Permalänk

Wordpress frågor

Hallåj

Börjar med en fråga när det gäller sidor, när jag skapar en sida så syns denna i menyfältet. Hur gör man om man inte vill att den skall synas i menyfältet ?

/Force

Permalänk
Medlem

Menyer

@forcevision: Du går in under "Utseende" och sen "Menyer" där kan du väja vilka sidor som ska finnas i vilka menyer

och sen ska du kola längs ner på sidan "Menyinställningar" och boka ur "Lägg automatiskt till sidor i toppnivå i denna meny." så måste du lagga själv dom sidorna du vill ha i menyn

Permalänk

Jag har installerat wordpress Version 4.5.3 men redigera menyn under utseendet har försvunnit. Är det något dom har tagit bort eller ligger den någon annanstans ?

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att inaktivera installerade moduler vilket ofta är vad som ställer till det när något i Wordpress inte fungerar som det är tänkt.

Permalänk
Skrivet av haschel:

Jag skulle rekommendera att inaktivera installerade moduler vilket ofta är vad som ställer till det när något i Wordpress inte fungerar som det är tänkt.

Hur menar du inaktivera moduler ? Vilka moduler ?

Permalänk
Medlem

under utseende, finns ingen knapp med namnet "menyer"?

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk

Tackar för svaren ovan,
Jag har försökt att få min instagram på min hemsida genom tillägg i wordpress. Jag får in en ruta där follow knappen kommer med men inte bilderna. Bilderna är inte privata, jag tror ett annat tillägg som jag har som heter All In One WP Security begränsar så man inte kan se bilderna. Men jag hittar inte vad det kan vara, någon som vet om det är detta tillägget som hindrar från att se bilderna från instagram ?

Permalänk

Blir det bättre sök resultat i tex google om man lägger i # vid ord i texten man skriver på hemsidan ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Blir det bättre sök resultat i tex google om man lägger i # vid ord i texten man skriver på hemsidan ?

Endast om folk söker på ord med #hashtag. Men nej. Varför undrar du?

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk

Har sett på vissa sidor att dom skriver med #

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Har sett på vissa sidor att dom skriver med #

Hashtag används på Twitter, instagram, facebook mm. Även Sweclockers använder sig av #hashtag ser jag.
Det har egentligen inget med sökmotoroptimering att göra, snarare ett sätt att kategorisera globala saker.

t.ex på instagram så använder flera miljoner användare taggen #catsofinstagram. Klickar man på taggen så ser man alla andra inlägg med samma hastag.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk

Någon som har koll på om det finns ett tillägg som jag som är inloggad i wordpress kan skriva direkt meddelande som hamnar på en av mina sidor tex ? Tänker mer som en meddelande box på sidan funkar som en chat fast endast jag kan skriva i chatten men alla kan läsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Någon som har koll på om det finns ett tillägg som jag som är inloggad i wordpress kan skriva direkt meddelande som hamnar på en av mina sidor tex ? Tänker mer som en meddelande box på sidan funkar som en chat fast endast jag kan skriva i chatten men alla kan läsa.

Ja, det kallas för Blogg, finns inbyggt.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk

@Florrpan:
Nope, blir för många trådar på bloggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

@Florrpan:
Nope, blir för många trådar på bloggen.

Bloggen har även ett väldigt bra sätt att kategorisera inlägg, och du kan själv bestämma vilka kategorier eller taxonomier som ska visas. När du skriver ett blogginlägg, sätt den kategori du vill använda för det inlägget.

Exempel
Sida "funderingar" visar bara bloggposter med kategori "funderingar"

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk

@Florrpan:

Vilka inställningar gör man för att få vissa blogg inlägg på vissa sidor ?

Permalänk
Medlem

Det finns flera lösningar.
Enklaste är att helt enkelt länka till kategorin i ett menyval. Permalinks ska vara inställd på "post-name" för snyggast länkar, som denna.
www.example.com/category/funderingar

Alt använd ett plugin för att visa kategorier på olika sätt. Hur du vill visa dom vet jag ej. Sök igenom WordPress plugin databas efter "category" eller nått. Finns ett hundratal olika.

Den mest avancerade metoden är lägga in en liten PHP kod i en ny sido-mall för att endast visa vald kategori. Alt kan du också använda custom post types för att skapa ett helt eget flöde inlägg som inte baserar sig på vanliga blogginlägg. Kräver att du skapar eller ändrar i koden för att kunna visa.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk

Tänkte kolla också att starta en pod finns det tillägg i wordpress som man kan använda sig av ? Jag har sökt men är inte säker på om det jag hittar är det jag söker. Gärna tips på tillägg i wordpress.