Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Kan du utveckla tankegången bakom dessa val, ifall det var något som diskuterades, eller stod i lärobok?
Vi som tog för lite fler år sedan har ju lärt oss ett annat vis, klurar på varför de isåfall har ändrat?

Jag har då lärt mig att köra med, precis som nämnt innan av andra inlägg är med växeln i, däcken in mot trottoaren* och handbromsen dragen.

Citerar lite för att låta "smart":
Det är viktigt att säkerhetsställa att bilen inte kommer i rullning när du parkerat bilen. Dra därför åt parkeringsbromsen och lägg i en växel när du parkerat. Notera: Vid kallt, fuktigt väder ska du endast lägga i en växel eftersom parkeringsbromsen riskerar att frysa fast.

Samt:
Det är inte tillåtet att parkera eller stanna på en plats där du hindrar annan trafik eller utgör en fara för andra.

Vilket TS uppenbarligen gör.

Källa:
http://www.korkortskolan.se/korkortsteori/stannande-parkering

Transportstyrelsen skriver även:
När du har stannat eller parkerat
ska du se till att fordonet inte
kan komma i rörelse av sig självt.

Källa: http://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikat...

Dags för körskolelärarna att börja lära ut rätt.

edit: trottoaren*
Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dustforce:

Jag har då lärt mig att köra med, precis som nämnt innan av andra inlägg är med växeln i, däcken in mot trottoaren* och handbromsen dragen.

Citerar lite för att låta "smart":
Det är viktigt att säkerhetsställa att bilen inte kommer i rullning när du parkerat bilen. Dra därför åt parkeringsbromsen och lägg i en växel när du parkerat. Notera: Vid kallt, fuktigt väder ska du endast lägga i en växel eftersom parkeringsbromsen riskerar att frysa fast.

Samt:
Det är inte tillåtet att parkera eller stanna på en plats där du hindrar annan trafik eller utgör en fara för andra.

Vilket TS uppenbarligen gör.

Källa:
http://www.korkortskolan.se/korkortsteori/stannande-parkering

Transportstyrelsen skriver även:
När du har stannat eller parkerat
ska du se till att fordonet inte
kan komma i rörelse av sig självt.

Källa: http://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikat...

Dags för körskolelärarna att börja lära ut rätt.

Ja, detta är jag med på. Jag har lärt mig precis samma, och anledningarna känns ganska logiska. Min fråga var alltså riktad till de 'nya' i bilsvängen, som tydligen får lära sig på annat vis.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av dksomese:

Jag tog körkort för 1 år och 1 månad sedan och då var det friläge, handbroms och raka hjul som gällde.

Vart lärde du dig det?

tog också körkort för drygt ett år sedan, hjulen skulle vara riktade så man rullade mot trottoaren och inte ut på vägen i backar...

har själv alltid i en växel när jag parkerar och kommer inte ihåg att de sa något om det.

Permalänk
Inaktiv

Bilen stod på fel plats, det finns inget att överklaga. Ställ bilen rätt nästa gång och se till att den står kvar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Kan du utveckla tankegången bakom dessa val, ifall det var något som diskuterades, eller stod i lärobok?
Vi som tog för lite fler år sedan har ju lärt oss ett annat vis, klurar på varför de isåfall har ändrat?

Tog för 5 år sen, fick inte heller lära mig att man ska behöva lägga i växel.
Brukar däremot vrida däcken mot trottoaren, ifa bromsen skulle släppa.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dksomese:

Jag tog körkort för 1 år och 1 månad sedan och då var det friläge, handbroms och raka hjul som gällde.

För normal, platt mark, ja.

Men om de lär ut det när du parkerar i backe... rätta dem. För det får de absolut inte lära ut.
Eco körningen har tagit över mycket, men den får inte ta ut säkerheten.

Man lär unga elever dock att ha friläge + handbroms för att de inte ska råka starta med växel i och "köra på" bilen framför och för om du inte använder handbromsen så rostar den bara.
Men parkerar du i en backe så måste mer säkerhet göras för att försäkra bilen att den inte är en rullande fara, och då ska den ligga i växel.

Ang hjulen... det är som sagt, andra länder, men det är en billig extra försäkring. Och tänk på att om du någonsin kör utomlands, måste du kunna deras regler.

Permalänk
Medlem

Bara att gilla läget, betala böterna och se dem som "billiga" kunde ha blivit betydligt dyrare jag litar inte heller på handbroms men på min gamla bil är allt ny bytt så det funkar prima. Men ha en växel i en billig försäkring ochställ hjulen rätt beroende på lutningen framåt/bakåt var glad att du kom undan så enkelt.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Skrivet av dksomese:

För ungefär 3 år sedan var det så man skulle göra på plan mark, i lutning skulle man ha hjulen mot trottoarkanten så att bilen inte hamnade i trafiken utan stannade mot kanten om det skulle gå fel och den kom i rullning.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Hade varit mycket intressant att få reda på anledningen till varför man inte skulle lägga i växel när bilen parkeras.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Hade varit mycket intressant att få reda på anledningen till varför man inte skulle lägga i växel när bilen parkeras.

3 inlägg upp..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alligatorn:

3 inlägg upp..

Ansåg det vara ett dåligt skämt, men om det är den enda anledningen så finns det inget kvar att göra än att skratta.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Man bör komma ihåg att det är skillnad på vad som lärs ut och vad DIN körskolelärare säger. Det som lärs ut brukar i regel stå i böckerna man använder.

Det som lärare säger brukar ofta variera från person till person, framför allt i situationer där det finns fler möjliga sätt som är okej. Minns att jag provade 5-6olika körskolelärare bara för att ha någon som passade mig. Dvs trevlig, vettig, inte krävde att man skulle blinka vänster i rondell osv.

Permalänk
Medlem

Min körskolelärare sa alltid åt mig att lägga i handbromsen och friläge när vi parkerade. Tog väl körkort för... 1.5 år sen ungefär.
Självklart kodumt och jag lägger alltid i en växel och vinklar ofta däcken. På min körskola va det nog mest för att nästa idiot som skulle övningsköra inte skulle råka starta bilen med växel i och köra in i tegelväggen 10cm framför bilen på parkeringen

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk

Inte konstigt att folk kör som åsnor om de lär ut att man ska ha friläge vid parkering... Vågar inte ens tänka hur resten av utbildningen ser ut.
Bilförare i Sverige är bland de sämsta i hela Europa och då talar jag främst om allmän körförmåga , beteende och reflexer.

Permalänk
Medlem

Hur nära korsningen? Det är ju regel på att man inte får parkera närmare än 10 meter från en korsningen, samt innan övergångsställen.
Det är väl detta som är problemet än att bilen rullat lite framåt, dock så kan den ju ha rullat så att den har stått för nära..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alligatorn:

3 inlägg upp..

Och då hade det varit så mycket bättre att lära ut att man trycker ner broms och koppling innan man startar. Min bil kräver att man har kopplingen nedtryckt, annars startar den inte (oavsett om man har växel i eller inte). Lite som en automatare: parkeringsläge eller neutral och nedtryckt broms, annars går inte startmotorn runt.

I stort sett alla jag känner som ägt en äldre Saab har fortfarande som rutin att lägga i backen innan de tar ut nyckeln ut tändningslåset (undertecknad inkluderad).

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetkoala:

Jag gör också det i vanliga fall Vet att några jag känner som precis har tagit körkort inte gör det, för att man inte gör det på körskolan.

Vilket trams.

Tur att körskolorna inte har SAAB eftersom man måste lägga i backen för att ens få ut nyckeln.

Och så ska man väl växla från 2:an till 5:an...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Har hört många sjuka saker som folk fått lära sig från sina körskolelärare.

Ett par guldkorn:
- Växla först vid 4-5000 varv.
- När man backar skall man låta bältet vara inkopplat, men man skall "krypa ur" det och titta bakåt (inte använda speglar dvs).
- Man skall växla mjuk och fint = man skall tydligen knappt röra växelspaken (aja baja att hålla i den i ett grepp, man skall "knuffa").

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Titta så lättförståeligt

Givetvis räcker handbromsen om man INTE står i lutning om den funkar som den ska. Jag gör dock som många andra och lägger i växel ändå för säkerhets skull.

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Det jag hittar i frågan:

Skrivet av https://www.autobutler.se/blog/sliten-koppling:

Använd handbromsen vid parkering

Att lämna bilen parkerad i växel belastar kopplingen även när motorn är avstängd. Det är bättre att använda handbromsen för att säkra bilen vid parkering i stället för att lämna bilen i växel. Detta kommer att minska trycket på kopplingsskivan när du inte kör.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Vilka jävla dumheter dom lär ut.

Skrivet av MoNkeY-05:

Skrivet av Viochee:

Vart lärde du dig det?

tog också körkort för drygt ett år sedan, hjulen skulle vara riktade så man rullade mot trottoaren och inte ut på vägen i backar...

har själv alltid i en växel när jag parkerar och kommer inte ihåg att de sa något om det.

Skrivet av Paddanx:

För normal, platt mark, ja.

Men om de lär ut det när du parkerar i backe... rätta dem. För det får de absolut inte lära ut.
Eco körningen har tagit över mycket, men den får inte ta ut säkerheten.

Man lär unga elever dock att ha friläge + handbroms för att de inte ska råka starta med växel i och "köra på" bilen framför och för om du inte använder handbromsen så rostar den bara.
Men parkerar du i en backe så måste mer säkerhet göras för att försäkra bilen att den inte är en rullande fara, och då ska den ligga i växel.

Ang hjulen... det är som sagt, andra länder, men det är en billig extra försäkring. Och tänk på att om du någonsin kör utomlands, måste du kunna deras regler.

Skrivet av whisky:

Och då hade det varit så mycket bättre att lära ut att man trycker ner broms och koppling innan man startar. Min bil kräver att man har kopplingen nedtryckt, annars startar den inte (oavsett om man har växel i eller inte). Lite som en automatare: parkeringsläge eller neutral och nedtryckt broms, annars går inte startmotorn runt.

I stort sett alla jag känner som ägt en äldre Saab har fortfarande som rutin att lägga i backen innan de tar ut nyckeln ut tändningslåset (undertecknad inkluderad).

Nu finns det inte så mycket backar här där jag bor (skåne). Jag behövde aldrig parkera i en backe när jag tog körkort och det varken nämndes av läraren eller i teorin på datorn att man skulle göra något sådant. Boken kan det ha ståt i men den behövde man inte öppna för att klara teorin på datorn. Det ni säger är säkert rätt men det var inget jag fick lära mig.

Permalänk
Skrivet av dksomese:

Nu finns det inte så mycket backar här där jag bor (skåne). Jag behövde aldrig parkera i en backe när jag tog körkort och det varken nämndes av läraren eller i teorin på datorn att man skulle göra något sådant. Boken kan det ha ståt i men den behövde man inte öppna för att klara teorin på datorn. Det ni säger är säkert rätt men det var inget jag fick lära mig.

Skåne har mycket backar, nämnde inte körskolan hur man startar och parkerar i backe så tycker jag de gjort en stor miss. Bor själv i Skåne och tog körkort här, branta backar finns det överallt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Vilket trams.

Tur att körskolorna inte har SAAB eftersom man måste lägga i backen för att ens få ut nyckeln.

Relevant

Min körskolelärare (2 år sedan) menade att dom lärde ut att lägga friläge och handbroms enbart för att som någon tidigare sa förhindra att någon stolle hoppar rakt in i väggen när dom försöker starta bilen.

I vår familj är det enbart min syster som fortfarande lägger i handbromsen så man märker när det är hon som vart ute och kört. På automataren vi har lägger jag alltid i parkeringsbromsen då den rullar säkert en 30cm innan den stannar.

Visa signatur

Main: Corsair 330R, MSI X99 SLI PLUS, Intel Core i7 5820 @ 4,2GHz, Noctua NH-U12P SE2, HyperX Fury 32 Gb, Gigabyte GTX 970 4 Gb
Server: Fractal Design R4, Asrock Extreme4 Z77, Intel Core i5 3570k, Noctua NH-U12P SE2, Corsair Vengeance 8Gb, Adata SP550 120GB , 3x 3TB WD Red
Bärbar: Dell XPS 13 i5, 8Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av dksomese:

Finns en hel del jag också inte lärde mig när jag tog mitt kort, men när jag skulle lära en annan att ta sitt kort, fick man läsa på allt igen.

Ang just backar och handbroms/växel fick jag lära mig när jag tog kort dock, trots att jag bor i Malmö. Kan ju beror på att även själva Malmö stad har sina backar...

Oavsett. Du har missat det, fine. Nu vet du... och kan tänka på det till nästa gång

Permalänk
Medlem

Till alla som menar att man kör in i bilen/något framför om man har en växel i borde de istället lära ut att ha fötterna på bromsen och kopplingen när man startar
så gör då jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av marre671:

https://www.youtube.com/watch?v=YCpjyC6h9J4&feature=youtu.be&...

Relevant

Min körskolelärare (2 år sedan) menade att dom lärde ut att lägga friläge och handbroms enbart för att som någon tidigare sa förhindra att någon stolle hoppar rakt in i väggen när dom försöker starta bilen.

I vår familj är det enbart min syster som fortfarande lägger i handbromsen så man märker när det är hon som vart ute och kört. På automataren vi har lägger jag alltid i parkeringsbromsen då den rullar säkert en 30cm innan den stannar.

Svärmor har Saab, svär varenda gång jag ska ta ut nyckeln när vi lånat den.. XD

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonywalk:

Min körskolelärare sa alltid åt mig att lägga i handbromsen och friläge när vi parkerade. Tog väl körkort för... 1.5 år sen ungefär.
Självklart kodumt och jag lägger alltid i en växel och vinklar ofta däcken. På min körskola va det nog mest för att nästa idiot som skulle övningsköra inte skulle råka starta bilen med växel i och köra in i tegelväggen 10cm framför bilen på parkeringen

När jag tog körkort för nästan 20 år sen så körde vi samma grej på bilskolan med friläge. Dock så fick jag förklarat för mig att det var precis som ovan, det var för många elever som glömde lägga ur växeln när de startade så bilarna skulle gå sönder om vi inte hade friläget i.

Dock fick jag öva på parkering speciellt och då lära mig att växeln skulle vara i innan bilen lämnades. Förklaringen var att en framhjulsdriven bil då har broms på alla fyra hjulen, vilket är säkrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Till alla som menar att man kör in i bilen/något framför om man har en växel i borde de istället lära ut att ha fötterna på bromsen och kopplingen när man startar
så gör då jag

Jag tror de flesta menar att man lägger den i friläge på körskolan, för att ovana elever inte ska hoppa in i framförvarande bil/vägg. En ovana som man sedan tar med sig.

Min bil vägrar starta alls utan att kopplingen trycks ner, så ingen större fara för olyckor där

Permalänk
Skrivet av gaminggirl:

Det jag hittar i frågan:

Känns ju förvånande att vi ska värna om bilarna mer än tänka på riskerna att skada något/någon eller eventuellt döda.
Ett liv går inte att byta ut.

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Medlem

Varför rekommenderar man att lägga i ettan när det borde vara den sämsta av alla växlar om syftet är att ge så hårt rullmotstånd (motorbroms) som möjligt vid parkering? Det är ju klart att det är bättre än friläge men borde vara trögare ju högre växel. Nys eller nonsens?

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)