Sid Meier's Civilization VI utannonseras

Permalänk
Medlem

Så sjukt pepp!

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av IceDread:

Civ är ju en favorit.
Att föregående beyond earth var så tunt vid lanseringen däremot gör att jag är högst tveksam till förköp men om det är lite mer komplett så vore det trevligt att köra till vintern.

Ganska bra att avvakta, Civ 5 höjdes ju rejält med expansionerna.
Man kan ju tröstspela femman så länge.
Fast just nu har jag fastnat i Age of Wonders 3.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Alla nyheter är väl sådant man kunnat även i Civ 5, förutom att stadskärnan kan expandera.
Placerar helst mina städer på kullar, försvarsbonusen blir trevlig.
Något jag saknade var att kunna göra något med berg, en gruva eller vintersportort borde man ialla fall kunna ha, likadant med istäckt mark.

Nåja misstänker att jag kommer att köpa spelet, det har jag gjort hittills.

Berg kommer kunna bebyggas med observatorium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Flyttade utomlands och hade ingen dator på bra tag.... Dont hate me

Du får ta tag i det när 6 kommer, sånt här slack kan vi inte acceptera!

Permalänk

Hoppas Gandhi AI fortsätter nuka hej-vilt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av stridsvagnen91:

Kul med Sean Bean, han har en go' röst

Jag trodde han skulle dö mitt i trailern och vi skulle få en annan röst.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Inaktiv

Ser även jag fram emot spelet. Favoriten hitills är nog fortfarande Civ II faktiskt. Lite för farlig typ av spel för min del då "bara en turn till..." problemet är lite för svårt att stå emot ibland (typ jämt).

Permalänk

Hoppas det blir i förstaperson annars är jag skeptisk...

Visa signatur

Core i7 2600@4Ghz - 16GB Corsair Vengenace@1600Mhz - 90GB Corsair Force3 SSD - WD 1TB HDD - EVGA GTX970@1501Mhz - Corsair TX650 PSU - AcerXB270HU 144Hz/GSYNC/1440p - Biltema högtalare med subwoofer. MSI P67A G45 MB *-*-* 11000 poäng Firestrike, 3050 poäng Unigine Heaven, default 2560x1440 *-*-* Windows 7 64. Byggd 2011

Permalänk
Medlem

Man får ju lite "Simcity societies" vibbar här.
Vi får hoppas att dom inte dummat ner spelet för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stridsvagnen91:

Kul med Sean Bean, han har en go' röst

Hehehe läste Sean Banan. Instant success!

Permalänk
Medlem

De verkar köra stenhårt på det grafiska tema de har i Beyond Earth. Vilket är en oerhörd besvikelse både i gameplay och grafik. Rutmönstrad serietecknad grafik 2016? Spelet har väl aldrig varit inriktat på barn eller mobilspelsmarknaden?

Nej, det jag sett såhär långt gör mig rätt skeptisk faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Jag trodde han skulle dö mitt i trailern och vi skulle få en annan röst.

"So does Sean Bean narrate 3 quarters of the game and then gets nuked by Gandhi?"

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@m0rk: Verkligen? Helt plötsligt känns inte 120h i Skyrim fullständigt bortkastade... (har inte förstått "magin" med civ ännu)

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Soundtracken till Sunshine används verkligen överallt

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Corsair K70, Logitech Pro X Superlight, Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Spel utan Sid Meyer förlorar lite i AI. Så jag hoppas han är med igen, ordentligt.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk

Kul med ett nytt CIV spel! Tråkigt att grafiken ser i princip likadan (men med starkare färger) som föregångaren...bilderna att dömma iallfall.
Känner att man borde kunna göra mer, de måste våga att ändra lite!

ville utveckla min åsikt
Visa signatur

AMD FX-8350 4.0 ghz | Radeon HD 7870 | MSI 970A-G46 SLI | Fractal Design Define R4 | 2x1000gb 7200 rpm | 128 gb SSD |Corsair H60 v2 |

Permalänk
Medlem

Hoppas dom löser lite av segheten i Civ V. Stor karta och många spelare blev olidligt långsamt mot slutet även med bra hårdvara. Det vore trevligt att faktiskt kunna spela på en huge map utan att behöva ta ut en semestervecka.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Skrivet av gustavlindstroms:

Kul med ett nytt CIV spel! Tråkigt att grafiken ser i princip likadan (men med starkare färger) som föregångaren...bilderna att dömma iallfall.
Känner att man borde kunna göra mer, de måste våga att ändra lite!

Tycker grafiken ser rätt annorlunda ut, mycket mer tecknad som Age of Empires 3's latmasksgrafik. Absolut inte imponerande, men grafiken påverkar inte gameplayet något vad jag kan tänka mig och det är inte som att grafiken fått en att spela Civ V 300+ timmar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z77A-G45 Grafikkort: GTX770 Processor: i5-3570K@4,3GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB CL9 SSD: Samsung 830 256GB HDD: WD Black 2TB Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Hoppas dom löser lite av segheten i Civ V. Stor karta och många spelare blev olidligt långsamt mot slutet även med bra hårdvara. Det vore trevligt att faktiskt kunna spela på en huge map utan att behöva ta ut en semestervecka.

Eller hur! Än mer frustrerande att det tar en minut mellan turns när man kollar CPU-användningen och den ser ut att typ gå på tomgång. Svårbegripligt.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Ja! Detta var en trevlig nyhet. Jag har varit en trogen följare av serien. Jag väntar med spänning.

Permalänk
Medlem

Många som är frågande till grafiken.
Själv tycker jag det inte spelar så stor roll. Dock är 5ans grafik klart svag. Blir så himla tungrott att det bara tar en massa tid mellan turnsen.
Ser hellre att det är en lättrodd grafik som gör spelet snabbare i sin helhet. (Vet att det även är CPU optimeringen som är katastrof.)
Men hade gärna sett lite roliga animationer vid slag. istället för att de springer mot varann laggar ur o teleporteras tillbaka till sin startruta.
Vore fett najs om det istället zoomades in till "marknivå" och man fick se ett riktigt om än kort slag.

Så hur det ser ut spelar ingen roll för mig. Så länge det blir snabbare o spela och har lite roligare animationer.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Intresserad! Men skeptiskt till den grafiska stilen. Spelar grafiken roll? Inte direkt, men den grafiska stilen är en helt annan femma...

Och ja, Linux stöd behövs, precis som V och BE har.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Lordsqueak:

Man får ju lite "Simcity societies" vibbar här.
Vi får hoppas att dom inte dummat ner spelet för mycket.

Hemska minnen
Efter all tid nerlagd i simcity 4 så gör det mig än idag genuint ledsen att se vad som hänt med simcity spelen senaste åren.

OnT: spelade en del civ 5, men jag är med för RTS. Ska ändå bli intressant och se hur det blir. Civ är kul med kompisar när man är ett par stycken. Det måste jag ge dom

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Eller hur! Än mer frustrerande att det tar en minut mellan turns när man kollar CPU-användningen och den ser ut att typ gå på tomgång. Svårbegripligt.

Spelar man mot AI så är en av de största anledningarna att alla unit movements AI gör körs sekventiellt i en tråd, även om Civ 5 prestandamässigt är bra på att använda många cores så handlar "end turn" prestandan endast om single-core prestanda. Sen är ju skaparna bakom civ spelen rätt kända för att vara dåliga på att optimera i övrigt (AI måste verkligen flytta varenda enhet VARJE turn t.ex).

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Spelar man mot AI så är en av de största anledningarna att alla unit movements AI gör körs sekventiellt i en tråd, även om Civ 5 prestandamässigt är bra på att använda många cores så handlar "end turn" prestandan endast om single-core prestanda.

Men borde man inte då se hög användning på i alla fall en av sina kärnor? Det har inte jag gjort.
Klart man kan tänka sig att det är extremt minnesintensivt så att processorn sitter och väntar på data från RAM... men nja, jag vete sjutton vad jag ska tro.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Saknade möjligheten att ta över grannars mark och städer med överlägsen kultur i femman, får gärna komma tillbaka.
En isbrytare och möjlighet att bygga kanaler hade varit fint också.

Permalänk
Medlem

@Horvendile:

Jag antar att det är svårt att programmera spel så att dom utnyttjar många trådar effektivt.
Ska bli intressant att se om det blir 64-bit också. Det gamla använde aldrig så mycket minne att 32-bit slog i taket.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Horribel WoW-inspirerad grafik med sin tillhörande överdrivna färgpalett.. Hoppas verkligen inte det där är slutresultatet.

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR