Post- och telestyrelsen svarar angående Telias fri surf-kampanj

Permalänk
Medlem

Jag såg mycket klagomål när Tre släppte musiken fri. Någon har även länkat till en diskussion om det i den här tråden. Diskussionerna jag läste var nog inte här på swec men det finns ju fler forum. Såna som inte påverkar din surfpott om du råkar ha Telia.

Hur som helst, det ena utesluter inte det andra.

Jag ser absolut detta som ett hot mot nätneutraliteten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chamoxzqt:

Jag vill ha fri surf på allt sitter med 40 gb och det räcker inte till månadens slut

Bra länge sedan det blev flatrate på internet, dags att det blir på mobiltbredband också

Permalänk
Skrivet av enbom:

Varför har operatörerna råd att stå för belastningen på mobilnätet för de största företagen med störst belastning men inte de mindre? Borde det inte vara tvärtom?

Och precis som @Jäger skrev så tvingas du ha ett dyrare abonnemang (med större datamängd) om du använder konkurrerande tjänster.

Det är ingen som tvingar dig till något, det är inte ens någon som tvingar dig att surfa eller använda tjänster, det är något som du själv som användare väljer att göra och hur mycket.

Skrivet av Frejoh466:

Klaga? Jag klagar inte. Jag säger att om det är gratis att surfa på vissa sidor så får dessa sidor mer mer trafik. Folk tycker inte om vissa av dessa sidor som Telia har valt, och därför klagar folk.

Som sagt så klagade ingen när 3 gav gratis Spotify.

Jag bryr mig inte, men jag vet att det leder till att nya tjänster får det svårare att komma in på marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl din ensak om du väljer att använda dessa sidor eller inte, men det är dessa som gäller. Jag använder t.ex inte Spotify (eller har Tre som operatör) på mobilen, ska jag gnälla nu för att jag inte använder Spotify? Jag har ju aktivt valt bort det, men tycker det är bra för dem som använder det och har Tre som operatör. Det går att vara glad för andras skull, du borde testa det någon gång.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Knugen1:

Vad inom lagen tolkar du som relevant i denna fråga? Försök utveckla om du är seriös i din argumentering och förväntar dig svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, det har folk gjort ett tiotal gånger redan här i tråden.

Skrivet av FlippsyFlipp:

Det är din tolkning av det, men nätneutralitet har inget att göra med hur operatörer debiterar dig för tjänster.

Du måste skämta
Det är ju i princip definitionen av nätneutralitet.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Citerat från tre:s hemsida på ämnet: "Fri surf på musikstreaming gäller dig som har tjänsterna Spotify, Deezer, Tidal, Google Music eller SoundCloud"
Att youtube inte är med har åtminstone jag full förståelse för eftersom det inte är en musikstreamingtjänst utan en videostreamingtjänst.. Länk till sidan i fråga.
Det här är inte heller något man köper till, utan det är något som ingår i samtliga privatabonnemang om jag tolkar sidan rätt.
Även din rage mot PTS är rätt svår att förstå, PTS har granskat om "erbjudandet" eller vad man ska kalla det strider mot en kommande EU-lag, inte om det är moraliskt rätt eller förenligt med nätneutralitet som koncept (japp, jag är så fräck att jag gör skillnad på vad DU tycker är nätneutralitet och vad EU-lagen säger) eller om det är rättvist ur en konkurrenssynpunkt eller inte för den bakomliggande service providern. Kanske att Konkurrensverket skulle kunna ha saker att säga om det, men var i PTS instruktioner står det att de ska värna om service providers lika möjligheter att konkurrera?

De flesta abonnemang har idag tack vare operatörerna surfpotter, och de flesta är snålare än vad kunderna behöver.
Det är läge att ifrågasätta de låga surfpotterna i sin helhet, inte vilka enskilda tjänster som kan vara undantagna!

Hur ska en uppstarts-musiktjänst kunna konkurrera på samma villkor mot Spotify,Deezer Tidal Google Music eller Soundcloud när deras tjänster inte förbrukar någon datatrafik?
Eller för den del valfri underhållningstjänst som förbrukar mycket data(Youtube från ditt exempel)?

Nu är inte Facebook någon storkonsument av trafik idag, men hur ser det ut imorgon?
Facebook är snabbt expanderande och köper upp väldigt många bolag som sysslar med massvis av olika saker.
FB har exempelvis en meddelandetjänst som är värdelös, men om den alltid funkar även när surfen är slut kommer jag använda Skype/WhatsApp i samma utsträckning?

Om en eller flera av de populäraste tjänsterna är friskrivna från trafikkvoten (alternativt själva betalar operatören för kundernas användning) skulle datagränserna sänkas ytterligare utan närmare gnäll från konsumenterna. Bara för att cementera att underhållning på internet tillhandahålls av FB och ett fåtal andra.

Det finns oändligt många dåliga scenarion som kan komma till följd av dessa beslut, som jag ser det finns det knappast några bra.

Det gäller att sätta stopp för konkurrenshämmande företeelser innan det är för sent och konkurrenterna redan är utsvultna (AMD vs. Intel någon?).

Om en äldre herre i en gammal van lockar med godis så är det läge att fundera på vad som gömmer sig i vanen, inte snöa in på att gratis godis är gott.

Skrivet av https://www.pts.se/sv/Bransch/Internet/Oppenhet-till-internet/:

[...]
Bland de nya reglerna finns en grundläggande rätt för slutanvändare att ta del av det innehåll, de tjänster och de applikationer de vill över sin internetanslutning. Rätten till valfrihet är central i regleringen och får inte inskränkas av internetleverantörer genom t.ex. begränsande avtalsvillkor eller affärsmetoder. Vidare kommer internetleverantörer endast tillåtas hantera trafik över internet under särskilda omständigheter och om vissa förutsättningar, som t.ex. icke-diskriminering, är uppfyllda. Dessutom införs nya krav på transparens kring upp- och nedladdningshastigheter samt tydligare rättigheter för slutkunder när tjänsten inte lever upp till vad som beskrivits.

En positiv särbehandling är negativ för alla som inte behandlas.

Permalänk
Skrivet av FlippsyFlipp:

Det är ingen som tvingar dig till något, det är inte ens någon som tvingar dig att surfa eller använda tjänster, det är något som du själv som användare väljer att göra och hur mycket.

Det är väl din ensak om du väljer att använda dessa sidor eller inte, men det är dessa som gäller. Jag använder t.ex inte Spotify (eller har Tre som operatör) på mobilen, ska jag gnälla nu för att jag inte använder Spotify? Jag har ju aktivt valt bort det, men tycker det är bra för dem som använder det och har Tre som operatör. Det går att vara glad för andras skull, du borde testa det någon gång.

Tror att du inte riktigt vet hur en marknad fungerar.

Permalänk

@Svaniis:
Vill inte betala det dubbla för mer surfmängd betalar redan 599 kr för 40 GB och tycker det räcker! Tycker alla abenomang borde erbjuda i " framtiden Fri surf på allt"

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Chamoxzqt:

@Svaniis:
Vill inte betala det dubbla för mer surfmängd betalar redan 599 kr för 40 GB och tycker det räcker! Tycker alla abenomang borde erbjuda i " framtiden Fri surf på allt"

Jag uppgraderade från 5 till 100 för 100kr per månad. Trodde inte det var så dyrt hos vissa operatörer fortfarande!

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk

@Svaniis:

Då kan jag förstå det är billigt pris::) har telia dom är dyra:D

Permalänk
Medlem

Helt bedrövligt att så få begriper vad nätneutralitet innebär. Om de ens bryr sig.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Avstängd
Skrivet av djdiff:

När surfpotten är slut så blir det de facto trafikprioritering. Hela bandbredden till/från din enhet tilldelas Facebook medans alla andra tjänster proriteras ner till 0 bps.

Driver du med mig, eller vad är din poäng? Det ha absolut ingenting med nätneutralitet och göra, och nej det är ingenting som PRIORITERAS, du borde kanske kolla upp vad detta ordet betyder i sammanhanget?

Barnnivå:
Du hyr en elbil med 2 mils körning om dagen - kör du inom ett visst område, tex i en stad så förlorar man inga mil (säg att bilen laddas upp automatiskt inom detta område), men om du kör utanför staden så börjar bilen räkna kilometerna.
Kör du mer än 2 mil om dagen så måste du betala extra.
Är det fel av företaget att ge dig gratis körning inom staden då dom sett att majoriteten utav människor rör sig där och inte utanför stadens gränser? Nej, det hade däremot börjat bli tveksamt om dessa elbilar får köra på en trefilig motorväg inne i staden medans alla andra bilar får trängas på en gammal enfilig väg, detta är vad nätprioritering är.

Permalänk
Medlem

tjänsten är säkert i all välmening, men...

Vet inte om detta är direkt applicerbart eller källhänvisningens riktighet, men kontentan av innehållet borde i all rättvisa vara det som gäller även på nätet.

---
Fri konkurrens grundläggande inom EU

Fri konkurrens är en grundläggande princip på EU:s inre marknad. EU:s konkurrensregler ska förhindra snedvriden konkurrens mellan företag och begränsa statligt stöd.

EU betonar betydelsen av fri konkurrens mellan företag och vikten av att de kan agera på lika villkor. Syftet med EU:s konkurrensregler är därför att skapa en effektiv och rättvis konkurrens.

För att kontrollera konkurrensen har EU regler som sätter gränser för vad företag kan göra och hur medlemsländerna får agera för att inte begränsa konkurrensen. Både statliga och privata företag berörs av EU:s konkurrensregler.

Att dela upp marknaden kan vara förbjudet
Inom EU är avtal och samarbeten mellan företag inte tillåtna om de riskerar att minska konkurrensen

EU:s konkurrensregler gäller avtal och samarbeten som märkbart kan påverka handeln mellan EU-länderna. Flera aspekter vägs in för att bedöma hur ett avtal påverkar handeln. Avgörande är bland annat företagens marknadsandelar och omsättning på de marknader som berörs av avtalet.

Exempel på avtal och samarbeten som kan bryta mot reglerna är om företag tillsammans:

bestämmer priser eller andra försäljningsvillkor
kontrollerar och begränsar produktion, marknader, teknisk utveckling eller investeringar
delar upp marknader eller inköpskällor
ger olika villkor till handelspartners med liknande avtalssituation.
Företag som går samman kan hota konkurrensen
EU har även regler som ska skydda konkurrensen när självständiga företag går ihop till ett företag, så kallad företagskoncentration. EU kan stoppa koncentrationer som påtagligt kan komma att försämra konkurrensen, till exempel genom att de leder till högre priser eller färre alternativ på marknaden.
---
Källa:
http://www.eu-upplysningen.se/Om-EU/Vad-EU-gor/Handel-och-tja...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

Var är villkoren olika? Inget hindrar andra operatörer att göra något liknande, Tre har ju t.ex redan erbjudit sina kunder fri streaming på Spotify sedan en tid tillbaka. Jag förstår verkligen inte varför ni bygger ett problem av ingenting för.

Tres erbjudande är lika mycket på tapeten som detta. Det har dock inte med saken att göra.

Villkoren skiljer sig åt eftersom inte all data behandlas likadant. Det kanske låter bra att man får något "gratis" men vänder du på steken är det snarare så att om någon surfat upp hela potten kommer bokstavligen en blockering av all data förutom till dessa utvalda sociala nätverk ske. Dessutom styr man sina kunder åt att endast använda de utvalda tjänsterna. Hur kan isf en annan social tjänst kunna konkurrera på lika villkor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

"Vi diskriminerar inte kvinnor eller utlandsfödda, vi ger bara företräde till vita män"

omg, kan vara den bästa liknelsen någonsin

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är nu Facebooks intåg på live streaming. Gratis för FB medans Twitch och Youtube användare får betala för sin data.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att nätneutralitet är viktigt, men jag tycker många här ser lite väl mycket domedag i detta.

Absolut, om det ballar ur totalt där datan i slutändan börjar begränsas orimligt mkt, då har vi ett problem.
Men för tillfället så har jag inga problem med det hela.
Det är inte så att min data idag är såpass begränsad att jag måste välja vilka tjänster jag använder baserat på om dom har fri data eller ej.

Jag ser det åt det andra hållet, som användare av Tre:
Eftersom all min Spotify-trafik är gratis så har jag helt plötsligt mer data över varje månad att surfa på Wikipedia.

Dock har @commander en poäng, video är något som drar mycket data i förhållande till annat, och det är nog något som Telia antagligen inte tänkt på. Jag hade ingen aning om Facebooks planer.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att tänka på att inget är gratis, någon som tror att Telia ger bort bandbredden som de nu lägger på zero rating? Nej de inkluderar den i priset så om du inte använder de subventionerade sidorna så får du ett sämre/dyrare abonnemang än om du haft ett oprioriterat abonnemang, för du betalar för genomsnittsanvändningen av data till zero rating oavsett om du använder mer eller mindre.

Hela upplägget suger om du frågar mig...

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Avstängd

Något många inte verkar tänka på är att t ex Facebook har väldigt många länkar till material som inte finns hos facebooks servrar, exempelvis en länk till youtube eller någon annan sida - klickar då användarna som har "fri facebook surf" så får Telia betalt genom ett ökat antal klick på länkar, där deras surfpott används?

Tvivlar på att det skulle medföra en merkostnad för slutkunder som inte använder tjänsten, ni glömmer även att Telia knappast köper sin position i nätet i form av bandbredd, även om dom säljer bandbredd per GB. Så det är absolut ingen merkostnad för så pass simpla tjänster som drar väldigt lite bandbredd.

Det är helt enkelt ett billigt PR-stunt att säga att dessa tjänster är gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Driver du med mig, eller vad är din poäng? Det ha absolut ingenting med nätneutralitet och göra, och nej det är ingenting som PRIORITERAS, du borde kanske kolla upp vad detta ordet betyder i sammanhanget?

Barnnivå:
Du hyr en elbil med 2 mils körning om dagen - kör du inom ett visst område, tex i en stad så förlorar man inga mil (säg att bilen laddas upp automatiskt inom detta område), men om du kör utanför staden så börjar bilen räkna kilometerna.
Kör du mer än 2 mil om dagen så måste du betala extra.
Är det fel av företaget att ge dig gratis körning inom staden då dom sett att majoriteten utav människor rör sig där och inte utanför stadens gränser? Nej, det hade däremot börjat bli tveksamt om dessa elbilar får köra på en trefilig motorväg inne i staden medans alla andra bilar får trängas på en gammal enfilig väg, detta är vad nätprioritering är.

För det första. Nätneutralitet finns inte på vägar/bilar, men däremot skatter och regler finns, vilket nog är det närmaste man kan komma.

Så detta är mer som att din 2 mils el-bil behöver inte stanna vid rödljus, den kan inte få fortkörningsböter (för den kan ju inte köra så fort, jämför med alla dåliga ursäkter om att det är så lite data till FB ändå), och den behöver inte skatta, alls, för sin körning.

Detta är ju inte vad som sker eller hur? Du kommer ändå behöva ladda denna 2 mil batteri nånstans, du kommer ändå behöva skatta för att betala vägen som du kör på och du kommer ändå behöva rätta dig för reglerna som gäller. Det finns i trafiken tex ställen där bussar/taxi och tom el-bil får köra, men inte vanliga bilar. Detta är ett "brott mot nätneutralitet", men eftersom ingen sådan lag finns mot bilar, så kan man inte jämföra det.

Om vi hoppar tillbaka till Internet så är hela poängen med denna Nätneutralitet att oavsett om du tycker det bra eller inte (gynna dig eller inte) så får man inte segmentera "el-bil vs bensin-bil" på nätet. Du måste ge alla delar av internets tjänster samma chans, samma regler och samma kostnader, oavsett var alla "kör mest", oavsett vad du som slutkund väljer att använda. Detta står i texterna om detta som folk har klistrat in flertalet gånger ovan, även om vissa envist inte vill lära sig läsa tydligen.

Så sluta snälla se "hur bra det är för dig", och titta på hur det faktiskt motarbetar alla alternativ till dessa tjänster som inte får snålskjuts. När man måste köpa större abonnemang för att kunna använda samma bandbredd mellan 2 olika tjänster så är det fel enligt neutraliteten vilket är hela poängen att denna lag ska förhindra. Du ska kunna välja vilken tjänst på internet som helst, och alla ska behandlas lika.

Skrivet av FlippsyFlipp:

Det är ingen som tvingar dig till något, det är inte ens någon som tvingar dig att surfa eller använda tjänster, det är något som du själv som användare väljer att göra och hur mycket.

Jag har rätt att med samma abonnemang som du, använda exakt samma mängd data som du, även på en konkurrerande tjänst. Detta är inte en fråga om vad jag väljer att använda, då detta är hela poängen med nätneutraliteten, det ska inte spela någon roll. Jag har med denna lag rätt till att använda vilken tjänst jag än vill, på lika villkor som du har.

Så hur löser du min rättighet, utan att tvinga mig att köpa större abonnemang för att jag inte ville ha "just "den" tjänsten på Internet, som ska vara helt öppet och oberoende"? Jo, du tar bort den fördelen som "den" tjänsten har och behandlar alla tjänster lika.

Permalänk

Undrar hur de kollar vart ens data trafik går, om jag krypterar min data trafik så bör ju inte teleoperatören aktivt försöka knäcka den för att lista ut om det är FB eller liknande. Sedan så ska jag ju som kund ändå ha zerorating på den tjänsten, eller vill Telia att jag som kund inte ska kryptera min data för att de ska kunna analysera om den går mot FB? Förstår inte hur de ska kunna implementera zerorating utan att analyser/inspektera deras kunders datatrafik.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Jag har rätt att med samma abonnemang som du, använda exakt samma mängd data som du, även på en konkurrerande tjänst. Detta är inte en fråga om vad jag väljer att använda, då detta är hela poängen med nätneutraliteten, det ska inte spela någon roll. Jag har med denna lag rätt till att använda vilken tjänst jag än vill, på lika villkor som du har.

Så hur löser du min rättighet, utan att tvinga mig att köpa större abonnemang för att jag inte ville ha "just "den" tjänsten på Internet, som ska vara helt öppet och oberoende"? Jo, du tar bort den fördelen som "den" tjänsten har och behandlar alla tjänster lika.

Det gör och har du ju, de med Telia debiteras bara inte för det, men datamängden som används är den samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

Det gör och har du ju, de med Telia debiteras bara inte för det, men datamängden som används är den samma.

Wow... är som att förklara för en vägg.

Du och jag köper Telia abonnemang. Du använder Facebook, jag använder säg Google+ eller någon annan. Vi båda har 2GB/månad. Kommer vi ta slut på data i samma takt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

Undrar hur de kollar vart ens data trafik går, om jag krypterar min data trafik så bör ju inte teleoperatören aktivt försöka knäcka den för att lista ut om det är FB eller liknande. Sedan så ska jag ju som kund ändå ha zerorating på den tjänsten, eller vill Telia att jag som kund inte ska kryptera min data för att de ska kunna analysera om den går mot FB? Förstår inte hur de ska kunna implementera zerorating utan att analyser/inspektera deras kunders datatrafik.

Allvarligt talat.... Du skall få en ledtråd på hur dom kan göra detta och ingen kryptering i världen kan stoppa dom. IP adress!

Och fråga inte vad som händer om du krypterar IP adressen....

/Martin

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av mechersmith:

Undrar hur de kollar vart ens data trafik går, om jag krypterar min data trafik så bör ju inte teleoperatören aktivt försöka knäcka den för att lista ut om det är FB eller liknande. Sedan så ska jag ju som kund ändå ha zerorating på den tjänsten, eller vill Telia att jag som kund inte ska kryptera min data för att de ska kunna analysera om den går mot FB? Förstår inte hur de ska kunna implementera zerorating utan att analyser/inspektera deras kunders datatrafik.

Ett sätt är ju servern som behandlar förfrågningar till X domän. Vi är ju inte så anonyma på nätet precis

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

Undrar hur de kollar vart ens data trafik går, om jag krypterar min data trafik så bör ju inte teleoperatören aktivt försöka knäcka den för att lista ut om det är FB eller liknande. Sedan så ska jag ju som kund ändå ha zerorating på den tjänsten, eller vill Telia att jag som kund inte ska kryptera min data för att de ska kunna analysera om den går mot FB? Förstår inte hur de ska kunna implementera zerorating utan att analyser/inspektera deras kunders datatrafik.

Om du använder dig av en tjänst för att anonymisera ditt surfande (läs dölja för operatören var du ansluter) hur ska dom få reda på det?
Om det var möjligt för operatören att lista ut detta så motverkar ju det hela syftet med tjänsten.

Permalänk
Medlem

Min första reaktion på Telias meddelande om detta var: Jahopp, men hur ska jag nu göra av med min surfpott då? xD

Den har varit full i flera månader nu.

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Om du använder dig av en tjänst för att anonymisera ditt surfande (läs dölja för operatören var du ansluter) hur ska dom få reda på det?
Om det var möjligt för operatören att lista ut detta så motverkar ju det hela syftet med tjänsten.

Tanken är mer, om jag betalar för X data på FB, då vill jag även kunna få det oavsett om jag använder mig av diverse krypterings metoder (OpenVPN, IPSEC, etc). Undran är också om hur de tänkt sig analysera vilken typ av trafik som är för FB (tänk alla redirects som finns i flödet på FB), till exempel om det sker via en token i FB applikationen eller passiv analys av packet. Vilken typ av data kommer i slutändan att ligga hos teleoperatören samt vilken rätt har de till den data rent lagligt?

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

Tanken är mer, om jag betalar för X data på FB, då vill jag även kunna få det oavsett om jag använder mig av diverse krypterings metoder (OpenVPN, IPSEC, etc). Undran är också om hur de tänkt sig analysera vilken typ av trafik som är för FB (tänk alla redirects som finns i flödet på FB), till exempel om det sker via en token i FB applikationen eller passiv analys av packet. Vilken typ av data kommer i slutändan att ligga hos teleoperatören samt vilken rätt har de till den data rent lagligt?

Jag tycker att den här bilden beskriver flödet på en ganska enkel nivå.

Det din internetleverantör kan se är att det går trafik mellan dig och motsvarande "TUNVPN".
Var trafiken tar vägen sedan vet bara "TUNVPN".
Det enda Facebook ser är att det kommer trafik från TUNVPN.

Det vill säga, eftersom du döljer att du surfar på Facebook för Telia, kan inte Telia dra av denna trafik från din räkning.
Vill du Facebooka "gratis" får du slå av VPN tjänsten.

edit:Det du teoretiserar om att Telia skulle försöka hacka din krypterade tunnel för att lista ut var du surfar "på riktigt" händer inte.
(Med reservation för att du är en känd terrorist och på NSAs watchlist. Men då är angreppsvinkeln rimligtvis att de styr om trafiken från din dator till NSA-VPN istället för "TUNVPN", och anledningen att de tar reda på var du surfar är ändå inte för att stryka det från din mobilräkning)

Permalänk

Så personer som har ett abonnemang med tex 20GB data per månad får fortfarande 20GB data per månad men dom får även fri användning av Facebook och Twitter. Hur är detta dåligt? Visst kan man säga att Twitter och Facebook kan tjäna på detta för att fler kan och kanske kommer spendera mer tid där med sinna mobiler och där igenom får mer intäkter ifrån reklam.

Men vad gör det? Det är ju inte så att Telia prioriterar trafik till Twitter och Facebook (enligt va dom verkar säga iaf).

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Wow... är som att förklara för en vägg.

Du och jag köper Telia abonnemang. Du använder Facebook, jag använder säg Google+ eller någon annan. Vi båda har 2GB/månad. Kommer vi ta slut på data i samma takt?

Hur förklarade det på annat sätt än vad jag redan skrev?

Skrivet av Paddanx:

Jag har rätt att med samma abonnemang som du, använda exakt samma mängd data som du, även på en konkurrerande tjänst. Detta är inte en fråga om vad jag väljer att använda, då detta är hela poängen med nätneutraliteten, det ska inte spela någon roll. Jag har med denna lag rätt till att använda vilken tjänst jag än vill, på lika villkor som du har.

Så hur löser du min rättighet, utan att tvinga mig att köpa större abonnemang för att jag inte ville ha "just "den" tjänsten på Internet, som ska vara helt öppet och oberoende"? Jo, du tar bort den fördelen som "den" tjänsten har och behandlar alla tjänster lika.

Förbjuder andra operatörer dig att använda FB etc. eftersom Telia inte debiterar sina användare för det?