AMD standardiserar externa grafikkort över Intel Thunderbolt 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxfluxx:

Med stor risk för att verka korkad, men ska man bära med sig en låda till sin tunna laptop, istället för ta sin gaminglaptop som är tyngre? vad är vitsen med detta förutom att du kanske med dig ett bättre grafikkort till den tunnare laptopen?

Fördelen är att du kan ha din lätta lilla laptop med dig till skolan, på resan eller till jobbet etc. men koppla in ett ordentligt grafikkort och spela när du kommer hem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Proffsmobbare

Hoppas att även framtida NUC- och Brix-enheter får stöd, inte en dum tanke med ett grafikkort per hushåll.

En modulär "stack" vore ett roligt projekt, med DAC, förstärkare, grafikkort och en mindre HTPC. Fördelen vore då att man kan koppla större delen av komponenterna till en laptop vid behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Detta är en intressant lösning, dock så hade jag hellre sett massiva optimeringar för mjukvara på laptops samt mer prestanda per watt. Typ 4 kärnig Intel i7 (eller något) och r9 nano utan att det blir bilbatteri för att få 15h surftid och 5h spelande.

#framtiden när allt man har är en 7mm platta (9-17 tum beroende på modell) och man lånar extra beräkningskraft vid behov, samt har en 15h batteritid.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur ofta behöver du verkligen spela utan 2 hål i väggen?

Prestanda per watt på Intels CPUer är extremt mycket högre idag pga av Ivy Bridge och efterföljande generationer. Tråkigt nog är AMDs fortfarande ren skit i förhållande till Intel.
Finns redan datorer idag som har 15h batteritid och Intel ska ner till 10nm i år.

Problemet med att låna beräkningskraft är latencerna speciellt i spel.

Skrivet av huxfluxx:

Med stor risk för att verka korkad, men ska man bära med sig en låda till sin tunna laptop, istället för ta sin gaminglaptop som är tyngre? vad är vitsen med detta förutom att du kanske med dig ett bättre grafikkort till den tunnare laptopen?

Väldigt enkelt istället för att dra runt på en 17" på 5kg och tjock som ett bildäck , så kan du ha en på 12" på knappt ett kilo som är tunnare än din telefon. Varför skulle du ta med dig din externa GPU till jobbet, skola och när du är ute och reser? Den ska stå hemma bredvid din 34" 4k 144hz Ips panel i 21:9.

Permalänk
Skrivet av ramlösa:

Tråkigt nog är AMDs fortfarande ren skit i förhållande till Intel.
Finns redan datorer idag som har 15h batteritid och Intel ska ner till 10nm i år.

Cannonlake som ska vara på 10nm vart uppskjutet till nästa år om det går som det ska, istället så släpper de Kaby Lake på 14nm.

AMD Zen släpps i samma kvartal som Kaby Lake och använder sig av Samsungs 14nm teknik. Vi får hoppas på att de blir bra så man har lite variation och ett AMD med lite större ekonomiska muskler.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxfluxx:

Med stor risk för att verka korkad, men ska man bära med sig en låda till sin tunna laptop, istället för ta sin gaminglaptop som är tyngre? vad är vitsen med detta förutom att du kanske med dig ett bättre grafikkort till den tunnare laptopen?

Tänk dig en dockningsstation hemma. Du har laptoppen med dig när du ska till skola/jobb/semester och när du är hemma kopplar du in den i din eGPU och får en rejäl boost i grafik. Tanken är alltså att du slipper ha både en stationär dator och en laptop.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen konceptet, kanske man kan överge sin stationära för lappy + docka inom något år el så? Kommer dock avvakta lite till personligen iaf och om inte annat låta tekniken mogna lite samt förhoppningsvis även falla i pris?
När denna lösning eventuellt blir aktuell för mig lite senare så lär ju dockorna dessutom ha krympt ner i storlek (pga minnestekniker i GPU's) vilket även det vore positivt, iaf för mig och folk som bor trångt.

Skrivet av Santrik:

Blir det då som jag tänker mig att det ska bli?

Alltså, in med eGPU i Thunderboltporten och ström till eGPU så kan man spela på den skärmen som sitter fast i den bärbara datorn?

Jag vill ju bara ha eGPUn ståendes på skrivbordet och ström dragen till den och sen bara kunna koppla in den i den bärbara datorn för att spela på den. Jag vill alltså inte ha en extern skärm eller tangentbord, endast mus och eGPU.

Eller blir det tvång på att koppla in en extern skärm också? Då finns det ingen större poäng med det tycker jag.

Tänk på många som köper denna lösning förmodligen vill köra med extern (större och bättre) skärm och därmed komma åt en riktig fullgod gaming känsla hemma, likt den man får med en bra stationär uppsättning men samtidigt kan plugga lös och få alla smidiga fördelar med en liten energi-effektiv laptop "on the go" så att säga.

Fast jag håller ändå med det vore ju kanon om man även kunde köra med inbakade laptop skärmen, valmöjligheter är alltid fint men begränsade tekniska faktorer måste ju också tas med i beslutet när man släpper en produkt antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Cannonlake som ska vara på 10nm vart uppskjutet till nästa år om det går som det ska, istället så släpper de Kaby Lake på 14nm.

AMD Zen släpps i samma kvartal som Kaby Lake och använder sig av Samsungs 14nm teknik. Vi får hoppas på att de blir bra så man har lite variation och ett AMD med lite större ekonomiska muskler.

Skickades från m.sweclockers.com

Jävla Intel, skulle inte förvåna mig om de gör det på ren snålhet, billigare att ligga kvar på 14nm och har räknat bort AMD helt.

Väntade över ett halv år på bulldozer pga att AMD ljög så tänderna svartnade, så jag ger inte mycket för AMDs hitta på siffror.
I bästa av världar får vi en 8 kärnig cpu med samma IPC som Sandy bridge. Till ett vettigt pris hade jag faktiskt byggt en AMD dator.
Det mest sannolika för tillfället är att AMD är uppköpt eller gått i konkurs innan de ens har släppt Zen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Jävla Intel, skulle inte förvåna mig om de gör det på ren snålhet, billigare att ligga kvar på 14nm och har räknat bort AMD helt.

Väntade över ett halv år på bulldozer pga att AMD ljög så tänderna svartnade, så jag ger inte mycket för AMDs hitta på siffror.
I bästa av världar får vi en 8 kärnig cpu med samma IPC som Sandy bridge. Till ett vettigt pris hade jag faktiskt byggt en AMD dator.
Det mest sannolika för tillfället är att AMD är uppköpt eller gått i konkurs innan de ens har släppt Zen.

Fast med samsung som tillverkare finns det goda möjligheter att amd kan överaska stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Fast då får man ändå bära på en extra låda om man ska game:a, + en extraskärm.....

Det är dock väldigt bra, du kan köpa en fin Ultrabook som kör iGPU men har en fullt tillräcklig cpu för spel, så kan du använda den för allt annat än spelande för att sedan koppla in det externa grafikkortet när du vill spela. Sparar pengar jämfört med att ha både stationärt och bärbart samt att datorn kan vara väldigt liten och smidig när det behövs och du ändå inte tänkt spela.

Permalänk
Medlem

Frågan är om inte detta kom lite väl sent? Finns ju en hel del ganska små och tunna gaming laptops i nuläget och lär bli ännu fler i framtiden, samtidigt som de mobila grafiska kretsarna blir allt kraftfullare och strömsnålare. Tror mainstream-konsumenten kommer tycka det är smidigare med allt i en datorn än att ha grafikkortet för sig om jag ska vara helt ärlig.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av gujukal:

Frågan är om inte detta kom lite väl sent? Finns ju en hel del ganska små och tunna gaming laptops i nuläget och lär bli ännu fler i framtiden, samtidigt som de mobila grafiska kretsarna blir allt kraftfullare och strömsnålare. Tror mainstream-konsumenten kommer tycka det är smidigare med allt i en datorn än att ha grafikkortet för sig om jag ska vara helt ärlig.

Valfrihet är bra, sedan så kan du köpa senaste externa grafikkortet istället för att köpa ny laptop.

Permalänk
Medlem

Ni glömmer hela tiden att det handlar om en standard. Intel ser säkert stora möjligheter att få sin TB3 eller USB3-C med att få fler enhet utnyttjar dess bandbredd. Blir säkert ännu bättre med TB4 eller USB4 eller vad det än kommer heta. Måste varit längesen AMD och Intel gjort något liknamde tillsammans. Undrar när Nvidia lägger in det i sin drivrutin.....ah det händer nog inte, AMD presenterade det först och då kan de inte ta betalt för det eller gör de en "g-sync".

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Gillar verkligen konceptet, kanske man kan överge sin stationära för lappy + docka inom något år el så? Kommer dock avvakta lite till personligen iaf och om inte annat låta tekniken mogna lite samt förhoppningsvis även falla i pris?
När denna lösning eventuellt blir aktuell för mig lite senare så lär ju dockorna dessutom ha krympt ner i storlek (pga minnestekniker i GPU's) vilket även det vore positivt, iaf för mig och folk som bor trångt.

Tänk på många som köper denna lösning förmodligen vill köra med extern (större och bättre) skärm och därmed komma åt en riktig fullgod gaming känsla hemma, likt den man får med en bra stationär uppsättning men samtidigt kan plugga lös och få alla smidiga fördelar med en liten energi-effektiv laptop "on the go" så att säga.

Fast jag håller ändå med det vore ju kanon om man även kunde köra med inbakade laptop skärmen, valmöjligheter är alltid fint men begränsade tekniska faktorer måste ju också tas med i beslutet när man släpper en produkt antar jag.

Ja verkligen, så är det garanterat. För mig kommer det nog bara handla om lite platsbesparing när det här väl sätter fart och blir någonting.

Sen kan jag tänka mig att man framöver kommer kunna köpa olika chassin till dem här lådorna och bara köpa själva hårdvaran, som ett moderkort, och kombinera det med en valbar SFX-PSU av högre kvalitet sen kommer kylning in i bilden också. Det blir som att ha ett litet grafikkortschassi man kan modda och hålla på med hoppas jag.

Intressant oavsett som sjutton!

Permalänk
Inaktiv

Detta är något jag kräver att mina datorer stödjer framöver, bärbara men även stationära. Jag föredrar egentligen SFF/ITX och kan man få ut grafikkortet ur systemet så ger det ytterligare platsbesparing. Att kunna ha grafikkortet i en docka på skrivbordet och flytta kabeln mellan stationär eller laptop ser jag helt klart fina möjligheter med.

Jag hoppas verkligen att det fungerar med stationärs Zen-system när de släpps. Sedan kul att AMD och Intel samarbetat med lösningen (och Razer förstås) vilket visar hur seriösa dessa är. Inte helt utan anledning att ett visst företag saknas här men så har de en historik om att vara dåliga på att samarbeta också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Valfrihet är bra, sedan så kan du köpa senaste externa grafikkortet istället för att köpa ny laptop.

Jo det är sant, tror bara inte det kommer bli någon produkt som kommer ha en stora konsumentgrupp. Kan själv tänka mig i framtiden att gå över helt till bärbart om detta bli bra i framtiden, jag hoppas att det blir minimalt med strul och att man inte tappar allt för mycket prestanda i och med att det blir PCIe x4 hasigheter.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

Ja verkligen, så är det garanterat. För mig kommer det nog bara handla om lite platsbesparing när det här väl sätter fart och blir någonting.

Sen kan jag tänka mig att man framöver kommer kunna köpa olika chassin till dem här lådorna och bara köpa själva hårdvaran, som ett moderkort, och kombinera det med en valbar SFX-PSU av högre kvalitet sen kommer kylning in i bilden också. Det blir som att ha ett litet grafikkortschassi man kan modda och hålla på med hoppas jag.

Intressant oavsett som sjutton!

Jo..

Absolut speciellt om dom dockorna skulle bli populära så lär vi nog få se en del mods skulle jag tro? Jag tänkte faktiskt lite i liknande banor tidigare idag, jag menar 5k för ett externt chassi känns dessutom lite väl saftigt tilltagit i pris i min mening så vore kul att se någon ge sig på att släppa enbart själva Thunderbolt till PCIe interfacet också för då får man ju massor av valmöjligheter och kan därmed sätta ihop sin egna docka efter tycke och smak om man gillar att modda, vore rätt coolt.