SweClockers drop!

Varmt i lägenheten, vad kan jag göra?

Permalänk

Varmt i lägenheten, vad kan jag göra?

Tjenare,

Nu är det så att jag har problem i min nuvarande lägenhet och det är med värmen. Just nu är det 28°C inne i vardagsrummet, 27.5°C I sovrummet. Utomhus temperatur är 23°C.

Jag har en bebis på 1 månad och några dagar och detta funkar inte, jag har varit i kontakt med hyresvärden både i år och förra året. Förra året så låg temp på ungefär 32°C inne dom varmaste dagarna och jag va på dom även då men fick till svar att dom kan inte hjälpa att solen är framme. Och nu har jag varit på dom igen och detta är inte acceptabelt. Idag fick ja till svar "Ha alla persienner nerdragna och alla dörrar stängda. Så nu ska vi alltså bygga upp en bastu i lägenheten?

Vi bor på övervåning så solen ligger på från morgon och kväll, det jag har gett dom som tips är att införskaffa A/C alternativt testa med film på fönster och se om det hjälper. Då jag hyr lägenheten anser jag att det ligger som deras ansvar att få ner värmen i lägenheten och ja är även med i hyresgästföreningen och på deras sida står det att den inte får ligga över 26°C samt under 18°C.

EDIT:
Innan någon säger något så har ja aldrig dörrar samt fönster öppet sålänge det är varmare ute än inne, men det händer typ aldrig att det är varmare ute än inne. Nu får jag väl dock bita ihop i några dygn för att överbevisa hyresvärd om att hålla stängt hjälper nada.

Permalänk
Medlem

Jävlar vad varmt, är det inte standard att det ska vara 22-23 grader inomhus?

Lösning vet jag inte riktigt förutom saker som du nämnt själv som film på fönster, öppna fönster, ha fläktar igång etc

Jag tycker ni ska få en AC, nu har ju sommaren inte ens börjat så de kommer bara bli varmare.

Permalänk
Medlem

Mobil AC Ger bara ett exempel, finns mängder att välja på..
http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/inomhusklimat/kalluf...

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem. Runt 28°C, trots två fönster öppna i min lilla etta Söderläge is a bitch.

Visserligen har jag en bostadsrätt, men jag tror knappast att man får tillstånd från föreningen ett montera ett AC-aggregat på husets fasad. Markis vore kanske något...

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Kör med öppna fönster på natten för att kyla ner så mycket som möjligt, och sen stäng under dagen med nerdragna persienner för att hålla kvar kylan, hjälper mer än du tror. Att ha fönstret öppet på den sidan där solen gassar på är bara ett recept för att få högre värme.

Sen får du ju även tänka på att temperaturen alltid skall mätas i skugga (speciellt professionella), så även om den säger 23°C betyder ju inte att det är just så mycket på solsidan, utan det är säkert långt över 30°C vilket är ju den luften du släpper in då du har öppna fönster.

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se att detta skulle vara hyresvärdens ansvar. Om det vore så skulle de flesta som hyr lägenhet kunna kräva AC.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Kör med öppna fönster på natten för att kyla ner så mycket som möjligt, och sen stäng under dagen med nerdragna persienner för att hålla kvar kylan, hjälper mer än du tror. Att ha fönstret öppet på den sidan där solen gassar på är bara ett recept för att få högre värme.

Sen får du ju även tänka på att temperaturen alltid skall mätas i skugga (speciellt professionella), så även om den säger 23°C betyder ju inte att det är just så mycket på solsidan, utan det är säkert långt över 30°C vilket är ju den luften du släpper in då du har öppna fönster.

Det är inte så enkelt som då får det att låta. Om jag skulle ha fönsterna stängda så blir det långt över 30°C. Om jag bara skulle ha ett fönster öppet så skulle det nog inte påverka så mycket heller när solen gassar på, men med minst två så blir det iaf lite korsdrag i min lägenhet.

Sen det där med att stänga inne kylan under natten, det fungerar inte. Särskilt inte när man bor högt upp som TS gör, eftersom både tak och väggar får maximal exponering av solen och värms upp mycket fort.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Skrivet av lundell318:

Då jag hyr lägenheten anser jag att det ligger som deras ansvar att få ner värmen i lägenheten och ja är även med i hyresgästföreningen och på deras sida står det att den inte får ligga över 26°C samt under 18°C.

Där står det väl också vem man ringer om hyresvärden inte ser till att de bostäder de hyr ut håller måttet?
Hint: "Om din hyresvärd säger nej kan du kontakta miljö- och hälsoskyddsförvaltningen i din kommun och be om hjälp. De uppmanar värden att undersöka och åtgärda vid behov. "

Permalänk
Medlem

En kompis har samma problem. Hyresvärden vägrade göra något åt det så han fick köpa AC för egna pengar men det var det tydligen värt. Enda muppiga är att han har ett stort rör som måste puttas ut genom fönstret så när den inte är på blir det ruskigt varmt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

En kompis har samma problem. Hyresvärden vägrade göra något åt det så han fick köpa AC för egna pengar men det var det tydligen värt. Enda muppiga är att han har ett stort rör som måste puttas ut genom fönstret så när den inte är på blir det ruskigt varmt.

Tänkte precis på det. Måste man inte ansluta ACn på ett snyggt/bra sätt?

Funderar också på att köpa men jag har ingen aning om hur det bör sättas upp.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag har svårt att se att detta skulle vara hyresvärdens ansvar. Om det vore så skulle de flesta som hyr lägenhet kunna kräva AC.

Jo det är hyresvärdens ansvar att säkerställa att inomhustemperaturen inte ligger under eller över vissa riktlinjer.

Uppfyller inte hyresvärden detta kan man gå till miljöförvaltningen i sin kommun som sedan skall ålägga fastighetsägaren att vidta nödvändiga åtgärder.

Problemet för den enskilde är att i verkligheten är det ingen som överhuvudtaget bryr sig (det anses som för dyrt), för friska människor är det väl mest en "olägenhet" men äldre personer kan dö i förtid av för hög inomhustemperatur.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/amnesomraden/halsoskydd-o...

Permalänk
Skäggig legend

Jag bryr mig inte faktiskt, kärringen tar av sig kläderna (najs) och jag har en faktisk anledning till att inte klä på mig när jag är hemma. 1+1=hoppetossatid.

Visa signatur

Tråden om Skägg! - My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 32GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
Bärbar: MacBook Pro 14"- M4 - 16GB - 1TB
Server: 5600G - 16GB - 24TB - Plex
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Tänkte precis på det. Måste man inte ansluta ACn på ett snyggt/bra sätt?

Funderar också på att köpa men jag har ingen aning om hur det bör sättas upp.

Vad jag vet så måste du ha den nära ett fönster som går att öppna då den slänger ur sig en del varm luft som då ska ut via röret. Sen självklart ett strömuttag men det är nog allt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv

Vi hade samma problem. Löste det genom att köpa lameller som vi hängt upp. När det är som värst så drar vi för de och öppnar upp fönster och balkongdörr. Fungerar galant, har betydligt svalare här hemma.

Bilder: https://www.google.se/search?q=lameller&client=firefox-b&tbm=...

Permalänk
Medlem

@alex5555: Säger du till in som bor under snedtak och varje sommar ser temperaturer över 30°C inne. Sköter man öppning och stängning av fönster för att riktigt kyla av nattetid, samt stänga ute värmen dagtid så kan man få ner det ett antal grader än om man inte gör det.
Visst glömde att säga till att jag kör fläkt på för att cirkulera runt luft inne då det hjälper mycket utöver.

Till @lundell318: om nu inte hyresvärden hjälper så läs detta som hyresgästföreningen skriver: http://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/fragor-och-sva...

Citat:

Om din hyresvärd säger nej kan du kontakta miljö- och hälsoskyddsförvaltningen i din kommun och be om hjälp.

Permalänk
Permalänk
Medlem

En annan grej att tänka på är att slå av så många strömförbrukare som möjligt.
En TV på 55 watt och en dator på 100 watt värmer ju på rätt bra om man kör dom några timmar.
För att inte tala om kaffebryggaren eller spisen.

Permalänk
Inaktiv

Hade detta problem för flera år sedan. Visade sig vara obefintlig ventilation pga igensatt frånluftsfläkt på vinden. Har du mekanisk frånluft så kolla att det verkligen är drag i ventiler och köksfläkt. Be hyresvärden om information när ventilationskontroll senast gjordes.

Har du filter vid insläppen så kan dessa vara igensatta också.

Vita eller kromade persienner är en fördel om solen ligger på.

Permalänk
Avstängd

Har ni möjlighet att ställa växter utanför fönstren? Dessa kan skugga rejält och stoppar solinstrålningen innan det nått in i huset.
Öppna fönster och myggnät kan underlätta något.
Öppna fönster och brädor eller plåtfals som lutar ut från fasaden kan omdirigera uppstigande luft bort från lägenheten marginellt.

Skyll att du inte förstår språket om någon klagar, eller att din religion säger att du måste ha sådana saker installerade för att inte bestraffas av gud. Det är din mänskliga rättighet att utöva din religionsfrihet. Vill hyresvärden klaga så ta det till Europadomstolen för mänskliga rättigheter.

Go full retard! Det har jag gjort.

Har du Facebookkompisar i USA kan de registrera ett sådant trossamfund med relativ lätthet och så kan du starta ett chapter i Sverige. Jag kan mer än gärna gå med i The Church of Full Retard (TM), låt mig förresten äga rätten till namnet, in the name of Jesus!

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundell318:

Då jag hyr lägenheten anser jag att det ligger som deras ansvar att få ner värmen i lägenheten och ja är även med i hyresgästföreningen och på deras sida står det att den inte får ligga över 26°C samt under 18°C.

Är det där inte en möjlig lösning? Du har varit på hyresvärden som inte gör något åt problem. Du kan börja med att påtala för hyresvärden (gärna skriftligt) att om de inte vidtar åtgärder så kommer du kontakta hyresgästföreningen sedan när de troligtvis ignorerar dig igen så tar du kontakt med hyresgästföreningen och ser vad de kan göra åt problemet.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Avstängd

Sätt upp spegelfilm på insidan av fönstren.

Vi har precis gjort det och det var förvånansvärt effektivt faktiskt. Med tanke på att ytterväggarna här är ca 60 cm tegel så är det fönstren som släpper in värmen. Eller det var, rättare sagt.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar en fläkt från Vornado. Dessa skapar ett väldigt bra luftflöde i rummet, och är det svalare ute än inne kan en sådan garanterat hjälpa till att få in lite svalare luft.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Hyresvärdens problem egentligen, men att få en trilskande värd att göra något åt det....

Tex Biltema har folier, sådana som sitter i bilar. Skall finnas rätt stora sådana att sätta på innersidan utav ett fönster i olika varianter där de förutom skyddar emot insyn även stoppar stora delar utav värmen. Fast de hjälper väl mest om värmen kommer från fönstren och att inte hela fasaden värms upp.

Kolla Biltema eller Googla lite.

Det där med Hyresgästföreningen är ett tveeggat svärd.
Visst kan de hjälpa till och ordna detta, men räkna inte med att värden blir glad på dig.

Ajdå, missade att detta redan nämnts i tråden.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Mediamarkt har ibland skapliga priser på AC. Den ettan jag hade innan var extremt varm med obefintlig ventilation och bara två fönster mot solsidan. Det var knappt att AC hjälpte när det var ca 40-45c i lägenheten.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

@lundell318: Är det ett gammalt hus så är boven antagligen för dålig isolering och ventilation. Bästa lösningen är att renovera hela huset, men det låter nog inte som en kul idé ör hyresvärden. Problemet för dig är att du bor längst upp med, så all värme från resten av huset fastnar väl där. Om man kan göra något NU så fokusera på ventilation på något sätt, be dem skruva upp draget eller installera en ac-enhet. Film på fönster kan vara en bra idé också om det är stora eller många förnster, men tror snarare det är att solen värmer upp taket och väggar som värmer upp mest.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av wereaz:

Skyll att du inte förstår språket om någon klagar, eller att din religion säger att du måste ha sådana saker installerade för att inte bestraffas av gud. Det är din mänskliga rättighet att utöva din religionsfrihet. Vill hyresvärden klaga så ta det till Europadomstolen för mänskliga rättigheter.

Go full retard! Det har jag gjort.

Har du Facebookkompisar i USA kan de registrera ett sådant trossamfund med relativ lätthet och så kan du starta ett chapter i Sverige. Jag kan mer än gärna gå med i The Church of Full Retard (TM), låt mig förresten äga rätten till namnet, in the name of Jesus!

😂😂😂

Dock har du en poäng, är man bara tillräckligt efterbliven får man precis vad man vill, och ingen religion är hy igentligen dummare än den andra 😜

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Skrivet av loefet:

Det han sa, det folk inte förstår är att öppnar man ett fönster släpper ni in varm luften vilket gör det betydligt värre. Det är bättre att ha fördraget och stängt och sen öppnar ni på kvällen för att få in kall luften.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Om du har luftventil någonstans där du kan suga in luft utifrån så kan du ju ansluta en sådan här med lämplig slang: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/inomhusklimat/venti...

Sätt den på timer under de timmar det är svalt ute (natten) och dra slangen till sovrummet.

33 watt blir bra mycket billigare och tystare än 2000w och 55 decibel som portabla ac brukar avge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Förstår inte hur folk tror att öppna fönster skulle hjälpa.... Borde vara en självklarhet att det är att stänga ute solen som är viktigast.

TS, kan säga till dig att jag har gjort ovan och det är otroligt svalt i de rum där jag stänger fönster och blockerar solen. Följ detta och du kommer nog märka skillnad ganska snabbt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Förstår inte hur folk tror att öppna fönster skulle hjälpa.... Borde vara en självklarhet att det är att stänga ute solen som är viktigast.

TS, kan säga till dig att jag har gjort ovan och det är otroligt svalt i de rum där jag stänger fönster och blockerar solen. Följ detta och du kommer nog märka skillnad ganska snabbt.

Läs vad han skrev igen

Citat: "Kör med öppna fönster på natten för att kyla ner så mycket som möjligt, och sen stäng under dagen med nerdragna persienner för att hålla kvar kylan, hjälper mer än du tror. Att ha fönstret öppet på den sidan där solen gassar på är bara ett recept för att få högre värme."

Men vad vet jag, solen kanske är uppe på natten hos dig med.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1