Permalänk

Skylake Processor värt det?

Så jag har en massa vänner som jag ska bygga datorer åt och jag undrar bara om det är värt att köpa de nya skylake processesorerna, tillsammans med DDR4 och dyrare moderkort och i.s.f varför?

i5 6600k:
https://www.inet.se/produkt/5311107/intel-core-i5-6600k-3-5-ghz-6mb/#specs

i7 6700K:
https://www.inet.se/produkt/5311109/intel-core-i7-6700k-4-0-ghz-8mb/#specs

Visa signatur

Processor: i7-4790K @4.7Ghz Grafik: GTX 970 Strix Moderkort: Asus Z97-A RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 1600Mhz HDD1: WD Black 1TB HDD2: WD Red 3TB SSD: Samsung 840 EVO 250GB Kylning: Noctua NH-D15 Chassi: Define R4

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ja, inte mycket dyrare än Haswell om det är det du jämför med, och är bättre prestanda och modernare anslutningsmöjligheter, lägre strömförbrukning. Tillgång till DDR4 ram kommer finnas längre än DDR3 om du ska uppgradera i framtiden osv. Helt klart värt.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Skrivet av bergla:

Varför inte? Lutar åt Skylake men vill höra båda sidors argument.

Visa signatur

Processor: i7-4790K @4.7Ghz Grafik: GTX 970 Strix Moderkort: Asus Z97-A RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 1600Mhz HDD1: WD Black 1TB HDD2: WD Red 3TB SSD: Samsung 840 EVO 250GB Kylning: Noctua NH-D15 Chassi: Define R4

Permalänk
Avstängd

Skall man ändå köpa nytt och inte uppgradera så är det klart man går på det senaste till en vettig peng

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem

Kolla speltesten i Sweclockers artikel som du ser här: http://www.sweclockers.com/test/20862-intel-core-i7-6700k-och...

Väldigt marginell skillnad i FPS (mellan 6700K och 4790K). Ni får rätta mig om jag har fel men 6700K går att överklocka bättre då den generellt sett är lite svalare. När det kommer till DDR4 vs DDR3 märker man nog inte så stor skillnad (i spel), men detta kan givetvis komma att förändras.

Summa sumarum så lär det vara rätt liten prestandaskillnad (i spel någon/några fps), men Skylake är mer framtidssäkert.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Skiljer ju ytterst lite i pris på totala bygget så kör Skylake, och i7. Ta alltid i extra då man köper cpu.

Permalänk
Permalänk

Jag är ganska övertygad att det kommer krävas mer prestanda från både processor och ram i framtiden. Att köpa nytt nu och snåla in några hundralappar känns för mig lite dumt. Om det inte gäller en "surfdator" då. Det finns vissa spel som är processortörstiga som tex. Arma 3. Laddtider lär väl märkas skillnad på med SSD och vassare RAM?

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Medlem

Ja det är värt det, lite snabbare, energisnålare, nyare standarder på RAM.
Det enda argumentet för Haswell till en början var priset, men gjorde en snabb jämförelse på Inet mellan värsta i7 processorn Haswell vs Skylake, billigaste Asus moderkortet med Z chipset och billigaste paketet med 8GB ram som fanns i lager och skillnaden var 50:- till fördel för Haswell.
Så man kan säga att vi är vid brytpunkten då priserna på Haswell bara ökar så att den enda fördelen den plattformen hade inte finns längre, det vill säga att Skylake är det man skall satsa på idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Kolla speltesten i Sweclockers artikel som du ser här: http://www.sweclockers.com/test/20862-intel-core-i7-6700k-och...

Väldigt marginell skillnad i FPS (mellan 6700K och 4790K). Ni får rätta mig om jag har fel men 6700K går att överklocka bättre då den generellt sett är lite svalare. När det kommer till DDR4 vs DDR3 märker man nog inte så stor skillnad (i spel), men detta kan givetvis komma att förändras.

Summa sumarum så lär det vara rätt liten prestandaskillnad (i spel någon/några fps), men Skylake är mer framtidssäkert.

Sweclockers test är med 2133Mhz DDR4. Sedan dess har tester med olika RAM och då drar drar det iväg en hel del.

Spel som släpps idag som DOOM och Total War Warhammer har nytta av fler än 4 kärnor vilket syns på benchmarks där några års i7 lägger sig över i5 6600k.
Spekulativt så tror jag att det kommer att det kommer att bli normalt när man tittar framåt och när processorn blir för klen beror det på kärnor, inte IPC vilket går framåt sakta numera.

Tidigare har jag kört på i5 men nu känns det som om i7 är det som gäller.

Permalänk
Medlem

Ska man bygga nytt så ska man väl välja det nyaste.Iallafall skulle jag välja DDR4 osv

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hjalmaren:

Så jag har en massa vänner som jag ska bygga datorer åt och jag undrar bara om det är värt att köpa de nya skylake processesorerna, tillsammans med DDR4 och dyrare moderkort och i.s.f varför?

i5 6600k:
https://www.inet.se/produkt/5311107/intel-core-i5-6600k-3-5-ghz-6mb/#specs

i7 6700K:
https://www.inet.se/produkt/5311109/intel-core-i7-6700k-4-0-ghz-8mb/#specs

Om de inte har några delar sen innan undrar jag varför du INTE skulle köra på Skylake?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouel:

Sweclockers test är med 2133Mhz DDR4. Sedan dess har tester med olika RAM och då drar drar det iväg en hel del.

Spel som släpps idag som DOOM och Total War Warhammer har nytta av fler än 4 kärnor vilket syns på benchmarks där några års i7 lägger sig över i5 6600k.
Spekulativt så tror jag att det kommer att det kommer att bli normalt när man tittar framåt och när processorn blir för klen beror det på kärnor, inte IPC vilket går framåt sakta numera.

Tidigare har jag kört på i5 men nu känns det som om i7 är det som gäller.

Nu frågade ju han om Skylake vs Haswell, inte i5 vs i7.

Men absolut, håller med om att i7:a är nog det man ska köra efter idag.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hjalmaren:

Så jag har en massa vänner som jag ska bygga datorer åt och jag undrar bara om det är värt att köpa de nya skylake processesorerna, tillsammans med DDR4 och dyrare moderkort och i.s.f varför?

i5 6600k:
https://www.inet.se/produkt/5311107/intel-core-i5-6600k-3-5-ghz-6mb/#specs

i7 6700K:
https://www.inet.se/produkt/5311109/intel-core-i7-6700k-4-0-ghz-8mb/#specs

Har dem en Phenom x6/Bulldozer alternativt Intel Core/2500k+ processor tycker jag de gott kan vänta på ZEN eller Kaby Lake. Just nu är det ju sommar 2016 & en halv oändlighet sedan något nytt spännande släpptes på processor-familj-fronten. Sitter de däremot på något antikt likt Phenom x4/Core 2 Quad så är det hög tid att bli 8-trådig:
6700K

Lycka till!
Mvh r3mpuh

Permalänk
Inaktiv

Välj såklart det senaste i detta fall. Även om prestandaskillnaden oftast är liten från föregående generation finns det fall där det faktiskt syns. Det kommer inga fler processorer till 1150 socketen, det gör det däremot till 1151. Ingen tvekan om att det är Skylake som gäller i min värld.

Permalänk
Medlem

Vi vet ju inte ens vad dina vänner ska använda datorerna till och det är ett måste för att folk ska kunna ha någon åsikt. Som det är nu verkar folk ha läst fel och tror att det är du som ska uppgradera i så fall.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vi vet ju inte ens vad dina vänner ska använda datorerna till och det är ett måste för att folk ska kunna ha någon åsikt. Som det är nu verkar folk ha läst fel och tror att det är du som ska uppgradera i så fall.

Man får svar som man frågar... men... det lät som att valet stod mellan Skylake/DDR4 eller Haswell/DDR3. Oavsett vad datorerna ska användas till kan man ha åsikten att Skylake är mer prisvärt och ett bättre val idag än Haswell.

Sen om Skylake eller Haswell är rimliga eller bra val överhuvudtaget beror däremot som du säger helt på vad datorerna ska användas till.

Utgår man från att det är rena speldatorer det handlar om och budgeten inte är supertight är Skylake med största sannolikhet bästa valet.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem

http://www.theinquirer.net/inquirer/news/2441458/intel-admits...

Jag har haft 2 skylake CPUs, första hängde sig en gång om dagen, så jag fick en ny, den har jag knappt haft problem med. Men jag känner 2 andra som också har 6600k, de har också haft lite problem med sin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olaboy:

http://www.theinquirer.net/inquirer/news/2441458/intel-admits...

Jag har haft 2 skylake CPUs, första hängde sig en gång om dagen, så jag fick en ny, den har jag knappt haft problem med. Men jag känner 2 andra som också har 6600k, de har också haft lite problem med sin.

Enligt artikeln du länkade hade Intel redan en färdig fix, det var 6 månader sedan, så antagligen är det problemet löst vid det här laget.

"Nevertheless, Intel has already developed a fix for the problem and is apparently working with hardware partners to distribute it via a BIOS update"

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olaboy:

http://www.theinquirer.net/inquirer/news/2441458/intel-admits...

Jag har haft 2 skylake CPUs, första hängde sig en gång om dagen, så jag fick en ny, den har jag knappt haft problem med. Men jag känner 2 andra som också har 6600k, de har också haft lite problem med sin.

Som tidigare post sa så är ju problemet löst för ett halvår sedan. Tråkigt när det krånglar men jag förstår inte hur detta skulle vara relevant här?

Permalänk
Medlem

Ja, det är värt det. Inte stor skillnad prismässigt, och mer framtidssäkert med annan socket och DDR4 och bättre cpu generellt sett. Men inte jättestor skillnad jämförelsevis med 4790k.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

@Jäger: Ja, det säger dem, men asus biosuppdatering fixade bara när laggar fast en sekund här o där, det fixade inte hardlock freezen, iallafall inte för mig eller dem jag känner. Så jag antar att det är relevant, men eftersom alla jag känner sitter på asus moderkorten så vet jag inte hur det funkar med annat moderkort.

Permalänk
Medlem

För mig är det, värt det.
Uppgraderar speldatorn från AMD FX-6350 och DDR3 minnen till Intel i5 6600K och DDR4 minnen.

Mest för att få ett mATX moderkort SLI stöd (mATX moderkort med SLI är det tunnsått med).
Just nu har jag inte råd med ett andra grafikkort men hoppas på att i5 6600K ska matcha GTX 970 kortet bättre, än vad FX-6350 gjort.

Kanske om något år så kan man byta upp sig till bättre grafikkort eller ett andra grafikkort. Även processorn kanske kan uppgraderas till i7, innan 1151 sockeln försvinner från marknaden om några år...

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Om du vill bryta ner det till dumtermer för dem kan du förklara att Skylake fick en ganska oproportionell mängd uppmärksamhet under sin lansering, lyssnar du på tugget bland folk som inte är särskilt insatta så tror de nästan att Skylake är en funktion eller någon sorts innovation som kommit nyligen som revolutionerar allt. De fattar inte vad det är, utan hör bara ett sexigt kodnamn och ser att 6700 är en högre siffra än de andra i7-namnen typ. Men därmed intet sagt att det är meningslöst heller, det är fortfarande lite bättre processorer än föregångarna.

Ska du köpa nytt idag och ändå är uppe i den prisklassen så skulle jag personligen hellre köpt 6700k än t.ex. 4790k av den orsaken alla nämner - bättre anslutningsmöjligheter då 1151-sockeln har tillgång till DDR4, och DDR4 har en ganska intressant repertoar minnen som kommer fler och fler hela tiden. Inte för att vi vet många situationer där det är vitalt ännu men fler och fler tester rullar ut som verkar peka åt att maffigare RAM kan ha en ganska betydande skillnad på hur mycket processorn orkar slita på, särskilt när man kommer upp lite i hastighet, och RAM är en förhållandevis billig uppgradering som är nice att ha möjlig.

Orsaken till att processorerna sprutar ur sig identiska resultat i vissa tester är ofta att de inte driver på tillräckligt med renderingskraft i form av graffekort, utan att begränsningen blir där och sätter stopp istället.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!