Nvidia upphör med leveranserna av Geforce GTX 970, GTX 980 och GTX 980 Ti

Permalänk
Melding Plague

Nvidia upphör med leveranserna av Geforce GTX 970, GTX 980 och GTX 980 Ti

Inför den stundande lanseringen av arkitekturen Pascal för konsumenter upphör Nvidia med produktionen av tre populära grafikkort i prestandasegmentet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på tills alla på sweclockers börjar sälja sina grafikkort i p?nik.... Kan bli ett bra klipp då.

Edit: Tydligen var ordet "panik" fel ord...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Väntar fortfarande på tills alla på sweclockers börjar sälja sina grafikkort i panik.... Kan bli ett bra klipp då.

Varför skulle någon sälja ett grafikkort i panik?

Permalänk
Medlem

Intressant att dem fortsätter med Titan X. ingen uppföljare?

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Varför skulle någon sälja ett grafikkort i panik?

Menar bara att alla försöker att sälja av sina kort just nu, för att kunna köpa nya generationen. Panik kanske var fel ord....

Permalänk
Skrivet av Foxmaner:

Väntar fortfarande på tills alla på sweclockers börjar sälja sina grafikkort i panik.... Kan bli ett bra klipp då.

Panik över...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Menar bara att alla försöker att sälja av sina kort just nu, för att kunna köpa nya generationen. Panik kanske var fel ord....

Just det, ja det kommer nog finnas en hel del kort!
Men så är det ju vid varje skifte, både med GPU och CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Varför skulle någon sälja ett grafikkort i panik?

Det gjordes när nvidia sänkte priset på 7XX korten.
Ett 680 går fortfarande för nästan lika mycket som jag betalade för det på marknaden då

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Tommty:

Antar att Nvidia inte är klar med sin uppföljare till Titan ännu.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

@Tommty:

Antar att Nvidia inte är klar med sin uppföljare till Titan ännu.

Skulle gissa att uppföljaren ska ha HBM2, därav måste de vänta till årsskiftet/q1 2017.

Permalänk
Medlem

Lagom till VR släppet.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna byta ut mina två 970 mot nya "1080 Ti"

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Skulle gissa att uppföljaren ska ha HBM2, därav måste de vänta till årsskiftet/q1 2017.

I alla fall jag tänker vänta på HBM2-korten... Om inte topp-varianten av de tre nya korten som ryktas om är något extra speciellt... Jämfört med Titan X/980 Ti.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Wyver:

@Tommty:

Antar att Nvidia inte är klar med sin uppföljare till Titan ännu.

Skrivet av dlq84:

Skulle gissa att uppföljaren ska ha HBM2, därav måste de vänta till årsskiftet/q1 2017.

GP100 är klar och säljs redan i form av Tesla P100 och den är bestyckad med 16 GB HBM2. Första enheterna ska levereras i maj. Så GPUn och minnet finns men de lär ha stora problem med yield med tanke på att P100 bara har 56 av 60 SM aktiverade och det är deras största GPU någonsin som dessutom tillverkas på en ny nod. Så kretsen finns men de kommer låta företag köpa den med en prislapp som säger "måste du fråga har du inte råd". Senare när de fått ordning på tillverkningen kan de sälja den som Geforce.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Jag spelar bara i 1080P@75FPS så mitt GTX970 får leva tills nästa generation grafikkort kommer ut.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

GP100 är klar och säljs redan i form av Tesla P100 och den är bestyckad med 16 GB HBM2. Första enheterna ska levereras i maj. Så GPUn och minnet finns men de lär ha stora problem med yield med tanke på att P100 bara har 56 av 60 SM aktiverade och det är deras största GPU någonsin som dessutom tillverkas på en ny nod. Så kretsen finns men de kommer låta företag köpa den med en prislapp som säger "måste du fråga har du inte råd". Senare när de fått ordning på tillverkningen kan de sälja den som Geforce.

Ska man tro på Nordic Hardware ska GP100 komma till konsumentkort under hösten.

"Mer specifikt handlar det om konsumentkorten baserade på grafikkretsarna GM204 och GM200, det vill säga Geforce GTX 970, Geforce GTX 980 respektive Geforce GTX 980 Ti. Korten kommer under sommaren ersättas med GP104-baserade modeller och, troligen under ett senare skede mot slutet av sommaren eller under hösten, med en ny toppmodell baserad på GP100."

http://www.nordichardware.se/nyheter/pascal-pa-ingang-nvidia-...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Väntar fortfarande på tills alla på sweclockers börjar sälja sina grafikkort i p?nik.... Kan bli ett bra klipp då.

Edit: Tydligen var ordet "panik" fel ord...

https://www.youtube.com/watch?v=o7dp9OSqpdU

Oavsett så blir det nog bra med de nya korten. Sen om alla kommer byta bara för att hänger mycket på om Nvidia kommer sätta vettiga priser eller inte.

Permalänk
Medlem

Jag ser gärna att AMD lyckas men jag lyfter på hatten för Nvidias timing som vanligt är helt fenomenal och nu verkar komma först med den nya generationen trots att det var mycket snack om att AMD skulle vara först ut.

Permalänk
Medlem

Har någon tillgång till Pascal whitepaper? Kanske är jag som inte kan söka för jag hittar det inte utöver på nVidias webbsida där det är bakom ett registrerings lås. Jag är nämligen väldigt nyfiken om de äntligen implementerat OpenCL 2.0.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Jag ser gärna att AMD lyckas men jag lyfter på hatten för Nvidias timing som vanligt är helt fenomenal och nu verkar komma först med den nya generationen trots att det var mycket snack om att AMD skulle vara först ut.

Vem har sagt de skulle vara först. De har sagt juni/juli. Vad nvidia gör är deras ensak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Har någon tillgång till Pascal whitepaper? Kanske är jag som inte kan söka för jag hittar det inte utöver på nVidias webbsida där det är bakom ett registrerings lås. Jag är nämligen väldigt nyfiken om de äntligen implementerat OpenCL 2.0.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan jag nästan garantera dig att dom inte har. Dom har inte ens implemeterat OpenCL 1.2, utan lägger allt krut på CUDA C/C++ istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Väntar fortfarande på tills alla på sweclockers börjar sälja sina grafikkort i p?nik.... Kan bli ett bra klipp då.

Många butiker har redan börjat sänka priset på 900 serien. Får nästan varje dag mail om prissänkning. Allt för att vara billigast på prisjakt och därmed bli av med korten innan de nya kommer och det riktiga prisfallet sker. Se t.ex. Webbhallens kampanj.

Permalänk
Skrivet av Foxmaner:

Menar bara att alla försöker att sälja av sina kort just nu, för att kunna köpa nya generationen. Panik kanske var fel ord....

Jag har 2x SLI ASUS GeForce GTX 980 STRIX 4GB DirectCU II OC i min X99-A med Core i7-5930K.
Datorn är ett år gammal och jag räknar med att ha kvar den minst ett år till. Har minst samma prestanda som med ett
GeForce GTX 980 Ti även om jag bara har 4GB grafikminne mot 980 Ti som ju har 6GB. Tyvärr tillåter inte SLI att man adderar kortens grafikminnen.
Kan inte se att det finns någon anledning att byta ut mina två grafikkort mot ett (två?) av de nya
från Nvidia även om grafikminnet skulle öka. I synnerhet som restvärdet på GeForce GTX 980 redan sjunkit ordentligt i och med att Pascal aviserats.

Permalänk
Skrivet av Mikael07:

Det kan jag nästan garantera dig att dom inte har. Dom har inte ens implemeterat OpenCL 1.2, utan lägger allt krut på CUDA C/C++ istället.

Enligt wikipedia:
April 13, 2015: Nvidia releases WHQL driver v350.12, which includes OpenCL 1.2 support for GPUs based on Kepler or later architectures.

http://www.phoronix.com/forums/forum/linux-graphics-x-org-dri...

Hurvida detta stämmer vet jag inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Det kan jag nästan garantera dig att dom inte har. Dom har inte ens implemeterat OpenCL 1.2, utan lägger allt krut på CUDA C/C++ istället.


Men opencl 1.2 har de väll ändå? Synd att dem struntar i 2.0/2.1, väldigt synd iom att alla andra hoppar på det. Iofs hade det inte varit nvidia om de inte hade struntat i allt som är öppna standarder...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Inte oväntat att Nvidia redan slutar ta nya ordrar för maxwell, tar ju trots allt ett par månader för en wafer att gå igenom alla steg hos ett foundry. Rätt meningslöst att beställa nya maxwell chips som skulle vara klara efter att Pascal lanserats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grenadecx:

Enligt wikipedia:
April 13, 2015: Nvidia releases WHQL driver v350.12, which includes OpenCL 1.2 support for GPUs based on Kepler or later architectures.

http://www.phoronix.com/forums/forum/linux-graphics-x-org-dri...

Hurvida detta stämmer vet jag inte

Skrivet av philipborg:


Men opencl 1.2 har de väll ändå? Synd att dem struntar i 2.0/2.1, väldigt synd iom att alla andra hoppar på det. Iofs hade det inte varit nvidia om de inte hade struntat i allt som är öppna standarder...

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det verkar som att dom smygit in OpenCL 1.2 där! Det hade verkligen passerat mig. Det underliga är dock att det inte nämns någonstans på deras hemsida, vad jag kan hitta. Även i senaste SDK manualen ger dom bara specifikationen för 1.1 som referens. Det enda jag kan hitta som kan styrka om det stämmer eller inte är någon som försöka kompilera mot 1.2, men failade:
https://devtalk.nvidia.com/default/topic/829020/cuda-programm...

Hm, får testa själv hemma!

Klart är iaf att OpenCL är ingenting dom skyltar med.. :/

Permalänk
Medlem

@Jonas79: Det är svårt att tänka sig att yields är tillräckligt bra för att lansera en full GP100 för konsument i slutet av året. Förmodligen blir det en annan krets med HBM2, om man inte vill ta äckligt mycket betalt dvs.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Skrivet av Mikael07:

Ja det verkar som att dom smygit in OpenCL 1.2 där! Det hade verkligen passerat mig. Det underliga är dock att det inte nämns någonstans på deras hemsida, vad jag kan hitta. Även i senaste SDK manualen ger dom bara specifikationen för 1.1 som referens. Det enda jag kan hitta som kan styrka om det stämmer eller inte är någon som försöka kompilera mot 1.2, men failade:
https://devtalk.nvidia.com/default/topic/829020/cuda-programm...

Hm, får testa själv hemma!

Klart är iaf att OpenCL är ingenting dom skyltar med.. :/

Försökte med hitta mer info med det var inte lätt...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av philipborg:

Har någon tillgång till Pascal whitepaper? Kanske är jag som inte kan söka för jag hittar det inte utöver på nVidias webbsida där det är bakom ett registrerings lås. Jag är nämligen väldigt nyfiken om de äntligen implementerat OpenCL 2.0.

Skickades från m.sweclockers.com

Frågan är om inte OpenCL saknar framtid. Apple var ju tidigare en av de som aktivt drev på OpenCL, men nu har man i praktiken lämnat både OpenCL samt OpenGL för att istället pusha sitt eget Metal API.

Även AMD verkar tveka om OpenCLs framtid och har lagt resurser på "Boltzmann Initiative" där en av finesser är

"HIP-ifying CUDA Application to Run on AMD GPUs"

CUDA är i praktiken dominerade för GPGPU, om nu även AMDs kort kan köra CUDA finns väldigt liten poäng för någon att stödja OpenCL. Trist utveckling då CUDA kontrolleras av Nvidia och Metal kontrolleras av Apple, OpenCL hade nog varit den bättre lösning för oss konsumenter...

Man skulle kunna tänka sig att Intel har anledning att lägga resurser på OpenCL, men en av huvudpoängerna med deras beräkningskort Xeon Pi är just att den går att utnyttja med även med mer "traditionella" programmeringsmetoder. Så även om OpenCL stöds på Xeon Pi är det inget hårt krav för att utnyttja det kortet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer