Är Iphone värd sitt pris?

Permalänk
Medlem

Är Iphone värd sitt pris?

Hej.
Sedan min första smartphone har jag kört på android och har gillat det, jag har väl testat en och annan launcher och vid ett tillfälle testade jag att byta rom men i sluändan faller jag ändå alltid tillbaka på att köra helt stock där det enda jag gör är att byta bakgrundsbild.
Har inte haft nåt emot iPhone direkt men det är framförallt på senare tid som jag har känt suget att testa en.
Efter att ha känt lite på dem i butik så tycker jag att de känns mycket mer responsiva och har bättre flyt överlag än de senaste android-modellerna.

Min nuvarande telefon är rätt så stor så det lutar åt 6s plus, också pga den bättre batteritiden (jämfört med 6s) samt den optiska bildstabiliseringen.
16GB verkar på tok för lite så 64 är väl det bästa valet... Då hamnar man på ca 9300kr. Jävligt mycket för en telefon kan man tycka, samtidigt ser jag att de senaste modellerna från Samsung etc ligger runt 7-8000 också.

Sedan verkar ju apples produkter hålla värdet mycket längre än konkurenterna.

Jag har jämfört de flesta operatörernas abonnemang där telefonen "ingår", med vad det skulle kosta att behålla mitt nuvarande abonnemang och köpa mobilen kontant. I de flesta fallen blir ett nytt abonnemang 1000-3000 dyrare på 24 månader än mitt abonnemang över 24 månader + mobilen kontant. I de fallen där det blir billigare med ca 1000kr att teckna nytt med mobilen handlar det om abonnemang där man får mindre data och sämre täckning bl.a.

Så det verkar ju som att det blir billigast att köpa den kontant. Men då är frågan, är den värd så mycket pengar? Ni som har en, är ni nöjda?
Jag tänker att man i slutändan ändå inte förlorar mycket mer pengar än att köpa en nyare android-lur då man troligtvis får nån tusenlapp mer på begagnatmarknaden för en iphone efter ca 2 år. Eller vad tror ni?
Beslutsångest.. 😀

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyont:

Hej.
Sedan min första smartphone har jag kört på android och har gillat det, jag har väl testat en och annan launcher och vid ett tillfälle testade jag att byta rom men i sluändan faller jag ändå alltid tillbaka på att köra helt stock där det enda jag gör är att byta bakgrundsbild.
Har inte haft nåt emot iPhone direkt men det är framförallt på senare tid som jag har känt suget att testa en.
Efter att ha känt lite på dem i butik så tycker jag att de känns mycket mer responsiva och har bättre flyt överlag än de senaste android-modellerna.

Min nuvarande telefon är rätt så stor så det lutar åt 6s plus, också pga den bättre batteritiden (jämfört med 6s) samt den optiska bildstabiliseringen.
16GB verkar på tok för lite så 64 är väl det bästa valet... Då hamnar man på ca 9300kr. Jävligt mycket för en telefon kan man tycka, samtidigt ser jag att de senaste modellerna från Samsung etc ligger runt 7-8000 också.

Sedan verkar ju apples produkter hålla värdet mycket längre än konkurenterna.

Jag har jämfört de flesta operatörernas abonnemang där telefonen "ingår", med vad det skulle kosta att behålla mitt nuvarande abonnemang och köpa mobilen kontant. I de flesta fallen blir ett nytt abonnemang 1000-3000 dyrare på 24 månader än mitt abonnemang över 24 månader + mobilen kontant. I de fallen där det blir billigare med ca 1000kr att teckna nytt med mobilen handlar det om abonnemang där man får mindre data och sämre täckning bl.a.

Så det verkar ju som att det blir billigast att köpa den kontant. Men då är frågan, är den värd så mycket pengar? Ni som har en, är ni nöjda?
Jag tänker att man i slutändan ändå inte förlorar mycket mer pengar än att köpa en nyare android-lur då man troligtvis får nån tusenlapp mer på begagnatmarknaden för en iphone efter ca 2 år. Eller vad tror ni?
Beslutsångest.. 😀

Tack på förhand.

Alla tycker olika. Köp en begagnad och pröva i en vecka eller två. Tycker du inte om den så kan du alltid sälja för samma pris

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag trivs med iPhone, och ja, de håller ett bättre värde.

Ska du köpa nytt så skulle jag nog avvakta tills iPhone 7 som förmodligen släpps i höst, lär väl presenteras i början av September och lanseras runt slutet av september eller början av oktober.

Annars kan du prova begagnat, går att få en i bra skick för ca 6000kr (iPhone 6s plus 64gb)

Permalänk
Medlem

jag är nöjd med min iphone 6s 64gb. den gick på 7440kr hos halebop med abonnemang (betalade hela mobilen direkt istället för att ta den på delbetalning via abonnemanget). egentligen är det ju vansinnigt mycket pengar för en mobiltelefon men det är som det är. hade tidigare en iphone 5 som jag hade i tre år. har alltid fungerat bra, förutom batteriet som var defekt som jag fick utbytt gratis efter ett år eller två.

har inget behov eller intresse av att pilla runt med min telefon. jag vill att den ska göra det jag vill och göra det snabbt och utan krångel. både mina iphones har levt upp till det på ett godkänt sätt.

iphone 6s är en väldigt snabb telefon och det märks när man använder den. annars är det väl en iphone, inte speciellt upphetsande eller så mycket att säga om den. välbyggd, snygg, inget krångel. hur snabbt touch id låser upp mobilen är väldigt trevligt men man fick vänja sig vid att slå på skärmen med låsknappen istället för att man inte får en chans att se notifikationerna om man trycker på hemknappen för att den låses upp direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyont:

Efter att ha känt lite på dem i butik så tycker jag att de känns mycket mer responsiva och har bättre flyt överlag än de senaste android-modellerna.

För 2½ år sedan var jag väldigt anti-smartphone och framförallt väldigt anti-iPhone, men det fanns verkligen inte en enda telefon på hela marknaden som kändes lika bra som den 16 GB iPhone 5S jag köpte som min första smartphone. I november bytte jag till en 64 GB iPhone 6S, och är ännu mer nöjd med den.

Skrivet av Fyont:

16GB verkar på tok för lite så 64 är väl det bästa valet... Då hamnar man på ca 9300kr. Jävligt mycket för en telefon kan man tycka, samtidigt ser jag att de senaste modellerna från Samsung etc ligger runt 7-8000 också.

Samtidigt ska man tänka på att man använder en telefon väldigt mycket, så kostnaden per timme är inte så vansinnigt hög ändå. Men det är som du säger, ska man ha en premiumtelefon så kostar det en bra slant ändå.

Skrivet av Fyont:

Jag tänker att man i slutändan ändå inte förlorar mycket mer pengar än att köpa en nyare android-lur då man troligtvis får nån tusenlapp mer på begagnatmarknaden för en iphone efter ca 2 år. Eller vad tror ni?

Jag kunde fått 1700 kr i handen hos MHstore om jag bara lämnat in min 5S efter 24 månader, i samband med att jag bytte. Begagnatvärdet på en 5S låg då runt 2000 kr då när man kollade runt på blocket och liknande, så jag upplever nog framförallt att det gick att få bra betalt för telefonen vid inbyte.

I övrigt känner jag att en "sparad" tusenlapp efter två år är skitsamma om man inte har en telefon man är nöjd med.

Permalänk
Medlem

Telefoner i sverige är idiot dyra! vem fan lägger 7-10 000kr på en telefon?
Jag har börjar köpa kina telefoner med likadan hårdvara som finns i dem dyra i sverige om inte bättre i bland! har inte kommit över 2000kr ens för en telefon därifrån.
3gb ram 13mp kamera octacore ips panel i m.m m.m.

Kolla runt på alixpress mfl för att hitta en bra billigare telefon bara ett råd!

Permalänk
Avstängd

6 plus är för stor fattar inte varför någon köper den skiten.

Jag gillar min iphone och kommer nog inte gå tillbaka till android igen men mycket beror väl på vad du vill få ut av din telefon.

Permalänk
Avstängd

Nej iphone är inte värd sitt pris

Du får en One plus X och ett GTX 1080 för samma pris som en iphone... Och du har tom pengar över för att gå ut på krogen en kväll.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

Många anser att iPhones har en premiumkänsla. Den är minimal om man jämför med min Sony Xperia Z5 Premium, som kostar lika mycket som en stor iPhone.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Aldrig fattat varför man skulle välja en iphone över android lur.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Inaktiv

Rätt telefon för rätt person, svårt att generellt uttala sig om en viss modell är värd sitt pris. Generellt kan man dock säga att en 3000kr telefon duger åt nästa alla idag, har man gott ställt eller mer behov så kan man köpa en dyrare. Angående iPhone 6s så skulle jag aldrig på den när iPhone 7 är på gång, då har man betalat nästa 10 tusen (64GB) för en mobil som är gammal när den nya.

Det stora problemet är om ens telefon har gått sönder just nu, man sitter där med ett extrem mobilabonnemang vad ska man göra? Ja då kan iPhone 6s vara ett bra val.

Permalänk

Min mening är att det inte är det. Tycker Android har varit mer konsekvent och logiskt som gränssnitt, när jag tex hjälpt föräldrar med sina telefoner. Personligen köpte jag en lumia 920 för 1490kr för två år sedan som jag fortfarande tycker är kanon. Ok kamera. Bra ips display och framförallt gratis offline navigationskartor för hela världen gjorde mig såld på den. Dessutom så verkar den i princip vara skottsäker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Nej, jag tycker inte att iPhone är värt sitt pris. Visst är det riktigt bra telefoner, men de är fortfarande prissatta ett flertal tusenlappar för högt.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd

Har haft ett par androidlurar via jobbet och alltid kört iPhone privat sedan den kom. Finns ingen tvekan om vilken jag skulle välja ifall jag var tvungen. Det är iPhone som gäller alla dagar i veckan.

Dessutom har vi haft problem med flertalet lurar från Samsung och LG på kontoret där touchsensorerna slutat fungera helt eller delvis och så har vi fått strula med utbyte av dem, fått lånetelefoner och annat svammel. Visst, "måndagsex" finns även hos Apple men när det handlar om flera fall på ett och samma kontor så börjar man ifrågasätta kvaliteten på vissa tillverkare och då känns det helt okej att lägga en extra tusenlapp eller två på något håller.

Har du råd med en iPhone så kör på den. Är du dumsnål och/eller har något emot Apple av någon puckad anledning (som så många android fanboys har) och deras produkter så för all del kör på en androidlur istället.

Permalänk
Medlem

Tycker det beror lite på hur man använder sin telefon. Köper man ny telefon varje eller vartannat år känns ju såklart en iphone enormt dyr.
Men man får ju räkna på hur ofta man köper ny mobil och hur länge man har den.
Jag använder fortfarande min iphone5 från 2012 och det enda som jag börjar märka med den är batteritiden som inte är vad den en gång varit. Men det brukar inte ställa till några problem för mig.
Vet inte hur många som aktivt använder sina telefoner från 2012 som är 3,5-4 år gamla (men av dem jag känner är jag ganska så ensam) men tycker min iphone känns prisvärd när jag kunnat använda den så länge.

Du kommer absolut inte bli besviken på iphone så länge det inte är döviktigt att kunna ändra om i telefonen 5 gånger om dagen som värkar vara huvudargumentet för android?

Mina föräldrar gick från android till iphone pga det var betydligt mer logiskt och lättare att hjälpa dem med det + att dem inte behöver ens hälften så mycket hjälp som när dem hade android. Allt ligger framme från början.

För egen del kan det bli vad som när väl 5:an inte orkar längre. Kommit en del intressanta telefoner redan i år. Men någon topmodell blir det hur som helst då jag är rädd om mina telefoner och hoppas kunna ha dem i minst 3 år iallafall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

6 plus är för stor fattar inte varför någon köper den skiten.

Jag gillar min iphone och kommer nog inte gå tillbaka till android igen men mycket beror väl på vad du vill få ut av din telefon.

Jag gillar stora lurar så för mig är plus kanon, har även S7 Edge.

Skrivet av omnia:

Aldrig fattat varför man skulle välja en iphone över android lur.

För att man inte gillar Android, behövs väll kanske ingen raketforskare för att lista ut det kanske.

Själv har jag både iPhone 6 PLUS samt Samsung Galaxy S7 Edge och gillar Ios mer än andriod faktiskt, men kul att leka med båda.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Jag körde Android sedan min första smartphone men bestämde mig i början av året, då när jag skulle förnya mitt abonnemang i alla fall, att testa en iPhone. Så det blev en iPhone 6s och visst, den var helt okej. Den fungerade som den var lovad att göra liksom. Men jag kände mig låst i slutändan av att använda iPhone. Det är mer öppet med Android.

Däremot har du fler Apple-produkter i hemmet kan det vara värt, men eftersom jag inte har något annat än just iphonen så blev det bara drygt.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Jag skulle personligen inte köpa en iPhone, de är alldeles för dyra, men framförallt så är de lite för låsta för min del. Jag vill kunna möblera runt utanför "rutnätet" på min telefon. Det är en helt personlig preferens, jag rekommenderar friskt iPhone för andra användare. iPhones är väldigt bra telefoner, dock så tycker jag själv att det är lite irriterande att det kostar så sjuuuuukt mycket med extra lagring (alla andra använder sig ju av SD-kort...).

Men telefonerna håller riktigt länge och är riktigt bra.

Permalänk

Har ägt iPhone 4, 5 och en 6+ genom åren och skulle knappast påstå att de är prisvärda men samtidigt så är det riktigt bra telefoner. Har själv blivit androidfrälst på senare år och tycker att det passar mig bättre personligen men med det sagt så tror jag inte att du blir missnöjd med en iPhone.

Du får en bra telefon med bra prestanda, kamera och byggkvalitét. Nackdelen är priset men måste man inte köpa en ny varje år så är det kanske inget problem.

Permalänk
Medlem

Dyr, ja

Har kört med Iphone senaste 5 åren (nu en Ihpone 6) och jag är väldigt nöjd. Har klämt o känt på Samsung och Sony men tycker inte de når upp till samma känsla. Priset är för högt på apple produkter överlag. Man får motivera det som så att en telefon används väldigt mycket idag, du bär med den nästan överallt. fotar, betalar räkningar, surfar etc.

Jag skulle önska att fukttåligheten var bättre. 10 minuter i fuktigt gräs krävde ett skärmbyte förra sommaren (1000 kr).

Visa signatur

**ASUS GL502VS (i7-7700HQ, GTX 1070, 16 GB ram, 512 GB M2, 120hz G-sync)**

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Dessutom har vi haft problem med flertalet lurar från Samsung och LG på kontoret där touchsensorerna slutat fungera helt eller delvis och så har vi fått strula med utbyte av dem, fått lånetelefoner och annat svammel. Visst, "måndagsex" finns även hos Apple men när det handlar om flera fall på ett och samma kontor så börjar man ifrågasätta kvaliteten på vissa tillverkare och då känns det helt okej att lägga en extra tusenlapp eller två på något håller.

Låter mest som otur. Vi har många telefoner från Samsung och LG på vårt kontor och det har varit mycket lite problem med dem. Däremot har det varit en del problem med HTC lurar.

Jag har faktiskt haft mer problem med Apple-prylar än vad jag haft med LG & Samsung. Bl.a. problem med wifi-hårdvaran, flashminnet och närvarosensorn på lite olika iPhones och IPads.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Jag trivs med iPhone, och ja, de håller ett bättre värde.

Ska du köpa nytt så skulle jag nog avvakta tills iPhone 7 som förmodligen släpps i höst, lär väl presenteras i början av September och lanseras runt slutet av september eller början av oktober.

Annars kan du prova begagnat, går att få en i bra skick för ca 6000kr (iPhone 6s plus 64gb)

Det är runt oktober de brukar släppas va? Det är väl också ganska högt tryck på beställningar, kanske tar det ytterligare nån månad innan man får den? Känner bara att det är lite väl lång tid kvar.

Skrivet av D1976:

Har kört med Iphone senaste 5 åren (nu en Ihpone 6) och jag är väldigt nöjd. Har klämt o känt på Samsung och Sony men tycker inte de når upp till samma känsla. Priset är för högt på apple produkter överlag. Man får motivera det som så att en telefon används väldigt mycket idag, du bär med den nästan överallt. fotar, betalar räkningar, surfar etc.

Jag skulle önska att fukttåligheten var bättre. 10 minuter i fuktigt gräs krävde ett skärmbyte förra sommaren (1000 kr).

Tack för svaren hörni.
Ja man får väl tänka så, jag använder ju telefonen nån timme varje dag. Har gjort betydligt dyrare köp som om man ser till hur mycket jag använt dem, kostat nån tusenlapp i timmen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Har haft ett par androidlurar via jobbet och alltid kört iPhone privat sedan den kom. Finns ingen tvekan om vilken jag skulle välja ifall jag var tvungen. Det är iPhone som gäller alla dagar i veckan.

Dessutom har vi haft problem med flertalet lurar från Samsung och LG på kontoret där touchsensorerna slutat fungera helt eller delvis och så har vi fått strula med utbyte av dem, fått lånetelefoner och annat svammel. Visst, "måndagsex" finns även hos Apple men när det handlar om flera fall på ett och samma kontor så börjar man ifrågasätta kvaliteten på vissa tillverkare och då känns det helt okej att lägga en extra tusenlapp eller två på något håller.

Har du råd med en iPhone så kör på den. Är du dumsnål och/eller har något emot Apple av någon puckad anledning (som så många android fanboys har) och deras produkter så för all del kör på en androidlur istället.

Intressant jag har helt motsatt upplevelse igenom jobbet, iPhone användare behöver göra omstart "hem+ström knappen" när deras iPhone låser sig eller vissa funktioner bara slutar att fungera medan Android användare i stort sett aldrig har problem med sina telefoner.

Det roliga är när man då frågar iPhone använder som klagar över sina telefoner varför dom inte byter så är ofta svaret att man vill ha en iPhone och kan leva med problemen.

Som du säger så går telefoner sönder det händer med alla märken jag ser ingen överrepresentation av något märke i dessa fall.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fyont:

Då hamnar man på ca 9300kr. Jävligt mycket för en telefon kan man tycka, samtidigt ser jag att de senaste modellerna från Samsung etc ligger runt 7-8000 också.

Man kan kosta på sig lurar i den prisklassen om man vill absolut, men jag tycker inte att priset blir ett dugg mer lättsmält för att en konkurrents (samsung i detta fall) har liknande prissättning på sina lurar. Tvärt om är jag lika avigt inställd till den prissättningen oavsett tillverkare.

Skrivet av Fyont:

Sedan verkar ju apples produkter hålla värdet mycket längre än konkurenterna.

Så är det kanske fortfarande. Själv är jag ovillig att sträcka mig mycket längre än 3000 spänn för en telefon. Min LG G4 som köptes för ungefär den slanten kommer inte tappa mer i värde på två år än en lur för 9000:-.

Nu har jag bara tagit upp vad jag tycker om prisnivåer. Val av märke eller modell av telefon är däremot svårt att säga något om. Personligt tycke och smak är för avgörande där ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag har kört android sedan HTC Magic var det bästa (och typ enda) man kunde ha i androidväg. Med det sagt har jag inte använt en iOS-enhet som primär enhet varken för en mobil eller platta. Dock finns det en del saker jag irriterar mig oerhört på hos de iPads och iPhones jag använt.

Man är som användare betydligt mer låst till vad Apple tycker är bäst, både när det gäller funktion och utseende. Numera kan man förvisso byta t.ex. tangentbord även på iOS men systemet är långt ifrån så flexibelt som android när det är något man vill ändra eller göra mer personligt.

Som det låter på dig är du troligtvis en användare som nöjer sig med det som kommer förvalt åt dig, så en iPhone kommer troligtvis passa dig på det sättet. Men för säkerhets skull tycker jag du ska försöka testa en någon dag kanske för att verkligen känna på hur det är att använda en i verkligheten och inte bara i butik.

Permalänk
Medlem

Nån som provat 5se? Har själv en 6+ men skulle vilja gå ner i storlek igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Intressant jag har helt motsatt upplevelse igenom jobbet, iPhone användare behöver göra omstart "hem+ström knappen" när deras iPhone låser sig eller vissa funktioner bara slutar att fungera medan Android användare i stort sett aldrig har problem med sina telefoner.

Det roliga är när man då frågar iPhone använder som klagar över sina telefoner varför dom inte byter så är ofta svaret att man vill ha en iPhone och kan leva med problemen.

Som du säger så går telefoner sönder det händer med alla märken jag ser ingen överrepresentation av något märke i dessa fall.

Jag äger själv både iPhone och Android dock mer strul med min S7 Edge som startar om sig helt huxflux ibland, samt fått en lodrät ROSA linje som kommer och går ibland :/ min iPhone har jag dock inte behövt startat om pga låsning, men som du sa så har ju alla modeller en del problem

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Master of Overkill

Äger iPhone 6, Lumia 950XL och 2 Android lurar.
Gillar alla 4 olika, men gillar iphone mest overall för att apparna funkar bäst på iPhone!

Testat runt 30-40 telefoner (är testare på jobbet)

Lurarna jag gillar nu är HTC 10, Huawai P9 Pluss eller Huawai P9
Z5 compact
iPhone 6S / PLUS
LG G4
6p

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

@Fyont:

Iphone har tre problem enligt mig

1. Priset (otroligt överprisat, folk accepterar detta då det är en "trend")
2. Batteriet:
Iphone 1 standbytid: 240h
Iphone SE standbytid: 240h
3. Privatlivet
NSA kunde garantera full tillgång till ALLA Apple produkter med "dropout jeep" vilket tyder på att ett av världens största bolag har usel säkerhet (osannolikt) eller helt enkelt att Apple lämnade dörrarna helöppna för myndigheter och okända aktörer.

Så att lägga Visakort, Namn, position, fingeravtryck, ansiktsmönster och allt ditt innehåll i telefonen i händerna på någon som redan blivit tagna med byxorna nere känns ju inte jättesäkert. Inget vet ju till vem/vilka Apple delar detta med och risken är ju att det är mer än bara myndigheter.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@Fyont:

Iphone har tre problem enligt mig

1. Priset (otroligt överprisat, folk accepterar detta då det är en "trend")
2. Batteriet:
Iphone 1 standbytid: 240h
Iphone SE standbytid: 240h
3. Privatlivet
NSA kunde garantera full tillgång till ALLA Apple produkter med "dropout jeep" vilket tyder på att ett av världens största bolag har usel säkerhet (osannolikt) eller helt enkelt att Apple lämnade dörrarna helöppna för myndigheter och okända aktörer.

Så att lägga Visakort, Namn, position, fingeravtryck, ansiktsmönster och allt ditt innehåll i telefonen i händerna på någon som redan blivit tagna med byxorna nere känns ju inte jättesäkert. Inget vet ju till vem/vilka Apple delar detta med och risken är ju att det är mer än bara myndigheter.

En fråga bara. Om nu detta ör helt öppet för NSA, varför behövde FBI böna och be hos apple? and batteri så har iaf min 6 PLUS riktigt bra batteri min gamla 5:a däremot fick man ladda ca 5ggr om dagen, men det fick jag även med min första galaxy note, samt HTC 1

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.