Oculus Rift i konsumentversion försenas – HTC annullerar förbeställningar av Vive

Permalänk
Melding Plague

Oculus Rift i konsumentversion försenas – HTC annullerar förbeställningar av Vive

Att göra virtuell verklighet till verklighet är inte utan problem för varken Oculus eller HTC, som till följd av produktionsproblem inte får ut sina enheter till slutkunder.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur kommer de undan med att annulera någons beställning? Känns som att beställningen borde få ligga kvar i kön inte plockas bort helt. Riktigt dåligt av HTC-Valve i mina ögon, sen att de antagligen inte kan rå för problemen men hanteringen känns riktigt dålig.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Skrivet av Videoapan:

Hur kommer de undan med att annulera någons beställning? Känns som att beställningen borde få ligga kvar i kön inte plockas bort helt. Riktigt dåligt av HTC-Valve i mina ögon, sen att de antagligen inte kan rå för problemen men hanteringen känns riktigt dålig.

Tycker också det verkar som helt fel sätt att göra det på.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv

Jag tar tillbaks vad jag skrev i lanseringstråden 25 mars, inte lika imponerad efter att ha läst helgens rapporter.

Min tidigare skepticism mot de inblandade företagen lär stå sig. Synd på ett i övrigt bra koncept som jag hoppas faktiskt kommer kunna vli åtminstone en nischad del av marknaden.

Hoppas det löser sig för alla som förbokat samt, förstås, att produkterna dyker upp på marknaden och priserna kan börja sjunka. Sugen är jag men inte på vad som hittills visats med de priser early adopters får betala.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Annulera orders är ju bara oacceptabelt? Vill de inte ha orders eller vad håller de på med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Hur kommer de undan med att annulera någons beställning? Känns som att beställningen borde få ligga kvar i kön inte plockas bort helt. Riktigt dåligt av HTC-Valve i mina ögon, sen att de antagligen inte kan rå för problemen men hanteringen känns riktigt dålig.

Annuleringarna beror på att en del banker tydligen flaggar betalningen som bedrägeri. HTC (och deras leverantör Digital River) strulade till det med dragningarna.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Kommer vi någonsin få se VR i butiker?
Känns som att jag gärna hade provat produkterna innan köp.
Dyr frakt, förbokningar och knas, näfy.
Kass lansering av VR.
Sonys motsvarighet lär bli lanserad i butik, men seriöst, PCs dito enbart online?
nä...bajs

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem

Precis detta har hänt mig med min HTC Vive.

Nordea flaggade transaktionen som osäker, och efter detta skickade HTC mig ett mail och bad mig höra med banken, och att de skulle testa igen. Istället för att testa igen så avslutade de min order utan förvarning, trots att de försäkrat användarna via bland annat Twitter om att så inte skulle ske.

Jag har chattat med HTC:s support om detta, och deras order-avdelning ska ringa mig, förmodligen redan idag. Det ska enligt uppgift gå att lösa, så jag hoppas på det, även om jag tappat hoppet en smula nu.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vkn:

Kommer vi någonsin få se VR i butiker?
Känns som att jag gärna hade provat produkterna innan köp.
Dyr frakt, förbokningar och knas, näfy.
Kass lansering av VR.
Sonys motsvarighet lär bli lanserad i butik, men seriöst, PCs dito enbart online?
nä...bajs

Iallafall Elgiganten verkar ha planer på att sälja i butik vilket bör göra VR mer åtkomligt för de flesta som är nyfikna i vårt land.

Om jag köper så är det från Svensk återförsäljare, helst efter att ha provat i butik. Kommer troligen köpa från en onlinebutik om det skulle bli ett köp.
Rift och Vive och de inblandade företagen har inte direkt skött detta bra och så föredrar jag personligen att ha med en seriös svensk ÅF att göra än någon utländsk aktör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Hur kommer de undan med att annulera någons beställning? Känns som att beställningen borde få ligga kvar i kön inte plockas bort helt. Riktigt dåligt av HTC-Valve i mina ögon, sen att de antagligen inte kan rå för problemen men hanteringen känns riktigt dålig.

Sweclockers är lite felinformerade, HTC har haft problem med att vissa beställningar annulerats automatiskt pga strul med "financial institutes", alltså pengatransaktioner. De har inte aktivt avbokat beställningar, det vore galet. Källa: http://blog.htcvive.com/us/2016/04/an-update-on-pre-orders/

Permalänk

När det gäller Oculus Rift kan jag lika gärna avstå när jag läser denna artikel.
http://www.nordichardware.se/nyheter/oculus-rift-lagrar-allt....
Sen väntar jag personligen på Pascal innan det blir något VR.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Skrivet av kirigoe:

Sweclockers är lite felinformerade, HTC har haft problem med att vissa beställningar annulerats automatiskt pga strul med "financial institutes", alltså pengatransaktioner. De har inte aktivt avbokat beställningar, det vore galet. Källa: http://blog.htcvive.com/us/2016/04/an-update-on-pre-orders/

Exakt så här är det. Informationen ifrån Sweclockers är väldigt missvisande.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Jag tycker VR ser ganska roligt ut, och antar att det kommer bli bra till slut. Men jag kommer absolut inte att köpa "version 1" av varken Oculus Rift eller HTC, utan vänta på andra generationens VR mössor.

Jag undrar om Oculus & HTC släpper färdiga produkter som dem är helt nöjda med eller om det är så att nu gäller det bara att få släppt sin produkt först, jag gissar på det senaste.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Proffsmobbare

Det måste vara brist på displayer som ligger bakom?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Punnisher:

När det gäller Oculus Rift kan jag lika gärna avstå när jag läser denna artikel.
http://www.nordichardware.se/nyheter/oculus-rift-lagrar-allt....
Sen väntar jag personligen på Pascal innan det blir något VR.

Verkligen.

Finns det ingen mjukvara som kan hjälpa till att skydda användares personliga information? Eller är det bara att blocka via brandvägg kanske. Nu är mitt val HTC Vive/Valve och inte Facebook men kan tänka mig att det är något liknande i båda lägren.

Nasty utveckling hursomhelst.

Permalänk
Medlem

De får skylla sig själva när de hypat sönder produkterna på det här viset.

Dock så känns det som att de som ändå tänkt köpa mest rycker på axlarna. De skulle kunna skriva "leverans Q1 2018" och folk skulle ändå förlåta dem, för det är så konsumenter fostras idag. Företag kan inte göra fel och skall förtjäna ryggen fri vid förseningar etc etc.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vkn:

Kommer vi någonsin få se VR i butiker?
Känns som att jag gärna hade provat produkterna innan köp.
Dyr frakt, förbokningar och knas, näfy.
Kass lansering av VR.
Sonys motsvarighet lär bli lanserad i butik, men seriöst, PCs dito enbart online?
nä...bajs

Vad jag vet så kommer Webhallen kunna köra demo i deras butiker, framöver. Sveavägen i Stockholm var först i kö för demo, som var i Torsdags.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De får skylla sig själva när de hypat sönder produkterna på det här viset.

Dock så känns det som att de som ändå tänkt köpa mest rycker på axlarna. De skulle kunna skriva "leverans Q1 2018" och folk skulle ändå förlåta dem, för det är så konsumenter fostras idag. Företag kan inte göra fel och skall förtjäna ryggen fri vid förseningar etc etc.

Vad föreslår du att företagen och konsumenterna ska göra?
Läste t ex att Occulus tar bort frakten för dem som får sin senare än beräknat.

Permalänk
Medlem

Fast nu rapporterar ni helt galet angående Oculus Rift. I mailet som Oculus skickat ut säger man att kunderna kommer få ett uppdaterat leveransfönster innan den 12:e april, inte att de som "skulle ha fått sin beställningar den 28:e mars" kommer få sina beställningar då.
Vidare var det aldrig tal om att folk skulle få sina leveranser den 28:e mars, utan att man skulle rulla igång leveranserna då. Det är dessutom inte alls bara recensionsexemplar som har skickats ut; många vanliga användare har redan fått sina ex och många fler kommer få dem inom kort.

Gratis leverans gäller dessutom för alla beställningar som gjorts innan april, så även de som inte kommer påverkas av förseningen sparar några kronor på leveransen.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

perfekt tillfälle för playstation vr

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk

Och jag som trodde 1 april va över.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Laine:

Det måste vara brist på displayer som ligger bakom?

Kan ju faktiskt vara vilken komponent som helst som ställer till det, en av alla hundratal (eller vad den består av) stoppar ju produktionen, en IR-diod kanske är slut eller så upptäckte de strul med mekaniken i det justerbara huvudbandet.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Och jag som trodde 1 april va över.

Det är det också.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Tror ni Valve kommer lagra personlig information om användaren också?
Jag bryr mig nog inte så mycket, de flesta appar gör det. När jag kollar på YouTube så får jag reklam som är anpassat för mig. Hur då? Jo förmodligen genom samma metod.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Vad föreslår du att företagen och konsumenterna ska göra?
Läste t ex att Occulus tar bort frakten för dem som får sin senare än beräknat.

Låter kanske tråkigt, men.. "Se över sina rutiner". Det håller inte att man i estimeringar går dem optimistiskaste vägen där allt klaffar. Det hade varit bättre att hoppas istället för att spika, om du förstår vad jag menar.. Men nu när det är som det är så är det väl rimligt att de tagit bort frakten som plåster på såren.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

När det gäller Oculus Rift kan jag lika gärna avstå när jag läser denna artikel.
http://www.nordichardware.se/nyheter/oculus-rift-lagrar-allt....
Sen väntar jag personligen på Pascal innan det blir något VR.

Var ju extremt väntat, det är ju ändå Facebook vi pratar om.
Nä en HTC Vive får det bli om det blir nåt denna generation, vill testa i butik före köp.

Kändes lite 1 april när det stod att båda skulle bli försenade haha...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Punnisher:

När det gäller Oculus Rift kan jag lika gärna avstå när jag läser denna artikel.
http://www.nordichardware.se/nyheter/oculus-rift-lagrar-allt....
Sen väntar jag personligen på Pascal innan det blir något VR.

Yes. Såg en annan nyhet som hade med ännu en trist paragraf i reglerna. Jag är rätt avigt inställd mot den här typen av avtal.

Citat:

By submitting User Content through the Services, you grant Oculus a worldwide, irrevocable, perpetual (i.e. lasting forever), non-exclusive, transferable, royalty-free and fully sublicensable (i.e. we can grant this right to others) right to use, copy, display, store, adapt, publicly perform and distribute such User Content in connection with the Services. You irrevocably consent to any and all acts or omissions by us or persons authorized by us that may infringe any moral right (or analogous right) in your User Content.

http://feber.se/pryl/art/346801/oculus_anvndarvillkor_knns_in...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Det måste vara brist på displayer som ligger bakom?

I Rift's fall läste jag någonstans att det var en liten proprietär krets av något företag som inte har lyckats massproduceras i den mängd som behövs. Jag vet inte hur jag skall hitta den informationen igen dock.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Punnisher:

När det gäller Oculus Rift kan jag lika gärna avstå när jag läser denna artikel.
http://www.nordichardware.se/nyheter/oculus-rift-lagrar-allt....
Sen väntar jag personligen på Pascal innan det blir något VR.

Känns som att skribenten för artikeln har helt missuppfattat flera delar av sekretessavtalet.

Citat:

Information about your interactions with our Services, like information about the games, content, apps or other experiences you interact with, and information collected in or through cookies, local storage, pixels, and similar technologies (additional information about these technologies is available at https://www.oculus.com/en-us/cookies-pixels-and-other-technol...;

Pixels syftar på så kallade tracking pixels vilket är ett sätt (likt cookies) att spåra besökare på hemsidan, det har inget med att scanna pixlar i spel eller på en skärm att göra.

Citat:

Information about how you access our Services, including information about the type of device you’re using (such as a headset, PC, or mobile device), your browser or operating system, your Internet Protocol (“IP”) address, and certain device identifiers that may be unique to your device;

Som vilken websida som helst? alla sparar information om vilka enheter och operativsystem deras besökare använder.

Citat:

Information about the games, content, or other apps installed on your device or provided through our Services, including from third parties;

Precis som Steam, de samlar in statistik om vilka spel folk köper och spelar, även spel som inte är utvecklade av Valve.

Citat:

Location information, which can be derived from information such as your device’s IP address. If you’re using a mobile device, we may collect information about the device’s precise location, which is derived from sources such as the device’s GPS signal and information about nearby WiFi networks and cell towers; and

Vilken sida tar inte ut information om var sina besökare sitter genom IP-adresser? det kallas för geolocation och är man rädd för det får man nog sluta använda internet helt. Surfar man via mobiltelefonen kommer Occulus även att vilja hämta in din exakta position genom GPS/wifi eftersom den informationen finns tillgänglig men även den funktionen har många sidor, exempelvis för att se vilken fysisk butik som är närmast besökaren. Man ser dock väldigt tydligt när en sida vill ha tillgång till sin GPS-position, man får upp en varning där man får godkänna eller neka, de flesta som surfat med mobilen har säkert redan stött på det.

Citat:

Information about your physical movements and dimensions when you use a virtual reality headset.

Det här är väl den enda punkten som är ovanlig och kanske läskig men heller inte så konstigt att de vill veta hur mycket folk rör på sig när de spelar.

Steam gör redan alla ovanstående punkter utom den sista (de har ju inget headset än). Det vore exempelvis ganska korkat att inte hålla koll på var användarna befinner sig, det ligger till grund för var de behöver placera sina servrar.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Söderbäck:

Yes. Såg en annan nyhet som hade med ännu en trist paragraf i reglerna. Jag är rätt avigt inställd mot den här typen av avtal.

http://feber.se/pryl/art/346801/oculus_anvndarvillkor_knns_in...

Även här känns det som ett missförstånd.

Citat:

By submitting User Content through the Services, you grant Oculus a worldwide, irrevocable, perpetual (i.e. lasting forever), non-exclusive, transferable, royalty-free and fully sublicensable (i.e. we can grant this right to others) right to use, copy, display, store, adapt, publicly perform and distribute such User Content in connection with the Services. You irrevocably consent to any and all acts or omissions by us or persons authorized by us that may infringe any moral right (or analogous right) in your User Content.

Nyckelorden är det fetmarkerade, att ladda upp innehåll genom deras tjänster. Laddar du upp exempelvis en skärmdump genom Occulus så har de rätt att göra vad de vill med bilden, exempelvis visa den i ett galleri på deras sida. Spelar du in och lägger upp på Youtube drabbas det inte för det är inte uppladdat genom deras tjänst.

Steam har samma punkt i deras avtal, scrolla ner till punkt 6, "User Generated Content".

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]