Grannen spelar musik, göra något eller låta det va?

Permalänk
Medlem

Grannen spelar musik, göra något eller låta det va?

Hej!

Flyttade för drygt ett år sedan in i en bostadsrätt med min sambo. Vi trivs kanonbra förutom att jag stör mig på grannens musikspelande. Frågan är dock om jag bara är fjantig och bara borde släppa det eller göra något åt det. Han spelar tex aldrig under konstiga tider, tex sena kvällar eller tidiga mornar. Det är heller inte så högt så rutorna skallrar men det är tillräckligt högt för att man ska höra precis vilken låt det är. Jag pendlar mycket i vad egentligen tycker, ibland stör jag mig enormt och ibland tänker jag att jag inte redan får börja vara som en grinig gammal gubbe. Han tycker ju uppenbarligen om att lyssna musik och alla har vi olika intressen.

Problemet är nog egentligen inte ljudvolymen i sig, den är rätt ok ändå trots att man kan sjunga med i låtarna utan problem. Problemet är att det är i stort sett samma sak varje dag, han börjar lira direkt när han kommer hem från jobbet och sen är det samma volym flera timmar i sträck. Jag gillar att ha det tyst och lugnt och har varit van vid det i min tidigare lägenhet. Pratade med honom en gång när han spelade högt sent på kvällen och han har slutat med det nu vilket är skönt. Så grejen är inte att jag inte kan prata med honom för det kan jag, grejen är om jag bara ska låta det vara? Om jag bara är töntig och borde acceptera detta som det är. Lägenheterna är rätt lyhörda och mycket ljud läcker från ytterdörrarna.

Vad säger ni?

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker att du borde ta upp ditt problem med honom innan du blandar in någon annan... du kanske kan tipsa om ett par bättre trådlösa lurar och kanske tom ge ett litet bidrag till de.

Permalänk
Medlem

Gå och prata med honom och säg som det är? Försök att vara lite ödmjuk och säg att du inte vill vara en surgubbe men att det är lite störande med att höra musiken i flera timmar varje dag och fråga om han kan sänka lite grann alternativt börja använda hörlurar istället.

Om du har gjort det och han ändå inte slutar så är det ett problem, men spelar han musik fritt utan att någon säger till är det klart att han inte känner till att ni stör er på det. Så börja med att gå och prata med honom helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Att bo i lägenhet har sina nackdelar. Man får tyvärr finna sig i lite oljud till en viss gräns, och den gränsen är olika från person till person.

Min granne spelar trummor i tid och otid som jag stör mig på, men samtidigt har jag barn som kan låta en hel del så jag får nog kvitta det.

Enda du kan göra är att prata med din granne och förklara att du tycker det är jobbigt att han spelar musik på såpass hög volym att det är störande. Funkar inte det kan du kolla med dina andra grannar hur dom störs av honom och eventuellt kontakta bostadsrättsföreningen.

Läcker ljudet via ytterdörren kan man kanske byta den mot en mer isolerad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Enklaste vore att bjuda in honom på kaffe. Be honom sätta på musiken och visa problemet i din lägenhet.

Permalänk

Har haft problem under en längre tid med att grannen ovanför har barn som springer runt. Nu har det gått så långt att om dom stör mig mer än två timmar i sträck så ska jag ringa störningsjouren. Har gjort det en gång och dom har kommit ut och konstaterat att det stör.

Ringer jag en gång till nu och det konstateras att jag blir störd så åker dom ut. Kan tyckas taskigt men man får väl ta ut barnen istället för att det ska lekas rövare 4-6timmar/dag.

Har haft otaliga samtal med både hyresvärd och gästen ovanför men nu har det blivit juridisk sak av det.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Har haft problem under en längre tid med att grannen ovanför har barn som springer runt. Nu har det gått så långt att om dom stör mig mer än två timmar i sträck så ska jag ringa störningsjouren. Har gjort det en gång och dom har kommit ut och konstaterat att det stör.

Ringer jag en gång till nu och det konstateras att jag blir störd så åker dom ut. Kan tyckas taskigt men man får väl ta ut barnen istället för att det ska lekas rövare 4-6timmar/dag.

Har haft otaliga samtal med både hyresvärd och gästen ovanför men nu har det blivit juridisk sak av det.

Det här låter helt otroligt. Vet att det finns ärenden som varit upp juridiskt, och just gångljud/barnskrik mm är sådant som man får räkna med.

Det absolut bästa vore ju om sk. stegljudsdämpare sätts in. Det kan ju vara problem byggtekniskt
i huset.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Har haft problem under en längre tid med att grannen ovanför har barn som springer runt. Nu har det gått så långt att om dom stör mig mer än två timmar i sträck så ska jag ringa störningsjouren. Har gjort det en gång och dom har kommit ut och konstaterat att det stör.

Ringer jag en gång till nu och det konstateras att jag blir störd så åker dom ut. Kan tyckas taskigt men man får väl ta ut barnen istället för att det ska lekas rövare 4-6timmar/dag.

Har haft otaliga samtal med både hyresvärd och gästen ovanför men nu har det blivit juridisk sak av det.

Vi har tre ungar hemma. Men som tur är är vår enda granne ett dagis, och de kan ju inte klaga kan man tycka.

Det låter hemskt att behöva flytta för att man har barn. Visst kan man, som du säger gå ut med dem. Men samtidigt är det en hel del timmar som måste avverkas hemma, och det är svårt som F"N att styra bla 6-åringen. Han är full av energi från början av dagen tills han slocknar av ren utmattning.

Samtidigt förstår jag att folk vill ha lugn och ro. Tur att jag inte är din granne. Och trist att det blev en juridisk grejj. Trist för er både.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Jag undrar varför det inte kan finnas "tysta hus" på samma sätt som det finns tysta vagnar på tåget. Samla barnfamiljerna och musikälskarna på samma ställe så kan vi andra som saknar barn men äger ett par hörlurar (och dessutom kan gå utan att det låter som en nordkoreansk militärmarsch) få lite lugn och ro.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Mattecoach

I min bostadsrättsförening finns en regel som säger att det ska vara helt tyst vissa tider, men man ska aldrig behöva bli störd av ljudet från andra lägenheter. Har inte pratat med någon om detta ytterligare, men jag skulle helt klart säga till om det är något som stör, oavsett vad någon annan skulle tycka om ljudet. Som sagt, man kan alltid ha på sig hörlurar om man vill lyssna på musik högt.
Jag tycker att det är viktigare att ingen störs än att man ska få göra vad man vill i sin lägenhet.

Permalänk
Medlem

Är det inte så att från 07 till 22 så får man ha lite överseende med lite ljud osv?
Jag spelar på ganska bra i min lägenhet ibland. Dock aldrig sent eller tidigt. Har den turen att jag är omringad av betongväggar. Dock kan det bli sena filmkvällar ibland. Och har man ett bra ljudsystem till tv:n så kan det nog höras lite utåt.
Det är sånt man får ta ibland när man bor i hyresrätt enligt mig

Visa signatur

::NZXT H440::OCZ 850w Gold::Gigabyte Z97X-Gaming 5::
::Intel 4690k::Cooler Master Hyper 212 EVO::
::Crucial 8GB (2x4GB) 1600Mhz Ballistix Sport::MSI GTX 980ti gaming::
::Xbox One 500gb::
::Microsoft Surface 2 32gb::

Permalänk
Medlem
Skrivet av fammo:

Är det inte så att från 07 till 22 så får man ha lite överseende med lite ljud osv?
Jag spelar på ganska bra i min lägenhet ibland. Dock aldrig sent eller tidigt. Har den turen att jag är omringad av betongväggar. Dock kan det bli sena filmkvällar ibland. Och har man ett bra ljudsystem till tv:n så kan det nog höras lite utåt.
Det är sånt man får ta ibland när man bor i hyresrätt enligt mig

TS bor i bostadsrätt

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Aha missade det!

Visa signatur

::NZXT H440::OCZ 850w Gold::Gigabyte Z97X-Gaming 5::
::Intel 4690k::Cooler Master Hyper 212 EVO::
::Crucial 8GB (2x4GB) 1600Mhz Ballistix Sport::MSI GTX 980ti gaming::
::Xbox One 500gb::
::Microsoft Surface 2 32gb::

Permalänk
Medlem
Skrivet av fammo:

Är det inte så att från 07 till 22 så får man ha lite överseende med lite ljud osv?
Jag spelar på ganska bra i min lägenhet ibland. Dock aldrig sent eller tidigt. Har den turen att jag är omringad av betongväggar. Dock kan det bli sena filmkvällar ibland. Och har man ett bra ljudsystem till tv:n så kan det nog höras lite utåt.
Det är sånt man får ta ibland när man bor i hyresrätt enligt mig

Jag förstår TS, själv bott granne med en likadan musikspelare med samma rutiner. Även bott under en kärring med träskor som gick och gick och gick nästan dygnets alla timmar. Sedan flyttade det in en (sannolik flashback-)pundare som blandade alkohol och utskriven sömnmedicin och hade ett sabla oljud varje gång han fått sitt recept förnyat.

De flesta kan nog stå ut med lite buller emellanåt. Kanske lite mer i hyresrätt, men egentligen förstår jag inte logiken varför hyresrättsinnehavare ska måsta bullra mer än de i bostadsrätt. Annat än att det möjligen är lite högre krav på vilka som får flytta in i bostadsrättsföreningen.

Jag skulle vissa gånger kunnat önska nackskott på den som uppfann slagborren och hela dennes familj i tre generationer (samma med subwoofern och annat fanstyg), men så länge det rör sig om isolerade tillfällen och enstaka filmkvällar så kan jag ta det.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem

Har själv fått en ny granne sen i augusti som spelade musik med bra bas så det dunkade i huvudet här nere. Var uppe och sa till flera gånger och ringde även hyresvärden ett antal gånger. Antar att de fått någon form av varning eller tillsägelse för nu är det lugnt för det mesta.
Det är ALDRIG okej att störa sina grannar oavsett tid på dygnet, det gäller även musik, film, fester osv osv.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHJ:

Jag undrar varför det inte kan finnas "tysta hus" på samma sätt som det finns tysta vagnar på tåget. Samla barnfamiljerna och musikälskarna på samma ställe så kan vi andra som saknar barn men äger ett par hörlurar (och dessutom kan gå utan att det låter som en nordkoreansk militärmarsch) få lite lugn och ro.

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen skulle vilja bo där det bara bor översockrade damp ungar och tinnitusdiscofantaster.
De som alltid för liv upplever inte problemet eftersom de själva är källan till allt oljud, och de försvinner när de tycker att de passar.
Nyare hus brukar ha bättre isolering än gamla, men ljud från baslådor, slagborr och stampande ungar är det svårt/dyrt att isolera bort.

@TS En BRF brukar ha stadgar där det står hur de förhåller sig till oljud.
Men ta en till dialog till med grannen. Bara för att det är dagtid ska man inte få föra hur mycket liv som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Hej!

Flyttade för drygt ett år sedan in i en bostadsrätt med min sambo. Vi trivs kanonbra förutom att jag stör mig på grannens musikspelande. Frågan är dock om jag bara är fjantig och bara borde släppa det eller göra något åt det. Han spelar tex aldrig under konstiga tider, tex sena kvällar eller tidiga mornar. Det är heller inte så högt så rutorna skallrar men det är tillräckligt högt för att man ska höra precis vilken låt det är. Jag pendlar mycket i vad egentligen tycker, ibland stör jag mig enormt och ibland tänker jag att jag inte redan får börja vara som en grinig gammal gubbe. Han tycker ju uppenbarligen om att lyssna musik och alla har vi olika intressen.

Problemet är nog egentligen inte ljudvolymen i sig, den är rätt ok ändå trots att man kan sjunga med i låtarna utan problem. Problemet är att det är i stort sett samma sak varje dag, han börjar lira direkt när han kommer hem från jobbet och sen är det samma volym flera timmar i sträck. Jag gillar att ha det tyst och lugnt och har varit van vid det i min tidigare lägenhet. Pratade med honom en gång när han spelade högt sent på kvällen och han har slutat med det nu vilket är skönt. Så grejen är inte att jag inte kan prata med honom för det kan jag, grejen är om jag bara ska låta det vara? Om jag bara är töntig och borde acceptera detta som det är. Lägenheterna är rätt lyhörda och mycket ljud läcker från ytterdörrarna.

Vad säger ni?

Mvh J

Var glad att du inte haft en halvt döv granne/socialfall som spelar Sinatra till 4:a på natten och svämmar över sin lägenhet...
Som tur är så fick han "flytta" efter senaste plaskdammsincidenten.
Lite ljudvolym mitt på dagen är inget jag hade hakat upp mig för.

Är det inget som stör efter kl.22 så skulle jag bara ta det lugnt och göra som den ryske kosmonauten när han hörde att något klickade inne i rymdfarkosten. Han blev tokig när han inte lyckades hitta var det kom ifrån. Lärde sig sedan att hantera det för att sedan ignorera det efter en längre tid.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Man ska absolut inte finna sig i vad som helst bara för att man bor i lägenhet och oljudet ifråga genomförs under dagtid.
Att man spelar musik nån timme om dagen kan väl vara okej, men att bränna på i flera timmar varje dag kan man omöjligt rättfärdiga. Att sitta och lyssna på dunk från någon annans musik i timtal är ren tortyr.
Samma sak med ungar som springer runt och väsnas. Nog sjutton kan man leka utan att föra oväsen och fara runt som ett skållat troll.

Till skillnad från andra tycker jag inte att man "måste tåla" oväsen bara för att man bor i lägenhet. Tvärtom måste man som boende i lägenhet ta extra hänsyn till andra. Varför ska kanske fyra andra lägenheter leva med oväsen från en lägenhet när de boende i denna lägenhet istället kan visa lite hänsyn?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

TS borde först och främst prata med personen som spelar musik och göra som det beskrevs ovan att du ber personen sätta på musiken och bjuda in på en fika för att visa hur mycket det faktiskt låter.

Vill personen inte lyssna så borde åtgärden vara att upprätta störningsrapport, om det nu ska gå vidare mot styrelsen så är dokumentationen viktigt att den finns nedskriven, även om det är på tider då ljud får förekomma. Kan även kontrolleras mot din BRFs stadgar med vad som står där om tider för störande ljud osv.

TL;DR
prata med personen, om personen inte lyssnar gå vidare mot din BRFs styrelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Var glad att du inte haft en halvt döv granne/socialfall som spelar Sinatra till 4:a på natten och svämmar över sin lägenhet...
Som tur är så fick han "flytta" efter senaste plaskdammsincidenten.
Lite ljudvolym mitt på dagen är inget jag hade hakat upp mig för.

Är det inget som stör efter kl.22 så skulle jag bara ta det lugnt och göra som den ryske kosmonauten när han hörde att något klickade inne i rymdfarkosten. Han blev tokig när han inte lyckades hitta var det kom ifrån. Lärde sig sedan att hantera det för att sedan ignorera det efter en längre tid.

Hehe, det har gått så långt så att jag inte längre hör min sambos alarmsignal längre. Hon snoozar typ 1 timme varje dag. Men jag vaknar av min egen alarmsignal!

Permalänk
Medlem

Jag tycker egentligen inte du skall behöva tåla detta. Jag har också bott i ett mycket lyhört hus och har haft samma problem med två olika grannar, varav den ena dessutom sysslade med detta mitt i natten. Lite musikspelande får man tåla, men är det så högt att man kan sjunga med i grannlägenheten är det i min mening över normal ljudnivå, även i ett lyhört hus. När jag var över och sa till dessa grannar var det ingen normal ljudnivå de hade, det gick inte att föra ett normalt samtal med personen i dörren innan de sänkte ljudet.

Jag tror man får komma överens om att de får spela musik dagtid, men på en normal ljudnivå. Du kommer säkerligen behöva fortsätta höra att de spelar musik, det går nog inte att komma ifrån helt i ett lyhört hus, men inte på den nivå som de har nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jaxione:

Hej!

Flyttade för drygt ett år sedan in i en bostadsrätt med min sambo. Vi trivs kanonbra förutom att jag stör mig på grannens musikspelande. Frågan är dock om jag bara är fjantig och bara borde släppa det eller göra något åt det. Han spelar tex aldrig under konstiga tider, tex sena kvällar eller tidiga mornar. Det är heller inte så högt så rutorna skallrar men det är tillräckligt högt för att man ska höra precis vilken låt det är. Jag pendlar mycket i vad egentligen tycker, ibland stör jag mig enormt och ibland tänker jag att jag inte redan får börja vara som en grinig gammal gubbe. Han tycker ju uppenbarligen om att lyssna musik och alla har vi olika intressen.

Problemet är nog egentligen inte ljudvolymen i sig, den är rätt ok ändå trots att man kan sjunga med i låtarna utan problem. Problemet är att det är i stort sett samma sak varje dag, han börjar lira direkt när han kommer hem från jobbet och sen är det samma volym flera timmar i sträck. Jag gillar att ha det tyst och lugnt och har varit van vid det i min tidigare lägenhet. Pratade med honom en gång när han spelade högt sent på kvällen och han har slutat med det nu vilket är skönt. Så grejen är inte att jag inte kan prata med honom för det kan jag, grejen är om jag bara ska låta det vara? Om jag bara är töntig och borde acceptera detta som det är. Lägenheterna är rätt lyhörda och mycket ljud läcker från ytterdörrarna.

Vad säger ni?

Mvh J

Spelar han inte under konstiga tider och inte överdrivet högt så har du nog inte mycket att komma med egentligen. När jag läser din text så känns det spontant inte som att han överskrider den nivån och då är det bara att acceptera. Det är klart att du kan prata med honom igen, men risken är ju att du gör honom irriterad och därmed gör det värre. Grannen har trots allt rätt att bo i sin lägenhet och använda den. Helt tyst kan det aldrig bli.
Kan säga att detta är en av anledningarna till att jag föredrar att bo i hus. Jag vill helt enkelt inte veta av grannarna. Jag hatar att behöva ta hänsyn och att drabbas av vad de nu kan tänkas vilja hitta på.

En sak du kan göra är att bygga en tjockare vägg in mot grannen. Det bör inte vara jättemycket jobb. Regla upp med 3" reglar, sätt något ljuddämpande material och klä sedan med board + gips. Jag har sett denna lösningen i flera lägenheter och det brukar kunna vara ett extra säljargument eftersom man ju så klart vill höra så lite som möjligt av grannarna.
Ett annat alternativ kan vara att hänga upp någon form av gobellänger eller gardiner längs väggen för att dämpa ljudet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Enklaste vore att bjuda in honom på kaffe. Be honom sätta på musiken och visa problemet i din lägenhet.

Gillar verkligen denna approach. Ödmjukt, men visar exakt problemet, samtidigt som han får en kopp kaffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Har haft problem under en längre tid med att grannen ovanför har barn som springer runt. Nu har det gått så långt att om dom stör mig mer än två timmar i sträck så ska jag ringa störningsjouren. Har gjort det en gång och dom har kommit ut och konstaterat att det stör.

Ringer jag en gång till nu och det konstateras att jag blir störd så åker dom ut. Kan tyckas taskigt men man får väl ta ut barnen istället för att det ska lekas rövare 4-6timmar/dag.

Har haft otaliga samtal med både hyresvärd och gästen ovanför men nu har det blivit juridisk sak av det.

Barn? Men då får man väl flytta till ett seniorboende alternativt en stuga i skogen om man inte ens pallar barn? Låter helt otroligt att en barnfamilj skall vräkas (skulle bli bra PR för kommunen/bostadsrättföreningen/hyresvärden) pg a att barn beter sig....som barn. Där skulle ju ingen våga bo sen.

Jag anser att om man väljer att bo i en lägenhet med grannar över, under bredvid sig eller vad det nu kan vara så får man också räkna med att dessa grannar har ett liv. Som kan låta lite. Normal hänsyn skall dock självklart tas! Men att en barnfamilj vräks på de grunderna låter ju heeelt absurt. Tror inte någon instans skulle vilja ta i det ärendet med tång om det skulle bli juridiskt prövat faktiskt.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk

Själv bor jag i en HSB och tidigare hade vi en granne ovanför oss, som festade 3-4 (oftast efter fester klockan 02.00 brukade de börja till 04.00) gånger i veckan, vi pratade med HSB men de var inte så villiga att göra något. Fast de var många som klagade, och Securitas var där varje vecka. Det slutade med att föräldrarna till "barnet" sålde lägenheten pågrund av alla fakturor från Securitas

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ som kostar ett par hundra är att du hänger en kasse på hans ytterdörr med ett par trådlösa hörlurar. Ett väldigt ödmjukt sätt att be han lyssna med dem istället för att förpesta grannarna med musik på repeat.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka att det är just lite liv o rörelse (som musik & barn) som gör livet i stan så trevligt, hade jag önskat mig endast lugn och ro hade jag nog slagit mig ner på landet. Men det är bara en personlig åsikt, för TS tror jag på taktiken att prata med grannen , kanske till och med föreslå tider som du tycker passar bra, fråga lite om personens musikintresse och tipsa om konserter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doofus:

Jag kan tycka att det är just lite liv o rörelse (som musik & barn) som gör livet i stan så trevligt, hade jag önskat mig endast lugn och ro hade jag nog slagit mig ner på landet. Men det är bara en personlig åsikt, för TS tror jag på taktiken att prata med grannen , kanske till och med föreslå tider som du tycker passar bra, fråga lite om personens musikintresse och tipsa om konserter.

Jag håller med dig, men det finns en gräns som när den överskrids gör att man får svårt att leva i sin bostad p.g.a. störningen. I mitt fall så var grannens musikspelande så högt att det t.ex. inte var möjligt att se på TV då musiken överröstade den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

Ett annat alternativ som kostar ett par hundra är att du hänger en kasse på hans ytterdörr med ett par trådlösa hörlurar. Ett väldigt ödmjukt sätt att be han lyssna med dem istället för att förpesta grannarna med musik på repeat.

Det är inte ödmjukt, det är fegt och en smula trångsynt

Problemet så som det beskrivs av TS är ju inte musiklyssningen i sig, utan att det är för mycket av "lyssnandet". Det finns inget bättre alternativ än att prata med personen få fram budskapet att det låter en hel del och blir störande i längden. Att det såklart är ok att lyssna på musik, men inte hur många timmar som helst. Två vettiga människor borde inte ha några problem att nå en sådan kompromiss.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Det verkar vara en klok granne. Han lyssnade sist och har inte stört dig sedan dess, förutom dagtid.
Om det är en granne som i dit fall verkar rätt förståndig, så hade jag köpt ett par snygga trådlösa hörlurar till honom.

Både du och han hade fått njuta sedan...