Permalänk
Skrivet av breakwin:

Din fix är enkel, byt mot 6700k. Skaffa en 144hz skärm/1440p och njut av gaming som det ska vara!

Har du nu lagt mycket pengar på "det bästa". Då kanske det är bra att köpa saker som kan utnyttja detta?

Skicka tillbaka hela datorn + väntetid ännu en vecka.. tagga!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flodkung123:

Skicka tillbaka hela datorn + väntetid ännu en vecka.. tagga!!

Kan förstå att det är rejält jobbigt. Man längtar efter sin nya dator! Men som motivering har du nog 90% av sweclockers som säger att det i slutändan är värt väntan!

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Skrivet av breakwin:

Kan förstå att det är rejält jobbigt. Man längtar efter sin nya dator! Men som motivering har du nog 90% av sweclockers som säger att det i slutändan är värt väntan!

Hur ska jag ens göra? Finns 2 alternativ returnera vara eller Öppet köp 45 dagar?

Permalänk
Medlem

Skriv till komplett. Fråga hur dom vill. De kanske vill att du helt enkelt ska vägra ta emot den vid posten, då skickas den tillbaka. Som sagt, fråga komplett vad du ska göra

edit: passa även på att förklara din situation för komplett att du bara vill byta CPU. Kanske händer att det går fortare då, vem vet

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Skrivet av breakwin:

Skriv till komplett. Fråga hur dom vill. De kanske vill att du helt enkelt ska vägra ta emot den vid posten, då skickas den tillbaka. Som sagt, fråga komplett vad du ska göra

Okej tack så mycket.. Hoppas detta blir värt det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flodkung123:

Alltså... Jag tror du har för höga förväntningar om du vill "maxxa" i 144FPS.
http://www.sweclockers.com/test/21094-msi-geforce-gtx-980-ti-... (I dessa tester har de inte "maxxat" utan kör enbart "ultra" och dessutom med en rätt rejält mycket starkare CPU.)

I min åsikt är rätt mycket utav din inställning fel. (Ursäkta, men jag säger bara min åsikt.) Ditt mål bör i min åsikt inte vara att "maxa" utan att kunna köra i schysst grafik i den FPS du önskar. Finns många inställningar som slukar prestanda men ger knappt något visuellt. Är du redo på att hålla nere dem lär du kunna uppnå 144FPS i dem flesta utav dagens titlar utan större bekymmer.

Ett bra exempel är god rays där skillnaden mellan ultra och low är väldigt liten http://images.nvidia.com/geforce-com/international/comparison...
medans prestanda skillnaden är enorm

I min åsikt är det meningslöst att ha som mål att "maxxa" ett spel. Är du beredd på att inte "maxxa" så kommer din upplevelse att bli rejält mycket bättre.

Sedan finns det spel du inte kommer kunna köra i höga CPU inställningar om du vill lira 144FPS. Ett exempel på detta är GTA V:

där till och med en överklockad hexacore CPU inte klarar av 144FPS. Då får du helt enkelt trimma inställningarna tills du uppnår den FPS du önskar.

Ledsen, men jag måste bara säga detta.
För att bli nöjd så måste du vara realistisk.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Alltså... Jag tror du har för höga förväntningar om du vill "maxxa" i 144FPS.
http://www.sweclockers.com/test/21094-msi-geforce-gtx-980-ti-... (I dessa tester har de inte "maxxat" utan kör enbart "ultra" och dessutom med en rätt rejält mycket starkare CPU.)

I min åsikt är rätt mycket utav din inställning fel. (Ursäkta, men jag säger bara min åsikt.) Ditt mål bör i min åsikt inte vara att "maxa" utan att kunna köra i schysst grafik i den FPS du önskar. Finns många inställningar som slukar prestanda men ger knappt något visuellt. Är du redo på att hålla nere dem lär du kunna uppnå 144FPS i dem flesta utav dagens titlar utan större bekymmer.

Ett bra exempel är god rays där skillnaden mellan ultra och low är väldigt liten http://images.nvidia.com/geforce-com/international/comparison...
medans prestanda skillnaden är enorm
http://images.nvidia.com/geforce-com/international/images/fallout-4/fallout-4-god-rays-quality-performance.png

I min åsikt är det meningslöst att ha som mål att "maxxa" ett spel. Är du beredd på att inte "maxxa" så kommer din upplevelse att bli rejält mycket bättre.

Sedan finns det spel du inte kommer kunna köra i höga CPU inställningar om du vill lira 144FPS. Ett exempel på detta är GTA V:
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/9602?key=4276d65a156efef7ea93eb2cc78d476a
där till och med en överklockad hexacore CPU inte klarar av 144FPS. Då får du helt enkelt trimma inställningarna tills du uppnår den FPS du önskar.

Ledsen, men jag måste bara säga detta.
För att bli nöjd så måste du vara realistisk.

Vill kunna köra spel i hög grafik utan lagg då kort sagt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flodkung123:

Okej tack för bra svar! Nej hade inte tänkt att överklocka.

Även andrahandsvärde påverkas ju, om du ska sälja den om några år så är den mer svårsåld än en processor med "K"
även om du inte skulle sälja den utan vilja uppgradera den med nytt grafikkort så kanske processorn "flaskar" det nya graffet och då får du köpa nytt moderkort och processor igen istället för att överklocka processorn litegrann, så dom 400kr hade iaf jag tyckt vara värt varenda krona.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flodkung123:

Just här ett vanligt misstag är. "lagg" är en definitionsfråga. Konsoller kör i 30fps, är det lagg? Vad är lagg för dig?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Playboy_1338:

Även andrahandsvärde påverkas ju, om du ska sälja den om några år så är den mer svårsåld än en processor med "K"
även om du inte skulle sälja den utan vilja uppgradera den med nytt grafikkort så kanske processorn "flaskar" det nya graffet och då får du köpa nytt moderkort och processor igen istället för att överklocka processorn litegrann, så dom 400kr hade iaf jag tyckt vara värt varenda krona.

Ska ej sälja den. Men prestandamässigt vad tycker du där?

Permalänk
Skrivet av breakwin:

Just här ett vanligt misstag är. "lagg" är en definitionsfråga. Konsoller kör i 30fps, är det lagg? Vad är lagg för dig?

30 fps är lagg tycker jag! 60 fps+ helst 100+ så flyter ju det bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flodkung123:

30 fps är lagg tycker jag! 60 fps+ helst 100+ så flyter ju det bra

allt över 60 kan ju inte spela någon roll? Jag har uppfattat det som att du kör med 60hz skärm? Då räknar jag inte med CS:GO som funkar annorlunda

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flodkung123:

Det lär du kunna göra Till och med 144FPS om du är redo på att trimma med inställningarna. (T.ex. om du är redo att gå från Ultra till low för god rays lär din FPS gå från ~58FPS till 90FPS, (50% ökning!) och som du har sett är skillnaden minst sagt minimal. http://images.nvidia.com/geforce-com/international/comparison... Lagg, alltså frame rate drops, lär du iaf inte ha några problem med om inte spelet i sig har problem med det. (I det fallet så är det inget du kan göra åt saken i vilket fall, oavsett hårdvaran.)

(Är sedan länge mot idén om att man ska ha som mål att maxxa då det är ett, enligt mig, meningslöst mål. Läser du min signatur så ser du att jag har lätt för att oavsiktligt låta aggressiv, så har det hänt så är det ej menat. Är väldigt saklig i min natur vilket ofta tolkas som aggressivt. Har aldrig haft energin till att klä orden vackert i situationer som inte egentligen har bruk för det.)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av breakwin:

allt över 60 kan ju inte spela någon roll? Jag har uppfattat det som att du kör med 60hz skärm? Då räknar jag inte med CS:GO som funkar annorlunda

144hz skärm har jag. 1ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Jag har uppfattat det som TS sitter på en 144Hz skärm.... Vad är det egentligen du sitter på TS? ":((" är inte det mest beskrivande svaret...

EDIT: Han var före.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flodkung123:

Du säger 2 olika saker. Först säger du att om cpu'n flaskar om t.ex 3år så köper du nytt. Men sen säger du att du inte ska sälja den. Vad ska du göra med den när du uppgraderar till ny cpu då? Om du ska ge den som gåva kan jag förstå. Men det kan vara gött att veta att du kommer ha bra andrahandsvärde? Jag har sett 3770(non-k) gå för 1000kr medan 3770k gå får 1800. Stor skillnad om du frågar mig.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Det lär du kunna göra Till och med 144FPS om du är redo på att trimma med inställningarna. (T.ex. om du är redo att gå från Ultra till low för god rays lär din FPS gå från ~58FPS till 90FPS, (50% ökning!) och som du har sett är skillnaden minst sagt minimal. http://images.nvidia.com/geforce-com/international/comparison... Lagg, alltså frame rate drops, lär du iaf inte ha några problem med om inte spelet i sig har problem med det. (I det fallet så är det inget du kan göra åt saken i vilket fall, oavsett hårdvaran.)

(Är sedan länge mot idén om att man ska ha som mål att maxxa då det är ett, enligt mig, meningslöst mål. Läser du min signatur så ser du att jag har lätt för att oavsiktligt låta aggressiv, så har det hänt så är det ej menat. Är väldigt saklig i min natur vilket ofta tolkas som aggressivt. Har aldrig haft energin till att klä orden vackert i situationer som inte egentligen har bruk för det.)

Härligt då! Haha tycker bara det är bra med folk som pratar så man förstår. Grymma svar från din del!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flodkung123:

144hz skärm har jag. 1ms

Då är det ju väldigt värt med k-modellen. Vid höga FPS sätter ofta CPU stopp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flodkung123:

Du får mer prestanda direkt från start då k modellen är högre klockad från fabrik, men säg om 3år och du vill ha ett nytt grafikkort, och 6700 flaskar och du får köpa nytt moderkort och processor igen, och det kommer kosta mycket mer än dom där 400kr, eller så köper du en 6700k och överklickar den till 4,5-4,7ghz om 3år och har datorn i ytterligare 3år till.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Du får mer prestanda direkt från start då k modellen är högre klockad från fabrik, men säg om 3år och du vill ha ett nytt grafikkort, och 6700 flaskar och du får köpa nytt moderkort och processor igen, och det kommer kosta mycket mer än dom där 400kr, eller så köper du en 6700k och överklickar den till 4,5-4,7ghz om 3år och har datorn i ytterligare 3år till.

Precis, om dessutom TS är orolig för garanti så har han ändå ingen garanti kvar efter de 3år. Ett bra exempel är att min 3570k flaskar mitt 980ti ganska rejält i stock. När jag överklockar får jag ca 20% fps mer.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av breakwin:

Du säger 2 olika saker. Först säger du att om cpu'n flaskar om t.ex 3år så köper du nytt. Men sen säger du att du inte ska sälja den. Vad ska du göra med den när du uppgraderar till ny cpu då? Om du ska ge den som gåva kan jag förstå. Men det kan vara gött att veta att du kommer ha bra andrahandsvärde? Jag har sett 3770(non-k) gå för 1000kr medan 3770k gå får 1800. Stor skillnad om du frågar mig.

Ja. Om den flaskar om 3 år slänger jag den och köper ny!

Permalänk
Avstängd

Har det framkommit i tråden att det är ett Z170 moderkort ts beställt.?
Annars ingen större poäng med (K) ju.
Mer än andrahands värdet

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Lite roligt..

Han har ju sagt att han ej kommer överklocka? Och tror inte ens han har ett z moderkort???

Sedan går det att öka frekvensen på non k modellen också.. Minst till turbo max på alla cores borde funka.Men tror det behövs z moderkort för det.

Många som köper begagnat uppskattar en cpu som EJ har överklockats också..

Aja det verkar som om majoriteten har sagt sitt.

Cpun kommer knappast flaska något just nu. Kanske inom ett par år?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flodkung123:

Ahhh det jag menade.. Men hur mycket i FPS skulle jag förlora på 6700 jämnfört med 6700k? är det lixom 20fps skillnad eller ynka 5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

6700k har basfrekvensen 4GHz och 4.2GHz turbo.
6700 har basfrekvensen 3.4GHz och 4GHz turbo.

6700k har endast 4,2 med en kärna. 2-3-4 kärnor är 4.0 enligt Intels spec.
http://www.intel.com/content/www/us/en/support/processors/000...

Lite svårt att hitta info om 6700, men jag tror den har 3,7 med 4 kärnor.

Så lite skillnad blir det, med även 3,7Ghz räcker rätt länge.

Skrivet av Flodkung123:

Gör det stor skillnad i prestanda i spel?

Som ovan säger, om CPU är flaskhalsen, ja. Men en i7a på ca 3,5Ghz+ är mer än nog för de flesta spel, både idag och imorgon. Lägg till skylakes höga IPC och förbättringar så är det inte en katastrof direkt.

Sen om det ekonomiskt är det bättre valet eller inte är en helt annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flodkung123:

Tjo... Beställt en dator av komplett nu och den är påväg till mitt hem!

Men i paketet tog jag 6700 istället för 6700k. Nu undrar jag egentligen hur mycket skillnad är det?

Gpu är en msi 980ti så man vill ju det ska prestera så bra som möjligt.. Gjorde jag fel val att välja 6700?

K-modellen har en sk. upplåst multipel, vilket gör överklockning till höga nivåer busenkelt. I dagsläget är det väl inte jättenödvändigt, men behöver du mer processorkraft i framtiden är det värt, höjer i vilket fall livslängden på systemet avsevärt, prestandamässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flodkung123:

Kommer nog aldrig överklocka då jag inte vet hur man gör samt det förstör garantin.. Var ju en "Komplett PC" jag köpte fast bytte grafikkort!

Nej det förstör inte någon garanti. Det är värt det som alla skriver och jag själv skulle aldrig lägga pengar på en NON-K "jag kommer aldrig överklocka" jaha varför inte ? du får gratis prestanda utan att behöva göra mycket alls, några inställningar i BIOS.

Just nu kanske det inte behövs men om något år eller två...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Oj vad mycket negativitet det blev i tråden! Väldigt tråkigt om TS nu känner sig missnöjd med sitt köp.

@Flodkung123: Du kommer bli vansinnigt nöjd med din dator, det är en grym maskin du köpt som kommer hålla i många år!

Det några av oss påpekat är att en processor av K-modell ger en liten prestandaboost för förhållandevis lite pengar. MEN ska du ändå inte överklocka så kommer skillnaderna vara relativt små och alla spel kommer tuffa på fint.

Jag förstår att du inte orkar skicka tillbaka datorn för byte av processor, det hade inte jag heller orkat (lat som man är) när man gått och väntat med spänning i flera dagar.

Kör igång din dator och NJUT! Du kommer bli ruskigt nöjd. Glöm att det ens finns en modell som heter 6700K och satsa på en K-modell nästa gång istället. Jag hoppas verkligen du kommer känna dig nöjd med ditt köp, det ska du göra!

Mycket nöje

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Skrivet av El1min4tor:

Oj vad mycket negativitet det blev i tråden! Väldigt tråkigt om TS nu känner sig missnöjd med sitt köp.

@torskfettot: Du kommer bli vansinnigt nöjd med din dator, det är en grym maskin du köpt som kommer hålla i många år!

Det några av oss påpekat är att en processor av K-modell ger en liten prestandaboost för förhållandevis lite pengar. MEN ska du ändå inte överklocka så kommer skillnaderna vara relativt små och alla spel kommer tuffa på fint.

Jag förstår att du inte orkar skicka tillbaka datorn för byte av processor, det hade inte jag heller orkat (lat som man är) när man gått och väntat med spänning i flera dagar.

Kör igång din dator och NJUT! Du kommer bli ruskigt nöjd. Glöm att det ens finns en modell som heter 6700K och satsa på en K-modell nästa gång istället. Jag hoppas verkligen du kommer känna dig nöjd med ditt köp, det ska du göra!

Mycket nöje

Detta jag behövde höra.. Tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flodkung123:

Ja. Om den flaskar om 3 år slänger jag den och köper ny!

Det är just då jag skulle säga att du behöver kunna överklocka. Men om du vet att du kommer köpa nytt då så bör det inte spela någon roll.

Jag köper alltid K-versionen för att förlänga mina datorer något år till! Man är ju trots allt student och behöver tänka i dessa banor mer då! =D