SweClockers drop!

Prissättning på Nvidia 1080

Permalänk
Medlem

Prissättning på Nvidia 1080

Verkar råda lite missförstånd angående priset på Nvidias nya kort.

$599MSRP - Detta är alltså ett rekommenderat utpris och inte något som lovar att folk kommer kunna köpa Strix, Windforce eller liknande för den summan. För $599 kommer man kunna få den billigaste modellen, dvs typ en billig plast kylare. Något i stil med detta. (Galax GeForce GTX 1080)

För kort med ordentliga kylare, STRIX, G1 Gaming, Windforce och allt vad de heter får vi nog räkna med att lägga ut $699 eller mer. Hade en billig kylare på mitt första 970 och den var riktigt dålig..

Permalänk
Medlem

Okej

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt, mitt 970 var det billigaste, även när det inte var på rea (då jag köpte den). Priserna kanske ändrats nu, men i alla fall så kyler den väldigt bra, den har aldrig nått över 79C. Ändrar man fläktkurvan i Afterburner så blir det ännu lägre. Prövade du förresten egen fläktkurva på ditt 970?

Permalänk
Medlem

Nvidias kylare är klart godkänd men visst är fortfarande eftermarknadskylare snäppey bättre.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Entusiast
Skrivet av LocSin:

$599MSRP - Detta är alltså ett rekommenderat utpris och inte något som lovar att folk kommer kunna köpa Strix, Windforce eller liknande för den summan. För $599 kommer man kunna få den billigaste modellen, dvs typ en billig plast kylare. Något i stil med detta. (Galax GeForce GTX 1080)

För kort med ordentliga kylare, STRIX, G1 Gaming, Windforce och allt vad de heter får vi nog räkna med att lägga ut $699 eller mer. Hade en billig kylare på mitt första 970 och den var riktigt dålig..

Tror inte priserna kommer dra iväg så otroligt. EVGA har ganska bra kylare, men på 9x0-serien har de legat riktigt bra i pris jämfört med övriga tillverkare. Sen hade vi inte samma möjligheter att gå på i det fallet då det inte fanns nån "founders edition". Men inte var dessa särskilt många kronor dyrare än vissa märkens referensmodeller...

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Tror inte priserna kommer dra iväg så otroligt. EVGA har ganska bra kylare, men på 9x0-serien har de legat riktigt bra i pris jämfört med övriga tillverkare. Sen hade vi inte samma möjligheter att gå på i det fallet då det inte fanns nån "founders edition". Men inte var dessa särskilt många kronor dyrare än vissa märkens referensmodeller...

Fast det är så att founders edition är samma sak som referensmodellen, det försöker endast få bort stämpeln referens av någon anledning.

Jayz2Cents förklarar detta väldigt bra i sin video, han går även igenom prissättningen.
What is the GTX1080 and GTX1070 Founders Edition?

Visa signatur

Intel Core i7-7700K | EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair Dominator Platinum 32GB 3600MHz | MSI Z270 Xpower Gaming Titanium | 2x Samsung 960 Pro 512 GB (Raid 0) | Samsung 850 EVO 1 TB | 6 TB HDD | EVGA SuperNOVA 1200 P2 | Case Labs STH10 | Acer X34A Predator | LG 40UF675V |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av fLipSidE0001:

Fast det är så att founders edition är samma sak som referensmodellen, det försöker endast få bort stämpeln referens av någon anledning.

Jayz2Cents förklarar detta väldigt bra i sin video, han går även igenom prissättningen.
What is the GTX1080 and GTX1070 Founders Edition?

Jo jag vet att founders = referens. I 9x0-serien fanns det dock ingen founders som var prissatt en tusing över...

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Jo jag vet att founders = referens. I 9x0-serien fanns det dock ingen founders som var prissatt en tusing över...

Sorry, missförstod vad du menade. Informationen kanske hjälper någon annan

Visa signatur

Intel Core i7-7700K | EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair Dominator Platinum 32GB 3600MHz | MSI Z270 Xpower Gaming Titanium | 2x Samsung 960 Pro 512 GB (Raid 0) | Samsung 850 EVO 1 TB | 6 TB HDD | EVGA SuperNOVA 1200 P2 | Case Labs STH10 | Acer X34A Predator | LG 40UF675V |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av fLipSidE0001:

Sorry, missförstod vad du menade. Informationen kanske hjälper någon annan

Ja vi får hoppas det och att det inte dyker upp trådar där folk undrar varför de nya kortens referensmodeller är snäppet dyrare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LocSin:

vänta och se vad priserna landar på istället för att spekulera.
Du har ingen granne eller flickvän som vill ha din tid istället för att hitta på sådant här.

Ref modellen har varit dyrare när jag köpt kort, köpte mitt gtx 970 asus black edition för 2800 när det kom. Ref kostade 3400.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

vänta och se vad priserna landar på istället för att spekulera.
Du har ingen granne eller flickvän som vill ha din tid istället för att hitta på sådant här.

Jag startade tråden mest för att jag sett massor av folk som sitter och tror att de ska kunna köpa grymma eftermarknadskylare för $599. Du får gärna peka på vad du menar med hitta på? Nvidia sa ju själva att det rekommendera utpriset på 1080 är $599, ingen vuxen människa kan väl tro att detta skulle vara de med premiumkylare? Detta har tillverkarna alltid tagit extra för och kommer göra även denna generation. Har jag fel så blir jag lika glad som alla andra, men som sagt, tror vi ska vara lite realistiska så slipper man bli sur sen när kortet man vill ha kostar $749 istället för vad man "tror" sig blivit lovad, dvs $599.

Permalänk
Medlem

Jag hade förväntat mig att 1080 skulle kosta typ 8000. Så om mitt 1080 blir billigare än så är jag nöjd.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av LocSin:

Jag startade tråden mest för att jag sett massor av folk som sitter och tror att de ska kunna köpa grymma eftermarknadskylare för $599. Du får gärna peka på vad du menar med hitta på? Nvidia sa ju själva att det rekommendera utpriset på 1080 är $599, ingen vuxen människa kan väl tro att detta skulle vara de med premiumkylare? Detta har tillverkarna alltid tagit extra för och kommer göra även denna generation. Har jag fel så blir jag lika glad som alla andra, men som sagt, tror vi ska vara lite realistiska så slipper man bli sur sen när kortet man vill ha kostar $749 istället för vad man "tror" sig blivit lovad, dvs $599.

Tror knappast att det blir en ökning på $150 över MSRP, snarare $50 om man ser tillbaka på hur det har varit med förra generationens kort.

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Medlem
Skrivet av FishTank:

Tror knappast att det blir en ökning på $150 över MSRP, snarare $50 om man ser tillbaka på hur det har varit med förra generationens kort.

Jo $50 är mer realistiskt och vad jag tänkte skriva, lägger skulden på att jag nyss bytt till TKL tangentbord och kommer inte riktigt överens med sifferraden riktigt ännu.