Permalänk
Medlem

Kan jag överklaga denna P-bot?

Hejsan, antar att det är kört men tänkte dubbelkolla... Är så att jag fått en parkeringsanmärkning för att ha stått i en vägkorsning. Grejen är att jag inte ställde mig där med flit,jag ställde mig nära med liten marginal dock. och vägen har en liten lutning ner. När jag skulle ut ur bilen för att hoppa på bussen så har handbromsen inte legat i ordentligt antagligen och under de 3-4 timmarna jag var borta har den så smått rullat in i korsningen.

Som sagt antar att det inte finns något att göra, men ska man göra ett försök?

Visa signatur

AMD 6900XT - AMD 5800X3D - 32gb @3600Mhz

Permalänk
Medlem

Nej det är inte värt att försöka, du har gjort fel.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Det är din skyldighet att se till så att parkeringsbroms fungerar och bilen inte rullar iväg, tänk om den rullat på en barnvagn eller ut i korsningen?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetkoala:

Hejsan, antar att det är kört men tänkte dubbelkolla... Är så att jag fått en parkeringsanmärkning för att ha stått i en vägkorsning. Grejen är att jag inte ställde mig där med flit,jag ställde mig nära med liten marginal dock. och vägen har en liten lutning ner. När jag skulle ut ur bilen för att hoppa på bussen så har handbromsen inte legat i ordentligt antagligen och under de 3-4 timmarna jag var borta har den så smått rullat in i korsningen.

Som sagt antar att det inte finns något att göra, men ska man göra ett försök?

1.betala
2.överklaga

enbart den ordningen.
i ditt fall tror jag nog det är lönlöst, men du kan prova.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Om du överklagar med den anledningen kommer du bara få fler böter...

Permalänk
Medlem

Varför lägger du inte i växel när du parkerar?

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Hur vågar man lägga bilen i friläge och förlita sig på handbroms? Har alltid växel i, litar inte på handbromsen.
Konsekvenserna för en dålig handbroms kan vara förödande.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt på vilken grund du ska överklaga..?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Är det ursäkten du tänker använda eller påstår du verkligen att det är det som har hänt!?

Det låter väldigt osannolikt...

Permalänk
Inaktiv

Att du ens funderar på att överklaga...

Permalänk
Medlem

överklagar du med den anledningen finns risken att du antingen blir av med körkortet, eller att bilen får körförbud med besikningskrav

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Hur vågar man lägga bilen i friläge och förlita sig på handbroms? Har alltid växel i, litar inte på handbromsen.
Konsekvenserna för en dålig handbroms kan vara förödande.

Jag gör också det i vanliga fall Vet att några jag känner som precis har tagit körkort inte gör det, för att man inte gör det på körskolan.

Visa signatur

AMD 6900XT - AMD 5800X3D - 32gb @3600Mhz

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska nog vara glad att det gick bra och du bra fick en p bot, du kunde ha orsakat en allvarlig olycka som fått helt andra konsekvenser (och straff).
Det är en underlig tanke att överklaga med motiveringen att du egentligen gjort nått värre men att det inte uppstod en olycka när din bil rullade iväg utan kontroll.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetkoala:

Jag gör också det i vanliga fall Vet att några jag känner som precis har tagit körkort inte gör det, för att man inte gör det på körskolan.

Wut? Vad är det för hyffs de lär ut er på körskolan? När jag tog körkort fick man jämnt höra, både från de olika lokala körskolorna och även kompisar som tagit körkort, att man ALLTID ska lägga i ettan och handbroms när man parkerar, speciellt på platser som lutar utifall att! Känner flertal personer som blev underkända under uppkörningen just för att de inte lagt i ettan när de parkerat bilen!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Nej du bör inte försöka överklaga.. Försök du men ser inte hur du skulle vinna?

OT

Bitermigsjälvitunganförattintedumförklaradighelt

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Wut? Vad är det för hyffs de lär ut er på körskolan? När jag tog körkort fick man jämnt höra, både från de olika lokala körskolorna och även kompisar som tagit körkort, att man ALLTID ska lägga i ettan och handbroms när man parkerar, speciellt på platser som lutar utifall att! Känner flertal personer som blev underkända under uppkörningen just för att de inte lagt i ettan när de parkerat bilen!

Glöm inte att man ska rikta hjulen inåt, dvs. mot trottoarkant, just för att bilen inte ska kunna rulla ut i trafiken.

Permalänk
Medlem

Sorry om det verkar värre än det var! Det var en tabbe för att jag var stressad. Det var en T korsning och utan risk för värre skador därav var jag kanske inte helt noga heller. Responsen har helt klart fått mig att inte överklaga, det var mitt fel! Tack för svaren

Visa signatur

AMD 6900XT - AMD 5800X3D - 32gb @3600Mhz

Permalänk
Medlem

Din bil, ditt ansvar att se till att den inte står fel.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd

Lät som årets dåligaste bortförklaring för att slippa p-böter då vårdslöst betende inte rättfärdigar att slippa p-böter och hade det handlat om dålig skyltning eller slippa undan böter på traditionellt vis så hade jag förstått det ....men din ide är bara korkad på så många nivåer

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Hur vågar man lägga bilen i friläge och förlita sig på handbroms? Har alltid växel i, litar inte på handbromsen.
Konsekvenserna för en dålig handbroms kan vara förödande.

menar det, min bil står knappt kvar i backe med enbart handbroms, alltid växel i överallt

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Wut? Vad är det för hyffs de lär ut er på körskolan? När jag tog körkort fick man jämnt höra, både från de olika lokala körskolorna och även kompisar som tagit körkort, att man ALLTID ska lägga i ettan och handbroms när man parkerar, speciellt på platser som lutar utifall att! Känner flertal personer som blev underkända under uppkörningen just för att de inte lagt i ettan när de parkerat bilen!

När jag gick på körskola för 12 år sedan så lärde dom också ut att frikoppla och lägga i handbromsen vid parkering. Jag vet inte hur tänket med det var men gjorde därför så i ganska många år innan jag gick över till att även lägga i ettan vid parkering.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetkoala:

Jag gör också det i vanliga fall Vet att några jag känner som precis har tagit körkort inte gör det, för att man inte gör det på körskolan.

I vissa länder är det tom lag på att du ska:
- Ha handbroms i
- Ligga i växel
- Ställa framhjulen så att om båda ovan skulle släppa, så kommer bilen rulla in mot trottoarkanten.

Föreslår att du ta denna bot som en upplysning på detta, och att man måste tänka på konsekvenserna på att parkera i backe.

Överklagar du så kommer du troligen i detta fallet riskera andra böter, då du inte har säkrat din bil tillräckligt. Ingen blev dock skadad, och du har blivit klokare, utan att behöva blanda in försäkringar och deras premier. Billig läxa om du frågar mig.

PS. Kolla din P-Broms också. då de kollar den på besiktningen ändå så gäller det att den fungerar.

Permalänk
Avstängd

Vänta på påminnelsen och betala den istället, då kostar det mer i admin. avgifter än dom får in på boten

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Vänta på påminnelsen och betala den istället, då kostar det mer i admin. avgifter än dom får in på boten

Ganska omoget beteende att jävlas om man själv gjort fel.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Denna tråd... tough love haha

Se de på de ljusa sidan, du fick en lärdom av boten och samtidigt blivit en bättre förare! Grattis

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trollhattan:

Vänta på påminnelsen och betala den istället, då kostar det mer i admin. avgifter än dom får in på boten

När det gäller böter till Polisen så kan man betala in 1 kr mer än vad boten är på. För då kostar det dom både jobb och pengar att betala tillbaka den enkronan. Fast jag rekommenderar ändå att inte godkänna en polisböter alls. Bästa är att säga att vi syns i tingsrätten. Har sluppit böter flera gånger på så vis eftersom åklagare aldrig tar upp småsaker till rättengång. Och skulle dom göra det och man fälls så kan beloppet aldrig bli högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

I vissa länder är det tom lag på att du ska:
- Ha handbroms i
- Ligga i växel
- Ställa framhjulen så att om båda ovan skulle släppa, så kommer bilen rulla in mot trottoarkanten.

Föreslår att du ta denna bot som en upplysning på detta, och att man måste tänka på konsekvenserna på att parkera i backe.

Överklagar du så kommer du troligen i detta fallet riskera andra böter, då du inte har säkrat din bil tillräckligt. Ingen blev dock skadad, och du har blivit klokare, utan att behöva blanda in försäkringar och deras premier. Billig läxa om du frågar mig.

PS. Kolla din P-Broms också. då de kollar den på besiktningen ändå så gäller det att den fungerar.

Jag tog körkort för 1 år och 1 månad sedan och då var det friläge, handbroms och raka hjul som gällde.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dksomese:

Jag tog körkort för 1 år och 1 månad sedan och då var det friläge, handbroms och raka hjul som gällde.

Vilka jävla dumheter dom lär ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dksomese:

Jag tog körkort för 1 år och 1 månad sedan och då var det friläge, handbroms och raka hjul som gällde.

Kan du utveckla tankegången bakom dessa val, ifall det var något som diskuterades, eller stod i lärobok?
Vi som tog för lite fler år sedan har ju lärt oss ett annat vis, klurar på varför de isåfall har ändrat?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

När jag gick på körskola för 12 år sedan så lärde dom också ut att frikoppla och lägga i handbromsen vid parkering. Jag vet inte hur tänket med det var men gjorde därför så i ganska många år innan jag gick över till att även lägga i ettan vid parkering.

Häng bilen på växel, dra sedan p-broms.
Nu är det förvisso +30år sedan jag tog körkort, men tror inte fysiken har ändrat sig så mycket sedan dess.
Om bilen "hänger" på en växel är det svårt att få den ur växel i olycksfall(barn, hund vimsig fru etc..) så med p-broms också blir det lite hängslen och livrem.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds