Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Avstängd

Detta svar fick jag från Storytel om appen till Windows Phone

Skrivet av https://www.storytel.se/:

Som du säkert vet så har vi en del problem just med Windows Phone. Vi har inte kunnat uppdatera appen då plattformen inte tillåter vår app att fungera som det är tänkt. Det innebär att vi har väldigt svårt att hjälpa de kunder som har problem med Windows.

Vi samtalar med Microsoft för att försöka komma fram till en lösning, men tyvärr vet vi inte i dagsläget om eller när en uppdatering kommer vara möjlig. Vi har ett litet utvecklar-team och eftersom windowsanvändarna utgör en sådan liten del av våra kunder så har vi inte prioriterat en app till Windows.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Detta svar fick jag från Storytel om appen till Windows Phone

Tråkig läsning, men samtidigt kanske det förklarar lite av varför saker ser ut som dom gör.
Att ha en plattform som är svår att utveckla till för att den saknar funktioner samt att leverantören inte kan ge besked och som har en lite användarbas låter inte idealiskt direkt.
Får hoppas att Windows 10 Mobile och det senaste bolagsköpet hjälper till att få fart på utvecklarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Tråkig läsning, men samtidigt kanske det förklarar lite av varför saker ser ut som dom gör.
Att ha en plattform som är svår att utveckla till för att den saknar funktioner samt att leverantören inte kan ge besked och som har en lite användarbas låter inte idealiskt direkt.
Får hoppas att Windows 10 Mobile och det senaste bolagsköpet hjälper till att få fart på utvecklarna.

Nu är ju inte Xamarins verktyg nya och de är främst riktade till att få C# till iOS och Android med stöd för native-apier även om de också har så du kan skriva gränssnitt "gemensamt" för de tre stora plattformarna. Det hjälper inte när utvecklarna vill använda Java, Obj-C, C eller C++. Det finns andra lösningar där, men det finns t.ex. ingen lösning för att använda Java eller Androids variant på WinRT. Se det som en stärkning av Visual Studio och .NET med C#/F#, inte av W10M. Sistnämnda måste ändå vara en mycket mindre prioritet. Du måste ju först köpa in att du kör C# för att Xamarin ska ha något att erbjuda och W10M är en av de minsta plattformarna de riktar sig mot, du har ju också iOS, Android, OS X och Linux exempelvis, och exempelvis desktop-program är mer sannolikt att de är skrivna i C# än mobilappar är. Gör du t.ex. Universal-appar i C++ hjälper inte Xamarin dig alls i princip då Xamarin inte är en implementation av Windows Runtime och stödjer således inte C++/CX eller WRL. Det finns inget magiskt där, vill utvecklare göra ordentliga appar så får de lov att lägga ner jobbet oavsett om de går över till något korsplattformsramverk/utvecklingskit eller inte. Tyvärr och verktygen kan ju heller aldrig helt gå runt olika plattformars begränsningar om sådana finns som är av vikt för utvecklarna. Med UWP kan ju utvecklarna också rikta in sig på W10 och dess butik och få en lite bredare plattform, men det hjälper ju bara om det passar med deras app på skrivbordet. Utvecklarna får gärna lägga ner lite arbete, men de kan självklart inte lägga för stora resurser på det.

Vilka appar är det för den delen som gör en bra övergång till W10M och UWP? Facebook? Vilka fler är på gång?

Permalänk
Medlem

En fråga till er.
Är det värt att köpa microsoft lumia 950? Eller skall man vänta på Acer's? Orkar inte längre med android.

Permalänk
Medlem

Fick installerat x.122 uppdateringen (slow ring) som verkar ha släppts idag. Inga problem so far.
Enda buggen jag märkt av än sålänge INNAN jag drog på x.122 är att office lens bråkade lite när jag skulle lägga till whitebord kort direkt i OneNote.

Gick över till Windows 10 Mobile på en 735;a för några veckor sedan och detta är första uppdateringen sedan dess.

Permalänk
Medlem

Det där hoppet om att få WP10 på Lumia 930, bör man överge det?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Det tycker jag inte, det är ju släppt officiellt till 950 och 550, det vi väntar på är ju en uppdatering till de "gamla" mobilerna.
Jag har helt för mig att 930 var med på listan över enheter som kommer omfattas om av uppgraderingen.

Jag var skeptisk i början till hur stabil preview versionen var men har sedan några veckor tillbaka kört ´preview, slow ring (fast ring ger uppdateringar snabbare men risken är större för buggar osv).

Den versionen jag kör just nu känns väldigt färdig faktiskt, skulle bli förvånad om det inte släpps väldigt snart till oss som kör äldre enheter.

Permalänk

Börjar undra om Lumia 630 kommer få Windows 10. Den har bara 512mb ram så de struntar kanske i den.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

Det finns några telefoner som har 512 som man kan köra på Win10Mob Preview på, så jag antar att det kommer att komma.
Initialt så pratade dom ju om flera omgångar där några av telefonerna som idag kan testköra preview skulle få vara med i första svängen. Och där verkade det mest vara 1GB varianter.

Sen komme ju 8.1 supporteras en tid framöver så telefonen kommer ju inte bli gammal över en natt bara för att WIn10Mob släppts ut.

Permalänk
Medlem

De verkar ju knappt vilja släppa uppdateringen så tyst som de håller om den..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Kommer man kunna använda continuum med en lumia 930?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wpox:

Kommer man kunna använda continuum med en lumia 930?

Nej tyvärr.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag kör preview på min 930 och den har fått alla uppdateringar hittills förutom de som var specifika till 950/550, så det kommer,

Skrivet av Swedish Berserk:

Börjar undra om Lumia 630 kommer få Windows 10. Den har bara 512mb ram så de struntar kanske i den.

Jag har även kört preview på min 630 så det kommer säkerligen. Det ska tilläggas att det inte har funkat lika bra som 8.1, men den har stadigt blivit bättre med de senare uppdateringarna.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Skrivet av johanruda:

Jag har även kört preview på min 630 så det kommer säkerligen. Det ska tilläggas att det inte har funkat lika bra som 8.1, men den har stadigt blivit bättre med de senare uppdateringarna.

Vi får hoppas på att det kommer då!

Nu säger senaste ryktet att det ska släppas i mars.

http://www.windowscentral.com/new-report-claims-windows-10-mo...

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Inaktiv

Fick en Lumia 950 av chefen att testa så länge jag ville eller "stod ut" som det uttrycktes. Han har haft den sen release med Mozo-skal och allt, men var tydligen missnöjd med den. Enligt honom krånglade bluetooth samt att den startade om sig m.m hela tiden. För att inte tala om bristen på appar

Nu har jag haft den knappt ett dygn, inte stött på något problem än! Gillar verkligen designen och hur man kan konfigurera utseendet på den. Riktig premium-känsla med Mozo på baksidan också. Det jag märkt av är att den slukar batteri väldigt fort vid belastning och blir väldigt varm. Detsamma är det med min Z3 Compact, men den har en avsevärt längre batteritid än vad 950 har.

Men har inget annat att klaga på än så länge, får hoppas det håller i sig och att det börjar dyka upp lite fler appar framöver bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Fick en Lumia 950 av chefen att testa så länge jag ville eller "stod ut" som det uttrycktes. Han har haft den sen release med Mozo-skal och allt, men var tydligen missnöjd med den. Enligt honom krånglade bluetooth samt att den startade om sig m.m hela tiden. För att inte tala om bristen på appar

Nu har jag haft den knappt ett dygn, inte stött på något problem än! Gillar verkligen designen och hur man kan konfigurera utseendet på den. Riktig premium-känsla med Mozo på baksidan också. Det jag märkt av är att den slukar batteri väldigt fort vid belastning och blir väldigt varm. Detsamma är det med min Z3 Compact, men den har en avsevärt längre batteritid än vad 950 har.

Men har inget annat att klaga på än så länge, får hoppas det håller i sig och att det börjar dyka upp lite fler appar framöver bara.

Jag håller med om batteriet. Jag kör en 930 och det är verkligen väldigt mycket sämre än 8.1. Nu är det visserligen beta fortfarande, men det tar oroväckande lång tid att fixa. Det har inte blivit märkbart bättre med nya releaser heller.

Visa signatur

GPU:

Permalänk
Medlem

Min upplevelse av Windows 10 Mobile är att batteritiden inte påverkats alls, fast jag hoppade på preview i slowring för några veckor sedan bara.
Dock så är det ju olika hårdvara och 930 skiljer sig ju lite från en 735 som jag har.
Det jag läst är att vissa av dessa problem finns om man kört preview sedan länge, det kan också vara en förklaring.

Sensate uppdateringen kom igår, tror den hette x.164 och verkar inte vara någon stor uppdatering alls utan småfixar. Skulle gissa att detta är den sista poleringen innan officiellt släpp till de gamla telefonerna.

Permalänk
Medlem

Tidigare var batteritiden på min 735 klart sämre än med med 8.1 men nu upplever jag att den är likvärdig sedan ett par uppdateringar tillbaka.

Grymt att de fixa fixat Word flow i webbläsaren också nu!

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av x.164 uppdateringen på Lumia 1020 är att telefonen känns betydligt rappare. Nu låser man exempelvis upp telefonen nästintill omedelbart från låsskärmen, förut så tog det runt 3 sekunder. Kan inte säga något om batteritiden då jag precis uppdaterade men tycker det blivit bättre med senare uppdateringar.

Permalänk
Medlem

Min upplevelse av Windows 10 Mobile är att batteritiden inte påverkats alls, fast jag hoppade på preview i slowring för några veckor sedan bara.

Skrivet av Rattnalle:

Tidigare var batteritiden på min 735 klart sämre än med med 8.1 men nu upplever jag att den är likvärdig sedan ett par uppdateringar tillbaka.

Tack för svaren ang. batteritiden! Jag ska köra en återställning i helgen och se om det blir bättre. Det har jag nog faktiskt inte gjort det senaste uppdateringarna.

Sen är det nog dags för byte av batteri. Jag köpte telefonen precis när den släpptes i Sverige så det är ju snart två år sedan. Hur länge brukar batterier hålla? Önskar det fanns en app eller dylikt där man kunde se hur många charging cycles man har på batteriet...

Visa signatur

GPU:

Permalänk
Medlem

Problem med senaste insider :-\första gången jag har insider problem. Outlook vill inte fungera :'(

Permalänk
Medlem

@downup: Störigt. Min 950 med fast insider fungerar det på, kanske dags för en hard reset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

@downup: Störigt. Min 950 med fast insider fungerar det på, kanske dags för en hard reset?

Jobbigt med bankid och annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Problem med senaste insider :-\första gången jag har insider problem. Outlook vill inte fungera :'(

Vad är det för problem du har och vilken telefon?
Jag kör senaste x.164 och Outlook för jobbmailen (Exchange 2013) och det verkar fungera bra, men har inte testat alla funktioner mer än kalenderbokning, kolla attachements och svara på mail osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Tack för svaren ang. batteritiden! Jag ska köra en återställning i helgen och se om det blir bättre. Det har jag nog faktiskt inte gjort det senaste uppdateringarna.

Sen är det nog dags för byte av batteri. Jag köpte telefonen precis när den släpptes i Sverige så det är ju snart två år sedan. Hur länge brukar batterier hålla? Önskar det fanns en app eller dylikt där man kunde se hur många charging cycles man har på batteriet...

Det där med batterier är en hel vetenskap och det beror mkt på kvalitet, hur man skött batteriet och hur tillverkaren underhåller batterierna med mjukvara.
Mina Apple lurar har varit smått magiska när det kommer till hållbarhet (inte batteritid utan livslängd) men räknar inte med att min Lumia 735 för 1/3 av kostnaden kommer vara så bra.
Nu ska man inte jämföra olika märken men en iPhone 4S som min mor numera äger som är runt 4 år fungerar fortfarande bra så tror inte man ska säga att ett batteri per automatik är dåligt efter 2 år.

Hittade en app
https://www.microsoft.com/en-us/store/apps/battery/9wzdncrfj1...
Vet dock inte hur korrekt den är och om den verkligen kan se antal laddningar man utfört sedan telefonen var ny. Men det skadar ju inte att testa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av downup:

Jobbigt med bankid och annat

Är Autentiserareappen och bank-ID samt swich man får böka med. Microsofts app för Autentiserare är jobbigast. Man får försöka gissa sig till vart i sina kontoinställningar på Microsofts sida man ska hitta till för att återställa denna annars underbara app : https://www.microsoft.com/sv-se/store/apps/authenticator/9wzd...

Skrivet av stormense:

Appen Autentiserare genererar säkerhetskoder som du kan använda för att hålla ditt Microsoft-konto skyddat.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Vad är det för problem du har och vilken telefon?
Jag kör senaste x.164 och Outlook för jobbmailen (Exchange 2013) och det verkar fungera bra, men har inte testat alla funktioner mer än kalenderbokning, kolla attachements och svara på mail osv.

Ser outlook loggan sen går den tillbaka till applistan, men läser att många har detta problem så det lär lösa sig snarast.

Permalänk
Medlem

Det där med batterier är en hel vetenskap och det beror mkt på kvalitet, hur man skött batteriet och hur tillverkaren underhåller batterierna med mjukvara.

Nu har jag bara en Lumia 920, men jag har märkt att ju mer jag missköter batteriet ju bättre håller det. Telefonen och batteriet är nu ca 2.5 år och batteritiden är bättre än når den var ny. Nu har jag dessutom allt på som jag inte hade från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Nu har jag bara en Lumia 920, men jag har märkt att ju mer jag missköter batteriet ju bättre håller det. Telefonen och batteriet är nu ca 2.5 år och batteritiden är bättre än når den var ny. Nu har jag dessutom allt på som jag inte hade från början.

Vet inte riktigt vad du menar när du säger missköter batteriet, och batterikapaciteten blir ju inte bättre över tid. Däremot kan ju mjukvaran blivit bättre i telefonen så att du fått längre batteritid.

Det som man förr kallade missköta batterier är snarare bra batterivård idag.
Att ladda ur ett modernt litium-ion batteri fullt och sen låta den ligga i laddaren hela natten är inte optimalt.

Men måste säga att min 1500 kronors Lumia 735 jag har idag är nog den telefonen som haft bäst batteritid av alla smartphones jag ägt, det är rätt imponerande.

Permalänk
Medlem

Hittade en app
https://www.microsoft.com/en-us/store/apps/battery/9wzdncrfj1...
Vet dock inte hur korrekt den är och om den verkligen kan se antal laddningar man utfört sedan telefonen var ny. Men det skadar ju inte att testa.

Tack för det!
Problemet med såna appar är att de räknar bara hur många laddningar du har sedan du installerade hem appen. Tror inte det finns något sätt att se hur många laddningar man faktiskt har sedan man köpte telefonen

Visa signatur

GPU: