Permalänk

Val av Mobo+CPU's för SMP-burk?

Hej!

Jag håller just nu på o sälja min gamla DUAL-burk och funderar på att köpa ett dual AMD moderkort. Vad jag förstått ska det även funka att köra AMD XP CPU's i SMP på bland annat ASUS MP bräda.

Någon som testat och vet vilket moderkort/vilka cpu's som funkar bra/dåligt. Vilka minnen som funkar bra för detta ändamål osv. Givetvis är man girig och vill ha kakan o äta upp den, dvs få en grund som är stabilt, billig och god ger god prestanda :]

Bör man även skaffa en extra kraftig gpu för ett dual amd?

Tacksam för svar/
Ola.

Permalänk

XP prollar behöver moddas för att funka i SMP, med nån procents risk för att de ändå kommer vägra

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Japp man målar en brygga. Tydligen så skall det endast vara den brygan som skiljer MP och XP cpu:erna. Ganska sjuk igentligen
Dom skär av en brygga o tar massa extra betalt.
Men om det stämmer helt vet jag inte.
Vet dock att en kompis köpte xp prollar o bryggade o kör dual.

Visa signatur

" Ingen kommer ihåg en fegis "

Permalänk

Det låter ju bra om detta vore möjligt då de är billigare med XP's än MP's.
Är detta något som är svårt/riskfyllt? I sånt fall. Finns det nån i Stockholm som kan hjälpa en med modifikationen?

Sedan står jag o väger mellan ASUS A7M266-D AMD762 och Gigabyte GA-7DPXDW+ AMD760MPX då det senare har onboard RAID 0,1 133. Asus gillar jag annars men är Gigabyten nåt bra? Kanske bör man satsa på separat kontroller senare ändå...