Sid Meier’s Civilization VI

Permalänk

Sid Meier’s Civilization VI

Nytt Civ på ingång i höst! Vad tror ni?

Trailer: http://www.civilization.com/#media_lightbox/qvBf6WBatk0

Screenshots: http://franchise.civilization.com/en/media/?game=15&type=15&m...

http://store.steampowered.com/app/289070

Release: 21 Oktober 2016

"Civilization VI offers new ways to interact with your world, expand your empire across the map, advance your culture, and compete against history’s greatest leaders to build a civilization that will stand the test of time. Coming to PC on October 21, 2016."

"FEATURES

EXPANSIVE EMPIRES: See the marvels of your empire spread across the map like never before. Each city spans multiple tiles so you can custom build your cities to take full advantage of the local terrain.

ACTIVE RESEARCH: Unlock boosts that speed your civilization’s progress through history. To advance more quickly, use your units to actively explore, develop your environment, and discover new cultures.

DYNAMIC DIPLOMACY: Interactions with other civilizations change over the course of the game, from primitive first interactions where conflict is a fact of life, to late game alliances and negotiations.

COMBINED ARMS: Expanding on the “one unit per tile” design, support units can now be embedded with other units, like anti-tank support with infantry, or a warrior with settlers. Similar units can also be combined to form powerful “Corps” units.

ENHANCED MULTIPLAYER: In addition to traditional multiplayer modes, cooperate and compete with your friends in a wide variety of situations all designed to be easily completed in a single session.

A CIV FOR ALL PLAYERS: Civilization VI provides veteran players new ways to build and tune their civilization for the greatest chance of success. New tutorial systems introduce new players to the underlying concepts so they can easily get started."

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ghostfenix:

Nytt Civ på ingång i höst! Vad tror ni?

Release: 21 Oktober 2016

"Civilization VI offers new ways to interact with your world, expand your empire across the map, advance your culture, and compete against history’s greatest leaders to build a civilization that will stand the test of time. Coming to PC on October 21, 2016."

http://www.civilization.com/#media_lightbox/qvBf6WBatk0

http://store.steampowered.com/app/289070

Jag är skeptisk. De kommer nog aldrig göra lika bra spel som Civ 1,2,3 och speciellt Alpha Centauri. Jag har inte spelat Beyond Earth men vad jag läst om det så hoppas jag inte det gör om misstaget.

Permalänk

Får väl se hur de ska lyckas döda sean bean i någon av trailerna ;).

Hypad som alltid, blir oftast inte mycket bättre än Civ. Ska bli lite intressant och se vilka nya förändringar de inför denna gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Jag är skeptisk. De kommer nog aldrig göra lika bra spel som Civ 1,2,3 och speciellt Alpha Centauri. Jag har inte spelat Beyond Earth men vad jag läst om det så hoppas jag inte det gör om misstaget.

Civ V är bättre än 1,2,3 enligt mig. Beyond Earth var inte riktigt så bra som man hoppats, men det har oförtjänt dålig kritik och är klart bättre än sin rating.

Ser fram emot Civ VI, men tycker grafiken är lite för "färgglad" eller hur man ska uttrycka det.

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Permalänk
Medlem

Jag tyckte 5:an var riktigt, riktigt bra. Satt uppe 42 timmar i sträck och lirade en semesterdag... Eller två om man ska vara ärlig. Mitt rekord och djävlar vad det var weird på slutet. (jag fick för mig att inte ge up efter 30 h av någon konstig anledning)

Så jag är hypad för ett nytt Civ. Alltid!

Skrivet av Buio:

Civ V är bättre än 1,2,3 enligt mig. Beyond Earth var inte riktigt så bra som man hoppats, men det har oförtjänt dålig kritik och är klart bättre än sin rating.

Ser fram emot Civ VI, men tycker grafiken är lite för "färgglad" eller hur man ska uttrycka det.

Inget civ kan någonsin bli bättre i sin tid än det första var i sin. Det första var THE FUCKING SHIT! Sen var 2:an en grym uppföljare.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag har gissningsvis spenderat fler timmar med Civ I, II, III samt V än vad som skulle krävas för att lära mig samtliga nordiska språk någorlunda flytande, så risken är att det blir en svängom även med VI.

Kommer dock under inga som helst omständigheter köpa det före NDA på recensioner släpps, vill vi säkerställa någorlunda kvalitet på spel framöver gäller det att utvecklarna säljer baserat på hur bra spelet är, inte på vilken hype de lyckas skapa.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Civ spelen har länge haft ganska kass grafik men grym replayability. Med X-Com, Civ 5 och Beyond Earth verkar det som om Firaxis har bytt linje och börjat göra mediokra spel med bra grafik liksom alla andra. Kommer definitivt inte att förköpa.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Jag har gissningsvis spenderat fler timmar med Civ I, II, III samt V än vad som skulle krävas för att lära mig samtliga nordiska språk någorlunda flytande, så risken är att det blir en svängom även med VI.

Kommer dock under inga som helst omständigheter köpa det före NDA på recensioner släpps, vill vi säkerställa någorlunda kvalitet på spel framöver gäller det att utvecklarna säljer baserat på hur bra spelet är, inte på vilken hype de lyckas skapa.

Själv så litar jag bara på amatörrecentioner nuförtiden. Sorgligt att det gått så långt. Men efter alla tidningar som ger ut toppbetyg utan att ens nämna helt spelförstörande buggar har jag gett upp totalt på journalistkåren inom gamingvärlden med undantag för någon få så som Totalbiscuit.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Avstängd

Ser framemot ett nytt Civ. Har nog spelat V minst av alla, förutom Beyond Earth då, och hoppas att VI blir tilltalande.

Inget slår nog Civ 4 med RoM modden. Lagt onödigt många timmar på det.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Polygon går igenom några av de stora ändringarna i Civ VI.
http://www.polygon.com/features/2016/5/11/11653620/civilizati...

Permalänk
Medlem

Kan nog bli bra efter ett par expansioner. Synd bara att det verkar krävas två tre expansioner innan Civ-spel blir spelbara nu för tiden.
Avskyr även deras estetiska designval, tycker verkligen inte om den tecknade stilen. Att det bryter min inlevelse känns fel att säga, men det är nog det bästa sättet att beskriva det på. Skulle vara villig att betala 5$ extra för en mer tilltalande inriktning på den grafiska fronten.

Återstår att se om man köper det innan första expansionen.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Grymt trevligt att få se fram emot det i vinter.
Hoppas de lärde sig något på beyond earth som var lite väl tunnt utan expansionerna.
Det vore också trevligt med några steg framåt i AI'ns beteende och intelligens.

Förköpa däremot, tveksam. Beyond earth var inte värt förköp, där hade det varit bättre att vänta in expansionerna eftersom man snabbt som tusan tröttnade på vanilla versionen.
Så många företag vill att man ska förköpa deras produkter och då är det bra att se vad de gjort tidigare och om man tycker de förköpen verkligen är värda det. Ofta känns det som leverans sker före liren är redo så förköp nu för tiden hör till undantagen för mig. Jag vill se dem bevisa sig värda det.

Med det sagt så är det ju Civ... så vi får la se

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Glömde nästan klaga på deras katastrofala flerspelarstöd i tidigare spel. Hoppas att de styr upp det ordentligt denna gång. CiV framstår som rena rama skämtet när inte ens två spelare kan ha en stabil MP-kampanj tillsammans.

Har visst hopp för detta eftersom de tydligen skapat specifika scenarios för MP.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Hoppas såklart på ett bra lir efter alla timmar man spenderat med äldre Civ-spel. Kommer dock avvakta recensioner och tester innan jag köper ngt. Håller tummarna och hoppas på det bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Civ V är bättre än 1,2,3 enligt mig. Beyond Earth var inte riktigt så bra som man hoppats, men det har oförtjänt dålig kritik och är klart bättre än sin rating.

Ser fram emot Civ VI, men tycker grafiken är lite för "färgglad" eller hur man ska uttrycka det.

Håller med civ V är helt klart det bästa civ hittills. Jag är skeptisk till grafiken, har funderat endel på vilket håll den skulle utvecklas, så jag misstänkte att det skulle bli så här. En sak är dock säker, det är fasiken bra mycket bättre än Beyond earth som hade helt sjukt deprimerande färger, USCH.

Permalänk
Medlem

Ser ut som en re-make av spin-off:en Revolution. Kan bli underhållande men knappast lika storslaget som V.

Permalänk
Medlem

Har ni sett screenshots på Steam eller? Hoppas verkligen det är någon form av placeholder för det där ser ut som ett mobilspel.. riktigt förjävligt ut!

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Har 766 timmar i Civ V, min absoluta favorit spel-serie om man ser på tiden jag lagt ner. Började redan med 1:an vid 7-års ålder och där blev det många timmar. Detta spel gjorde mig oerhört intresserad av historia. Spelade även 2:an och 4:an en hel del.

Med andra ord är jag riktigt jävla peppad.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Lär dock ta minst ett år efter release innan spelet blir klart (DLC som ska lägga till saker som fattas).

Permalänk
Medlem

Åååh jag som hade hoppats på en sfärisk spelplan á la Planetary Annihilation. Genom resor till andra planeter / galaxer kunde spelet fortsätta så mycket längre än till månresan. Även att nyttja enheter i rymden för jordeffekter skulle ge lite extra djup. BE började ju smått med satelliter, men i praktiken kunde de lika bra ha stått som en radiomast på marken.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Det blir nog ett köp för min del. Jag har hittills spelat alla versioner och delar en del av oron ang att det kanske behövs någon extension eller två för att spelet skall komma till sin rätt. Jag hoppas dock att jag har fel.

Permalänk
Medlem

Jag känner entusiasm!
Behöver förmodligen skaffa en ny laptop till dess också.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Har ganska nyligen börjat med civ, kan inte se fram emot detta mer.

Permalänk
Medlem

En kort video från spelet har dykt upp.

Permalänk
Medlem

Jag är mycket nöjd med alla förändringar jag sett. Jag spelar faktiskt Civ5 i det där 2d-läget som man kan slå på. Ni tycker kanske att det låter knäppt men det blir så väldigt mycket tydligare vad som pågår då. Att de då gör tydligare grafik välkomnar jag med öppna armar!

(och öppen plånbok)

Det är också riktigt bra att de trycker ihop trade routes med "city connections"/vägar. I femman så skedde ju handel i tre nivåer: City connections (som gav guld, vilket jag antar ska symbolisera kommers inom riket), trade routes och handelsavtalen som man gjorde i diplomatin. Att trycka ihop detta till två eller till och med ett koncept är jättebra.

En annan grej som i slutet av Civ5 har känts väldigt mycket som ett lapptäcke är kultur/policies/ideology. Att de ersätter hela eller delar av detta med civic tree kan nog bli riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Är det fortfarande CPU före GPU för att få bästa tänkbara flyt även i sexan? Även om rekommenderad hårdvara ännu inte offentliggjorts, så kan man ju gissa att spelserien fortfarande har "room for improvement" när det kommer till programmering och optimering.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Efter att ha spenderat ett antal tusen timmar med hela serien så tycker jag Civ V är bäst. 3:an och 4:an var också roliga men problemet var att de drog till med extra allt så att det bara blev oöverskådligt till sist. För många spellager och efter ett tag enorma mängder med enheter att monotont flytta varje runda. Det var helt rätt att skala ner i Civ V.

Jag köpte även Beyond Earth men när jag väl känt för en omgång Civ så har det alltid blivit V ändå...

Civ 6 lär väl bli som vanligt. Lite tunt och stelbent i början och sen blommar det ut efter några patchar och 1-2 expansioner. Men tja det funkar ju på mig. Jag köper på releasedagen och sen alla expansioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Är det fortfarande CPU före GPU för att få bästa tänkbara flyt även i sexan? Även om rekommenderad hårdvara ännu inte offentliggjorts, så kan man ju gissa att spelserien fortfarande har "room for improvement" när det kommer till programmering och optimering.

Jag förväntar mig bättre flyt per datorkraft i Civ6. Femman var ju som en dåligt skämt.

Permalänk
Medlem

Jadu, Civ är Civ. Lär köpa det vilket som, sen får man hoppas att de har lyckats förbättra det yttligare. Har varit lite upp och ner i serien.