Har aldrig spelat något Witcher, kan jag hoppa in i 3?

Permalänk
Medlem

Har aldrig spelat något Witcher, kan jag hoppa in i 3?

Hej,

Som titeln lyder så har jag aldrig spelat nåt spel ur Witcher-serien tidigare men vart lite sugen på att spela Witcher 3. Kommer det bli problematiskt att hänga med i storyn eller tror ni det kommer fungera ändå? Vill inte känna att man missar en massa saker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Perfn:

Hej,

Som titeln lyder så har jag aldrig spelat nåt spel ur Witcher-serien tidigare men vart lite sugen på att spela Witcher 3. Kommer det bli problematiskt att hänga med i storyn eller tror ni det kommer fungera ändå? Vill inte känna att man missar en massa saker.

Absolut. Jag spelar TW3 och det är riktigt beroendeframkallande även om man inte har spelat dom andra två. För kännedom så finns dom billigt på Steam nu. Det är bara att börja lira, men visst finns det en bakgrundshistoria som kan vara kul att känna till och ger mer djup, men den kan man läsa sig till om man inte orkar / vill spela dom första spelen.

Permalänk
Medlem

Absolut ! kör!

Det kan vara lite svårt att förstå relationerna mellan karaktärerna om du inte spelat de föregående spelen men det förstör inte upplevelsen alls tycker jag.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Perfn:

Hej,

Som titeln lyder så har jag aldrig spelat nåt spel ur Witcher-serien tidigare men vart lite sugen på att spela Witcher 3. Kommer det bli problematiskt att hänga med i storyn eller tror ni det kommer fungera ändå? Vill inte känna att man missar en massa saker.

Svar ja, men då ska du läsa böcker som du hittar i spelet och se till att läsa in dig på världen som spelet utspelar sig i men spelet är väldigt bra på att förklara karaktärer, monster och andra fenomen i spelet. Det finns jättemycket information om karaktärer och hur dom är kopplade till protagonisten Geralt.

Själv var mitt första Witcher-spel tvåan, vilket jag skulle rekommendera att du lirar först. Mycket bra spel och det håller fortfarande bra grafikmässigt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perfn:

Hej,

Som titeln lyder så har jag aldrig spelat nåt spel ur Witcher-serien tidigare men vart lite sugen på att spela Witcher 3. Kommer det bli problematiskt att hänga med i storyn eller tror ni det kommer fungera ändå? Vill inte känna att man missar en massa saker.

Tja!

Jag var i samma sits som dig och ska sanningen fram fastnade jag aldrig för spelet. Det kan ha att göra med att jag inte kände någonting för karaktärerna.

Men rent storymässigt går det nog att spela det som enskilt spel. Men nog kändes det som om man hade missat något för jag satt mest och tyckte det hela var rätt förvirrande i början. Slutade innan jag kom så långt. Lirade kanske 12 timmar.

Sen kan jag rekommendera en handkontroll och du ska lira på PC. Jag körde med mus och tangentbord och nja är väl mitt omdöme av den känslan.

Verkar dock vara ett bra spel. Det kanske bara är jag som har svårt med rollspel där man inte får göra en egen karaktär.

Mvh

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Absolut. Jag spelar TW3 och det är riktigt beroendeframkallande även om man inte har spelat dom andra två. För kännedom så finns dom billigt på Steam nu. Det är bara att börja lira, men visst finns det en bakgrundshistoria som kan vara kul att känna till och ger mer djup, men den kan man läsa sig till om man inte orkar / vill spela dom första spelen.

Skrivet av Oneone:

Absolut ! kör!

Det kan vara lite svårt att förstå relationerna mellan karaktärerna om du inte spelat de föregående spelen men det förstör inte upplevelsen alls tycker jag.

Skrivet av Dinoman:

Svar ja, men då ska du läsa böcker som du hittar i spelet och se till att läsa in dig på världen som spelet utspelar sig i men spelet är väldigt bra på att förklara karaktärer, monster och andra fenomen i spelet. Det finns jättemycket information om karaktärer och hur dom är kopplade till protagonisten Geralt.

Själv var mitt första Witcher-spel tvåan, vilket jag skulle rekommendera att du lirar först. Mycket bra spel och det håller fortfarande bra grafikmässigt.

Skrivet av heatm:

Tja!

Jag var i samma sits som dig och ska sanningen fram fastnade jag aldrig för spelet. Det kan ha att göra med att jag inte kände någonting för karaktärerna.

Men rent storymässigt går det nog att spela det som enskilt spel. Men nog kändes det som om man hade missat något för jag satt mest och tyckte det hela var rätt förvirrande i början. Slutade innan jag kom så långt. Lirade kanske 12 timmar.

Sen kan jag rekommendera en handkontroll och du ska lira på PC. Jag körde med mus och tangentbord och nja är väl mitt omdöme av den känslan.

Verkar dock vara ett bra spel. Det kanske bara är jag som har svårt med rollspel där man inte får göra en egen karaktär.

Mvh

Tackar för responsen. Jag har iofs alla på steam, tror jag köpte alla under julrean eller nåt sånt. Och tvåan skulle man kanske kunna spela om det ändå är så att det står sig idag. Problemet är ju att man har ju inte all tid i världen längre som man hade när man var ung. Annars tror jag att jag såg nåt om att det fanns videos på Youtube som förklarade/summerade loren från tidigare spel. Men det kanske förstör en massa av det man kan leta upp själv i spelet? Det kanske är roligare att leta upp allt som finns i böcker osv?

Är tvåan ungefär lika lång som trean om man skulle vilja ge sig in på det också?

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Svar ja, men då ska du läsa böcker som du hittar i spelet och se till att läsa in dig på världen som spelet utspelar sig i men spelet är väldigt bra på att förklara karaktärer, monster och andra fenomen i spelet. Det finns jättemycket information om karaktärer och hur dom är kopplade till protagonisten Geralt.

Själv var mitt första Witcher-spel tvåan, vilket jag skulle rekommendera att du lirar först. Mycket bra spel och det håller fortfarande bra grafikmässigt.

Jag håller med Dinoman. Jag var i lite samma sits när TW3 släpptes förra året, jag hade inte spelat några av de tidigare spelen men hade hört mycket gott.
Jag valde dock att spela igenom samtliga spel (ettan och tvåan), kan erkänna att TW1 var lite segt ibland då det märks att det har några år på nacken, dock är storyn bra. TW2 va roligare och som nämns ovan fungerar bra grafikmässigt.

Så har du tiden så rekommenderar jag att du spelar igenom TW1 och TW2 först, men det behövs inte. Det man får är en bättre förståelse för sina karaktärer och världen, sen var det ju inte helt fel att kunna spela tre spel på raken med samma karaktär, kändes dock lite tragiskt när man var färdig med TW3, för då hade man lagt flera hundra timmar på spelserien de senaste månaderna, och sen stod man där helt plötsligt utan något TW

Är man riktig nördig så kan jag också rekommendera att läsa böckerna som spelet är baserat på. Jag tyckte spelserien var så bra så jag har precis börjat läsa böckerna, och jag är inte besviken.

Annars lycka till med spelandet, jag är avundsjuk på dig som får spela TW för första gången

Visa signatur

Dator: Corsair 4000D|i7 13700KF|ASRock Z790|MSI RTX4090|Seasonic Platinum 1kW|Kingston KC3000 2TB|G.SKill 32GB DDR5 @6400 cl32|Noctua D15|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perfn:

Tackar för responsen. Jag har iofs alla på steam, tror jag köpte alla under julrean eller nåt sånt. Och tvåan skulle man kanske kunna spela om det ändå är så att det står sig idag. Problemet är ju att man har ju inte all tid i världen längre som man hade när man var ung. Annars tror jag att jag såg nåt om att det fanns videos på Youtube som förklarade/summerade loren från tidigare spel. Men det kanske förstör en massa av det man kan leta upp själv i spelet? Det kanske är roligare att leta upp allt som finns i böcker osv?

Är tvåan ungefär lika lång som trean om man skulle vilja ge sig in på det också?

Tvåan är kortare, tycker grafiken håller än idag faktiskt! Har för mig att tvåan kanske var runt 30 timmar när jag spelade igenom det. Jag började också på 2an , testade första men det kändes för gammalt för att genomlida bara för storyn hehe

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Tja!

Jag var i samma sits som dig och ska sanningen fram fastnade jag aldrig för spelet. Det kan ha att göra med att jag inte kände någonting för karaktärerna.

Men rent storymässigt går det nog att spela det som enskilt spel. Men nog kändes det som om man hade missat något för jag satt mest och tyckte det hela var rätt förvirrande i början. Slutade innan jag kom så långt. Lirade kanske 12 timmar.

Sen kan jag rekommendera en handkontroll och du ska lira på PC. Jag körde med mus och tangentbord och nja är väl mitt omdöme av den känslan.

Verkar dock vara ett bra spel. Det kanske bara är jag som har svårt med rollspel där man inte får göra en egen karaktär.

Mvh

Du är inte alls ensam. Jag spelar nästan bara rpg-spel men tycker att witcher-serien är fruktansvärt tråkig. Tvåan var en pina och med trean blev det som för dig. Blev kanske 12 timmar sen orkade jag inte mer.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite om det ursäktas?

Jag har också börjat spela Witcher 3, utan att ha kört föregångarna nämnvärt. Kan väl säga att jag älskar spelet! Det enda som jag har lite problem med, som jag inte vet om man får kläm på om man spelat föregångarna är det där med att gå upp o nivå. Jag är lvl 3, men mycket av innehållet jag får questar för är lvl 5- 10. Jag hittar inte något effektivt sätt att få ihop xp. Uppdragen genererar ganska lite, men då spelet kretsar kring uppdrag och sidouppdrag blir detta ett problem.

Är det så att man helt enkelt skall hoppa upp på hästryggen och söka lämpliga uppdrag för sin level, även om huvudstoryn sänder en till ett specifikt område?

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Tvåan är kortare, tycker grafiken håller än idag faktiskt! Har för mig att tvåan kanske var runt 30 timmar när jag spelade igenom det. Jag började också på 2an , testade första men det kändes för gammalt för att genomlida bara för storyn hehe

Eftersom jag har tvåan också så kan jag ju börja testat den. Känner jag att det inte är värt det får jag väl dra en lore-summering nånstans och sen bara hoppa in i trean.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Jag lånar tråden lite om det ursäktas?

Jag har också börjat spela Witcher 3, utan att ha kört föregångarna nämnvärt. Kan väl säga att jag älskar spelet! Det enda som jag har lite problem med, som jag inte vet om man får kläm på om man spelat föregångarna är det där med att gå upp o nivå. Jag är lvl 3, men mycket av innehållet jag får questar för är lvl 5- 10. Jag hittar inte något effektivt sätt att få ihop xp. Uppdragen genererar ganska lite, men då spelet kretsar kring uppdrag och sidouppdrag blir detta ett problem.

Är det så att man helt enkelt skall hoppa upp på hästryggen och söka lämpliga uppdrag för sin level, även om huvudstoryn sänder en till ett specifikt område?

Ingen fara, kan säkert va bra input tills jag hoppar in i spelet sen.

Permalänk
Medlem

@Perfn: Du missar massa saker, alla spel är väldigt bra. Men 3'an är säkert bra i sig utan att köra dom andra

Rek att du kör dom i ordning om du ändå har tänkt köra dom

1'an har tråkiga laddningstider och känns lite utdaterat men är bra
2'an känns inte alls utdaterad och kan få en värstingdator att gå på knäna idag
3'an är mer openworld än 2'an och är väll eg inte mycket snyggare än 2'an enl mig.

Permalänk
Medlem

@Storage Jar: Haha, vad skönt! Spelet kändes förvånansvärt linjärt. Det är säkert bara i början det är så men jag pallade inte med det hela. Sen kom Fallout 4 och där rök en 100 timmar direkt.

Ska fixa en handkontroll och dra upp det på projektorn någon mörk kväll och försöka igen. Kan nog bli bättre då!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Du är inte alls ensam. Jag spelar nästan bara rpg-spel men tycker att witcher-serien är fruktansvärt tråkig. Tvåan var en pina och med trean blev det som för dig. Blev kanske 12 timmar sen orkade jag inte mer.

Kan bara hålla med föregående talare, tyvärr . CDPR har skapat en fantastisk värld och ett fantastiskt spel.........men världens tråkigaste protagonist, noll känsla för karaktärerna (min hobbyanalys är att relationerna mellan karaktärerna är behäftade med mycket bakgrundshistoria som man som spelare inte kan påverka, jämför t.ex. Mass Effect som lät en skapa personliga relationer och därför blev mer meningsfullt).

Hoppas bara Cyberpunk 2077 låter oss spela fritt och obefläckat

Permalänk
Medlem

Jag tycker the Witcher 3 är något av det bäst skrivna spelet av just den anledningen du beskriver. Nästan alla konversationer som händer i spelet är i min erfarenhet uppdelade såhär. 75% är till för att beskriva vad som kommer hända nu, det du behöver veta t.ex. 25% refererar till äldre spel och relationer, men på ett sätt där du kanske inte förstår alla detaljerna över vad de pratar om, men du förstår helheten och på så sätt får du en klarare bild av vad som har hänt i tidigare spel.

Finns även ett par youtube filmer där folk recappar tidigare spelen vilket kan vara extra trevligt att kika in

Permalänk
Medlem

Jag va i samma sits som dig. Hade aldrig tidigare spelat något Witcher spel. Tyckte inte alls det va svårt att inte ha bakgrundsstoryn. Mycket förklaras om man tar tiden att lyssna på alla voiceover/cinematics som finns i spelet. Köpte "ultimate edition" så jag har alla expansioner. Spelar man side quests + story quest så tar det jäkligt lång tid att dra igenom spelet.

Som nämnts ovan kan jag tycka att spelet va svårt i början då man oftare stötte på NPC som hade 3-5 levels högre än en själv, också i flock vilket resulterade i att man dog ofta.
Spelet är snyggt grafiskt och om man dessutom laddar ner grafik mods så ser det extremt bra ut enligt mig.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Det vart svårt det här, mycket bra från alla sidor. Men eftersom jag har alla så tror jag att jag testar Witcher 2 först iaf. Orkar jag inte spela igenom hela eller om jag inte fastnar för det så kör jag trean med några youtube recaps innan. Såg att det fanns lite mods på nexus också om man känner att man vill fräscha på det lite. Så får det bli.

Alla tre hinner jag definitivt inte spela i alla fall. XCOM 2 ligger ju och väntar också...

Permalänk
Medlem

Jag fuskade mig igenom dom tidigare för att få se storyn innan trean. Första hade bland det sämsta röstskådespeleriet jag sett(nästan jobbigt ibland), men storyn var bra.

W3 är det absolut bästa rpg jag spelat, Morrowind tätt därefter. NW eller Skyrim fastnade jag aldrig för.

Permalänk
Medlem

Har i princip ingenting med ettan att göra, så den delen kan man ignorera helt. Finns referenser till Witcher 2, men inget som är viktigt för att förstå storyn.

Bara kör på om du inte vill spela Witcher 2 först. Spelet refererar även till böckerna en del, men inte på ett vis som gör att man känner sig förvirrad om man inte läst dem.

Permalänk
Medlem

Nu gjorde jag ju såklart nåt dumt och började spela Witcher 1 igår... Får se vart det här slutar, spelar väl säkert upp en massa tid jag inte har.

Permalänk

Tycker det funkade utmärkt att hoppa in i 3an även om jag inte spelat dom tidigare 2.