Permalänk

Okej, ett par grejer på rak arm. Från vad jag kan se har du minimalt luftflöde i burken, det bidrar till höga temperaturer generellt. Lång drifttid på datorn bidrar till dålig prestanda, win10 har en inställning som sätter den i viloläge när du tror att du har stängt av den. Kolla din upptid. Har du pillat i BIOS så kanske du ska resetta helt. Du har en fabrikskylare, den är inte jättedålig, men har en tendens att inte sitta på ordentligt. Köp en ny.

Permalänk
Medlem

När du bytte kylpasta, vad rengjorde du med? Hur mycket ny kylpasta lade du på?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av albinojanne:

Okej, ett par grejer på rak arm. Från vad jag kan se har du minimalt luftflöde i burken, det bidrar till höga temperaturer generellt. Lång drifttid på datorn bidrar till dålig prestanda, win10 har en inställning som sätter den i viloläge när du tror att du har stängt av den. Kolla din upptid. Har du pillat i BIOS så kanske du ska resetta helt. Du har en fabrikskylare, den är inte jättedålig, men har en tendens att inte sitta på ordentligt. Köp en ny.

de va en gammal kamrat som satte ihop datorn åt mig.

trots att jag kör med chassit öppet senaste veckan efter jag märkt temp problemen så är de ändå 90 grader+.

borde väl bli bättre med chassit öppet tycker jag?

tack för bios manual-tips. ska kollat

Permalänk
Medlem
Skrivet av albinojanne:

nu har jag resettat bios....antar jag? känner redan att det är mer kalluft som strömmar ut.

när jag startade upp datorn så frågade dem efter bios system default eller setup. tryckte default och antar det var rätt eftersom jag ska resetta?

hur som haver...temperaturen enligt HWMonitor är fortfarande skyhöga och oförändrade. dock verkar cpun agera något mer stabilt och fördelat när det gäller användandet av de olika kärnorna.

så då kanske jag ska ändå ta ett försök med en ny cpu fläkt eller vad kallas det? och se vad som händer?

Permalänk

@M00rtin: Stängt chassi med korrekt luftflöde är alltid bäst och att föredra. Det finns lite olika teorier om vad som är korrekt, du kan googla dig fram om du är sugen på att kämpa med det.

Gör ett nytt försök att sätta dit fläkten med ny pasta. Ta bort gammal överflödig pasta med bomull/papper och t-röd/sprit. Det ska vara väldigt lite pasta på, ett riskorn räcker. När du väl trycker dit fläkten igen så se till att alla fyra "klamrar" verkligen sitter som dom ska, var inte rädd för att bruka lite våld. Kolla sen att fläkten går upp i högvarv det första den gör, för att sedan gå ner på arbetsnivå. Om den bara håller ett jämnt tempo kan den vara trasig.

Permalänk
Medlem

Jag har nu beställt en ny fläkt http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/148002-cooler...

ska passa till mitt moderkort vad jag förstår. dock ser den stor ut...kommer nog behöva möblera om i chassit...kan ju iofs behövs

hoppas detta kan sänka temp. ligger som sagt 90+ grader vid spel. idle kring 50 grader.

kan någon svara mig vad en behaglig cpu temp bör vara?

kommer det med påsatt kylpasta?

nästa steg...om detta sänker temp...är att köpa ram minnen och grafikkort då

Länk fixad /mod
Permalänk
Avstängd

Har faktiskt sett flera moderkort av den modellen som haft problem och min bror har ett av dom där ram oavsett vad man har för volt och minne blir svinvarm ..trots jag varit där och pillat ner volten till 1.300 med låg mhz och en annan hade problem med cpu som du och var varm oavsett vcore så vart cpu´n kokhet på undervolt med bra kylning och en tredje som sjuter nätagg på löpande band ...och kändes inte som någon slump när det var så 3 av 3 som hade strömrelaterade problem och är dom enda med dom moderkorten jag byggt så har du otur är det nått sånt ...kände igen moderkortet när jag såg videon

Men annars i 99% av fallen sitter kylningen på sniskan eller kylpastan är torr eller fläkten är kass men såg rent och fint ut och fläkten snurrade

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Har faktiskt sett flera moderkort av den modellen som haft problem och min bror har ett av dom där ram oavsett vad man har för volt och minne blir svinvarm ..trots jag varit där och pillat ner volten till 1.300 med låg mhz och en annan hade problem med cpu som du och var varm oavsett vcore så vart cpu´n kokhet på undervolt med bra kylning och en tredje som sjuter nätagg på löpande band ...och kändes inte som någon slump när det var så 3 av 3 som hade strömrelaterade problem och är dom enda med dom moderkorten jag byggt så har du otur är det nått sånt ...kände igen moderkortet när jag såg videon

Men annars i 99% av fallen sitter kylningen på sniskan eller kylpastan är torr eller fläkten är kass men såg rent och fint ut och fläkten snurrade

ja alltså de är inte så att den på längre tid går upp mot de här temperaturerna med 90 grader osv.

de tar bara några sekunder från att jag loggat in på wow så är jag där uppe i temperaturen. (den ökar stegvis från ca 50 grader innan dess såklart men den går upp jävligt snabbt i temp tycker jag så att de känns som att de är nånting konstigt utöver att ev cpu fläkten är defekt/dålig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av M00rtin:

ja alltså de är inte så att den på längre tid går upp mot de här temperaturerna med 90 grader osv.

de tar bara några sekunder från att jag loggat in på wow så är jag där uppe i temperaturen. (den ökar stegvis från ca 50 grader innan dess såklart men den går upp jävligt snabbt i temp tycker jag så att de känns som att de är nånting konstigt utöver att ev cpu fläkten är defekt/dålig.

är svårt att säga vad det är när kylningen är absolut vanligast att den krånglar men kan även vara nått sånt som är problemet och är det problem med kylaren att den sitter lite taskigt eller så blir det samma effekt på tempen så är svårt att säga utan att se datorn ....men kylningen är utan tvivel vanligare än sånna problem

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Goda nyheter!

jag gjorde en mer ordentlig städning av datorn tidigare idag och har nu lyckats få ner temperaturen med dryga 20 grader (!)

ligger på ca 75 grader när jag är inne på wow

jag är nybörjare på montering men följde moderkortsmanualen som ni hittade åt mig. gick bra. bytte kylpasta på cpun/cpu fläkten. dock va jag för hårdhänt (fel teknik) med "plugsen" vid monteringen så de gick sönder....men jag har som tur var redan beställt en ny cpu fläkt som jag skrivit tidigare. cpu fläkten sitter iaf i nu ordentligt så jag kan se de på baksidan av moderkortet...men den sitter löst.... pga trasiga plugs.

så jag antar att en bättre fläkt kommer göra ännu mer underverk som ni ändå varit på mig om. tummen upp för att ni tjatar som en morsa

då så...behövs det nog inget nytt moderkort eller cpu...

men jag behöver fortfarande uppgradera min PC!!

budgeten ligger fortfarande på ca 3000 kr

de jag behöver köpa är mer RAM minne iaf...4 gb är för lite.

sen nytt grafik kort?

vad rekommenderas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M00rtin:

Goda nyheter!

jag gjorde en mer ordentlig städning av datorn tidigare idag och har nu lyckats få ner temperaturen med dryga 20 grader (!)

ligger på ca 75 grader när jag är inne på wow

jag är nybörjare på montering men följde moderkortsmanualen som ni hittade åt mig. gick bra. bytte kylpasta på cpun/cpu fläkten. dock va jag för hårdhänt (fel teknik) med "plugsen" vid monteringen så de gick sönder....men jag har som tur var redan beställt en ny cpu fläkt som jag skrivit tidigare. cpu fläkten sitter iaf i nu ordentligt så jag kan se de på baksidan av moderkortet...men den sitter löst.... pga trasiga plugs.

så jag antar att en bättre fläkt kommer göra ännu mer underverk som ni ändå varit på mig om. tummen upp för att ni tjatar som en morsa

då så...behövs det nog inget nytt moderkort eller cpu...

men jag behöver fortfarande uppgradera min PC!!

budgeten ligger fortfarande på ca 3000 kr

de jag behöver köpa är mer RAM minne iaf...4 gb är för lite.

sen nytt grafik kort?

vad rekommenderas?

jag ser dock nu att mitt nätagg kmr ha svårt med ny cpu...de käller deras kablar en är redan på gränsen till för kort från nätagget till 8 pins slottet på moderkortet. (sitter högst upp på moderkortet-nätagget är ju längst ner)

finns det atx kablar 8 pins kablar nånstans man kan köpa ? strömförsörjningskablar till moderkort! annars måste jag köpa nytt nätagg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av M00rtin:

jag ser dock nu att mitt nätagg kmr ha svårt med ny cpu...de käller deras kablar en är redan på gränsen till för kort från nätagget till 8 pins slottet på moderkortet. (sitter högst upp på moderkortet-nätagget är ju längst ner)

finns det atx kablar 8 pins kablar nånstans man kan köpa ? strömförsörjningskablar till moderkort! annars måste jag köpa nytt nätagg!

Varför når plötsligt inte 8-pin kontakten menar du?

Det finns förlängnignskablar att köpa annars för typ 50-100 kr.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Varför når plötsligt inte 8-pin kontakten menar du?

Det finns förlängnignskablar att köpa annars för typ 50-100 kr.

japp hittade det nu på kjell och company....nej inte helt plötsligt kabeln är redan väldigt kort...men inför min nya cpu fläkt lär den inte nå alls.

alltså....

uppgradering budget 3000 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av M00rtin:

japp hittade det nu på kjell och company....nej inte helt plötsligt kabeln är redan väldigt kort...men inför min nya cpu fläkt lär den inte nå alls.

alltså....

uppgradering budget 3000 kr

Måste du hålla dig under 3000 kr och inte köper begagnat är R9 380 eller GTX 960 det bästa du kan få om du ska ha råd med RAM också.

T ex RAM + GPU för totalt 2000 kr

Kan du gå upp till ca 3300 så skulle du kunna ta detta grafikkortet istället, vet inte riktigt hur bra din processor hänger med ett sådant dock.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Måste du hålla dig under 3000 kr och inte köper begagnat är R9 380 eller GTX 960 det bästa du kan få om du ska ha råd med RAM också.

T ex RAM + GPU för totalt 2000 kr

Kan du gå upp till ca 3300 så skulle du kunna ta detta grafikkortet istället, vet inte riktigt hur bra din processor hänger med ett sådant dock.

vad är det som gör att min cpu inte kommer hänga med? tack för förslag

hur är de här egentligen med ram byten då? har hört att man egentligen inte ska mixa elelr så med ram minnen typ olika mhz eller så?

Permalänk
Medlem

@M00rtin:

Sikta på begagnat, Intel i5 2500k eller liknande skulle nog passa dig perfekt och går att klocka riktigt bra

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av M00rtin:

vad är det som gör att min cpu inte kommer hänga med? tack för förslag

hur är de här egentligen med ram byten då? har hört att man egentligen inte ska mixa elelr så med ram minnen typ olika mhz eller så?

Vad det är som gör att den inte hänger med? Att den skulle vara för svag och begränsa prestandan på GTX 970 så att grafikkortet inte kan användas fullt ut. Men jag vet inte om det är så, sa bara att det kan vara så, skulle behöva leta upp lite tester för att veta. GTX 970 är ganska mycket starkare än 960.

Ja du ska helst inte mixa ramminnen med olika egenskaper. Det är troligt att det inte fungerar då. Man kan köpa samma märke med samma timings och samma frekvens så ska det troligtvis fungera men inte ens då är det säkert att det funkar dock. Bäst är att köpa kit med stickor som är testade att fungera med varandra.

Vill du ha mer än 8 GB ram så kan du köpa 16 GB. Kostar inte mycket mer: https://www.dustinhome.se/product/5010824271/ballistix-sport

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Vad det är som gör att den inte hänger med? Att den skulle vara för svag och begränsa prestandan på GTX 970 så att grafikkortet inte kan användas fullt ut. Men jag vet inte om det är så, sa bara att det kan vara så, skulle behöva leta upp lite tester för att veta. GTX 970 är ganska mycket starkare än 960.

Ja du ska helst inte mixa ramminnen med olika egenskaper. Det är troligt att det inte fungerar då. Man kan köpa samma märke med samma timings och samma frekvens så ska det troligtvis fungera men inte ens då är det säkert att det funkar dock. Bäst är att köpa kit med stickor som är testade att fungera med varandra.

Vill du ha mer än 8 GB ram så kan du köpa 16 GB. Kostar inte mycket mer: https://www.dustinhome.se/product/5010824271/ballistix-sport

ok jag kommer nog ändå byta moderkort och cpu om några månader tror jag....lär nog lägga ut liknande summa då för moderkort+ processor. kanske något mindre.

är väldigt intresserad av nvidias nya gtx 1070...för en gångs skull kanske vara först med något kring dataprylar vore kul

om cpun har svårt att anpassa sig för 970 lär de ju bli ännu värre med 1070 men som sagt...byte av cpu. mdoerkort kmr ändå ske framöver.

1070 ska ju ligga på typ 3100 kr.

har beställt ramminne 16 gb. tack för alla tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av M00rtin:

ok jag kommer nog ändå byta moderkort och cpu om några månader tror jag....lär nog lägga ut liknande summa då för moderkort+ processor. kanske något mindre.

är väldigt intresserad av nvidias nya gtx 1070...för en gångs skull kanske vara först med något kring dataprylar vore kul

om cpun har svårt att anpassa sig för 970 lär de ju bli ännu värre med 1070 men som sagt...byte av cpu. mdoerkort kmr ändå ske framöver.

1070 ska ju ligga på typ 3100 kr.

har beställt ramminne 16 gb. tack för alla tips!

1070 är absolut mer prisvärt än 970, men det kommer kosta en bra bit över 3000 kr

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Jäger: beställde nu https://www.inet.se/produkt/5411386/asus-geforce-gtx-960-4gb-...

fick lite storhetsvansinne efter att jag löste min cpu temp igår....

med ny fläkt, 16 gb ram+ det grafikkortet landar jag på 2841 kr

är väl en ok uppgradering trots allt eller borde jag tagit något annat?

Permalänk
Medlem

@M00rtin:

Det är en OK uppgradering, du kommer definitivt märka skillnad, men det hade räckt med 8GB ram och du hade kunnat vänta på AMD Polaris 10 som kommer i juni, ryktas ha en prestanda i klass med 390(X) för ca 2000 kr.

MVH

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

UPDATE:

Alla delar på plats och rullar på bra. fläkten lät som satan vid första start men fick gå in i bios å ställa den på silent mode. går långsammare nu, men märks knappt någon skillnad på cpu tempen. uppfattar det dock oklart vilken sida fläkten ska sitta åt? framåt eller bakåt? :S
grafikkortet är najs, dock står det i HWMonitor att den har 3,5 gb minne fast den ska ha 4 gb :S
ram minnet hade jag problem med att få ordning på....fick först bara tillgång till 8 gb ram, men efter lite pill så fick jag iaf 15,5 av de 16 gb jag köpt så får väl vara nöjd med det efter strulet:p

har en ganska begränsad förståelse till överklockning men har klockat till 3,6 ghz och får ca 70 fps i wow på max settings i nyare delarna av spelet.
cpu tempen ligger mellan 50-55 grader
har testat assassins creed rogue och rullar på bra i vad som känns över 60 fps. får se hur det blir med nyare spel som overwatch och wow Legion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M00rtin:

uppfattar det dock oklart vilken sida fläkten ska sitta åt? framåt eller bakåt? :S

Bäst är att rikta CPU-kylaren så att fläkten blåser genom flänsen mot närmaste utsug. Vanligast är att man har en chassifläkt i bak som drar ut luft som man alltså bör rikta CPU-fläkten mot.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köp begagnat moderkort, cpu, ram, grafikkort och ssd här på marknaden eller tradera. För 3' kan du få ett i5 2500k/i5 3750k system med ett bättre begagnat 7970 eller liknande och en 128 gb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Bäst är att rikta CPU-kylaren så att fläkten blåser genom flänsen mot närmaste utsug. Vanligast är att man har en chassifläkt i bak som drar ut luft som man alltså bör rikta CPU-fläkten mot.

du menar att fläkten/kylaren ska blåsa/riktas mot bakre chassifläkten? de har jag nu iaf om det är detta du menar jag ska göra :S

jag bytte plats på fläkten då jag tyckte de va skumt att den blåste ut rakt på ram minnena å in i chassit :S

jag har alltså fläkten nu ut mot chassifläkten. de blir lixom blås, blås. ska de vara så? jag tkr de kändes mest logiskt ju... men tja, jag gör fel eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Köp begagnat moderkort, cpu, ram, grafikkort och ssd här på marknaden eller tradera. För 3' kan du få ett i5 2500k/i5 3750k system med ett bättre begagnat 7970 eller liknande och en 128 gb ssd.

har redan köpt allt jag behövt enligt majoriteten som kommenterat.

grafikkort geforce gtx 960 strix 4 gb

ram minne 16 gb

cpu kylare hyper evo cooler master 212 eller va den nu heter....

Permalänk
Medlem
Skrivet av M00rtin:

du menar att fläkten/kylaren ska blåsa/riktas mot bakre chassifläkten? de har jag nu iaf om det är detta du menar jag ska göra :S

jag bytte plats på fläkten då jag tyckte de va skumt att den blåste ut rakt på ram minnena å in i chassit :S

jag har alltså fläkten nu ut mot chassifläkten. de blir lixom blås, blås. ska de vara så? jag tkr de kändes mest logiskt ju... men tja, jag gör fel eller?

Ja givetvis ska du inte blåsa in varm luft i chassit. Kylflänsen är ju varm så all luft som passerar den värms ju upp. Du vill få ut den varma luften ur chassit så snabbt som möjligt. Du sätter alltså fläkten på samma sida som ramminnena och riktar den så att den blåser genom flänsen bakåt.

Kanske är lättare att se på en bild: http://media.bestofmicro.com/Y/Q/312290/original/psu-bottom-0...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ganska ovärt med ett 960 för 2300 när du får ett begagnat 770 som är bättre än 960 för runt tusingen begagnat. Skönt med nytt dock kanske men när du har en budget på 3000kr hade jag inte köpt nya prylar.

Du får ett uppgraderings paket med i5 2500k 8gb ram och moderkort + ett 770 för 2500~ begagnat

Visa signatur

9800x3d pbo +200mhz/co -18 | 6000c30 (buildzoid subtimings) | xfx 319 qick 7800xt 2640mhz@1055mv/2150mhz vram

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Ganska ovärt med ett 960 för 2300 när du får ett begagnat 770 som är bättre än 960 för runt tusingen begagnat. Skönt med nytt dock kanske men när du har en budget på 3000kr hade jag inte köpt nya prylar.

Du får ett uppgraderings paket med i5 2500k 8gb ram och moderkort + ett 770 för 2500~ begagnat

Om man bor i en större stad kanske. Annars kan det bli svårt att hitta begagnade delar i närheten och/eller dyra bensinpengar för att åka långt och kolla på sakerna.

Visa signatur