Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Kör som administratör. Kanske jag skulle skrivit :).

EDIT: Fast det verkar den göra automatiskt. Är det version 2.0 du kör?

Hej, japp 2.0..
Fast jag löste det genom att mounta iso:n ist.
( själva server-uppgraderingen allså )

Visa signatur

P4 2.8@3.2Ghz HT, 1 Gig Ram, Asus 9800XT, Audigy Zs paltinum Pro, 193P

Permalänk
Medlem

@Fredamn76: Har en ssd som datastore som sitter i ODD porten, du behöver en strömadapter och lite dubbelhäftande tejp

typ: http://homeservershow.com/attaching-a-ssd-to-the-odd-sata-por...

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Har du koll på vad som ingår? Har tittat lite på Revision history hos HP. Red Hat och SUSE kommer jag nog inte att installera. Och en ny version av Smart Update Manager känns väl inte direkt kritiskt. Men sedan nämner de "Support for new options" fast de går inte in så mycket på vad det är.

Permalänk

@Fade: Kollade på den lösningen tidigare idag :).

Har en plan på att köra G1610T med 16GB ram som filserver och Plex server. Känner mig lite osäker på om den faktiskt klarar av att transkoda film i 1080p till fler enheter än 1. Vad har ni för erfarenheter kring detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredamn76:

@Fade: Kollade på den lösningen tidigare idag :).

Har en plan på att köra G1610T med 16GB ram som filserver och Plex server. Känner mig lite osäker på om den faktiskt klarar av att transkoda film i 1080p till fler enheter än 1. Vad har ni för erfarenheter kring detta?

Kör plex i xpenology som körs i en vm i esxi 6. Skickar dock bara till en enhet åt gången och det fungerar bra så länge jag inte belastar någon annan vm väldigt hårt samtidigt.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Tråkigt, för det verkar inte säljas några Xeon processorer till den socket nu.

Tänkte först köpa https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse... + Intel Xeon E3-1231V3 / 3.4 GHz processor

Jag köpte en Xeon 1230v2 på ebay här om dagen för 1500kr.
Fungerar perfekt till min microserver. Dock så blir det lite svettigt i min garderob nu på dagarna.

Finns dom som har lite lägre watt också men dom kostade mer, och jag kände mig snål

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson:

Senaste usb key utilityn brukar ligga i usb/hpusbkey-foldern på isofilen, 2.1 tror jag det var som följde med senaste sppn.

Permalänk

@Fade: Hur mycket ram har du i din?

Permalänk
Inaktiv

@Fade: hoppas du stänger av Turbo. CPU temp i iLO är inte att lita på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredamn76:

@Fade: Hur mycket ram har du i din?

16GB

Skrivet av anon246659:

@Fade: hoppas du stänger av Turbo. CPU temp i iLO är inte att lita på.

Sedan när har G1610T Turbo boost?

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Inaktiv

@Fade: ber om ursäkt jag läste för snabbt. Antog att du hade en xeon installerad.

Edit: mitt andra försvar är att kaffet är slut ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielsan123:

Jag kör 4 st röda WD 3TB i den med RAID 10 sedan 1,5 år tillbaks. Inte haft några problem hittills bortsett en korrupt VHDX-fil efter ett strömavbrott förra veckan. Återställer som bäst ju nu. Skaffade en UPS därefter.

Tack gör infon. Jag har en rätt fet ups som står hos brorsan som jag ska hämta tillbaka

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om jag installerar hyper-v eller esxi med original processorn och sedan uppgraderar till annan processor, kommer jag då behöva ominstallera hyper-v eller esxi?

Permalänk

Går som sagt i tankar att köpa G1610T och uppgradera med 16GB ram. Tror även att jag behöver uppgradera processorn då jag avser köra en Plex server. Jag har läst på flera olika forum om CPU alternativ men utbudet av processorer för S-155 är ju väldigt begränsat. Vad jag förstår så går original CPU på 35W men original heatsink.

Ni som kör processorer på mer än 35W, har ni bytt heatsink eller kör ni original?

Om ni skulle uppgradera CPU idag, vilken skulle ni köpa och vart?

Hur påverkas ljudnivån av en snabbare CPU?

Permalänk
Skrivet av Fredamn76:

Om jag installerar hyper-v eller esxi med original processorn och sedan uppgraderar till annan processor, kommer jag då behöva ominstallera hyper-v eller esxi?

Nu vet jag inte just hp microserver men en av mina rack servrar (hp dl380 g5) var utrustad med en cpu av två platser. Jag stängde av och monterade en till likadan cpu startade esxi igen och Inga problem, den kände av cpu nr två utan att jag behövde göra något.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem

Funkar dessa, Kingston HP KTH-PL316ES/4G direct tillsammans med 4GB stickan som kommer från fabric i G1610T (4GB PC3L-12800E-11-13-D1, HMT451U7bFR8A)? Jag har sökt i tråden. Men hittar inte i klartext.

Spelar det nån roll att det är PC3L på stickan som kommer med?

Jag måste snåla lite och tror att jag inte behöver 16GB så att köpa till en 4GB sticka och vara glad på 8GB totalt får räcka för mig.
Sorry att ni får hålla mig i handen. Rätt rostig på serverkort..

Permalänk
Medlem

kör windows 10 på min lilla hp server, och det vore intressant att veta vilken temperatur cpun har. Men alla program visar rätt så olika. ILO visar ca 54 grader på full load hwmonitor visar 75 grader och realtemp runt 90 grader. blir lite förvirrad

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Då är det rea på dustinhome.se igen. 2049;- denna gången.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Citrona:

kör windows 10 på min lilla hp server, och det vore intressant att veta vilken temperatur cpun har. Men alla program visar rätt så olika. ILO visar ca 54 grader på full load hwmonitor visar 75 grader och realtemp runt 90 grader. blir lite förvirrad

Var det under ett längre stresstest du körde din Xeon e3 1230v2, Turbo? Du borde verkligen inte gå över 70C med den proppen.
ILO Ska du iaf inte lita på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Var det under ett längre stresstest du körde din Xeon e3 1230v2, Turbo? Du borde verkligen inte gå över 70C med den proppen.
ILO Ska du iaf inte lita på.

Nä körde runt 10-15 min. Turbo är avstängt men funderar på att stänga av någon kärna om real temp stämmer. Har dock aldrig sett att den går över 60-65c vid normal användning.. Det var även 30grader varmt i rummet när jag körde testet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Även jag är glad ägare till Gen 8 microserver sen någon månad eller mer! Har inte kommit längre än installerat en disk och en SSD som OS drive i raid 0. Tycker dock disken gör att hela servern vibrerar och "hummar" ganska kraftigt (8 TB WD RED). Någon som har samma problem?

Tänkte senare installera Proxmox och göra en ZFS raid. Har någon här försökt det?

Permalänk
Inaktiv

@Citrona: Efter 60minuters stresstest så sniffade min 1230v2 på 70C sträcket enligt FreeBSD. Det var med turbo. Men sen har jag ju moddat min kylfläns med 2st 40mm. Du borde undersöka din temp så maskinen inte tar stryk :(.

@gluon: Appropå hummandet så är det vanligt med diskar. Testa att ställa servern på skumgummi, tex liggunderlag. Brukar oftast vara det maskinen står på som resonerar.

Permalänk
Medlem

Har en Gen 8 Microserver som jag kör Xpenology på, när jag laddar ner en fil från den får jag hastigheter om ca 10Mb/s (wifi) men när jag laddar upp till den så ligger jag på 4Mb/s, hårddiskarna är WD RED.

Var i ligger problemet? (förutom att jag använder wifi)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

@Citrona: Efter 60minuters stresstest så sniffade min 1230v2 på 70C sträcket enligt FreeBSD. Det var med turbo. Men sen har jag ju moddat min kylfläns med 2st 40mm. Du borde undersöka din temp så maskinen inte tar stryk :(.

Jag tog och beställde 2st 40mm fläktar, tar och limmar fast dom på flänsen så blir det nog skillnad

Citat:

@gluon: Appropå hummandet så är det vanligt med diskar. Testa att ställa servern på skumgummi, tex liggunderlag. Brukar oftast vara det maskinen står på som resonerar.

Jag lessnade på ljudet från mina diskar och köpte ett par Sånna här och det blev riktigt tyst och bra.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Inaktiv

@Citrona: Det kan bli rätt trångt då de knappt får plats på högkant.
Jag löste det med en fräs http://hem.bredband.net/zarxan/IMG_20160308_173458.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

@gluon: Appropå hummandet så är det vanligt med diskar. Testa att ställa servern på skumgummi, tex liggunderlag. Brukar oftast vara det maskinen står på som resonerar.

Skrivet av Citrona:

Jag tog och beställde 2st 40mm fläktar, tar och limmar fast dom på flänsen så blir det nog skillnad
Jag lessnade på ljudet från mina diskar och köpte ett par Sånna här och det blev riktigt tyst och bra.

Tack för era input. Testade att ställa servern på ett neopren skyddsfodral och det blev bättre.

I övrigt. Har 12 GB minne installerat i min g8; de 4 som följde med samt en 8GB sticka från kingston.

Permalänk
Medlem

Finns det ngn nackdel att installera os:er över fyra diskar raid10, jäntlemot oset på ssd och boota via usb-tricket och köra raid5 förutom att jag får mindre filstorlek. (Har problem att få grub att fungera. )

Visa signatur

P4 2.8@3.2Ghz HT, 1 Gig Ram, Asus 9800XT, Audigy Zs paltinum Pro, 193P

Permalänk
Medlem

Har nu beställt en "G1610T 4GB" samt en till 4GB sticka.
Tanken är att ersätta min ~6 år gamla Synology DS411j (1 core, 1.2Ghz, 128MB RAM).

Är det något man bör tänka på eller göra? Lite tips/tricks typ?

Planen är nog att köra 1 SSD med OS och 4 HDD i RAID5 för lagring.