AMD tillkännager Radeon RX 470 och RX 460

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Nej, folk nämner det som att AMD missar toppsegmentet eller som att AMD skulle vara underdogs denna generation. NVIDIA är illa ute denna veva kan man säga.

För egen del vill jag ha ett kort i nivå med 1070 eller så, men för nånstans över 3000 istället för runt 5000, och helst så snart som möjligt. Det är väl jättekul för AMD (och i förlängningen för alla konsumenter) om det går bra för dem den här vevan, men så länge nVidia saknar konkurrens i toppsegmentet kommer de fortsätta kunna sätta vilka priser som helst på korten i det segmentet. Jag kan då inte minnas att det var "normalt" att grafikkortet kostade lika mycket som resten av hela datorn för några år sedan.

Det är också, som andra påpekat, väldigt bra reklam för ett företag att de sitter på "flaggskeppet" i en produktkategori. Till exempel är det väldigt bra reklam för Ford och modellen Focus att en bil som heter så vinner ett rallymästerskap även om den masstillverkade modell med samma namn som säljs till konsumenter inte har tillnärmelsevis samma prestanda som bilen som vann mästerskapet.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nautilus011:

"idealt för 1080p", hoppas dom syftar på 1080p@100fps, max settings.

LOL tror du på den själv eller?

Permalänk
Datavetare

Att rikta in sig på MOBA känns sådär. Nvidia satte ju 950 mot det segmentet och enligt Steams HW survey används 950 av färre än både 980 och 980 Ti. Spel som League of legends går idag faktiskt att köra i 1920x1080 >60 FPS med iGPUer som t.ex. HD 530, så rimligen är denna marknad är död för dGPU.

Sedan måste man hålla isär vilken marknad som ger störst intäkter och vilken som ger störst volymer. Om målet är att få en större andel av "install base" så är det helt rätt att sikta på lite billigare kort. Att ha en stor andel av "install base" är absolut viktigt, får man allt för låg andel finns det väldigt liten anledning för speltillverkarna att optimera för kretsen.

Däremot visar undersökning på undersökning att det enda växande segmentet för dGPUer är de högre segmentet, ett exempel här. Detta segment har genererar idag också majoriteten av intäkterna då det är högre marginaler här och segmentet är faktiskt rätt stort.

Frågan är ändå om inte 1070 ligger lite väl högt i pris just nu. Är ju faktiskt så att vare sig AMD eller Nvidia har lanserat en ny produkt som prismässigt tar över efter 970, d.v.s. strax över $300. Ska man tro Steam här så finns 50 % fler 970 ägare än 960 ägare, d.v.s. toppen på volymgrafen ligger närmare $300 än $200.

Vad det än är som AMD sitter på runt $300 så borde man nog ge det absolut högsta prioritet, det borde ha prioriterats över RX 480 om den pristrend vi sett de senaste 7-8 åren håller i sig.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Börjar tröttna på deras stategi. Lägg nu alla korten på bordet och presentera vad ni har AMD och var era produkter lägger sig mot era konkurrenter. Tycker de framstår mer och mer som B-laget på detta sätt.

Är på jakt efter en uppgradering och på detta sätt förlorar ni kunder.

Min gode herre de har sagt Polaris skall komma ut innan Amerikanska skolstarten i snart 1 år. Vega kan inte släppas förrän det finns HBM2, så hur löser du det. För det andra alla OEM uppskattar P11 isynnerhet Apple.
Som tillägg var finns 1060 och 1080ti/Titan, tänk efter före.

Permalänk

Nostalgin över hur de såg ut! Påminner om de första korten man köpte själv runt millennieskiftet 😊 men awesome att de finns, ju större användarbas desto bättre!

Visa signatur

Corsair 800D | Intel Core i5-3570K | G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3 PC17000/2133MHz | TUF Gaming 3070ti | ASRock Fatal1ty Z77 Performance | Corsair H80 | Corsair Force 3 SSD 90GB | 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Ja det är väl inte så konstigt när 480x inte ens är släppt?

Tror du det kommer ändra sig med 480x?
jag är skeptisk, ta 390/390x som i många fall var/är ett bättre val än gtx 970, ändå hittar du inte det kortet i OEM burkar, men 970 hittar du lite här och där.
du skall vara rätt insatt för att välja AMD i dag, den vanliga konsumenten är inte insatt.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

jag är skeptisk, ta 390/390x som i många fall var/är ett bättre val än gtx 970, ändå hittar du inte det kortet i OEM burkar, men 970 hittar du lite här och där.
du skall vara rätt insatt för att välja AMD i dag, den vanliga konsumenten är inte insatt.

En av orsakerna förutom Nvidias status är antagligen att OEM-datorerna snålar på allt och med GTX 970 kan du ha klenare nätaggregat än med R9 390.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av frankof:

Svårt att se hur 390/390X skulle vara bättre val än 970. 390 och 970 har under större del av tiden kostat inom några hundralappar från varandra, de presterar extremt snarlikt men 970 drar ungefär hälften så mycket ström. För OEMs är valet då en no-brainer, 970 ger billigare system (eller högre marginal) då man kan spara in på kyllösning och strömförsörjning.

Sedan verkar många verkar missa hur pass stor skillnad det är mellan Nvidias referenskort och de kort folk faktiskt köper, de med eftermarknadskylare. Tittar man här ser man att skillnaden mellan referens 970 och MSI 970 Gaming (som är absolut inte är det högst klockade 970 kortet ur kartong) så är det samma relativa skillnad som mellan referens 390 och MSI 390X Gaming.

Och MSI 970 Gaming är absolut inget extremfall, snarare tvärt om. Skillnaden mellan referens 950 och referens 980 Ti samt motsvarande modeller med eftermarknadskylare är ungefär dubbelt så stor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lordsqueak:

Det är över 10 år sen som AMD hade större marknadsandel än Nvidia. http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2015/04/Nvidia-AMD...
Så det finns antingen väldigt många bortskämda sweclockers i världen, eller så misstänker jag att du har fel.

Kollar man på marknadsandelar så är det ganska uppenbart varför Nvidia kostar som dom gör. Det var mycket snack om hur bra AMD's nästa skulle bli, och vafan blev det? Inget som kan konkurera i high-end.
Vi får hoppas att Vega levererar det som lovas och mera, så dom kan konkurera med Nvidia's kommande full size GP100 gpu'er, för som det ser ut nu så finns det inget alternativ om man vill ha prestande.

Bortskämda sweclockers har jag inte sagt något om. Jag katagoriserade personer i 2 delar som köper High-End kort. Det är bortskämda ungar som får det av pappa eller folk som har koll och cirkulerar på Sweclockers eller dylikt.

Kanske ska flika in en tredje. Svinrika personer som bara ska ha det bästa utan att veta ett skvatt. Dom är en extremt minoritet.

Historian spelar ingen roll, utgår man från idag så ser det ut som att AMD kommer DOMINERA låg/mitten-segmenten och dom segmenten ser ut att nå upp i Ultra runt 60 FPS på alla nya spel. NVIDIA har inget kort där som det ser ut nu. Am i right?

Dåså. Sen vad som spekuleras om Nvidia hit och dit. Det enda man vet är att INGEN kommer betala 4000 kr mer för ett 1070 för 10-20% prestanda än ett 480x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Att rikta in sig på MOBA känns sådär. Nvidia satte ju 950 mot det segmentet och enligt Steams HW survey används 950 av färre än både 980 och 980 Ti. Spel som League of legends går idag faktiskt att köra i 1920x1080 >60 FPS med iGPUer som t.ex. HD 530, så rimligen är denna marknad är död för dGPU.

Sedan måste man hålla isär vilken marknad som ger störst intäkter och vilken som ger störst volymer. Om målet är att få en större andel av "install base" så är det helt rätt att sikta på lite billigare kort. Att ha en stor andel av "install base" är absolut viktigt, får man allt för låg andel finns det väldigt liten anledning för speltillverkarna att optimera för kretsen.

Däremot visar undersökning på undersökning att det enda växande segmentet för dGPUer är de högre segmentet, ett exempel här. Detta segment har genererar idag också majoriteten av intäkterna då det är högre marginaler här och segmentet är faktiskt rätt stort.
https://jonpeddie.com/images/uploads/news/graph-pr-2rev2.png

Frågan är ändå om inte 1070 ligger lite väl högt i pris just nu. Är ju faktiskt så att vare sig AMD eller Nvidia har lanserat en ny produkt som prismässigt tar över efter 970, d.v.s. strax över $300. Ska man tro Steam här så finns 50 % fler 970 ägare än 960 ägare, d.v.s. toppen på volymgrafen ligger närmare $300 än $200.

Vad det än är som AMD sitter på runt $300 så borde man nog ge det absolut högsta prioritet, det borde ha prioriterats över RX 480 om den pristrend vi sett de senaste 7-8 åren håller i sig.

Kan också vara så att 960 var ett dåligt kort ställt mot 380 och därmed inte sålde så pass bra som NVIDIA hoppades på eller så var det helt enkelt för att 970 hade "överraskande" bra prestanda/kr och var flera månader före 960. Det är ju uppenbart att de hoppades att traditionella x60-köpare "bytte upp sig" till x70 serien istället, och det lyckades de med ju.

AMD tog tillbaka några % i marknadsandelar och jag har för mig att det var just 380 som gjorde det mesta jobbet. Jag tror fortfarande att mainstream-segmentet dvs 2-3k är fortfarande "mest" mainstream och inte high-end på 3k+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Svårt att se hur 390/390X skulle vara bättre val än 970. 390 och 970 har under större del av tiden kostat inom några hundralappar från varandra, de presterar extremt snarlikt men 970 drar ungefär hälften så mycket ström. För OEMs är valet då en no-brainer, 970 ger billigare system (eller högre marginal) då man kan spara in på kyllösning och strömförsörjning.

Sedan verkar många verkar missa hur pass stor skillnad det är mellan Nvidias referenskort och de kort folk faktiskt köper, de med eftermarknadskylare. Tittar man här ser man att skillnaden mellan referens 970 och MSI 970 Gaming (som är absolut inte är det högst klockade 970 kortet ur kartong) så är det samma relativa skillnad som mellan referens 390 och MSI 390X Gaming.

Och MSI 970 Gaming är absolut inget extremfall, snarare tvärt om. Skillnaden mellan referens 950 och referens 980 Ti samt motsvarande modeller med eftermarknadskylare är ungefär dubbelt så stor.

Det var en märklig jämförelse. Så en GPU från konkurrent som ÄR dyrarare inte bättre mot en PSU som har säg !00 watt högre uteffekt i OEM maskin rättfärdigar att den dyrare maskinen är bättre. WoW

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

Min gode herre de har sagt Polaris skall komma ut innan Amerikanska skolstarten i mer än 1 år. Vega kan inte släppas förrän det finns HBM2, så hur löser du det. För det andra alla OEM uppskattar P11 isynnerhet Apple.
Som tillägg var finns 1060 och 1080ti/Titan, tänk efter före.

Efterfrågan på 1070/1080 verkar vara enorm och AMD bör i mitt tycke snabbt visa hur alla korten i RX serien presterar mot dessa så att köpsugna faktiskt kan fatta ett övervägt beslut och inte direkt hoppa på GTX tåget.

Nu väljer de att presentera korten som ligger längst bort först när det känns om de mer än någonsin behöver visa något som spelar i ungefär samma liga. De behöver visa något som är nära nog till ett utmärkt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Efterfrågan på 1070/1080 verkar vara enorm och AMD bör i mitt tycke snabbt visa hur alla korten i RX serien presterar mot dessa så att köpsugna faktiskt kan fatta ett övervägt beslut och inte direkt hoppa på GTX tåget.

Nu väljer de att presentera korten som ligger längst bort först när det känns om de mer än någonsin behöver visa något som spelar i ungefär samma liga. De behöver visa något som är nära nog till ett utmärkt pris.

När den stora marknaden är Kina, Indien och Afrika så är vi rätt så obetydliga. Idag handlar det om kvantitet med låga marginaler inte stora marginaler på små volymer. Kan AMD sälja 100 miljoner Polaris med 30% marginal jämfört med Nvidias 50% marginal. så är det bra i min bok

Permalänk
Datavetare
Skrivet av scara:

Kan också vara så att 960 var ett dåligt kort ställt mot 380 och därmed inte sålde så pass bra som NVIDIA hoppades på eller så var det helt enkelt för att 970 hade "överraskande" bra prestanda/kr och var flera månader före 960. Det är ju uppenbart att de hoppades att traditionella x60-köpare "bytte upp sig" till x70 serien istället, och det lyckades de med ju.

AMD tog tillbaka några % i marknadsandelar och jag har för mig att det var just 380 som gjorde det mesta jobbet. Jag tror fortfarande att mainstream-segmentet dvs 2-3k är fortfarande "mest" mainstream och inte high-end på 3k+.

Det var 950 som Nvidia lanserade som ett MOBA-kort, inte 960. 960 har sålt väldigt bra, det är det näst vanligaste kortet enligt Steams HW survey efter 970.

960 lanserades som ett perfekt kort för spelande i 1920x1080 och vid lanseringstillfället av 960 stämde det bra. Idag skulle jag säga att kraven på många spel nått nivån där 390/970 är gränsen för spelande i 1920x1080 i 60 FPS med uppskruvade inställningar.

Och häri ligger ännu ett potentiellt problem för RX 480: det är väldigt många som sitter på 960, 970, 280X, 380, 380X, 290 och 390. Extremt få av dessa lär se något större värde i att uppgradera till 480 om det nu presterar någonstans mellan 390 och 390X (vilket är vad AMD själva sa om prestanda när de presenterade 480).

Skrivet av dahippo:

Det var en märklig jämförelse. Så en GPU från konkurrent som ÄR dyrarare inte bättre mot en PSU som har säg !00 watt högre uteffekt i OEM maskin rättfärdigar att den dyrare maskinen är bättre. WoW

Hur är den dyrare? De har båda samma rekommenderat pris från tillverkaren, $329. Vidare, tittar du på genomsnittligt försäljningspris för den populäraste 970 modellen, Asus Strix, och den populäraste 390 modellen, MSI Gaming, så är genomsnittspriset under produktens tid på marknaden i det närmaste identisk på ca 3500 kr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det var 950 som Nvidia lanserade som ett MOBA-kort, inte 960. 960 har sålt väldigt bra, det är det näst vanligaste kortet enligt Steams HW survey efter 970.

960 lanserades som ett perfekt kort för spelande i 1920x1080 och vid lanseringstillfället av 960 stämde det bra. Idag skulle jag säga att kraven på många spel nått nivån där 390/970 är gränsen för spelande i 1920x1080 i 60 FPS med uppskruvade inställningar.

Och häri ligger ännu ett potentiellt problem för RX 480: det är väldigt många som sitter på 960, 970, 280X, 380, 380X, 290 och 390. Extremt få av dessa lär se något större värde i att uppgradera till 480 om det nu presterar någonstans mellan 390 och 390X (vilket är vad AMD själva sa om prestanda när de presenterade 480).

Hur är den dyrare? De har båda samma rekommenderat pris från tillverkaren, $329. Vidare, tittar du på genomsnittligt försäljningspris för den populäraste 970 modellen, Asus Strix, och den populäraste 390 modellen, MSI Gaming, så är genomsnittspriset under produktens tid på marknaden i det närmaste identisk på ca 3500 kr.

Gå till de 5 stora OEM och sätt ihop en dator så skall du se.

Permalänk
Skrivet av TurboFreak68:

De visade nya Zen CPU med Doom (nu skriver de Summit Ridge APU men det är fel).

https://www.youtube.com/watch?v=QFN3SsO_R8U

*Såg nu att någon annat svarat med*

Skrivet av ArKAN:

Dom visade upp spelet med Zen, hur många kärnor/vilken klock den hade kan vi bara spekulera om.

Fast det är inte det där klippet jag menar, innan dom visade zen visade dom en film snutt där man fick se FPS i högra hörnet och det droppade under 60fps, detta när dom demoade grafikkorten.

Här ser ni att doom 4 inte ens klaras av att köras i 60fps med Polaris.
https://www.twitch.tv/pcgamer/v/72241344
38:20

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ja, den sålde bra men inte lika bra som 970 och jag försökte förklara varför.

Förövrigt håller jag med dig. Nyare spel som tar vara på den förbättrade hårdvaran på konsolerna har definitivt höjt minimum-kraven. Och den förlänga 28nm-generationen har gett upphov till massa kort med väldigt bra prestanda/krona som t.ex. 290(X) som jag själv sitter på. Jag tror inte heller att satsningen på mainstream segmentet först i sig är en bra idé men det är nödvändigt tror jag, de kan inte förlora massa andelar ytterligare några kvartal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

De visade nya Zen CPU med Doom (nu skriver de Summit Ridge APU men det är fel).

https://www.youtube.com/watch?v=QFN3SsO_R8U

*Såg nu att någon annat svarat med*

Är det inte bättre att länka AMD officiella youtube-konto?
https://www.youtube.com/watch?v=-IyrR8KsSfQ
Skulle AMD ljuga om att det används en Summit Ridge?
Vad har du för källor på att informationen är falsk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Finns det fortfarande en marknad för halvhöjdskort? Tycker det verkar som att trenden för chassin är att använda fullstora kort och en riserbrygga istället. I alla fall om man tittar på chassin med lite mer HTPC eller spelinriktning. Kontorsdatorer som ska driva mängder av skärmar tjänar ju fortfarande på halvhöjd men där krävs å andra sidan inte mycket till prestanda heller.

Nä den verkar ju krympa rätt rejält. Men det finns fortfarande en handfull riktigt intressanta SFF chassin med plats för bara ett halvhöjdskort.
Även om DAN A4 och liknande chassin snart jagat bort de flesta.

Skulle gärna byta ner till halvhöjd utan att förlora prestanda.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vinolik:

För AMD har antagligen ingen High-end GPU 100% redo för lansering. Polaris var aldrig menat som ett svar på Nvidias High-end Pascal kort. Vega är AMDs svar på 1080, men den verkar dröja tills nästa år

Nej. Vega är tänkt att släppas i Oktober. Det är Navi som är menad att dyka upp nästa år.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Garderoben:

Vi kan ju dock inte veta vilken API som användes.
Det är ju nästan garanterat Vulkan som visas i klippet med tanke på vad han säger vid 38:35.

Men Vulkan borde ju egentligen ge bättre resultat i teorin antar jag?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bernd_P1:

är väl lite cynisk till hur ofta man läsa här på forumet bitar som "hoppas AMD släppa snart kort X, då kommer Nvidia sänka priserna" och framför allt ute i handeln där okunniga säljare bara babbla ur sig nvidia's marketing grejer och säga till okunniga kunder "köpa Nvidia, det är för gaming/AMD är inte bra för gaming".

Själv vet jag att AMD är bra. sitta ju på en R9 Nano och en R9 390. men det hjälpa inte om "gemena mannen" fortfarande alltid rekommenderas att köpa Nvidia.

Så länge som Nvidia fortsätter sälja kort så kommer de inte att sänka priserna. AMD har konkurrerat tidigare i alla segment men Nvidia har ändå legat betydligt högre i stortsett alla segment.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TuHack:

Börjar tröttna på deras stategi. Lägg nu alla korten på bordet och presentera vad ni har AMD och var era produkter lägger sig mot era konkurrenter. Tycker de framstår mer och mer som B-laget på detta sätt.

Är på jakt efter en uppgradering och på detta sätt förlorar ni kunder.

Säger du samma sak om Nvidia? Du vet... Eftersom de GÖR EXAKT SAMMA SAK? Var är deras GTX 1060 kort är ju ett exempel..? Att gnälla på att AMD börjar i en annan ände men gör i praktiken samma sak som Nvidia är bara idiotiskt. På detta sättet förlorar ni kunder? Är det därför de tagit in marknadsandelar?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Garderoben:

Fast det är inte det där klippet jag menar, innan dom visade zen visade dom en film snutt där man fick se FPS i högra hörnet och det droppade under 60fps, detta när dom demoade grafikkorten.

https://www.twitch.tv/pcgamer/v/72241344
38:20
http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2016/05/RX-480-Doom-1440p-Benchmarks.jpg

De som fick köra Doom före release vittnade en hel del om hur dåligt optimerat spelet var. Det laggade trots överspeccade datorer så att ett nytt kort, som dessutom ligger på beta drivrutiner, känner av dessa problem är ju ingen högoddsare direkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Vi vet ju inte upplösningen eller vad det var för inställningar så onödigt att spekulera.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nej. Vega är tänkt att släppas i Oktober. Det är Navi som är menad att dyka upp nästa år.

Oktober var ett rykte, från ett håll, och det upprepades sedan aldrig igen. Roadmappen visar tidigt 2017. Så vi får se..

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem

Läst två sidor massa trams (och några vettiga inlägg). Det är inte mycket som hänt mer än att ju närmare vi kommer Polaris 10 lansering ju mer säkra blir de rykten som kretsat kring Polaris den senaste månaden.

RX 480 vet vi mest om och gissningsvis kommer den ligga runt R9 390(X) i prestanda. För 229 USD skulle väl priset med 8 GB i svenska butiker hamna runt 2500 kr vilket är väldigt prisvärt. 2 stycken utklassar lätt ett single GTX 1080 för 5000 kr (en budget många entusiaster satsar på).

RX 490 är det som AMD verkar hålla mest hemligt men prislappen på 299 USD är givetvis ämnat ditåt. Ryktena tyder ju också på en prestanda ett rejält kliv över RX 480 och runt 980 Ti. Alltså ganska exakt precis bakom GTX 1070 beroende på titlar/optimeringar etc. Och detta för alltså runt 3500 kr!!!

Oavsett om man gillar AMD eller Nvidia finns det ju alla anledningar att vara relativt glad. AMD kommer förvisso inte kunna tävla om prestandatronen ännu där GTX 1080 kommer förbli ensam ett tag men tro inte att Nvidia kan ligga kvar med sina priser på 4500kr för GTX 1070 om AMD erbjuder i runda drag samma prestanda för 1000 kr mindre.

Nu handlar förvisso denna tråden om RX 470/460 men det kändes som det snabbt övergick till att handla om potentialen med Polaris 10.

Tidigare R9-kort var jag kritisk mot då de drog mer ström än Nvidias motsvarigheter. Så pass mycket mer att det var värt att väga in nackdelarna för elkostnader, värmeutveckling etc. Men med Polaris 10 kommer inte skillnaderna vara så stora längre mellan blocken. Det verkar ju vara extremt prisvärda alternativ som AMD kommer att lansera och vad vi vet hittills så är de väl värda att hyllas.

Det enda tråkiga är väl för de som vill ha det bästa utan att bry sig om eventuella hål i plånboken. Men denna grupp borde redan i våras insett att det är vinterns lanseringar som är det mest intressanta.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Så länge som Nvidia fortsätter sälja kort så kommer de inte att sänka priserna. AMD har konkurrerat tidigare i alla segment men Nvidia har ändå legat betydligt högre i stortsett alla segment.

Det handlar om att lägga sig på rätt nivåer och det är väl Nvidia rätt duktiga med att känna av. Så fort antal kort som säljs är färre än antal tillverkade GPU:er så kan det krävas justeringar. Men det finns andra aspekter som kan tvinga ner priset.

Ett undantag är däremot om konkurrenten erbjuder samma prestanda till AVSEVÄRT lägre pris (alltså inte bara några enstaka hundralappar). Då blir risken stor att trogna kunder börjar vela och kanske väljer att byta märke. Många är just trogna kunder som håller fast vid det de varit nöjda med. Det behöver inte innebära att konkurrenten är sämre utan man kör på det man är nöjd med så länge inget annat får en att fundera över om man verkligen valt rätt (stora prisskillnader är ett exempel). Det sista Nvidia vill är att trogna kunder ska känna sig lurade i efterhand och att de betalt för mycket för ett grafikkort. Det är något som kan påverka dem långt efteråt.

Allting är ganska logiskt och samma mönster finns i andra branscher. En trogen kund kan t.o.m. vara villig att vänta lite på att få det kort de önskar så länge den tror att den blir nöjd. För en casual gamer innebär att byte av märke en viss osäkerhet och tid att lägga ner på att lära sig var man gör inställningar m.m. Därför kan Nvidia med ett något högre pris ändå locka till sig återkommande kunder utan risk att de faller över på de rödas sida, men prisskillnaden får inte vara för stor.

Jag skulle inte bli förvånad om Nvidia sänker priserna 2-3 veckor efter lanseringen av Polaris 10 och senare i höst justerar dem ytterligare. Men det är förmodligen så att i ren prestanda/krona så kommer AMD vara det bästa valet men det är ett krig Nvidia inte behöver ta.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Säger du samma sak om Nvidia? Du vet... Eftersom de GÖR EXAKT SAMMA SAK? Var är deras GTX 1060 kort är ju ett exempel..? Att gnälla på att AMD börjar i en annan ände men gör i praktiken samma sak som Nvidia är bara idiotiskt. På detta sättet förlorar ni kunder? Är det därför de tagit in marknadsandelar?

Hmm, borde ha anat att någon fick det till en Nvidia-AMD fråga...

Nej, det handlar om marknadsföringen som jag personligen inte förstår. Nvidia har visat ett par riktigt bra performance kort som fungerar som dragplåster för oss entusiaster. Istället för att säga "kolla in våra nya kort i närheten av dessa och det till ett ännu bättre pris" så säger de "kolla in våra budgetkort". Och så gäspar vi som väntar på nytt och köper ett GTX istället. Var är moroten? Hellre en papperslansering där vi vet vart de hamnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Hmm, borde ha anat att någon fick det till en Nvidia-AMD fråga...

Nej, det handlar om marknadsföringen som jag personligen inte förstår. Nvidia har visat ett par riktigt bra performance kort som fungerar som dragplåster för oss entusiaster. Istället för att säga "kolla in våra nya kort i närheten av dessa och det till ett ännu bättre pris" så säger de "kolla in våra budgetkort". Och så gäspar vi som väntar på nytt och köper ett GTX istället. Var är moroten? Hellre en papperslansering där vi vet vart de hamnar.

Håller med.
AMD borde så snart som möjligt släppa NDA för 480 och det mycket troliga 490. 480:s NDA går väl ut 29.6 medan vi inte ens vet något om 490 förutom att AMD sagt att det kommer kort i 99-299 dollarsklassen vilket tyder på 490 då 480 8GB kostar 229.
Jag är väldigt intresserad av 490, men jag vet inte hur länge jag orkar vänta. 1070 är ett alternativ som redan finns, även om det är dyrt.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?