SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Uppgradera till Windows 10 (Lenovo)

I BRF`en har vi införskaffat 3 nya datorer lagom till att vi ska installera ett passersystem i kåkarna.
Jag fick uppdraget att lösa detta.
Köpte 3 nya datorer från Lenovo (Thinkcentre M73).
Jag har kopplat in 2 av dom med planen att installera Win10, men det har skitit sig på båda.
När jag först skulle uppdatera dom med senaste prylarna till Win 7 så verkar det som att dom inte kan ladda ner nåt, utan windows update står bara och snurrar, Händer inte ett skit.
När jag försöker ladda ner Windows 10 så kommer jag något längre. Laddar ner det via MS hemsida, installerar och det stannar på 99% sen händer inte ett skit.
Igår provade jag då att stänga av datorn och då hade den helt plötsligt 140+ nya uppdateringar som skulle installeras, Men inte Win 10.
Känns som jag står lite fast nu, Har ingen aning vad jag ska ta mig till, Både Microsoft och lenovo har den grymma servicen att dom har support på kontorstid när vanligt folk jobbar..

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Hedersmedlem

1. Microsoft verkar skita i W7-update sedan ett halvår eller nåt, så ibland tar det 12-36 timmar eller mer innan WU i W7 svarar och gör något. Bara ha tålamod och vänta eller redan nu besluta att lämna Microsoft för gott pga deras kundfientliga beteende.

2. Jag hade senast förra veckan en Asus-dator (~2år) där de aktuella medföljande W10-drivrutinerna till nätverkskortet knappt fungerade. Gick att få kontakt efter 30s, men hastigheten var mycket långsam och blev bra först efter att jag hämtat drivrutiner direkt på Intels sida, sedan var det full fart.

Vad är kraven på passersystemen, är det W10-kompatibelt/testat? Det avgör ju vad du ska använda. Ska det vara W10 är det bättre att hämta W10 direkt med hjälp av W7-nycklarna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv

Ladda ner win 10 och skapa ett usb eller dvd med creation tool: http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=691209

Gör sedan en ren installation och använd win7 nyckeln, är nyckeln inlaggd i bios hoppar du bara över detta steg då den aktiverar sig när du får tillgång till internet.

Uppgradera från win7 till win10 är bara dumt då mycket ligger kvar och stör.

Jag skulle med installera win7 på en dator och det tog 3 dygn innan win update tog ner något så skippa win 7 då det inte funkar bra alls längre, finns mycket trådar om detta nu.

Ha en trevlig dag.
Mvh
Decimal

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!
Jag tog det säkra före det osäkra och kontaktade Lenovo, som bekräftade att det är enklast att göra uppgraderingen genom att ladda ner och installera på USB..
Får testa detta och se hur det funkar.

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes