AMD tillkännager Polaris i slutet av maj

Permalänk

detta ser gött ut, nu ser man fram emot testerna och ja hoppas allt blir som dom lovat från båda hållen. då kan det bli bra, lutar åt att gå över till nvidia igen, om inte amd kontrat det

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 2st Kingstone Fury Renegade 2TB, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Hoppas de inte gör samma misstag som de gjorde med Fury nu, det släpptes alldeles för sent och alla som ville ha GPU hade redan köpt 9xx serien. Det kommer bli svårt att ta marknadsandelar när ryktet börjar gå att 1070 och 1080 är prestandamässigt bättre. Och sen släpper AMD nått som matchar dessa kort 6 månader senare, och några månader till på det innan det finns i lager. Då tappar de julhandeln dessutom...

Exakt min tanke... kändes lite så när de släppte Fury, lite för "dåligt" lite för sent... Nvidia hade redan haft sina kort länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Om det nu stämmer att du kommer få prestanda som 980ti/fury x för 3000:- så kan det nog säljas rätt bra.

Skrivet av Ignostic:

Du verkar tro att prestandarkorten är de som säljs mest vilket är helt fel. Det är väldigt få som köper grafikkort för 4k+

Skickades från m.sweclockers.com

Tiden får utvisa om det är så att du får den prestandan för 3000:-
personligen är jag tveksam
Det är sällan bra att släppa något i samma klass eller sämre efter konkurrenten

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Orisons:

Blir det 980ti prestanda för under 3000Kr är det helt klart godkänt, inte så jättemånga som behöver mer än det i nuläget. Nvidia är bra men de vet att ta betalt.....

Skrivet av Ignostic:

Du verkar tro att prestandarkorten är de som säljs mest vilket är helt fel. Det är väldigt få som köper grafikkort för 4k+

Var precis inne på Steams lista av grafikkort, om man räknar bort Intels inbyggda, leder Nvidia med GTX970 följt av GTX960 och GTX750Ti, tillsammans kniper dessa kort över 10%, GTX980 har 1%.
Att knipa dessa förstaplatser vore inte dumt för AMD.

http://store.steampowered.com/hwsurvey?l=swedish

En till fördel till, om de ligger i olika segment, är att de slipper konklurera med Nvidia och Nvidia med dem, vilket ger högre priser och bättre intäkter både för Nvidia och AMD, ingen fördel för oss men väl för dem.

Det dyraste kort jag köpt är mitt nuvarande R9 290, jag har inte lust att betala mer än 3000 kr, där tror jag att AMD kommer ge attraktiva prestanda, de som är beredda att punga ut med 50% högre pris, för 10% mer prestanda, får väl göra det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Köper grafikkort så sällan och gaming är en sådan stor hobby för mig, så jag köper hellre Nvidias monsterkort 1080 och sen ett till. Men kul att AMD försöker pressa priserna iallafall och förhoppningsvis blir en stark konkurrent om man har en tight budget och ska köpa gamingkort. Men blir ändå nvidia för min del, är ju bara en bråkdel av en månadslön trots allt

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viochee:

Inte bra att AMD inte släpper prestandakorten nu, Nvidia kommer sälja bäst ett tag fram över...
många som är sugna på att köpa nya kort lär inte vilja vänta på att AMD ska släppa deras bättre kort

"många som är sugna"

Tror de är ytterst få människor som köper monstergaming system precis när sommaren börjar.

Priserna kommer att vara höga. Tror snarare att många kommer att köpa nytt till hösten i combo med bf1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

"många som är sugna"

Tror de är ytterst få människor som köper monstergaming system precis när sommaren börjar.

Priserna kommer att vara höga. Tror snarare att många kommer att köpa nytt till hösten i combo med bf1

Tveksam till det. Jag är en av de som kommer köpa helt ny rigg nu till sommaren. Mestadels pga Pascal som jag väntat på i snart två år. 9/10 trådar här på swec med köpråd så skriver folk "vänta till pascal/polaris" och har gjort det senaste halvåret åtminstone. Så jag tror väldigt många kommer uppgradera. Folk som vill uppgradera sina 970 eller sämre, samt folk som har avvaktat till Pascal/polaris.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem

Det jag är intresserad av är ett prestandakort i mini-ITX-format. R9 Nano är i det formatet tack vare HBM, vilket Polaris har men Pascal inte har.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Lite lustigt att Nvidia nämns lika många gånger som AMD i denna artikel och att Nvidias grafikkort nämns åskilliga gånger. I Nvidia-artikeln nämns inte AMD en enda gång...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av xcluzive:

Tveksam till det. Jag är en av de som kommer köpa helt ny rigg nu till sommaren. Mestadels pga Pascal som jag väntat på i snart två år. 9/10 trådar här på swec med köpråd så skriver folk "vänta till pascal/polaris" och har gjort det senaste halvåret åtminstone. Så jag tror väldigt många kommer uppgradera. Folk som vill uppgradera sina 970 eller sämre, samt folk som har avvaktat till Pascal/polaris.

Om nu Polaris 10, ger prestanda som GTX980Ti, kostar ca 3000 kr och drar runt 125W, är det väl en ganska fin uppgradering från ett GTX970.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Rätt så öken just nu på releaser av g-sync skärmar och freesync men hoppas det tar fart, visst det har släppts skärmanar men 13k är inte många villiga att betala. Hoppas på prisvärda modeller till hösten.

Visa signatur

CPU: 5800X3D| Mobo: AORUS X570|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus Prime 9070 XT OC |Chassi: FD Define C |SSD: Samsung 970 EVO 4TB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: Corsair 850W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Det saknar betydelse om AMD presterar likvärdigt, dom måste isåfall vara billigare annars väljer dom flesta Nvidia, det är tämligen hopplöst, människor vill ha bättre prestanda till lägre pris än konkurrenten.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

Så jäkla intresserad av polaris så jag spricker nu :). Nvidia dominerade länge med 900 serien men det här ser ljust ut

huh?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Tiden får utvisa om det är så att du får den prestandan för 3000:-
personligen är jag tveksam
Det är sällan bra att släppa något i samma klass eller sämre efter konkurrenten

Ja, vi ska väl kanske inte förvänta sig oss för mycket utav varken AMD eller Nvidia för risken finns att vi bara kommer bli besvikna, vi vet ju inte säkert förrän riktiga benchmarks kommer ut. Men om Nvidia kommer släppa 1080 med bättre prestanda jämfört med ett Titan X för dryga 6000:- tror jag inte det är omöjligt att AMD kan få ut 980ti/Fury X prestanda för dryga 3000:-. Men ja, än så länge är det ju mycket och nästan bara spekulationer.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Om nu Polaris 10, ger prestanda som GTX980Ti, kostar ca 3000 kr och drar runt 125W, är det väl en ganska fin uppgradering från ett GTX970.

Japp, det var typ min poäng de som har 970 eller sämmre är en ganska stor skara gamers just nu. Så det är nog väldigt många som kommer vilja uppgradera. För både Pascal och Polaris är en vettig uppgradering oavsett vad man gillar och föredrar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Det jag är intresserad av är ett prestandakort i mini-ITX-format. R9 Nano är i det formatet tack vare HBM, vilket Polaris har men Pascal inte har.

Hej!
AMD:s nya grafikkort i Polaris-serien har inte HBM vad jag har förstått utan det är då Fury-korten som finns på marknaden samt nästa års lansering av Vega som kommer ha HBM.

Jag ser fram emot den här lanseringen då jag har en HD7950 som jag vill byta ut till ett bättre.

/Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gainsgoblin:

Ptja, rent marknadsmässigt så har de ju definitivt gjort det.
5% av Steams användarbas bara på GTX 970 är inte lite det, sen kan man ju tycka vad man vill om huruvida det borde vara så.

Å andra sidan så hade AMD inga dunderbra priser på 200-serien medan den var aktuell och GTX 970 var bättre än till exempel R9 290 till en början.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Det verkar fortfarande lite oklart hur AMD kommer att positionera sina kort som lanseras snart.
På vissa ställen kan man läsa att de skall ersätta R9 390/390X till ett bra pris och på andra ställen att de skall vara lika bra/bättre än FURY X/GTX 980 Ti också till ett bra pris.
Nåja så länge det handlar om "ett bra pris" är jag nöjd....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UnkeN:

Hej!
AMD:s nya grafikkort i Polaris-serien har inte HBM vad jag har förstått utan det är då Fury-korten som finns på marknaden samt nästa års lansering av Vega som kommer ha HBM.

Jag ser fram emot den här lanseringen då jag har en HD7950 som jag vill byta ut till ett bättre.

/Jakob

Har själv ett 7970, de har hängt med förbannat bra.

Vega kommer att vara exakt samma hållbarhet som tidigare 7000serien var. Blir bara så, för när väl denna nya minnes generation är ute med allt nytt godis så lär de dröja innan vi får se ett sådant brutalt hopp i prestanda igen.

Permalänk

Avvaktar till slutet av året och ser vad som händer. Tänker i alla fall inte låsa in mig på något företag!

Visa signatur

Define R4 - i7 4930K - NH U9B - GTX 780 - P9X79 - RM 750W - 16GB 1600Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Inte riktigt sant, gtx 970 var ~9% sämre än gtx 980 för nästan halva priset, därav blev det många som köpte 970.
Återstår att se hur det kommer se ut nu. Exempelvis tror jag att om gtx 1080 är 25% bättre än gtx 980 ti, och amd släpper ett kort för halva priset där jämfört med gtx 1080 så är ju situationen långt från som att jämföra med 970 eftersom nu är prestandaskillnaden ev. 25% vilket är betydligt större skillnad.

Min förståelse är att AMD går på V4M segmentet, och siktar på volym, och SFF, men Nvidia blir ensam på prestandatoppen under Q2 16. Fast om Polaris 10 uppnår 80% av prestandan av ett 1080, men prissatt betydligt lägre så... finns ju dessutom möjligheten till multipla kort. AMD siktar också på högpresterande, små, passivt kylda kort. PCPerspective rapporterade att de fick se ett passivt kyld Polaris 11 demo med 4K VR i februari. Så de satsar på olika segment, och AMD har nog räknat på var de kan tjäna mest per investerad krona. Ska man ha absolut högst presterande enkorts GPU under 2016 så blir det Nvidia som gäller.

Permalänk
Medlem

Presterar ett 490X (3000) som ett GTX1070 (3800-4000) och kostar 800-1000 kr billigare så har dom garanterat en storsäljare på gång.

Ändå just dessa kort som säljer mest av alla.

Stämmer detta så lär jag köpa ett Amd kort nästa gång.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xpanterx:

Lite lustigt att Nvidia nämns lika många gånger som AMD i denna artikel och att Nvidias grafikkort nämns åskilliga gånger. I Nvidia-artikeln nämns inte AMD en enda gång...

Att hela första stycket går åt till att snacka Nvidia får artikeln att se underlig ut. Med tanke på hur många Nvidia-artiklar som redan publicerats som tar upp samma sak.

"För första gången någonsin hölls Dreamhack i Austin..." är en sjukt irrelevant inledning på nyheten dessutom.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av xpanterx:

Skrivet av anon5930:

Att hela första stycket går åt till att snacka Nvidia får artikeln att se underlig ut. Med tanke på hur många Nvidia-artiklar som redan publicerats som tar upp samma sak.

"För första gången någonsin hölls Dreamhack i Austin..." är en sjukt irrelevant inledning på nyheten dessutom.

Ständigt denna skeva syn på "rättvisa" när det ena bolaget får mer exponering än det andra en period. Nu råkar det vara så att Nvidia gått ut med information officiellt och AMD lägger locket på, klart det finns mer att skriva om Nvidia då?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Ständigt denna skeva syn på "rättvisa" när det ena bolaget får mer exponering än det andra en period. Nu råkar det vara så att Nvidia gått ut med information officiellt och AMD lägger locket på, klart det finns mer att skriva om Nvidia då?

Nu får du väl sluta vara så förbannat logisk?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av ClintBeastwood:

Nu får du väl sluta vara så förbannat logisk?

Nej, SweClockers ska börja nyhetskvotera. När det inte finns något att skriva om det ena laget ska vi hitta på saker.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

@Jacob: Det har de ja, men varför behöver den informationen ta över en AMD-artikel?

Edit: "Ständigt denna syn" antyder ju också att detta tagits uop vid flera tillfällen, kanske dags att börja lyssna?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

@xpanterx Det är helt relevanta liknelser och jämförelser som görs. Kan lova att AMD "tagit över" lika mycket om situationen var den omvända.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orisons:

Blir det 980ti prestanda för under 3000Kr är det helt klart godkänt, inte så jättemånga som behöver mer än det i nuläget. Nvidia är bra men de vet att ta betalt.....

Skrivet av Aeig:

Det saknar betydelse om AMD presterar likvärdigt, dom måste isåfall vara billigare annars väljer dom flesta Nvidia, det är tämligen hopplöst, människor vill ha bättre prestanda till lägre pris än konkurrenten.

Mvh

Skrivet av Ratatosk:

Vart får alla det här med under 3000kr ifrån? Ryktet var ju att det skulle kosta typ runt hälften av 980TI, vilket inte hade en MSRP på 600dollar eller lägre för några veckor sedan. För den delen så var det länge sedan vi såg populära produkter för 10kr dollarn eller lägre när det kommer till svenska butikspriser. Nu kommer iof Polaris10 prissättas efter hur det presterar mot 1070/1060 och hur priset på dessa kort är så spelar imo ingen större roll, men enligt det ryktet så talade priset för runt 3500kr och inte under 3000kr. Visst de kanske kommer ha bättre prestanda/kr men de kommer inte lägga sig långt under nvidia, finns liksom ingen poäng med det.

Sen tycker jag faktiskt inte det stämmer att AMD har så mycket bättre prestanda/kr, speciellt inte i alla segment. Både 390/970 och FuryX/980Ti erbjuder snarlik prestanda/kr om man kollar på kort med eftermarknadskylare enligt både sweclockers prestandaindex och techreports fps/dollar, beror dock lite på upplösning och om man kollar på renderingstider eller högst medelfps. Men tex enligt sweclockers prestandaindex så ger ett MSI 980Ti som kostar 6360kr i dagsläget bättre prestanda/kr än FuryX även i 4k. Sen finns det såklart tusen scenario hit eller dit som ger fördel till respektive tillverkare, men generellt anser jag inte att det är korrekt att bara ta för givet att AMD ger bättre prestanda/kr.

Med det sagt tror jag detta kommer bli en riktig vinnare för AMD, det ser ut som första gången på länge där de kommer kunna konkurrera med ett billigare kort (lägre strömförbrukning, mindre kretsyta och inte mer ram och högre buss) vilket lär vara välbehövligt för AMD-ekonomi då detta lär bli en storsäljare om prestandan finns där då det verkar rikta sig mot helt rätt segment. Mest spännande kortet från AMD på bra länge, betydligt mer spännande än något pascal-kort imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

@Jacob: Det har de ja, men varför behöver den informationen ta över en AMD-artikel?

Ta över gör den ju inte, informationen är rätt relevant i sammanhanget