Fel på bostadsrätt, "dolt"?

Permalänk
Mattecoach

Fel på bostadsrätt, "dolt"?

Hej,

Jag köpte i höstas en bostadsrätt. Badrummet var relativt nyligen renoverat (ca 2009) och köket var helt nytt, aldrig använt.
Allt verkade bra ända tills föreningens obligatoriska ventilationskontroll. Min lägenhet fick underkänt då det inte finns någon frånluft alls i köket! Tydligen är det så att en tidigare ägare (den som säljaren köpte av) flyttade en vägg i badrummet vilket gjorde att ventilationen hamnade på fel sida väggen (sitter nu 2 st i badrummet och ingen i köket). Detta måste åtgärdas, vilket troligtvis kommer innebära ett hål i väggen i köket och en ventilationskanal genom badrummet.

Jag är nu alltså desperat och griper efter halmstrån.
Jag vet att jag har undersökningsplikt som köpare. Samtidigt har säljaren en upplysningsplikt, och jag hävdar att detta är ett fel han måste ha känt till när han gjorde en helrenovering av köket (är ju betydligt lättare att se vilken ventilation som finns när det inte finns skåp osv. på väggarna).

Säljaren har "pratat med sin jurist" och säger att detta är något jag borde upptäckt, som han iofs skulle vetat om själv också. Därför kan han tänka sig att "bidra" om kostnaden överstiger 10000-15000 kr. Jag tycker att det är märkligt att han erkänner fel och kan "bidra" om det är något jag borde upptäckt.

Någon som är kunnig och kan ge mig någon klarhet i frågan?

Tack på förhand!
//Daniel

Permalänk
Medlem

Det (att flytta vägg och göra ingrepp i ventilationen) låter som en åtgärd som kräver godkännande av styrelsen i de flesta föreningar, vilket ISF regleras i styrelsens stadgar. Om du tagit del av stadgarna innan du köpte (vilket rekommenderas) och du hittar en formulering om detta. Så tycker i alla fall jag att det borde vara rimligt för dig att kunna anta att de åtgärder som utförts av tidigare ägare varit i enlighet med stadgarna och därför godkänts av styrelsen, vilket i sin tur eventuellt skulle kunna lägga ansvaret på föreningen.

Inte för att vara den som är den, men vem köper en lägenhet utan bra ventilaltion i köket? Kommer ju bli rena Lützendimman när man lagar mat...

Permalänk
Rekordmedlem

Det här gäller nog i ditt fall också men du bör nog ta hjälp av en jurist.
Åtgärder ska utföras så att man klarar kommande OVK-besiktning
http://www.stockholm.se/ByggBo/Bygglov/a-o-lanksidor/Flytt-av...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan inte svara på frågan som berör juridiken i just ditt fall men du ska få ett tips på lösning.

Det allra enklaste är att du investerar i kolfilter till din befintliga köksfläkt. Det kostar inte alls mycket pengar i sammanhanget. Med kolfilter på plats kan du sedan leda frånluften från köksfläkten tillbaka till köket och på så sätt slipper du fundera över problematiken att ansluta ditt fläktrör/slang till fastighetens ventilation. Enligt denna modell har jag själv i mitt kök. Mitt flerbostadshus är byggt 1939 och mitt kök totalrenoverades år 2015.

Om fastigheten är gammal och saknar utsug på ventilationen får man dessutom inte ansluta köksfläkt till fastighetens ventilation. Detta pga brandrisk. På äldre fastigheter är det inte ovanligt att utsuget i kök baseras på självdrag.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Gabrioth:

Det (att flytta vägg och göra ingrepp i ventilationen) låter som en åtgärd som kräver godkännande av styrelsen i de flesta föreningar, vilket ISF regleras i styrelsens stadgar. Om du tagit del av stadgarna innan du köpte (vilket rekommenderas) och du hittar en formulering om detta. Så tycker i alla fall jag att det borde vara rimligt för dig att kunna anta att de åtgärder som utförts av tidigare ägare varit i enlighet med stadgarna och därför godkänts av styrelsen, vilket i sin tur eventuellt skulle kunna lägga ansvaret på föreningen.

Inte för att vara den som är den, men vem köper en lägenhet utan bra ventilaltion i köket? Kommer ju bli rena Lützendimman när man lagar mat...

Har självklart pratat med styrelsen, de hävdar att det inte krävs godkännande från dem då det inte var en bärande vägg som ändringen utfördes på. Ventilationen tror jag inte att de lägger sig i, mer än att den boende (numera jag) är ansvarig för att lägenheten har godkänd ventilation.

Det finns alltså en kolfilterfläkt på plats i köket, så jag har inga problem mer än att lägenheten inte klarade OVKn.

Skrivet av mrqaffe:

Det här gäller nog i ditt fall också men du bör nog ta hjälp av en jurist.
Åtgärder ska utföras så att man klarar kommande OVK-besiktning
http://www.stockholm.se/ByggBo/Bygglov/a-o-lanksidor/Flytt-av...

Tack för länken!
Låter rimligt. Ska kontakta jurist om det behövs, men helst löser man ju det utan...

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Rolle2000:

Kan inte svara på frågan som berör juridiken i just ditt fall men du ska få ett tips på lösning.

Det allra enklaste är att du investerar i kolfilter till din befintliga köksfläkt. Det kostar inte alls mycket pengar i sammanhanget. Med kolfilter på plats kan du sedan leda frånluften från köksfläkten tillbaka till köket och på så sätt slipper du fundera över problematiken att ansluta ditt fläktrör/slang till fastighetens ventilation. Enligt denna modell har jag själv i mitt kök. Mitt flerbostadshus är byggt 1939 och mitt kök totalrenoverades år 2015.

Om fastigheten är gammal och saknar utsug på ventilationen får man dessutom inte ansluta köksfläkt till fastighetens ventilation. Detta pga brandrisk. På äldre fastigheter är det inte ovanligt att utsuget i kök baseras på självdrag.

Kanske skulle nämnt det, men det sitter en kolfilterfläkt i köket. Vet inte riktigt hur du menar, men den cirkulerar ju bara luft när fläkten är igång och inte annars. Detta räknas väl inte som frånluft?

Permalänk
Medlem

Hade liknande i min bostadsrätt. Ventilationen var inte kontrollerad och godkänd. Enligt alla papper så var den det, men icke.

Dock löste det sig efter att förra ägaren fick betala summan för kontroll etc.

Häng på mäklaren och kontakta en jurist.

Kul notering: Min lägenhets förra ägare var jurist.

Mejlade..
- Om pengarna inte ramlar in, så ses vi på din arbetsplats.

Pengarna kom in

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Jag antar att köpet förmedlades via en mäklare? Jag hade först frågat mäklaren vad som gäller. Fast det kanske du redan har gjort? Du har mitt medlidande i alla fall för det låter som en riktig soppa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle2000:

Kan inte svara på frågan som berör juridiken i just ditt fall men du ska få ett tips på lösning.

Det allra enklaste är att du investerar i kolfilter till din befintliga köksfläkt. Det kostar inte alls mycket pengar i sammanhanget. Med kolfilter på plats kan du sedan leda frånluften från köksfläkten tillbaka till köket och på så sätt slipper du fundera över problematiken att ansluta ditt fläktrör/slang till fastighetens ventilation. Enligt denna modell har jag själv i mitt kök. Mitt flerbostadshus är byggt 1939 och mitt kök totalrenoverades år 2015.

Om fastigheten är gammal och saknar utsug på ventilationen får man dessutom inte ansluta köksfläkt till fastighetens ventilation. Detta pga brandrisk. På äldre fastigheter är det inte ovanligt att utsuget i kök baseras på självdrag.

Köksfläkt och frånluft är oftast två skilda saker.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Gabrioth:

Inte för att vara den som är den, men vem köper en lägenhet utan bra ventilaltion i köket? Kommer ju bli rena Lützendimman när man lagar mat...

Kolfilter, jag har enligt mig - marknadens bästa. Helt underbar, då jag inte får koppla på spisfläkt till donet och inte heller kan använda kåpa då suget är för litet.

Till ämnet vill jag säga att föreningen har en del i detta att göra, inför en försäljning ska de kontrollera dessa saker.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Säljaren måste upplysa köparen om dom eventuella fel/brister i bostaden som han vet om.
Har man flyttat på ventilationen genom att bygga in den eller bort den i samband med en renovering så kan inte detta ha undgått den förra ägarens kännedom och därför så anser jag att han brustit i sin upplysningsplikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Till ämnet vill jag säga att föreningen har en del i detta att göra, inför en försäljning ska de kontrollera dessa saker.

Det här var aktuellt i min förening och då hävdade styrelsen att dom inte behövde kolla ventilationen inför försäljning vilket jag tyckte var märkligt, men orkade inte tjafsa eftersom jag inte var direkt påverkad av ärendet. Har du mer info om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Säljaren måste upplysa köparen om dom eventuella fel/brister i bostaden som han vet om.
Har man flyttat på ventilationen genom att bygga in den eller bort den i samband med en renovering så kan inte detta ha undgått den förra ägarens kännedom och därför så anser jag att han brustit i sin upplysningsplikt.

Just därför kan det hävdas att föregåendeägare är utan ansvar, det var förr-förra ägarn som gjorde om väggen.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av EyeNEye:

Hade liknande i min bostadsrätt. Ventilationen var inte kontrollerad och godkänd. Enligt alla papper så var den det, men icke.

Dock löste det sig efter att förra ägaren fick betala summan för kontroll etc.

Häng på mäklaren och kontakta en jurist.

Kul notering: Min lägenhets förra ägare var jurist.

Mejlade..
- Om pengarna inte ramlar in, så ses vi på din arbetsplats.

Pengarna kom in

Tack, detta låter ju positivt! Skillnaden är väl möjligen att säljaren i ditt fall uttryckligen sagt att det var godkänt, hos mig är inget alls sagt...

Skrivet av Knarra:

Jag antar att köpet förmedlades via en mäklare? Jag hade först frågat mäklaren vad som gäller. Fast det kanske du redan har gjort? Du har mitt medlidande i alla fall för det låter som en riktig soppa.

Har frågat mäklaren, enligt henne har inte de med saken att göra...

Skrivet av XHI:

Kolfilter, jag har enligt mig - marknadens bästa. Helt underbar, då jag inte får koppla på spisfläkt till donet och inte heller kan använda kåpa då suget är för litet.

Till ämnet vill jag säga att föreningen har en del i detta att göra, inför en försäljning ska de kontrollera dessa saker.

Ska de? Gäller det alla föreningar eller bestämmer föreningen det själva?

Skrivet av thomson:

Säljaren måste upplysa köparen om dom eventuella fel/brister i bostaden som han vet om.
Har man flyttat på ventilationen genom att bygga in den eller bort den i samband med en renovering så kan inte detta ha undgått den förra ägarens kännedom och därför så anser jag att han brustit i sin upplysningsplikt.

Jo, lite så jag resonerar. Däremot är det inte säljaren som flyttade väggen, utan ägaren innan han som sålde till mig. Ivf borde ju i så fall denna person fortfarande vara skyldig gentemot säljaren som i sin tur är skyldig mot mig.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Gabrioth:

Just därför kan det hävdas att föregåendeägare är utan ansvar, det var förr-förra ägarn som gjorde om väggen.

Vet du om jag i så fall kan driva ett krav mot den personen, eller är det säljaren som i sin tur få ta det vidare till den tidigare ägaren?

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av PuMaH:

Ska de? Gäller det alla föreningar eller bestämmer föreningen det själva?

Jag är rätt säker på att många föreningar gör så. Läs i stadgarna, brukar finnas på deras hemsida eller kanske i en boendepärm/mapp/pappersstycke.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Detta är en intressant fråga.

Det lutar åt att man ska behöva anlita besiktningsman även vid bostadsrättsköp framöver..

Jag gissar att det är du som bostadsrättsinnehavare som ansvarar för att ventilationen fungerar som den ska inne i lägenheten.

Ja, det är den som dragit om ventilationen som gjort fel och detta är mot föreningens regler. Och den borde känt till detta.
Men jag tror att det ingår i undersökningsplikten helt enkelt. Det är inte ett särskilt dolt fel (men det är att ställa höga krav på alla individer att ha koll på detta - därav besiktningsmanskommentaren..)

Men detta är verkligen inget glasklart exempel. Vore intressant att veta vad som faktiskt gäller här.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Hur undkom den tidigare ägaren denna obligatoriska ventilationskontroll? Han borde väl antagligen också ha blivit underkänd..

Permalänk
Skäggig legend

@Igelkott ang. besiktningsman, jo det kan kännas tryggt. Nu gjorde jag det när jag köpte min lägenhet, han missade att golvet var fellagt, fel luftdon i köket, elen var åt helvete, (det var synligt) senare visade det sig att det hade glött i väggen... rörmokeriet (vvs) i köket var fucked up. etc.

Han var en idiot helt enkelt. Jag fick inte tillbaka någonting av det tyvärr 2500:- åt pipan och var tvungen att åtgärda allt själv.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

@Igelkott ang. besiktningsman, jo det kan kännas tryggt. Nu gjorde jag det när jag köpte min lägenhet, han missade att golvet var fellagt, fel luftdon i köket, elen var åt helvete, (det var synligt) senare visade det sig att det hade glött i väggen... rörmokeriet (vvs) i köket var fucked up. etc.

Han var en idiot helt enkelt. Jag fick inte tillbaka någonting av det tyvärr 2500:- åt pipan och var tvungen att åtgärda allt själv.

Ok. Det lutar åt att varenda individ i Sverige måste bli byggingenjörer och elektriker och alla andra yrken samtidigt, innan de skaffar bostad.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av laht:

Hur undkom den tidigare ägaren denna obligatoriska ventilationskontroll? Han borde väl antagligen också ha blivit underkänd..

Är inte varje år, vet inte riktigt med vilket intervall denna sker.

Permalänk

"Dolt" fel är endast fel som inte borde ha upptäckts vid en överlåtelsebesiktning.
Detta skulle ha upptäckts vid en överlåtelsebesiktning.
Har säljaren farit med osanning och mörkat att han har gjort ingrepp? Så kan det ju absolut vara men det betyder inte att han såg det som ett "fel".
Föreningen har INGET ansvar att kontrollera ventilationen p.g.a. en försäljning, dom har inte heller ansvar att kontrollera lägenheten som sådant.
Kravet är att dom gällande ventilation skall göra OVK med jämna mellanrum (oftast 6 år). Dom har ansvaret att se till att fastighetens ventilation är fullgod enligt Boverkets bestämmelser, men dom har inte ansvar att åtgärda andras ansvarsdelar.
Du som köpare av en bostadsrätt köper rättigheter och skyldigheter.

Tilluft i lgh sker oftast idag via fönster eller via annat intag.
Kök och badrum skall ej ha tilluft (äldre konstruktioner har det dock, men dom bör man stänga (gäller inte alltid)).
Om man inte har någon tilluft i kök och inte heller någon frånluft så har du i köket ett dött utrymme ventilationsmässigt. Då luft tar kortast väg så ska den i sådan fall gå från v-rum och s-rum till WC (vet inte hur lgh är byggd).
I din lgh så har du en viss omsättning av luft. Låt oss säga 25l/s.
Detta ska då delas upp till 15l/s i WC samt 10l/s i kök (kan även vara vissa variationer).
Kör du allt via WC så har du nog dragit om baken samt att det borde låta en del.
Jag ser inget konstigt med att föreningen ålägger dig att åtgärda problemet, dvs tar upp ett hål mellan badrum och kök så att du har en luftomsättning även där. Spisfläkt behöver inte vara ansluten men däremot så skall don:et vara mätningsbart och tillgängligt. (I vart fall när det är dags för OVK). Vill tidigare säljare betala en slant så är det fantastiskt, men att försöka kräma ut varenda peng av han tror jag är lönlöst.

Lycka till

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Vet du om jag i så fall kan driva ett krav mot den personen, eller är det säljaren som i sin tur få ta det vidare till den tidigare ägaren?

Kan kan du säkert, dock kan det ju vara problematiskt att ens få tag på personen om inte föregående ägare har kvar kontaktuppgifter.

Lyckades nu utläsa att det VAR de du köpte av som renoverade köket. Då tycker jag att det är helt orimligt att man inte synade ventilationen och således upptäckte bristen. I alla fall om de hade fackmän på plats för el- och VVS-installation (om de inte installerade med hjälp av fackmän så är det faktiskt enligt mig ett fel i sig, vilket skulle kunna göra dem ansvariga för eventuella vattenläckor eller brand orsakad av elfel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Är inte varje år, vet inte riktigt med vilket intervall denna sker.

Jag har bott i samma lägenhet sedan augusti 2013 utan att ha genomfört en OVK. (Stockholms Kommun)

Permalänk
Hedersmedlem

Detta är nog tyvärr något du borde ha sett. Det är generellt sett väldigt svårt att få något klassat som dolt fel, och det är stört omöjligt att få något fullt synligt att klassas som ett dolt fel.

Jag kan tänka mig att säljaren känner medlidande med dig. Det är ju trots allt ett fel som han hade fått stå för att fixa om han bott kvar och han har säkerligen tjänat pengar på att sälja lägenheten. Så jag tror inte att du ska läsa in för mycket i att han vill hjälpa till. Mina föräldrars granne hade en liknande historia (villa) där nuvarande och tidigare ägare delade på att åtgärda ett fel som egentligen inte säljaren hade något ansvar för, men eftersom de hade bott i huset sedan de byggdes så kände de ändå att de hade ett ansvar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Är inte varje år, vet inte riktigt med vilket intervall denna sker.

6 år är det nog i ditt fall. Det betyder att badrummet måste ha renoverats i slutet på 2009 då, efter OVK.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

I flerfamiljshus är det var 6:e år.

Visa signatur

fujitsu u572

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebben89:

I flerfamiljshus är det var 6:e år.

Med mekanisk tilluft är det 3.

edit:
http://www.boverket.se/sv/byggande/halsa-och-inomhusmiljo/ven...

citat:
"Ägaren har ansvaret, även mellan besiktningstillfällena, för att vidta de åtgärder som behövs för att kraven på ventilationssystemet ska vara uppfyllda och för att de underhålls så att deras väsentliga tekniska egenskaper i huvudsak bevaras."

Så det är två ägare före dig TS som brustit i sitt ansvar.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Med mekanisk tilluft är det 3.

äre så? ska jag ta upp med vår föreläsare imorn!;)

Visa signatur

fujitsu u572

Permalänk
Medlem

Det är en relativt enkelt åtgärd att fixa ventilationen (beroende på hur det ser ut hos dig så klart). Frånluftdonet i WCn som tidigare satt i köket tar du bort. Dra en ny spirokanal från gamla donplaceringen och gör hål i vägg mot köket. Sätt dit det flyttade donet på spirokanalen som kommer ut genom väggen. Kanalen i WCn drar du längst en takvinkel, sedan finns det prefab vitlackade inklädnader för kanalen i takvinkeln och den raka kanalen mitt på taket. Anlitar du en ventmontör ska det inte bli mer än 5000:- före rot Mvh Johan

Skickades från m.sweclockers.com