Internet Explorer 11 på jobbet

Permalänk
Medlem

Internet Explorer 11 på jobbet

Hej SweC,
Jag kommer snart att bli tvingad till att använda IE 11 på jobbet, jag skulle vilja lista några anledningar som gör att jag behöver ha en annan webläsare, Chrome. Anledningen till att alla måste använda IE 11 är inte helt känd för mig, men förmodligen har det att göra med säkerhet.

Svar från IT-avdelning.
"Google Chrome är inte en godkänd browser och kan inte övervakas av våra säkerhetsverktyg vilket gör oss mycket sårbara. Dessutom fungerar inte våra egna godkända applikationer så bra med en icke-standard browser utan bäst med IE10."

Är det någon där ute som kan komma på ett par punkter som skulle göra att jag får ha kvar en annan webläsare. Den största anledningen till det hela är att det ökar min effektivitet, då Chrome är snabbare, smidigare och på exakt alla sätt bättre. Det argumentet biter dock inte på vår IT avdelning (som för övrigt heter IS, lite utav en terrororganisation är det allt...).

//Nesvop

Permalänk
Medlem
Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns inga argument för att du skulle använda något annat än det arbetsgivaren tillhandahåller och att försöka gå runt förbud/policy är bara dumt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

"HTML5 spelaren på RedTube fungerar inte i IE11"

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Vad har du för jobb? Sitter du och jobbar i webbläsaren?

Permalänk
Medlem

Tycker IE11 fungerar bra på en någorlunda ny (snabb) dator.
På äldre långsammare datorer kan det dock kännas segt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns inga argument för att du skulle använda något annat än det arbetsgivaren tillhandahåller och att försöka gå runt förbud/policy är bara dumt.

Klart som fan det finns argument för att använda något annat än IE 11, använder du IE 11 hemma?
Har du någonsin använt IE de senaste 5 åren?

Sen har du en poäng i att jag kanske inte ska/bör försöka kringgå förbud/policy. Men jag har bra många argument för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Vad har du för jobb? Sitter du och jobbar i webbläsaren?

nej, det skulle jag inte påstå, men använder webläsare en hel del inom jobbet.
Klarar mig utan Chrome ja.

Permalänk
Medlem

Man kör alltså allt man vill genom t ex. USB-minne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Hej SweC,
Jag kommer snart att bli tvingad till att använda IE 11 på jobbet, jag skulle vilja lista några anledningar som gör att jag behöver ha en annan webläsare, Chrome. Anledningen till att alla måste använda IE 11 är inte helt känd för mig, men förmodligen har det att göra med säkerhet.

Svar från IT-avdelning.
"Google Chrome är inte en godkänd browser och kan inte övervakas av våra säkerhetsverktyg vilket gör oss mycket sårbara. Dessutom fungerar inte våra egna godkända applikationer så bra med en icke-standard browser utan bäst med IE10."

Är det någon där ute som kan komma på ett par punkter som skulle göra att jag får ha kvar en annan webläsare. Den största anledningen till det hela är att det ökar min effektivitet, då Chrome är snabbare, smidigare och på exakt alla sätt bättre. Det argumentet biter dock inte på vår IT avdelning (som för övrigt heter IS, lite utav en terrororganisation är det allt...).

//Nesvop

Jag jobbar med it på ett företag och det vi har sett med chrome är att den i några enstaka fall låst sig och belastat nätverket något oerhört. IE är det vi testat och vet fungerar klockrent.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nesvop:

Man kör alltså allt man vill genom t ex. USB-minne?

Låter ju intressant.
Men på TS låter det som om de har en ganska strikt säkerhetspolicy. Då kanske han inte ens får stoppa in ett USB-minne i burken...

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600KF • GTX 1080 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Frågan är vilka "säkerhetsverktyg" de syftar på och varför de valt att implementera dem i IE eftersom det är den sämsta och mest sårbara webläsaren etc.
Att dessutom bara ha kodat för IE talar inte heller för någon speciell kompetens hos IT-avdelningen.
Med största sannolikhet har de köpt någon dassig lösning som kräver någon speciell plugin som bara fungerar med IE, vilket i sig är mer osäkert (ActiveX etc.) än någonting annat då det med största sannolikhet är mer öppet på grund av detta. Och/eller så är det på grund av lathet och/eller okunskap då man slipper installera något som inte redan ingår i en standardinstallation av Windows, de kanske inte lärt sig hur gruppolicies fungerar ordentligt?

Hade jag varit du kanske jag skulle letat runt efter till 0day exploits som relaterar till sagda säkerhet och visat varför den är skit och att samtliga andra webläsare är bättre redan som stock.

Ovanstående är bara gissningar ofc, men rätt kvalificerade sådana känner jag.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Klart som fan det finns argument för att använda något annat än IE 11, använder du IE 11 hemma?
Har du någonsin använt IE de senaste 5 åren?

Sen har du en poäng i att jag kanske inte ska/bör försöka kringgå förbud/policy. Men jag har bra många argument för det.

Har du använt IE de senaste 5 åren? Jag menar så att du vet vad du pratar om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Låter ju intressant.
Men på TS låter det som om de har en ganska strikt säkerhetspolicy. Då kanske han inte ens får stoppa in ett USB-minne i burken...

Krypterade minnen är ok, men det är inget jag känner är värt det för att få Chrome kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Räcker att man sitter vid den 5 minuter och man vill springa till första Mozilla / Chromium datorn.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Har använt det till och från. Notera även att det nu ska uppdateras till IE 11.
Det uppdateras inte i onödan, vilket gör att diverse fel finns kvar under en längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Frågan är vilka "säkerhetsverktyg" de syftar på och varför de valt att implementera dem i IE eftersom det är den sämsta och mest sårbara webläsaren etc.
Att dessutom bara ha kodat för IE talar inte heller för någon speciell kompetens hos IT-avdelningen.
Med största sannolikhet har de köpt någon dassig lösning som kräver någon speciell plugin som bara fungerar med IE, vilket i sig är mer osäkert (ActiveX etc.) än någonting annat då det med största sannolikhet är mer öppet på grund av detta. Och/eller så är det på grund av lathet och/eller okunskap då man slipper installera något som inte redan ingår i en standardinstallation av Windows, de kanske inte lärt sig hur gruppolicies fungerar ordentligt?

Hade jag varit du kanske jag skulle letat runt efter till 0day exploits som relaterar till sagda säkerhet och visat varför den är skit och att samtliga andra webläsare är bättre redan som stock.

Ovanstående är bara gissningar ofc, men rätt kvalificerade sådana känner jag.

Har inte riktigt en möjligheten, de är medvetna om att det inte är den mest användarvänliga lösningen. Men på ett företag är det inte alltid den viktigaste punkten på agendan.

Tror inte jag kan övertyga min IT avdelning om att alla bör gå över till Chrome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Hej SweC,

Svar från IT-avdelning.

//Nesvop

En icke-standard browser enligt företaget gissar jag då.
IE10 är dessutom EOLat av Microsoft ( https://www.microsoft.com/en-us/WindowsForBusiness/End-of-IE-... ) så att köra IE10 är om något en säkerhetsbrist.

IE11 är en helt OK browser, men vad exakt är det som blir bättre? När man har sådana krångliga IT-avdelningar måste du bevisa att det är bättre, inte bara säga att du känner att det är bättre.
Trolla fram mätetal som bevisar att din produktivitet ökar med Chrome vs. annan browser annars kommer det aldrig hända något.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

En vanlig anledning till att IT skulle vilja att du använder IE istället för något annat är att den har med sig ditt AD-login. T.ex. ifall du ska använda företagets egna applikationer,intranät osv så kanske de inte har satt upp den till att fråga efter användarnamn och lösenord utan webläsaren förväntas direkt slå mot AD't.

Det var ungefär så någon på IT försökte förklara det till mig förut när jag använde Chrome och ringde IT för att klaga på att jag inte kunde köra mina rapporter. Var tvungen att köra de rapporterna i IE och då funkade det utan problem, vanlig surfning använder jag Chrome för dock.

Kanske finns någon plugin eller nått för att det ska funka med andra webläsare iaf, men IT brukar inte gilla osäkra tillägg när de har ett "säkert"/default IE att hänvisa till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Räcker att man sitter vid den 5 minuter och man vill springa till första Mozilla / Chromium datorn.

Det var ju ett sakligt inlägg.

Permalänk
Medlem

Chrome brukar väl anses vara den säkraste webbläsaren. Vill man surfa extra säkert i Windows kan man köra Chrome i Lubuntu i VirtualBox (hängsle och livrem). Det är i alla fall det rådet jag har fått.

Men är förutsättningen att det vara kompatibelt med särskilda verktyg på arbetsplatsen är det nog bara att göra som arbetsgivaren säger.

Chrome sandboxing makes it the most secure browser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Svar från IT-avdelning.

//Nesvop

Goddag yxskaft. Åtminstone anledning nummer två

Permalänk
Medlem

Inte bara IT-avdelningen, jag var tvungen att köra IE11 för att Viaplay skulle fungera utan problem under Windows 10(Silverlight, EOL av Microsoft men inte av Viaplay). Jag vet att det finns Videwine men det buggar emellanåt, inte IE11.

Som sagt, bara att göra som IT-avdelningen säger, ett alternativ kan vara att ha en särskild surfburk med Chrome som i övrigt är nerdummad. Om ditt arbete kräver mycket surf. Kanske dom köper.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Det är lättare att styra inställningarna i Internet explorer med policy från deras system. Samt att det är enklare med inloggningar mot system. Men säkerhetshål kommer de inte ifrån oavsett webbläsare.

I en större organisation gör de inte undantag utan att ha en bra anledning. Annars kommer alla och vill ha chrome. Att trycka ut chrome eller annan browser som extra-val kräver lite förberedelse för att se till så att de system som inte fungerar där alltid körs i explorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Chrome brukar väl anses vara den säkraste webbläsaren. Vill man surfa extra säkert i Windows kan man köra Chrome i Lubuntu i VirtualBox (hängsle och livrem). Det är i alla fall det rådet jag har fått.

Men är förutsättningen att det vara kompatibelt med särskilda verktyg på arbetsplatsen är det nog bara att göra som arbetsgivaren säger.

Chrome sandboxing makes it the most secure browser

http://cdn.arstechnica.net/2011/12/09/screen_shot_2011-12-09_at_10_10_48_am-4ee2245-intro.png

Man kanske borde nämna att artikeln är från 2011. Alltså har alla webläsare hunnit ut med nya versioner.