Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flodkung123:

Lat ja men är ju en hel dator dom byggt ihop åt mig och som anländer imorgon.. Inte så roligt å vänta en vecka till bara för ett CPU byte. Jag väntar hellre tills det är dags att uppdatera den och köper en ny CPU om det så behövs.

Då kommer du behöva nytt moderkort med.
Om du ej tänkt uppgradera till en 6700 K.förstås.:)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av Flodkung123:

Tänker inte överklocka!

Vilket moderkort har du? Annars tror jag att du blir nöjd med den du har om du är säker på att du inte ska klocka.

Edit: Som svar på din fråga, det beror helt på vilket spel men det bör inte vara en skillnad man märker.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Skrivet av philipborg:

För enbart frekvens skillnaden utan överklock så skulle jag säga att dem 200kr extra är helt klart värt sitt. Faktumet att den är upplåst gör det till enligt mig en riktig nobrainer. Sedan är andrahands värdet om du uppgraderar i framtiden sjukt mycket högre för upplåsta processorer.

Kom ihåg, det är endast 4GHz i boost, vilket betyder att det endast är det i vissa tillfällen. 6700K ligger som lägst i 4GHz och kan gå ännu högre. (Vid god temperatur och att den faktiskt är belastad, annars kickar Intel Speedstep in och thermal throttling men det är ingenting du bör behöva oroa dig om TS. Speedstep är enbart en energibesparings funktion.)

Jag hade 7 dagar i veckan skickat tillbaka om jag råkat beställa fel. Jag vet inte om det fortfarande är så däremot att icke K modeller har vissa virtualiserings funktioner upplåsta, men det spelar 0 roll så länge du inte kör virtualiserade maskiner. Är nästan säker däremot på att de är numera upplåsta även på K modellen till fullo. (Har för mig att det var VT-D som var låst för K modeller, men kan missminna mig totalt.)

Notera att du verkligen bör även ha ett Z170 moderkort om du inte redan har det till en K processor. Visserligen behövs det inte för att nyttja den högre frekvensen, men det behövs för att kunna överklocka.

Hmm okej. Men tänker ju inte överklocka. Blir det fortfarande värt å skicka tillbaka det? Undrar mer hur mycket FPS jag fölorar på ett 6700 mot 6700k.

Permalänk
Skrivet av Jupiter IV:

Vilket moderkort har du? Annars tror jag att du blir nöjd med den du har om du är säker på att du inte ska klocka.

noredirect=trueModerkort

Permalänk
Medlem

Gör som du vill känner jag mest.. Nästan alla här råder dig att byta till K-modellen, men du verkar ju inte vilja Behåll den du har istället.

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Skrivet av breakwin:

Gör som du vill känner jag mest.. Nästan alla här råder dig att byta till K-modellen, men du verkar ju inte vilja Behåll den du har istället.

Verkar ju inte vara så mycket skillnad prestandamässigt, mer i livslängd.. Byter hellre till något fräscht om 2 år än å ha samma CPU som innan!

Permalänk

6700k kommer ha högre eftermarknads värde kan också vara en sak att tillägga om ingen redan sagt det.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flodkung123:

Verkar ju inte vara så mycket skillnad prestandamässigt, mer i livslängd.. Byter hellre till något fräscht om 2 år än å ha samma CPU som innan!

Det kan du aldrig veta. Imorgon (osannolikt), men säg inom 1 år, kan det komma ett spel/program du vill använda som är väldigt CPU-baserat kan jobba din CPU på 100%. Baseclock 3.4 -> 4.0 kan/kommer göra stor skillnad. Men som sagt, du verkar ju verkligen inte vilja byta som alla här råder dig att göra. Så varför ens diskutera? Behåll din non-k.

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Skrivet av warmerspy:

6700k kommer ha högre eftermarknads värde kan också vara en sak att tillägga om ingen redan sagt det.

jAppp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flodkung123:

Hmm okej. Men tänker ju inte överklocka. Blir det fortfarande värt å skicka tillbaka det? Undrar mer hur mycket FPS jag fölorar på ett 6700 mot 6700k.

Är inte riktigt så simpelt. Den teoretiska högsta vinsten du kan göra utan överklock ligger någonstans strax under 20%, men det är om du är CPU bunden. Är spelet/programmet inte CPU bundet så kanske det är 0%, på samma sätt som att du kan få 0% mer prestanda med i7 6700 (eller till och med en E7-8890 v3 för 85 000kr) gentemot en 10 år gammal CPU om programmet inte behöver/kan utnyttja mer. (Dem flesta programmen kan däremot utnyttja betydligt mer än en 10år gammal CPU kan ge.) Med överklock (4.5GHz) så ligger den teoretiska högsta vinsten på strax över 30%.

Som tidigare nämnts så är du i dem flesta spel titlarna idag inte CPU bunden med ett 980TI, men det kan ändra sig inom en relativt snar framtid. Iom att det handlar om några enstaka hundralappar så skulle jag helt klart anse att det är lönt. Idag kommer du nog inte se så stor skillnad i dem flesta spelen däremot, men en i7 6700K är definitivt mer kraftfull. EDIT: Andrahandsvärdet är även väldigt många hundralappar högre gentemot låsta modeller.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av breakwin:

Det kan du aldrig veta. Imorgon (osannolikt), men säg inom 1 år, kan det komma ett spel/program du vill använda som är väldigt CPU-baserat kan jobba din CPU på 100%. Baseclock 3.4 -> 4.0 kan/kommer göra stor skillnad. Men som sagt, du verkar ju verkligen inte vilja byta som alla här råder dig att göra. Så varför ens diskutera? Behåll din non-k.

Hur mycket prestandamässigt gör det i NULÄGET? Hur mågna fps förlorar jag TYP på en 6700 mot 6700k?

Permalänk
Medlem

Själv har jag en 4 år gammal 3570K, förvisso överklockad till 4,5ghz, men ändå en 4 år gammal processor - och ett 970. Märker då inga prestandaförluster. Om din ocklockade 6700 på nåt magiskt vis skulle bli en flaskhals redan om två år - ja då är det nåt form av rekord. Nog för att DX12 kanske använder lite mer CPU än tidigare versioner - men nån måtta lär det finnas. Kör du glatt med de saker du köpt.

Sen är det inget svårt att överklocka i sig. Finns både autofunktioner i BIOS, Intel Extreme Tuning Utility (ett program från Intel!) och guider på nätet som fixar biffen. Men din dator kommer prestera prima oavsett.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Är inte riktigt så simpelt. Den teoretiska högsta vinsten du kan göra utan överklock ligger någonstans strax under 20%, men det är om du är CPU bunden. Är spelet/programmet inte CPU bundet så kanske det är 0%, på samma sätt som att du kan få 0% mer prestanda med i7 6700 (eller till och med en E7-8890 v3 för 85 000kr) gentemot en 10 år gammal CPU om programmet inte behöver/kan utnyttja mer. (Dem flesta programmen kan däremot utnyttja betydligt mer än en 10år gammal CPU kan ge.) Med överklock (4.5GHz) så ligger den teoretiska högsta vinsten på strax över 30%.

Som tidigare nämnts så är du i dem flesta spel titlarna idag inte CPU bunden med ett 980TI, men det kan ändra sig inom en relativt snar framtid. Iom att det handlar om några enstaka hundralappar så skulle jag helt klart anse att det är lönt. Idag kommer du nog inte se så stor skillnad i dem flesta spelen däremot, men en i7 6700K är definitivt mer kraftfull. EDIT: Andrahandsvärdet är även väldigt många hundralappar högre gentemot låsta modeller.

Okej, då får jag byta CPU först av allt då.. Alla får det att låta som 6700 är en dålig CPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flodkung123:

Okej, då får jag byta CPU först av allt då.. Alla får det att låta som 6700 är en dålig CPU

Den är inte dålig, absolut inte, 6700K är bara ett helt klart bättre köp.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av BlackBird:

Själv har jag en 4 år gammal 3570K, förvisso överklockad till 4,5ghz, men ändå en 4 år gammal processor - och ett 970. Märker då inga prestandaförluster. Om din ocklockade 6700 på nåt magiskt vis skulle bli en flaskhals redan om två år - ja då är det nåt form av rekord. Nog för att DX12 kanske använder lite mer CPU än tidigare versioner - men nån måtta lär det finnas. Kör du glatt med de saker du köpt.

Sen är det inget svårt att överklocka i sig. Finns både autofunktioner i BIOS, Intel Extreme Tuning Utility (ett program från Intel!) och guider på nätet som fixar biffen. Men din dator kommer prestera prima oavsett.

Tack för bra svar. Det jag var orolig över, just att jag skulle förlora prestanda pga cpun var för "dålig". Men den funkar bra med ett 980 ti då? Kommer inte köra högre upplösning än 1920x1080 någonsin.. Borde väl klara mig ett tag utan att uppgradera dator?

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Den är inte dålig, absolut inte, 6700K är bara ett helt klart bättre köp.

Värt att tillägga är att jag aldrig någonsin kommer köra högre än 1920x1080. Då borde väl 6700 klara sig ett bra tag för å maxa alla spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Själv har jag en 4 år gammal 3570K, förvisso överklockad till 4,5ghz, men ändå en 4 år gammal processor - och ett 970. Märker då inga prestandaförluster.

Per kärna (ej tråd då Skylake har rejält mycket kraftfullare hypertrådar än Ivy Bridge) så lär din 4.5GHz 3570K prestera grovt 10% bättre än 6700 i 3.4GHz. (Om jag nu räknat allt rätt.) Om han matchar det med ett kraftfullare grafikkort och vill ha kvar CPU'n ett längre tag så kan det finnas viss relevans i att ha en kraftfullare processor. Sedan får du bedömma om du tror att en upp till 10% långsammare CPU per kärna än din nuvarande lär bli prestanda påverkande inom 2-3 år. (Ivy Bridge är helt enkelt fortfarande högst relevant.)

Själv vet jag inte om det lär bli prestanda inverkande i spel (för majoriteten då, för minoriteten är det redan prestanda påverkande), men jag har inga svårigheter att se risken att det blir det. Handlar mest däremot om att det är en sådan enkel lösning till situationen för att få en rätt mycket kraftfullare processor att jag inte ser problemet. (Nojar komplett kanske man kan nöja sig om man helt enkelt inte orkar, men annars är det en sådan lätt lösning som högst troligen kommer betala tillbaka sig själv om han säljer den i framtiden till och med.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flodkung123:

Värt att tillägga är att jag aldrig någonsin kommer köra högre än 1920x1080. Då borde väl 6700 klara sig ett bra tag för å maxa alla spel?

Upplösningen har minimal påverkan på CPU lasten. Snarare motsatsen. Lägre upplösning -> mindre last på grafikkortet -> mer utrymme för att processorn ska bli prestanda påverkande. (Alltså, desto högre FPS du siktar på desto mer inverkan kommer det ha. Kör du ex. 144Hz så kommer det definitivt inverka.)

Sedan undrar jag lite varför du valde en sådan dyr dator (framför allt grafikkortet) om du kör 1920x1080. Kör du 144Hz är det förståeligt, men inte för 60Hz.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Upplösningen har minimal påverkan på CPU lasten. Snarare motsatsen. Lägre upplösning -> mindre last på grafikkortet -> mer utrymme för att processorn ska bli prestanda påverkande. (Alltså, desto högre FPS du siktar på desto mer inverkan kommer det ha. Kör du ex. 144Hz så kommer det definitivt inverka.)

Sedan undrar jag lite varför du valde en sådan dyr dator (framför allt grafikkortet) om du kör 1920x1080. Kör du 144Hz är det förståeligt, men inte för 60Hz.

Hahah du får de att låta som datorn inte kommer klara maxxa spel Varför jag valde en sådan dyr dator? För jag ville ha det som är nästan bäst då jag gillar att spela spel med högsta grafik utan lagg. Det borde väl denna klara?

Permalänk
Medlem

Skillnaden är inte så stor om du ändå inte tänkt överklocka, runt 5 fps i dom flesta spelen

Visa signatur

NCase M1 v6 | Intel Core i9 9900K | ASRock Z390 Phantom Gaming ITX | Corsair VENGEANCE LPX 32GB 3200MHz | ASUS GeForce GTX 1080 Ti STRIX | Corsair Force MP510 SSD 960GB | 2x Samsung 860 EVO 500GB | Corsair SF750 | LG 34GK950G | Acer XB271HU |

Permalänk
Skrivet av Qsrtd:

Skillnaden är inte så stor om du ändå inte tänkt överklocka, runt 5 fps i dom flesta spelen

Ahh okej det jag undrade Tack så mycekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flodkung123:

Hahah du får de att låta som datorn inte kommer klara maxxa spel Varför jag valde en sådan dyr dator? För jag ville ha det som är nästan bäst då jag gillar att spela spel med högsta grafik utan lagg. Det borde väl denna klara?

Pratar vi "maxxa" i 144Hz eller 60Hz? För 144Hz kan du inte "maxxa" i alla spel även med 980ti. EDIT: Lagg lär iaf datorn inte ge, sedan kan jag inte säga något om din internet uppkoppling givetvis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flodkung123:

Rätt udda inställning om du inte vill klocka.
Faktiskt

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Pratar vi "maxxa" i 144Hz eller 60Hz? För 144Hz kan du inte "maxxa" i alla spel även med 980ti. EDIT: Lagg lär iaf datorn inte ge, sedan kan jag inte säga något om din internet uppkoppling givetvis.

:((

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Rätt udda inställning om du inte vill klocka.
Faktiskt

Vill inte något ska gå sönder. Och garantier osv.

Permalänk
Medlem

Undra på när det sist har hänt att en cpu/gpu gått sönder pga av överklockning med vanlig luftkylning........? Någon får gärna länka något från 2004<.
Vill du maxxa och få höga FPS, eg nå 144 för att matcha skärmen så är överklockning en no-brainer. Sedan skulle jag säga att köpa 6700 + 980ti för att spela på 1080p 60hz är att kasta pengarna i sjön, men det är bara jag det.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av breakwin:

Undra på när det sist har hänt att en cpu/gpu gått sönder pga av överklockning med vanlig luftkylning........? Någon får gärna länka något från 2004<.
Vill du maxxa och få höga FPS, eg nå 144 för att matcha skärmen så är överklockning en no-brainer. Sedan skulle jag säga att köpa 6700 + 980ti för att spela på 1080p 60hz är att kasta pengarna i sjön, men det är bara jag det.

Besviken över datorn nu innan jag redan fått den..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flodkung123:

Din fix är enkel, byt mot 6700k. Skaffa en 144hz skärm/1440p och njut av gaming som det ska vara!

Har du nu lagt mycket pengar på "det bästa". Då kanske det är bra att köpa saker som kan utnyttja detta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Samtidigt förstår jag inte din inställning.. Du har köpt en bra dator, ingen tvekan, men varför inte göra det bättre? Du vill ju som sagt "ha det bästa".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flodkung123:

Det ska du absolut inte vara, det är en kanon dator dock skulle K prollen öka den begagnade värdet av cpun samt nuvarande prestanda och hålla en längre livslängd.