Permalänk
Medlem

Streaming, Internet

Hej,

Om bara några veckor kommer vi få fiber och jag har planerat att börja streama. När man får fibret kan man dock välja vilken "upload speed" man ska ha.

Jag undrade om 100 mbit/s var tillräckligt? Jag är inte bra på nätverk så om det är overkill eller för lite var inte arga. (Jag är kass på sådant här)

Permalänk
Medlem

För lite är det iallafall inte
Vad har du för alternativ att välja på?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Beroende på hur många ni är i hemmet och hur mycket trafik utåt ni har kan det kanske bli tajt.
Men för 1-2 personer som streamar och övriga i hushållet håller sig till filmtittande/surfande kommer det fungera ypperligt.

Permalänk
Medlem

Ska du streama på Twitch som är det vanliga så har de en bitrate begränsning på 3500Kbps (ca 3.5Mbit) så 100Mbit både räcker och blir över, men utöver detta beror det ju på hur många som använder uppkopplingen och hur belastad den kommer vara.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zajin:

För lite är det iallafall inte
Vad har du för alternativ att välja på?

Skickades från m.sweclockers.com

500/500 och 500/100

Skrivet av krilleoh:

Beroende på hur många ni är i hemmet och hur mycket trafik utåt ni har kan det kanske bli tajt.
Men för 1-2 personer som streamar och övriga i hushållet håller sig till filmtittande/surfande kommer det fungera ypperligt.

Vi är 5 personer 2 av dem är typ alltid på youtube och mina föräldrar på netflix. (max)

Skrivet av TiasE:

Ska du streama på Twitch som är det vanliga så har de en bitrate begränsning på 3500Kbps (ca 3.5Mbit) så 100Mbit både räcker och blir över, men utöver detta beror det ju på hur många som använder uppkopplingen och hur belastad den kommer vara.

Som sagt inte så jättestor belastning.

Tack alla!

Permalänk
Skrivet av Seglaarn:

500/500 och 500/100
Vi är 5 personer 2 av dem är typ alltid på youtube och mina föräldrar på netflix. (max)
Som sagt inte så jättestor belastning.

Tack alla!

100Mbit * 5 personer = 20mbit per personer.

500Mbit *5 personer = 100mbit per personer

Permalänk
Medlem
Skrivet av zer0diabetes:

100Mbit * 5 personer = 20mbit per personer.

500Mbit *5 personer = 100mbit per personer

Ja men de flesta är bara inne på youtube set är jag som använder mest.

Permalänk
Medlem

@Seglaarn:

Välj en leverantör med låg bindningstid och börja på 100/100 och uppgradera dig sen.
Själv har jag en "extrem" mängd torrent trafik, Lite backups och en hemsida samt spelar lite då och då på en 250/100 utan problem.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@Seglaarn:

Välj en leverantör med låg bindningstid och börja på 100/100 och uppgradera dig sen.
Själv har jag en "extrem" mängd torrent trafik, Lite backups och en hemsida samt spelar lite då och då på en 250/100 utan problem.

Ok tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zer0diabetes:

100Mbit * 5 personer = 20mbit per personer.

500Mbit *5 personer = 100mbit per personer

Att dem använder sig utav vanligare saker som Netflix och YouTube borde väll inte påverka uppladdning överhuvud taget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viradise:

Att dem använder sig utav vanligare saker som Netflix och YouTube borde väll inte påverka uppladdning överhuvud taget?

Den påverkas till viss del eftersom man använder pålitlig tcp anslutning för att buffra en del av innehållet. Men du kommer troligtvis inte märka det om du skaffar en 100/100 anslutning.