Är Iphone värd sitt pris?

Permalänk
Medlem

Jag har en iPhone 6 plus och är väldigt nöjd med den.

Har också en iPad air som jag är lika nöjd med.

Köpte en Denver-platta för att kunna läsa tidningar online på tåget (Readly).

Den duger till det men känns väldigt omständlig att använda jämför med iPhone/iPad.

Nu vet jag nu dock att det inte är high-end precis.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Varför går folk till Systembolaget och köper dyra viner när de skulle kunna köpa hembränt ur en baklucka mycket billigare? Vem fan lägger 300 kr på en flaska mousserande vin? Alkohol är ju jättedyrt i Sverige! Det är likvärdiga produkter på Systembolaget eller ur valfri baklucka.

Kolla runt efter lokal hembrygd för att hitta bra och billiga alkohol är bara ett råd!

Bästa inlägget of the year! sicken sablarns jämförelse! haha!

Permalänk
Medlem

Jag tycker faktiskt de är värda sitt pris fast jag själv kör Android privat, har dock en Iphone 5S på jobbet o övriga familjen kör Iphone 6 eller SE. Toppklass hårdvara och samtidiga uppdateringar i många år vilket bara Nexus får annars. 5S är snart 3 år gammal men flyter fortfarande bra, har bra kamera och får uppdateringar samtidigt som de nya modellerna. Köper man en Slamsung får man va glad om man får en ny Androidversion efter köpet o då ett halvår efter den släppts och den brukar dessutom va full med buggar som aldrig rättas till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker det. Beställde en 6s plus 64 gb från england för 8600kr igår. Får hoppas att jag tycker det samma om en månad. Jag går från en mycket mindre mobil, Xperia Z5c, så det ska bli spännande att se den storleksskillnaden. Att köra med en hand blir ju näst intill omöjligt. Men då jag mest använder mobilen för att kolla bilder så kan det vara värt det för att kunna se mer detaljer i bilderna. Det som mest sålde mig på IOS var att jag så ofta letar appar för någon nisch grej, och nästan varje gång så visar det sig att appen bara fanns på IOS. Så att byta till något som Galaxy s7 blev inget alternativ då det fortfarande inte löste problemet med saknade appar.

Kan tilläga att för mig så är det inte så viktigt att kunna ändra i systemet. Det enda jag brukar ändra i Android är ikonerna, och det är bara för att jag tycker att de är rätt fula i original. IOS tycker jag har rätt snygga ikoner, så där blir det mindre anledning att ändra. Det jag kommer sakna mest är att kunna lägga ikoner exakt där jag vill, och inte behöva fylla på från toppen.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av OMGIGIVEUP:

@Fyont: Det är dyrare, men lätt värt det tycker jag. Några gånger har jag fått impulsen att gå över till Android för att det är så mycket billigare men jag har ALLTID ångrat mig. Iphone känns så mycket stabilare. Om man dessutom har andra appleprodukter så interagerar dom på ett överlägset sätt.

Min lur kostade lite över 10K, har tänkt på att gå över till Iphone då det är billigare, men jag har svårt att överge kvalitén och friheten med Android. Även att man kan välja i stort sett fritt bland tillbehör och inte är begränsad är överlägset.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

@Fyont: Jag har levt med både Android och iPhone.
Som du skriver, så känns iPhone mera responsiv, allt rullar på lite softare, den känns helt enkelt lite trevligare i näven.
Men där tar också det trevliga slut, speciellt om man kommer från den öppna Andriod världen.
På en Android kan du välja valfri mp3 som ringsignal. På en iPhone kan du icke. Du måste köpa den för 9kr i appstore!
All hårdvara, framför allt blåtand, fungerar inte på iPhone, för det måste vara signerat från apple. Kanske inte så stort problem, jag miste dock min no1 app med dongel pga detta.
Med Android kan man spela in samtal automatiskt. Jag hade en app som spelade in alla samtal och raderade dem efter en dag. (Om någon ringde och jag ville spara inspelningen kunde jag lätt gå in i appen och sätta på ett hänglås på filen, så raderades den inte.)
PÅ iPhone finns inget motsvarande över huvud taget. Vist kan du spela in samtal, vi a olika tjänster, men som med allting annat när det kommer till apple, så skall det kosta pengar! Min inspelnings app till Android kostade 29kr, en gång, punkt! För att åstadkomma samma funktion med iPhone, åker amn alltså på en månads kostnad för en extern tjänst, plus att det kräver grupsamtal för att det skall fungera...

Jag började kariären med en HTC Desire HD. Inbyggd radio, massor med funktioner. Nice, men den var buggig, dålig batteritid osv..
Jag blev förförd av fruns iPhone-3. Allt fungerade perfekt. (Jag glömde det faktum att hon ringer och textar på sin lur, thats it!)
Många av mina appar från Android fick jag skrota helt. Alla faktiskt, men en del fanns ju motsvarigheter för apple. Men en del gick som sagt inte att få alls på apple. (Om man inte vill betala, och jag snackar inte några småkronor i engångs belopp, utan mycket och per månad.) Jag vart ganska missnöjd med bytet till apple redan efter ett par dagar, men jag tänkte att jag får ge det tid. Efter precis ett år, insåg jag att jag kommer ALDRIG bli nöjd med apple, så jag bytte till en Samsung S3. Snacka om att byta ner sig i ett bugg träsk...
Satte ut den på blocket, använd två veckor... Bytte till en S4 Active och var helt nöjd. Allt fungerade lika smidigt som på iPhonen, men jag var tillbaka i den öppna världen där det inte krävdes timmar av meck för att få sin egen ringsignal gratis...

Tyvärr måste man ibland välja saker man inte vill ha... Våran företags policy säger "iPhone" punkt! Så när jag fick en telefon via jobbet, så vart jag tillbaka på iPhone, och har varit här sedan dess. Jag har vant mej. Men jag skulle INTE köpa en iPhone för egna pengar.
Men det är bra att ha företagets telefon när man är på jobbet, händer det något, så är det deras telefon, inte min. Då jag behöver en, får de se till att jag har en som fungerar.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Marinlik: Ifall du håller på med bilder, kanske du betalar för Photoshop CC?
Ifall du gör det, så ingår det i abonnemanget även en uppsjö av appar för mobilen, både Android och iPhone. Jag kan varmt rekomendera dem.
Ifall du inte har PS CC är det ingen ide att installera dem (Även om det går) för det första apparna frågar efter installation, är dina inloggnings uppgifter för Adobe.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Har alltid haft android innan min 6+.

Min slutsats är att fortsätta med iphone då allting 'bara' fungerar, aldrig något strul. Större batteri och 1080p skärmen gjorde att jag tog den över vanliga 6an.

Mina tidigare androids har en efter en blivit trasiga på något sätt, hade en samsung s3 innan och den pajjade hörlurskontakten på, 3-4g mottagaren pajjade och kort där efter svällde batteriet. (På 2 år.)

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att iPhones är värda sitt pris, mest av egoistiska skäl då jag alltid blir kontaktad när något inte fungerar.

Relativt objektiva fördelar:
Uppdateringar - iPhones hålls uppdaterade i flera år efter att de släpps.
Andrahandsvärde - Högre än motsvarande ANdroid/WP.
Support - Smidigare än någon annan tillverkare jag behövt använda. Kontaktade Apple Support och de hämtade mobilen från mitt hus och levererade reparerade/utbytta mobilen hem till mig på 5 arbetsdagar.

Subjektivt:
Jag rekommenderar alltid iPhone till vänner och bekanta som inte är tekniskt kunniga. De fungerar och används på samma sätt oavsett modell eftersom de får uppdateringar i flera år efter släpp. Tack vare att så många har iPhones och att de alla ser likadana ut och har samma version av iOS kan de få hjälp av andra så att jag slipper det.

Vill inte bli fast som personlig support till någon med en Androidlur som strular. Och ja, oftast är det skit bakom spakarna men det hjälper ju inte mig. Slutar med att jag måste åka förbi och slå av/på nåt som de har råkat kladda till.
Sen att många tillverkare slutar uppdatera sina lurar direkt de tagit fram nån ny modell gör att alla har olika Androidversioner och olika UI. Ryser bara jag tänker på de billiga kinamobilerna som vissa rekommenderar. Visst har de bra specs till bra pris men fy f-n vilken mardröm att supporta.

Kör själv en Nexus och kan rekommendera dem till kunniga men inte f-n gör jag det till någon där jag kan bli stående som support.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Marinlik: Ifall du håller på med bilder, kanske du betalar för Photoshop CC?
Ifall du gör det, så ingår det i abonnemanget även en uppsjö av appar för mobilen, både Android och iPhone. Jag kan varmt rekomendera dem.
Ifall du inte har PS CC är det ingen ide att installera dem (Även om det går) för det första apparna frågar efter installation, är dina inloggnings uppgifter för Adobe.

Jag har Adobes fotografipaket. Jag redigerar idag endast på datorn, men skickar dem sen till mobilen för att lägga up dem på Instagram, och det är på instgram jag kollar mest på bilder. Men nu med stor skärm så kan det definitivt bli så att jag redigerar lite mer på mobilen.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

På en Android kan du välja valfri mp3 som ringsignal. På en iPhone kan du icke. Du måste köpa den för 9kr i appstore!
All hårdvara, framför allt blåtand, fungerar inte på iPhone, för det måste vara signerat från apple. Kanske inte så stort problem, jag miste dock min no1 app med dongel pga detta.

krävdes timmar av meck för att få sin egen ringsignal gratis...

Nog för att det är meckigare att fixa ringsignaler själv men man behöver ju inte ljuga.
Går alldeles utmärkt att fixa själv på ett par minuter (inkl googling för att se hur man gör).

Vad är det för blåtand-saker som inte fungerar?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

Jag har kört Iphone från iphone 4 och har också en Ipad. Iphone 4 funkade kanonbra men mina båda nuvarande enheter är väldigt otillförlitliga/rackliga speciellt när det gäller Skype och gör i övrigt lite som dom vill när dom får lust.

Kort sagt nej dom är verkligen inte värda sitt pris långt ifrån faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nog för att det är meckigare att fixa ringsignaler själv men man behöver ju inte ljuga.
Går alldeles utmärkt att fixa själv på ett par minuter (inkl googling för att se hur man gör).

Been there, done that! Det fungerar icke. Vårt företag försåg mej med en 5s januari 2015, sedan dess har jag försökt. Jag har googlat, jag har följt guider men lik förbannat har jag varit tvungen att nöja mej med en av standard signalerna.
Och så behöver du inte kalla folk lögnare! Det är oförskämt!

Skrivet av Json_81:

Vad är det för blåtand-saker som inte fungerar?

Det spelar ingen roll vad det är för grej, det är inte poängen! Vad som är fakta, är att i sin iver att toppstyra allt runt iPhonen, så måste alla devices vara godkända av apple, annars går de inte att para med luren, med mindre än att man jailbreakar telefonen.

Och på frågan om iPhone är värd sina pengar? Svaret är NEJ på det!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Been there, done that! Det fungerar icke. Vårt företag försåg mej med en 5s januari 2015, sedan dess har jag försökt. Jag har googlat, jag har följt guider men lik förbannat har jag varit tvungen att nöja mej med en av standard signalerna.
Och så behöver du inte kalla folk lögnare! Det är oförskämt!

Det spelar ingen roll vad det är för grej, det är inte poängen! Vad som är fakta, är att i sin iver att toppstyra allt runt iPhonen, så måste alla devices vara godkända av apple, annars går de inte att para med luren, med mindre än att man jailbreakar telefonen.

Och på frågan om iPhone är värd sina pengar? Svaret är NEJ på det!

Nej, det är inte oförskämt. Du skrev att det inte går vilket rakt av är en lögn.
Jag använder egen ringsignal och även alarmsignal. Var inga problem alls.
Som sagt, det är meckigare än på android, men varken omöjligt eller svårt.

Klart det spelar roll vad det är för blåtandsgrej, men här var jag mest nyfiken.
Är det någon av plattformarna som har stöd för diverse tillbehör så är det ju iphone (testa plugga in en android till bilstereon t ex).
Är det någon specialpryl som inte har en app till iOS?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Saker är väl värda det folk är villiga att betala för dem?

Jag skulle då aldrig få för mig att lägga sådana hiskeliga summor på en telefon, dessutom gillar jag att roota, flasha osv så då går ju en iPhone bort direkt. Jag hade hellre lagt 10k på ett nytt gtx 1080.

Nuförtiden köper jag bara kina telefoner, samma prestanda och ibland högre byggkvalitet fast till en tredjedel av priset. Att man inte får garanti gör mig inget, kan ju köpa 3 st för samma peng ändå.

Men jag tycker dock synd om medelsvensson som köper nyaste iphone 6s med abonnemang för en totalkostnad av 10 0000kr när allt de ska göra är att ringa, surfa, läsa aftonbladet och kolla facebook. Till det duger så gott som vilken telefon som helst.

Med det sagt tycker jag iPhone är en bra men överprisad produkt som tappat status och säljs av ett av de värsta företagen som finns.

Permalänk
Medlem

Känns mer som apple är märket man "ska ha" om man vill va med i det tuffa gänget...

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Känns mer som apple är märket man "ska ha" om man vill va med i det tuffa gänget...

Är det?

För några år sedan kanske, Apple har tappat rätt mycket status de senaste åren vad jag har märkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nej, det är inte oförskämt. Du skrev att det inte går vilket rakt av är en lögn.
Jag använder egen ringsignal och även alarmsignal. Var inga problem alls.
Som sagt, det är meckigare än på android, men varken omöjligt eller svårt.

Klart det spelar roll vad det är för blåtandsgrej, men här var jag mest nyfiken.
Är det någon av plattformarna som har stöd för diverse tillbehör så är det ju iphone (testa plugga in en android till bilstereon t ex).
Är det någon specialpryl som inte har en app till iOS?

Om jag inte kunnat få in min favorit låt som ringsignal på ett och ett halvt år, tycker jag att jag har rätt att säga att det inte går, utan att bli kallad lögnare. Men om du nu är så säker på att det går, kan jag sätta mej i bilen och komma upp till Rommelanda, så kanske du kan ge det ett försök?
Jag vet ATT det skall gå! Man skall skapa en snutt på max 30 sekunder i itunes och byta filändelse, sedan lägga den på rätt ställe och läsa in den i telefonen. (Snacka om att behöva gå över ån efter vatten!) Jag har följt flera guider. Ibland när jag är ute på rese jobb och sitter på ett hotel rum har jag väldigt gott om tid med min jobb dator med W7 Pro.

Fram till ett par år sedan höll jag på med bilar (Trim) och hade en blåtand adapter till OBD2 uttaget i bilen. På en Android lur fungerade den alldeles förträffligt. På en iPhone inte alls. Och tack vare denna brist på stöd för diverse prylar till iPhone, så finns det heller inte lika mycket, eller lika bra appar för felkods utläsning osv.. När jag bytte till iPhone var det bara att sluta försöka. Men nu föll det sig så att jag lade ner verksamheten och inte längre behöver den typen av appar, eller dongel.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Om jag inte kunnat få in min favorit låt som ringsignal på ett och ett halvt år, tycker jag att jag har rätt att säga att det inte går, utan att bli kallad lögnare. Men om du nu är så säker på att det går, kan jag sätta mej i bilen och komma upp till Rommelanda, så kanske du kan ge det ett försök?
Jag vet ATT det skall gå! Man skall skapa en snutt på max 30 sekunder i itunes och byta filändelse, sedan lägga den på rätt ställe och läsa in den i telefonen. (Snacka om att behöva gå över ån efter vatten!) Jag har följt flera guider. Ibland när jag är ute på rese jobb och sitter på ett hotel rum har jag väldigt gott om tid med min jobb dator med W7 Pro.

Fram till ett par år sedan höll jag på med bilar (Trim) och hade en blåtand adapter till OBD2 uttaget i bilen. På en Android lur fungerade den alldeles förträffligt. På en iPhone inte alls. Och tack vare denna brist på stöd för diverse prylar till iPhone, så finns det heller inte lika mycket, eller lika bra appar för felkods utläsning osv.. När jag bytte till iPhone var det bara att sluta försöka. Men nu föll det sig så att jag lade ner verksamheten och inte längre behöver den typen av appar, eller dongel.

Du är välkommen

Misstänkte att det var något sånt med blåtanden, kikade själv på det nyligen.
Att en sån specifik sak inte funkar är dock ganska långt ifrån att klaga på att det mesta med blåtand inte funkar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Nästan 10papp för en telefon? Klart som fan det inte är värt pengarna. Det är lite som att köpa dyra drinkar. Det är inte heller värt pengarna men nog fan gör man det ändå.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Du är välkommen

Misstänkte att det var något sånt med blåtanden, kikade själv på det nyligen.
Att en sån specifik sak inte funkar är dock ganska långt ifrån att klaga på att det mesta med blåtand inte funkar.

Dina misstolkningar av vad jag skriver, är lite tröttsamma och för inte tråden frammåt.
Jag skrev "All hårdvara, framför allt blåtand, fungerar inte på iPhone" (Direkt saxat ur mitt inlägg!)

Om 1% inte fungerar med iPhone, så fungerar ju "inte ALLA" grejer med iPhone.
Medans du skriver "det mesta" och insinuerar att mer än hälften +50% inte funkar.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Dina misstolkningar av vad jag skriver, är lite tröttsamma och för inte tråden frammåt.
Jag skrev "All hårdvara, framför allt blåtand, fungerar inte på iPhone" (Direkt saxat ur mitt inlägg!)

Om 1% inte fungerar med iPhone, så fungerar ju "inte ALLA" grejer med iPhone.
Medans du skriver "det mesta" och insinuerar att mer än hälften +50% inte funkar.

Ok, felformulerat.
Men t ex att koppla till bilstereon lär vara vanligare än ODB2-saker (ok, USB och inte blåtand, men iaf).
Android är en plattform med sämre stöd rent generellt, men bättre för hårdvarunära saker.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ok, felformulerat.
Men t ex att koppla till bilstereon lär vara vanligare än ODB2-saker (ok, USB och inte blåtand, men iaf).
Android är en plattform med sämre stöd rent generellt, men bättre för hårdvarunära saker.

Om någon frågar mej vad de skall köpa för telefon, svarar jag alltid iPhone.
För om de har såpas dålig koll, är odsen stora att de kommer till mej, om och om igen och skall ha hjälp med både det ena och andra. Men en iPhone funkar det mesta out of the box och jag slipper mer jobbet, men jag tycker inte de är värt pengarna. Jag tycker inte någon telefon är värd över 5000 kr.
Till skilnad mot Android, så är iPhonen väldigt hårt hållen. Om man inte jailbreakar sin iPhone, så är man dömd att köra det utbud som apple godkänt och därför tenderar det i mycket högre grad kosta pengar. Medans det mesta till Andriod är gratis, eller i sämsta fall kostar någon tia i engångs kostnad.
Själv skulle jag välja en Android lur om jag fick. Kompisen har en windows phone som han höjer till skyarna, men än så länge känner jag att winphone saknar infrastrukturen med appar runt telefonen. Jag kan ha fel, och ganska säkert finns det någon som gärna påpekar det.
Samma sak där, kostar det över 5000 kr, är jag privat inte intresserad, om man inte kan göra en bra deal med abonnemang.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Medans det mesta till Andriod är gratis, eller i sämsta fall kostar någon tia i engångs kostnad.

Det stämmer ju inte heller, jag förutsätter att du inte räknar piratkopierat nu.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

På en Android kan du välja valfri mp3 som ringsignal. På en iPhone kan du icke. Du måste köpa den för 9kr i appstore!

Tja, om man inte klarar att konvertera sin MP3 till M4A (med t.ex. Audacity om man inte vill göra det med iTunes) och enkelt dra över den med iTunes så kanske det inte är Apple som är hindret?

Skrivet av Turbonisse:

All hårdvara, framför allt blåtand, fungerar inte på iPhone, för det måste vara signerat från apple. Kanske inte så stort problem, jag miste dock min no1 app med dongel pga detta.

Jag använder regelbundet diverse tjing-tjong-blåtandsgrejer med iPhone i jobbet, så där har du fel igen.

Skrivet av Turbonisse:

Med Android kan man spela in samtal automatiskt. Jag hade en app som spelade in alla samtal och raderade dem efter en dag. (Om någon ringde och jag ville spara inspelningen kunde jag lätt gå in i appen och sätta på ett hänglås på filen, så raderades den inte.)
PÅ iPhone finns inget motsvarande över huvud taget. Vist kan du spela in samtal, vi a olika tjänster, men som med allting annat när det kommer till apple, så skall det kosta pengar! Min inspelnings app till Android kostade 29kr, en gång, punkt! För att åstadkomma samma funktion med iPhone, åker amn alltså på en månads kostnad för en extern tjänst, plus att det kräver grupsamtal för att det skall fungera...

Först påstår du att det inte finns till iPhone för att ändra dig till att det kostar för mycket.

Det är ju trist att iPhone saknar det säkerhetshål som gör att en app kan få direkttillgång till ditt samtal.

Skrivet av Turbonisse:

Men en del gick som sagt inte att få alls på apple. (Om man inte vill betala, och jag snackar inte några småkronor i engångs belopp, utan mycket och per månad.)

Samma felaktiga påstående igen. Att det kostar mer till iPhone beror på marknadskrafter (häftigt ord va?), eller enkelt förklarat att eftersom användarbasen inte är snåla bönder så har de inte några problem med att ge en hundring för en bra app, vilket bl.a. medfört att apparna generellt är så sjukt mycket bättre till iOS.

Skrivet av Turbonisse:

Allt fungerade lika smidigt som på iPhonen, men jag var tillbaka i den öppna världen där det inte krävdes timmar av meck för att få sin egen ringsignal gratis...

Inser du att problemet enbart ligger hos din oförmåga och ovilja till förändring? Realistiskt sett skulle min pensionerade morsa klara av jobbet på fem minuter med instruktioner via telefon.

Skrivet av Turbonisse:

Våran företags policy säger "iPhone" punkt!

Ja, de är antagligen måna om att ha någorlunda säkra enheter som inte är en säkerhetsmässigt såll. För övrigt upptäckte jag nyligen att våra Exchange-servrar accepterar min privata iPhone som fjärrklient för mail, medan den avvisar tjänste-Androider (bl.a. Galaxy S5, med kopplade nummer för att kunna få security token via SMS) p.g.a. att enheten inte anses tillräckligt säker.

Dom som har Androider måste alltså ha med en bärbar dator OCKSÅ för att så mycket som kunna kolla mailen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Been there, done that! Det fungerar icke. Vårt företag försåg mej med en 5s januari 2015, sedan dess har jag försökt. Jag har googlat, jag har följt guider men lik förbannat har jag varit tvungen att nöja mej med en av standard signalerna.
Och så behöver du inte kalla folk lögnare! Det är oförskämt!

Du är inte tillräckligt kompetent för att installera en ringsignal, och skyller ditt misslyckande att googla svaret på Apple för att det är bekvämare än att förändra sig och göra rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Dina misstolkningar av vad jag skriver, är lite tröttsamma och för inte tråden frammåt.
Jag skrev "All hårdvara, framför allt blåtand, fungerar inte på iPhone" (Direkt saxat ur mitt inlägg!)

Om 1% inte fungerar med iPhone, så fungerar ju "inte ALLA" grejer med iPhone.
Medans du skriver "det mesta" och insinuerar att mer än hälften +50% inte funkar.

Sjukt dålig argumentation. Det går garanterat hitta något BT-junk som inte funkar med någon av alla tretton Androider som går på ett dussin, och hävda precis samma befängda sak om Android.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Barren Wuffet:

Har haft ett par androidlurar via jobbet och alltid kört iPhone privat sedan den kom. Finns ingen tvekan om vilken jag skulle välja ifall jag var tvungen. Det är iPhone som gäller alla dagar i veckan.

Dessutom har vi haft problem med flertalet lurar från Samsung och LG på kontoret där touchsensorerna slutat fungera helt eller delvis och så har vi fått strula med utbyte av dem, fått lånetelefoner och annat svammel. Visst, "måndagsex" finns även hos Apple men när det handlar om flera fall på ett och samma kontor så börjar man ifrågasätta kvaliteten på vissa tillverkare och då känns det helt okej att lägga en extra tusenlapp eller två på något håller.

Har du råd med en iPhone så kör på den. Är du dumsnål och/eller har något emot Apple av någon puckad anledning (som så många android fanboys har) och deras produkter så för all del kör på en androidlur istället.

Låter som att du klankar ned på androidanvändare?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 120hz:

Telefoner i sverige är idiot dyra! vem fan lägger 7-10 000kr på en telefon?
Jag har börjar köpa kina telefoner med likadan hårdvara som finns i dem dyra i sverige om inte bättre i bland! har inte kommit över 2000kr ens för en telefon därifrån.
3gb ram 13mp kamera octacore ips panel i m.m m.m.
Kolla runt på alixpress mfl för att hitta en bra billigare telefon bara ett råd!

Alla som vill ha det bästa på marknaden?
Priset är det kunderna är beredda att betala, annars skulle priserna sjunka.
Och köper du från utlandet (Utanför EU) så tillkommer moms, tull mm, och du har i princip 0 garanti.

Skrivet av kaya:

Nej iphone är inte värd sitt pris
Du får en One plus X och ett GTX 1080 för samma pris som en iphone... Och du har tom pengar över för att gå ut på krogen en kväll.

Jo, den är prissatt precis vid det priset som köpare är beredda att betala.

Och nej, du får inte en OPX och HTX 1080 för samma pris, en iPhone 6S 64GB (Vanlig modell) ligger på 7500 kr, OPX + GTX1080 ligger på 10k+, vilket är är ca 40% mer.

Skrivet av omnia:

Aldrig fattat varför man skulle välja en iphone över android lur.

För att iPhone är totalt överlägsen mot android baserade lurar?
Det finns ingen annan telefon som är så snabb, stabil, och har så få problem som iPhone har, med android så får man lägre prestanda, android laggar, mycket problem, färre appar mm.

Skrivet av Jonny Myran:

Nej, jag tycker inte att iPhone är värt sitt pris. Visst är det riktigt bra telefoner, men de är fortfarande prissatta ett flertal tusenlappar för högt.

Nej. Vi lever i en marknadsekonomi, vilket innebär att priset sätt efter utbud/efterfrågan,vilket gör att priser är det som köpare är beredda att betala. Så de är prissatta precis korrekt.

Skrivet av hakd:

@Fyont:
Iphone har tre problem enligt mig
1. Priset (otroligt överprisat, folk accepterar detta då det är en "trend")
2. Batteriet:
Iphone 1 standbytid: 240h
Iphone SE standbytid: 240h
3. Privatlivet
NSA kunde garantera full tillgång till ALLA Apple produkter med "dropout jeep" vilket tyder på att ett av världens största bolag har usel säkerhet (osannolikt) eller helt enkelt att Apple lämnade dörrarna helöppna för myndigheter och okända aktörer.

Så att lägga Visakort, Namn, position, fingeravtryck, ansiktsmönster och allt ditt innehåll i telefonen i händerna på någon som redan blivit tagna med byxorna nere känns ju inte jättesäkert. Inget vet ju till vem/vilka Apple delar detta med och risken är ju att det är mer än bara myndigheter.

1. Nej, den är prissatt enligt gällande marknadsekonomi regler.
2. Inga problem, man har bra batteritid.
3. Apple är de som är hårdast emot myndigheters övervakning, andra företag ger sig direkt medans Apple drar det till domstol och kämpar emot hela vägen.

Och det handlar inte om usel säkerhet, i all kod som skrivs så finns det brister, spelar ingen roll om du har tusentals kodspecialister, någonstans smyger sig ändå in en brist i koden som skrivs

Och jag litar mer på Apple än på Google/Microsoft som säljer din info vidare.

Skrivet av BM-Mods:

En fråga bara. Om nu detta ör helt öppet för NSA, varför behövde FBI böna och be hos apple? and batteri så har iaf min 6 PLUS riktigt bra batteri min gamla 5:a däremot fick man ladda ca 5ggr om dagen, men det fick jag även med min första galaxy note, samt HTC 1

Ja, du vet hur androidfanboys är, de försöker hitta varje liten sak som är emot Apple, men vägrar se Google´s övervakning, och att de säljer infon till andra bolag för annonser mm.

Skrivet av hakd:

Den 28 Mars så hade FBI helt plötsligt fått full tillgång till mobilen (samtliga Iphones alltså) via okänd 3e part och behövde inte längre hjälp.
Så vem var 3e parten ? som ännu en gång kan erbjuda full access till krypterade Iphone.

Sen är det ju stängd källkod så du som användare får aldrig reda på om säkerhetshålen fixas alls.

Nej där har du fel, det är inte alla iPhones, det är upp till iPhone 5C, från iPhone 5S och uppåt så fungerar det inte, då det finns en "Secure Enclave" som stoppar det, vilket betyder att deras "hack" är utdaterat i dagsläget, och kommer vara värdelöst om något år om inte de hittar någon annan brist.

Och det är inte "ännu en gång", det är 1 gång, vilket FBI säger.

Skrivet av xpanterx:

Min lur kostade lite över 10K, har tänkt på att gå över till Iphone då det är billigare, men jag har svårt att överge kvalitén och friheten med Android. Även att man kan välja i stort sett fritt bland tillbehör och inte är begränsad är överlägset.

"kvalitén och friheten med Android"
Där skrev du nog helt fel. Finns inget med android som kan kallas "kvalitén och frihet"....
Sämre OS får man leta efter, och sämre utvecklare (Google) med.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||