självsleevning av omodulärt nätaggregat. Värt mödan?

Permalänk

självsleevning av omodulärt nätaggregat. Värt mödan?

Hej! Jag är väldigt sugen på att snygga till datorn invändigt då i form av sleevade kablar. Jag har i dagsläget ett omodulärt nätaggregat (coolermaster B500) som bara står och dammar på hyllan som då tänkt använda till detta projekt.
Men är det värt det?
Jag har räknat att det skulle kosta strax under 400kr i vertyg och sleevestrumpor samt ett arbete på ett antal timmar. Eller är det mer värt att köpa ett helt nytt nätagg och sedan seperata sleevade kablar, denna prislapp skulle landa på närmare 1500kr
Så vad tycker ni? Är det värt att sleeva ett omodulärt nätagg eller köpa helt nytt? En annan fråga är brukar det ens bli bra att sleeva själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makkee_le_bezt:

Hej! Jag är väldigt sugen på att snygga till datorn invändigt då i form av sleevade kablar. Jag har i dagsläget ett omodulärt nätaggregat (coolermaster B500) som bara står och dammar på hyllan som då tänkt använda till detta projekt.
Men är det värt det?
Jag har räknat att det skulle kosta strax under 400kr i vertyg och sleevestrumpor samt ett arbete på ett antal timmar. Eller är det mer värt att köpa ett helt nytt nätagg och sedan seperata sleevade kablar, denna prislapp skulle landa på närmare 1500kr
Så vad tycker ni? Är det värt att sleeva ett omodulärt nätagg eller köpa helt nytt? En annan fråga är brukar det ens bli bra att sleeva själv?

I det här fallet, köp ett nytt. Jag skulle inte sleava ett nätaggregat om det inte var ett high-end aggregat från första början ändå. Ett modulärt aggregat i dag kostar inte mer än en krona/w för en budget variant.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag håller med @ggalaxyy här, skulle heller inte tycka att det är värt tiden och pengarna att sleava annat än ett kvalitets-agg som jag kommer ha ett tag.

Att sleava själv är väl inte "jättesvårt", men det kan nog va svårt att första gången få till det lika bra som de man t.ex köper, speciellt om man saknar verktyg. Att pilla ut alla Molex-kontakter, alla 1283192381 pins från EATX / PCIE kablar osv är ett h*****.

Om du verkligen vill sleava själv skulle väl jag rekomendera att köpa ett modulärt agg och testa på kablarna, och om det går åt skogen så beställer du sleavade kablar då. Betydligt lättare att sleava ett modulärt agg eftersom du har sladdarna "var för sig" och så. Du slipper dessutom skruva isär agget för att komma åt kablarna helt och hållet.

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz