 219$ på amazon har jag för mig.
Det finns andra alternativ men inte lika billiga och välprövade, akition är stabilare än dem andra vad jag hört och läst.

Undvik de skallade riser kablarna, de är kända för att vara ostabila, en terminalplugg från Kjell o kompani är både billigare, snyggare och bättre!

Permalänk
Medlem

Nu har vi fått igång grafikkortet, kört skriptet och fått datorn att köra via det.
Bra fart ibland och lite segare ibland när vi hör renderingar.
Nån som vet hur man kollar hur belastat grafikkortet är när man kör?
Skulle vara intressant att se om det funkar i alla lägen.

Permalänk
Skrivet av Hildell:

Nu har vi fått igång grafikkortet, kört skriptet och fått datorn att köra via det.
Bra fart ibland och lite segare ibland när vi hör renderingar.
Nån som vet hur man kollar hur belastat grafikkortet är när man kör?
Skulle vara intressant att se om det funkar i alla lägen.

Hej! Allt som sker på den externa skärmen är renderat av egpu.
När det gäller CUDA så får du ställa in det i inställningarna i respektive program.
Vet att de finns CUDA benchmarks till Windows, ingen aning till Mac, men googla dig fram där.

Kul att du fick det att fungera! Vilket kort körde du på?