SweClockers drop!

Fractal Design R4 Bästa fläkt postioneringen?

Permalänk
Medlem

Fractal Design R4 Bästa fläkt postioneringen?

Det är ett Fractal Design R4 Chassi.
De röda ''fyrkanterna'' är fläktar, pilarna är riktningen dom blåser. Den i mitten är CPU kylar fläkten.

Jag har x3 140mm fläktar. Jag använder den främre för intake och de två andra som top exhaust, den som ska vara där bak använder jag som top exhaust, så har ingen bakre exhaust fläkt. Anledningen till detta är att en kille vid namn chinesethunda, medlem på overclock.net http://www.overclock.net/t/1199135/hyper-212-testing-push-vs-pull-vs-push-pull-also-horizontal-vs-vertical-positioning, testat olika CPU fläkt postioneringar osv, och uppnådde lägst temp utan en bakre fläkt. Så jag tänkte att jag lika bra kunde flytta den bakre till top.

Min fråga är, om det är någon som har egen erfarenhet av hur man bäst positionerar sina fläktar, som kan se om det går att postionera mina x3 fläktar bättre.

Såklart kan jag bara testa själv, men tänkte passa på å se om det ändå fanns någon som redan har erfarenhet med det här.

Tack på förhand :)!

Visa signatur

GPU: MSI GeForce GTX 660 2GB TwinFrozr III - CPU: 3570k - COOLER: CM Hyper 212 Evo RAM: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE LP - HDD: 1TB WD Caviar Black - SSD: 120GB Intel 330 - FANS: Corsair AF140 - MB: ASRock Z77 EXTREME4 - CASE: R4 -PSU: EVGA SuperNOVA NEX650
Min första build 9k
Fraktfritt Inet Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det testet gäller R4. Antagligen är luftflödet lite annorlunda i varje chassi men speciellt när hans PSU sitter där uppe och ditt sitter där nere. Själv skulle jag inte lita på det testet för min R4. But that's just me ^^. Däremot så kan det stämma i teorin, värme stiger, så rent teoretiskt så borde det vara svalare i chassit med top fläktarna monterade. Dock vet jag ej om det gäller i praktiken då luften rör sig huller om buller ganska mycket i ett chassi och 'värme stiger' kanske inte gäller i praktiken. Jag spekulerar bara. Det bästa är väl att testa båda platserna för fläkten och köra ett stresstest med temperaturkoll. Bör ta max 30min.

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Avstängd

Värme stiger fungerar inte i ett chassi med så mycket luftrörelser

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Två fram och en bak för övertrycket. Det är gött att slippa damm i systemet.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jag kör över tryck , 2 in i front en in i botten , en ut bak en ut toppen , nh14 kylare som blåser bakåt , skiljer 1-2 grade om jag har Max emot min fläktfart på CPU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dnp:

http://puu.sh/fWFtf/1a50e742da.jpg

De röda ''fyrkanterna'' är fläktar, pilarna är riktningen dom blåser. Den i mitten är CPU kylar fläkten.

Jag har x3 140mm fläktar. Jag använder den främre för intake och de två andra som top exhaust, den som ska vara där bak använder jag som top exhaust, så har ingen bakre exhaust fläkt. Anledningen till detta är att en kille vid namn chinesethunda, medlem på overclock.net http://www.overclock.net/t/1199135/hyper-212-testing-push-vs-pull-vs-push-pull-also-horizontal-vs-vertical-positioning, testat olika CPU fläkt postioneringar osv, och uppnådde lägst temp utan en bakre fläkt. Så jag tänkte att jag lika bra kunde flytta den bakre till top.

Min fråga är, om det är någon som har egen erfarenhet av hur man bäst positionerar sina fläktar, som kan se om det går att postionera mina x3 fläktar bättre.

Såklart kan jag bara testa själv, men tänkte passa på å se om det ändå fanns någon som redan har erfarenhet med det här.

Såhär hade jag det
Har du hdd burar som på bilden skulle jag köra fläktar med static pressure..noctua ex
Botten fläkten kan du skippa om du vill
Är att FÖREDRA att ha fler fläktar som blåser IN än ut.
2 i fronten, och en bak räcker egentligen.
Alt 2 front, 1 botten, sen 2 som blåser ut

Permalänk
Medlem

Så skulle jag orientera mina fläktar om jag hade 3 stycken. Övertryck i lådan för att minska dammuppsamling i datorn. Inga fläktar monterade i toppen eller botten på chassit för att minska på ljud och damm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dnp:

http://puu.sh/fWFtf/1a50e742da.jpg

Som de flesta skrivit är övertryck i chassit något man bör sträva efter att uppnå. Jag har 2x 140mm fram samt 1x120mm bak i mitt r4. Har förvisso inte provat annat, men temperaturerna håller sig inom rimliga nivåer med en noctua u12s på en 4670k och ett 7950 med eftermaknadskylare. Eftersom jag bara har 1 3,5" enhet i datorn har jag plockat bort den övre hdd-buren för bättre flöde.

Datorn är 1,5 år gammal nu och jag har fruktansvärt lite damm i den jämfört med andra datorer jag haft. detta är tack vare dammfilter, övertryck och datorn ståendes på skrivbordet.

I det långa loppet tror jag datorn håller sig svalare om du har dammet i åtanke, visst du tjänar kanske 1°C när datorn är ny, men sen alla flänsar är fulla med damm tappar du långt mer än den ynka graden. Det är väl knappast någon som släpar ut datorn i garaget för att blåsa rent den varje månad för att behålla övertaget mot att hålla ute dammet från första början.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag har ett R4, kör med två fläktar i fronten och en fläkt i botten. En ut fläkt där bak. Thats it. Fungerar bra

Permalänk

Intag : 2 fläktar i fronten, 1 i botten, 1 på sidan.

Utblås : 2 i toppen, 1 bak.

+ 1 fläkt monterad på processorkylaren som fungerar som intag, riktad mot den bakre utblås fläkten.

Monterat ur båda hårddiskvaggorna. Använder ssd monterade bakom moderkortet.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Hedersmedlem

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro