Post- och telestyrelsen svarar angående Telias fri surf-kampanj

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Vatten:

Varför hackades det inte på Telenor när dom introducerade fri musiklyssning på vissa specifika tjänster som Spotify och några andra utan nu?

Faran med denna trenden är att vissa sidor får fri datamängd medan datamängden med tiden kommer minskas vilket i praktiken minskar nätneutraliteten. Det Telenor gjorde och nu Telia nu gör är att sätta foten i dörren för möjligheten att begränsa tillgången till Internet. Med tiden kanske det operatörerna erbjuder konton utan surf förutom det telefoners appar använder och sedan specifika sidor som Facebook, Twitter, Youtube, Aftonbladet. Sedan är då resten av Internet blockerat.

Facebook medvetet manipulerar strömmen av nyheter för att bland annat förtrycka kritik mot invandringen. Youtube kanske görs liknande och vi alla vet att Aftonbladet alltid skriver sanningen. Aldrig vinklar en enda nyhet. Alltid opartisk rapportering.

Det är inte troligt att de kommer släppa abonnemang utan surf igen eftersom datatrafik är deras produkt idag. De vill få dig att surfa upp din pott så att du köper mer. Eller allra helst vill de att du betalar för en stor pott som du bara använder en bråkdel av. Har väldigt svårt att se hur ett abonnemang med kraftigt begränsad surf passar in i operatörernas affärsmodell. Det är ju ungefär som att de skulle ha ett telefonabonnemang där du bara fick ringa vissa nummer och inga andra. Det är ju en dålig affär för båda parter.

För några år sedan sålde mobiloperatörerna telefonsamtal och SMS med surf som tilläggstjänst. Idag är surfpotten produkten och samtal bonus. Det är något operatörerna själva är intresserade av och längre fram kommer de nog flytta över även samtal till IP för att slippa ha separata system.

Sen kan man ju fundera på vad problemet med en sådan tjänst skulle vara då den är frivillig att ansluta sig till och det finns ett antal andra operatörer att välja mellan.

Zero rating har alltid funnits på internet. Vet att min far kollade på OS eller om det var fotbolls VM gratis över WAP en gång i tiden och inte har världen gått under för det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av FlippsyFlipp:

Hur drabbas hela internet utav att Telia inte drar något från din surfpott när du surfar på sociala medier? Den enda "förloraren" här är ju Telia som inte debiterar dig för det.

Så Facebook, Messanger, Instagram, Twitter, WhatsApp & Kik kostar pengar annars menar du? Det är endast dessa som det inte dras något från surfpotten om du går ut på.

Tjänsterna kostar väl alltid pengar att hålla online. Om Telia ger gratis surf till vissa tjänster så blir dem mer populära och får mer folk som surfar där, då tjänar de tjänsterna mer pengar.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av FlippsyFlipp:

Det är ni som gör en stor sak utav ingenting. På vilket sätt skulle det gynna något utav dessa populära sociala medier att Telia låter användare surfa fritt på något som de redan surfar på ändå? Så det finns ingen anledning till att Facebook eller någon annan skulle betala Telia för det när det knappt går åt surfmängd på att vara där, så inte ens Telia förlorar på det.

Okej, ingen ide att försöka om du vägrar att läsa. Spela dum/naiv om du nu måste.

Skrivet av Knugen1:

Har(som tidigare nämnt) heller inget med lagen om nätneutralitet att göra.

Självklart har det med nätneutralitet att göra.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Såatteee... Ett abonnemang med fri surf på en specifik tjänst och 100mb data för övrig trafik är OK...
Om man då lägger till plutstjänster för en extra peng så att man kommer åt ytterligare avgänrsade tjänster med fri uppkoppling... är det också OK i så fall?

Köp obegränsad soptifyuppkoppling, 30 spänn.
Köp obegränsad twitchuppkoppling 20 spänn.
och så vidare...

Och hu kan det i så fall inte vara att dela upp internet?

Håller med, och jag tror att Post och Telestyrelsen gör det med, men de har ingen lag att backa upp det med idag.

Det som får mig att reagera är konkurrens tankarna kring detta. Facebook är okej, men inte konkurrenter till dem? Spotify är okej men inte konkurrenter till dem?
Ser man det så, då borde det kunna ageras mot direkt, då det inte är neutralt i konkurrens sammanhang.

Skrivet av Commander:

Eftersom detta bryter mot nätneutralitet. Skall vi dra tillbaka klockan till MySpace och Telia skulle ha en "20kr" paketpris för frisurf till den sidan, tror du Facebook skulle bli lika stort då om denna inte skulle ha samma möjligheter?

Själva iden med nätneutralitet är att man inte skall ta skillnad mellan data och tjänster, alla har lika stor tillgång oavsätt om tjänsten/aktören har 1000000miljarder i kassa eller 1kr. I dagsläget har användare möjlighet att köpa frisurf till Spotify men Tidal? Youtube? Deezer? Soundcloud? Google Music?

Detta bryter mot grunderna för Internet, och som SolidReactor skrev "Vi diskriminerar inte kvinnor eller utlandsfödda, men är du vit man så kan du för 20kr gå förbi kön".... sanslöst att PTS är så patetiskt retarderade med sina tolkningar.

Som sagt, tror att post och telestyrelsen är bundna av halvtestade lagar i detta sammanhang. Men jag håller med dig att det är helt mot vad tanken om nätneutralitet skulle göra.

Permalänk
Medlem

För att jag skall anse det OK så borde samtliga likartade tjänster få samma behandling.
Exempelvis i fallet Spotify som tydligen vissa ISPs ger gräddfil till så borde alla musikströmmande tjänster bara kunna höra av sig till en sådan ISP och sedan räknas in bland de tjänster som ej kunden debiteras datatrafik för. Då skulle ISPn vara neutral och ändå kunna ge sina kunder ett mervärde som säkerligen uppskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Håller med, och jag tror att Post och Telestyrelsen gör det med, men de har ingen lag att backa upp det med idag.

Det som får mig att reagera är konkurrens tankarna kring detta. Facebook är okej, men inte konkurrenter till dem? Spotify är okej men inte konkurrenter till dem?
Ser man det så, då borde det kunna ageras mot direkt, då det inte är neutralt i konkurrens sammanhang.

Som sagt, tror att post och telestyrelsen är bundna av halvtestade lagar i detta sammanhang. Men jag håller med dig att det är helt mot vad tanken om nätneutralitet skulle göra.

Problematiken ligger väl någonstans i att det är väl inget fel per definition (som PTS tycks mena) vad operatörerna gör i sin egen bransch för att locka kunder men konsekvenserna av det kan ju påverka aktörer i helt andra branscher. Kanske är det konkurrensverket man borde kolla med snarare än PTS?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Jaha, varför var det ingen som gnällde på TRE när dom fixade fri streaming på Spotify?
Men det är klart, Spotify är ju något som folk verkar gilla här, till skillnad från facebook och instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jaha, varför var det ingen som gnällde på TRE när dom fixade fri streaming på Spotify?
Men det är klart, Spotify är ju något som folk verkar gilla här, till skillnad från facebook och instagram

Ibland ser man inte skogen för alla träd...
Det är ju onekligen så att det klart ser bra ut vid en första anblick och ibland tar det lite tid för folk att tänka lite längre än sin egen näsa. Själv hade jag faktiskt ingen aning om att Tre erbjudit detta sedan en längre tid tillbaka. Trodde det kom i samma veva som en kontring till Telias drag eller vice versa.
Vilken aktör det gnälls på är dock helt irrelevant för sakfrågan, då den inbegriper samtliga aktörer.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Eftersom detta bryter mot nätneutralitet. Skall vi dra tillbaka klockan till MySpace och Telia skulle ha en "20kr" paketpris för frisurf till den sidan, tror du Facebook skulle bli lika stort då om denna inte skulle ha samma möjligheter?

Själva iden med nätneutralitet är att man inte skall ta skillnad mellan data och tjänster, alla har lika stor tillgång oavsätt om tjänsten/aktören har 1000000miljarder i kassa eller 1kr. I dagsläget har användare möjlighet att köpa frisurf till Spotify men Tidal? Youtube? Deezer? Soundcloud? Google Music?

Detta bryter mot grunderna för Internet, och som SolidReactor skrev "Vi diskriminerar inte kvinnor eller utlandsfödda, men är du vit man så kan du för 20kr gå förbi kön".... sanslöst att PTS är så patetiskt retarderade med sina tolkningar.

Citerat från tre:s hemsida på ämnet: "Fri surf på musikstreaming gäller dig som har tjänsterna Spotify, Deezer, Tidal, Google Music eller SoundCloud"
Att youtube inte är med har åtminstone jag full förståelse för eftersom det inte är en musikstreamingtjänst utan en videostreamingtjänst.. Länk till sidan i fråga.
Det här är inte heller något man köper till, utan det är något som ingår i samtliga privatabonnemang om jag tolkar sidan rätt.
Även din rage mot PTS är rätt svår att förstå, PTS har granskat om "erbjudandet" eller vad man ska kalla det strider mot en kommande EU-lag, inte om det är moraliskt rätt eller förenligt med nätneutralitet som koncept (japp, jag är så fräck att jag gör skillnad på vad DU tycker är nätneutralitet och vad EU-lagen säger) eller om det är rättvist ur en konkurrenssynpunkt eller inte för den bakomliggande service providern. Kanske att Konkurrensverket skulle kunna ha saker att säga om det, men var i PTS instruktioner står det att de ska värna om service providers lika möjligheter att konkurrera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Kunde dom inte gett fritt surf på wikipedia eller nått vettigt istället? Suck.

Felia. Felia never changes.

Jojo för Wikipedia är ju lika populärt som Facebook. Varför skulle en operatör bry sig om vad som är vettigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Problematiken ligger väl någonstans i att det är väl inget fel per definition (som PTS tycks mena) vad operatörerna gör i sin egen bransch för att locka kunder men konsekvenserna av det kan ju påverka aktörer i helt andra branscher. Kanske är det konkurrensverket man borde kolla med snarare än PTS?

Problemet är ju att det är en gråzon mellan allt.

Om operatörerna säger, "all social media är gratis att använda" så är det ju solklart mot nätneutralitet, precis som tex IP telefoni tidigare skulle bestraffas. Då tror jag PTS skulle reagerat direkt på det. Men då skulle det vara okej rent konkurrensmässigt, då det skulle innebära fritt för alla oavsett vilket socialmedia företag det gäller.

Som det är nu, är det något udda försök till gråzon mellan vissa företag vs konkurrens och vissa företag mellan vissa tjänster. Det bör vara blankt nej, oavsett, om det verkligen ska vara neutralt.

Är lite som att din Internet leverantör hemma skulle säga att du får fri tillgång till Aftonbladet, men inte någon annan tidning. För alla andra måste du betala månadsavgiften. Detta skulle ju bli ramaskri direkt, vilket jag också anser att det måste bli.

Skrivet av Zicsoen:

Ibland ser man inte skogen för alla träd...
Det är ju onekligen så att det klart ser bra ut vid en första anblick och ibland tar det lite tid för folk att tänka lite längre än sin egen näsa. Själv hade jag faktiskt ingen aning om att Tre erbjudit detta sedan en längre tid tillbaka. Trodde det kom i samma veva som en kontring till Telias drag eller vice versa.
Vilken aktör det gnälls på är dock helt irrelevant för sakfrågan, då den inbegriper samtliga aktörer.

& @BasseBaba Visste själv inte om Tre:s erbjudande heller, och det är precis lika fel.
Så för min åsikt är det inte Telia vs Tre eller Facebook vs Spotify, det är allt vs inget. Antingen är allt gratis, eller så är inget det. Det är vad neutralitet ska vara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Såatteee... Ett abonnemang med fri surf på en specifik tjänst och 100mb data för övrig trafik är OK...
Om man då lägger till plutstjänster för en extra peng så att man kommer åt ytterligare avgänrsade tjänster med fri uppkoppling... är det också OK i så fall?

Köp obegränsad soptifyuppkoppling, 30 spänn.
Köp obegränsad twitchuppkoppling 20 spänn.
och så vidare...

Och hu kan det i så fall inte vara att dela upp internet?

Du verkar inte förstå innebörden utav "att dela upp internet", det är ingen trafik som prioriteras vilket är vad nätneutralitet handlar om.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AtreX:

Citerat från tre:s hemsida på ämnet: "Fri surf på musikstreaming gäller dig som har tjänsterna Spotify, Deezer, Tidal, Google Music eller SoundCloud"
Att youtube inte är med har åtminstone jag full förståelse för eftersom det inte är en musikstreamingtjänst utan en videostreamingtjänst.. Länk till sidan i fråga.
Det här är inte heller något man köper till, utan det är något som ingår i samtliga privatabonnemang om jag tolkar sidan rätt.
Även din rage mot PTS är rätt svår att förstå, PTS har granskat om "erbjudandet" eller vad man ska kalla det strider mot en kommande EU-lag, inte om det är moraliskt rätt eller förenligt med nätneutralitet som koncept (japp, jag är så fräck att jag gör skillnad på vad DU tycker är nätneutralitet och vad EU-lagen säger) eller om det är rättvist ur en konkurrenssynpunkt eller inte för den bakomliggande service providern. Kanske att Konkurrensverket skulle kunna ha saker att säga om det, men var i PTS instruktioner står det att de ska värna om service providers lika möjligheter att konkurrera?

Väldigt bra poäng att skilja på åsikter och vad lagen säger..

Angående PTS uppdrag så har de en bra verksamhetsbeskrivning på sin site. De verkar ha en hel del konkurrensfrågor på sitt bord också.

PTS har fyra övergripande mål:
• långsiktig konsumentnytta
• långsiktigt hållbar konkurrens
• effektivt resursutnyttjande och
• säker kommunikation.

Här nedan är länken för långsiktigt hållbar konkurrens.
https://www.pts.se/sv/Om-PTS/Verksamhet/Langsiktigt-hallbar-k...

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cider123:

Du verkar inte förstå innebörden utav "att dela upp internet", det är ingen trafik som prioriteras vilket är vad nätneutralitet handlar om.

Jo då. Det gör jag. Här handlar det snarare om att det finns mer än en problembeskrivning för området. Andra typer av problembeskrivningar är också relevanta.

Problemet som jag ser det är inte nuvarande upplägg från tre eller telia utan hur den här typen av produktpaketering kommer vidareutvecklas och hur stor spridning det får.
Sitter 20% av svenska befolkningen om några år med obegränsad surf för en handfull av de vanligaste tjänsterna men med obefintlig datamängd för "vanlig surf" så är stora delar av nätet nära nog avklippt för en relevant del av befolkningen. Det är inte bara problematiskt för användarna med abonnemangen utan även för den uppsjö av aktörer som inte har en "freelane" och inte kan nås.
Än värre är om det skulle bli standard för alla abonnemang med små datamängder för allehanda bruk och extraavgifter för fri åtkomst till specifika tjänster.

Samtidigt behöver man inte måla fan på väggen. Om det här fenomenet växer och blir mer problematiskt så har vi PTS som har ansvar för den här typen av frågor och de kan lyfta problematiken för att få till lagändringar om så skulle behövas.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Jo då. Det gör jag. Här handlar det snarare om att det finns mer än en problembeskrivning för området. Andra typer av problembeskrivningar är också relevanta.

Problemet som jag ser det är inte nuvarande upplägg från tre eller telia utan hur den här typen av produktpaketering kommer vidareutvecklas och hur stor spridning det får.
Sitter 20% av svenska befolkningen om några år med obegränsad surf för en handfull av de vanligaste tjänsterna men med obefintlig datamängd för "vanlig surf" så är stora delar av nätet nära nog avklippt för en relevant del av befolkningen. Det är inte bara problematiskt för användarna med abonnemangen utan även för den uppsjö av aktörer som inte har en "freelane" och inte kan nås.
Än värre är om det skulle bli standard för alla abonnemang med små datamängder för allehanda bruk och extraavgifter för fri åtkomst till specifika tjänster.

Samtidigt behöver man inte måla fan på väggen. Om det här fenomenet växer och blir mer problematiskt så har vi PTS som har ansvar för den här typen av frågor och de kan lyfta problematiken för att få till lagändringar om så skulle behövas.

Jag håller med dig, det kan leda till en dålig utveckling, MEN - bara för att man tror att Olof kommer döda sin fru inom 50 år eftersom han en gång slagit henne på käften, så kan man inte gå till polisen och säga "arrestera Olof för mord!"

Precis min tanke också, om det nu kan bli problematiskt i framtiden så är det en fråga för då - inte nu - att kritisera nuvarande upplägg är att kasta pengar & tid i sjön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Jag håller med dig, det kan leda till en dålig utveckling, MEN - bara för att man tror att Olof kommer döda sin fru inom 50 år eftersom han en gång slagit henne på käften, så kan man inte gå till polisen och säga "arrestera Olof för mord!"

Precis min tanke också, om det nu kan bli problematiskt i framtiden så är det en fråga för då - inte nu - att kritisera nuvarande upplägg är att kasta pengar & tid i sjön.

Om något är det vettigare att se till att Olof inte kan begå detta mord, genom att ge honom på fan för att han slagit henne på käften. (Du kan titta på Kvinnan i Lund som blev mördad). När väl skadan är skedd är det lite sent att rätta till den.

Så nej, håller verkligen inte med. Se till att utreda och rätta till detta innan det leder till dålig utveckling. För alla kryphål används flitigt av alla som kan och vill i detta land idag. Man kan inte sätta skygglappar på allt som man tycker "inte är ett problem än".

Permalänk
Medlem

Läst några sidor och är totalt förbryllad över hur dåligt det allmäna kritiska tänket är. Det verkar vanligt att man inte ser hur detta är ett slag mot grundläggande friheter och öppna utrymmen.

Vad är det med människors förkärlek att bli förnedrade av rådande makter?

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Skrivet av DokujiN:

Läst några sidor och är totalt förbryllad över hur dåligt det allmäna kritiska tänket är. Det verkar vanligt att man inte ser hur detta är ett slag mot grundläggande friheter och öppna utrymmen.

Vad är det med människors förkärlek att bli förnedrade av rådande makter?

Kan ha att göra med utbildnings brister i vad Internet är eller snarare ingen orkar/vet konsekvenserna när man drar åt snaran på Internet. För det är så vardagligt idag, skulle man stänga ner för en dag kanske folk får upp ögonen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

När surfpotten är slut så blir det de facto trafikprioritering. Hela bandbredden till/från din enhet tilldelas Facebook medans alla andra tjänster proriteras ner till 0 bps.

Felstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Jag vet mycket väl skillnaden vad korrupta eller idioter till politiker sitter och stiftar lagar om nätneutralitet och mänskliga rättigheter och vad som är i nuläget men betyder inte att bara för att Lagen säger en sak att det är rätt.

PTS uppgift är också att försöka följa deras egna mål. Hur kommer det sig att de är glada med att gå mot EU lagstiftningen ang datalagringsdirektivet men sedan vara helt handlingslösa när det kommer till detta?

Och nej det är inte bara jag som tycker detta är fel, i princip alla som är för nätneutralitet är mot dessa typer av särskillnader mellan data och data.

Ta en titt;
https://www.pts.se/sv/Bransch/Internet/Oppenhet-till-internet...

Skyldighet för operatörerna att hantera all trafik lika över internet

Nätneutralitetsregleringen, som enligt förordningen ska gälla från den 30:e april 2016, syftar till att säkerställa att trafik över internet inte diskrimineras och att slutanvändares rätt till ett öppet internet bevaras. För att åstadkomma detta har en lång rad rättigheter och skyldigheter utformats för internetleverantörer, slutanvändare och regleringsmyndigheterna.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Jäger:

Missuppfattar du med flit för att reta upp folk eller. Så kallat trollande är inte tillåtet i forumet.

Du läser ju inte alls vad folk skriver till dig.

Borde vara uppenbart hur detta bryter mot nätneutraliteten och det är självklart lika illa oavsett om det är Telia som särbehandlar vissa sociala medier eller om det är 3 som särbehandlar vissa musiktjänster.

Trollande?! På vilket sätt då? För att jag inte förstår vad ni är så uppretade för?
Det står klart och tydligt i artikeln att detta INTE bryter mot nätneutraliteten, även Post- och Telestyrelsen säger att det inte gör det och dem är VÄLDIGT petiga när det gäller att följa lagar och förordningar, sen att du är soffjurist med en åsikt är helt ovidkommande.

Skrivet av Frejoh466:

Tjänsterna kostar väl alltid pengar att hålla online. Om Telia ger gratis surf till vissa tjänster så blir dem mer populära och får mer folk som surfar där, då tjänar de tjänsterna mer pengar.

Mer populära? Dessa sidor som det handlar om är redan så populära att de inte behöver lyftas fram mer och tjänsterna det handlar om är redan gratissidor som tjänar pengar på reklamintäkter.
Ni bygger bara en höna utav en fjäder och gnäller för gnälladets skull bara för att det inte gynnar just er för att ni inte använder tjänsterna det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Självklart har det med nätneutralitet att göra.

Vad inom lagen tolkar du som relevant i denna fråga? Försök utveckla om du är seriös i din argumentering och förväntar dig svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

Trollande?! På vilket sätt då? För att jag inte förstår vad ni är så uppretade för?
Det står klart och tydligt i artikeln att detta INTE bryter mot nätneutraliteten, även Post- och Telestyrelsen säger att det inte gör det och dem är VÄLDIGT petiga när det gäller att följa lagar och förordningar, sen att du är soffjurist med en åsikt är helt ovidkommande.

Jag säger inte att du trollar för att du inte håller med, utan för att du argumenterar emot utan att ens läsa vad folk skriver till dig.

På PTS hemsida är det första som står om nätneutralitet: "Begreppet nätneutralitet bygger på principen att all internettrafik ska behandlas likvärdigt oavsett avsändare, mottagare, plattform eller innehåll. " Min tolkning är att Telia INTE behandlar all internettrafik likvärdigt om man behandlar trafik från Facebook på ett sätt och trafik från Google+ på ett annat.

Givetvis är jag ingen jurist och det är absolut möjligt att detta juridiskt är helt inom lagens gränser. Min åsikt är däremot inte alls ovidkommande. Hur tror du lagar och förordningar ändras? Genom att folket har åsikter!

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem

Gratis är gott! Om varje erbjudande till kunder skulle ses som en diskrimenering mot andra (potentiella) kunder skulle det bli problem. Varför ska jag betala x kronor för en prenumeration på SvD när nytillkomna betalar hälften? Varför ska jag betala 1000 kronor för en sj-biljett när den som sitter bredvid bara betalt 300?

För min egen del tycker jag det vore bäst att betala för fri surf, som man gör hemma.

/ B

Permalänk
Medlem

Så om jag vill använda en konkurrerande tjänst till Facebook (Exempelvis Google+) så måste jag betala extra för det? Det är ju helt skruvat! Vem skulle då byta från Facebook till något annat?

Kul att företag nu ska styra hur internet ska användas.... Om du använder det på ett visst sätt så bestraffas du och får betala mer än om du använder det på ett annat sätt. Tydligen är vissa ettor och nollor mer värda än andra ettor och nollor.

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av Jäger:

Jag säger inte att du trollar för att du inte håller med, utan för att du argumenterar emot utan att ens läsa vad folk skriver till dig.

På PTS hemsida är det första som står om nätneutralitet: "Begreppet nätneutralitet bygger på principen att all internettrafik ska behandlas likvärdigt oavsett avsändare, mottagare, plattform eller innehåll. " Min tolkning är att Telia INTE behandlar all internettrafik likvärdigt om man behandlar trafik från Facebook på ett sätt och trafik från Google+ på ett annat.

Givetvis är jag ingen jurist och det är absolut möjligt att detta juridiskt är helt inom lagens gränser. Min åsikt är däremot inte alls ovidkommande. Hur tror du lagar och förordningar ändras? Genom att folket har åsikter!

Det är din tolkning av det, men nätneutralitet har inget att göra med hur operatörer debiterar dig för tjänster.

Skrivet av Bill50x:

Gratis är gott! Om varje erbjudande till kunder skulle ses som en diskrimenering mot andra (potentiella) kunder skulle det bli problem. Varför ska jag betala x kronor för en prenumeration på SvD när nytillkomna betalar hälften? Varför ska jag betala 1000 kronor för en sj-biljett när den som sitter bredvid bara betalt 300?

För min egen del tycker jag det vore bäst att betala för fri surf, som man gör hemma.

/ B

Skulle absolut vara optimalt, men eftersom belastningen på mobilnätet är så hög så är det svårare (och dyrare) att genomföra.

Skrivet av enbom:

Så om jag vill använda en konkurrerande tjänst till Facebook (Exempelvis Google+) så måste jag betala extra för det? Det är ju helt skruvat! Vem skulle då byta från Facebook till något annat?

Kul att företag nu ska styra hur internet ska användas.... Om du använder det på ett visst sätt så bestraffas du och får betala mer än om du använder det på ett annat sätt. Tydligen är vissa ettor och nollor mer värda än andra ettor och nollor.

Du betalar inget extra för det, du betalar fortfarande samma summa på ditt mobilabonnemang, men det dras surf på det då det inte ingår, det är de populära sociala medierna som ingår, vilket Google+ inte är stort nog för.
Telia styr inte vad du ska använda, du får fortfarande använda Google+ hur mycket du vill och de har ingen bestraffning i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

Du betalar inget extra för det, du betalar fortfarande samma summa på ditt mobilabonnemang, men det dras surf på det då det inte ingår, det är de populära sociala medierna som ingår, vilket Google+ inte är stort nog för.
Telia styr inte vad du ska använda, du får fortfarande använda Google+ hur mycket du vill och de har ingen bestraffning i det.

Du betalar ju extra om du måste skaffa ett dyrare abonnemang med mer datamängd för att du använder Google+ istället för Facebook. Telia påverkar i detta fallet vilken tjänst du ska använda. Du får använda Google+ så mycket du vill men bestraffningen är att det blir dyrare än om du hade använt Facebook istället.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

Det gör du visst.
När potten är slut, så kan du använda facebook (i detta ex) gratis, men Sweclockers kostar extra för varje MB, så du betalar extra för allt annat än just dessa utvalda sidor på ett öppet internet. Det är så in i helskottas skevt och det mer skrämmande är att folk här är så blinda att de inte ser det. Förstår ni ens vad poängen är med ett neutralt Internet?

"...det är de populära sociala medierna som ingår, vilket Google+ inte är stort nog för."
Just faktumet att du tom säger problemet i ditt eget svar, visar att problemet redan är allvarligt nog att behöva stoppas. Du anser att en tjänst inte ingår pga den inte är stor nog, och det är rätt att det är så? Det är så in i H mot fri konkurrens så det stinker om det.

Nu är det så som @Commander var noga att påpeka, "Nätneutralitetsregleringen, som enligt förordningen ska gälla från den 30:e april 2016...". Mao, PTS kan inget göra "idag". Men efter den 30 april så kan de ta den nya förordningen i aspekt och värdera om det hela. Något som också står i artikeln och i PTS egen svar: "Det finns däremot aspekter i dessa affärsmodeller som vi kan behöva granska när regleringen börjar gälla."

Permalänk
Skrivet av FlippsyFlipp:

Mer populära? Dessa sidor som det handlar om är redan så populära att de inte behöver lyftas fram mer och tjänsterna det handlar om är redan gratissidor som tjänar pengar på reklamintäkter.
Ni bygger bara en höna utav en fjäder och gnäller för gnälladets skull bara för att det inte gynnar just er för att ni inte använder tjänsterna det handlar om.

Klaga? Jag klagar inte. Jag säger att om det är gratis att surfa på vissa sidor så får dessa sidor mer mer trafik. Folk tycker inte om vissa av dessa sidor som Telia har valt, och därför klagar folk.

Som sagt så klagade ingen när 3 gav gratis Spotify.

Jag bryr mig inte, men jag vet att det leder till att nya tjänster får det svårare att komma in på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

Det är din tolkning av det, men nätneutralitet har inget att göra med hur operatörer debiterar dig för tjänster.

Skulle absolut vara optimalt, men eftersom belastningen på mobilnätet är så hög så är det svårare (och dyrare) att genomföra.

Varför har operatörerna råd att stå för belastningen på mobilnätet för de största företagen med störst belastning men inte de mindre? Borde det inte vara tvärtom?

Och precis som @Jäger skrev så tvingas du ha ett dyrare abonnemang (med större datamängd) om du använder konkurrerande tjänster.

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850