Asus och MSI anklagas för "dopning" av Geforce GTX 1080 till media

Permalänk
Avstängd

Jag som då håller på att lära mig detta och har läst igenom hela tråden nu måste faktiskt få fråga @jacob, ni som testare för asus och msi borde ni inte se att det finns ett oc-läge utan att berörda företag kommunicerar det? Kanske har jag missuppfattat vad du menar men om jag inte har missuppfattat dig undrar jag isåfall hur ni testare arbetar...ska jag vara orolig och tänka att ni inte kan ert arbete och därför inte ge rätt testresultat? Enklast om ni frågar mig är väl bara att skriva att det finns en oc-knapp och den kan man trycka på utan att vara rädd att förstöra kortet....sen undrar jag om jag läser Se och Hör för doping här menas väl oc och varför inte bara skriva det då utan att blanda in ord som doping då doping i de flesta sammanhang har en negativ klang.

Som jag tolkar tråden så svajar du lite i ditt tänk och det du förmedlar

Visa signatur

Att läsa datormanualer utan att ha hårdvaran är lika frustrerande som att läsa instruktionsböcker om sex utan att ha mjukvaran.
- Arthur C. Clarke

Permalänk
Medlem

Av rubriken gick mina tankar först till dopning av halvledare, men det hade varit väldigt konstigt om det ansetts vara fult att göra för övrigt skönt att läsa att ni uppmärksammar "dopning" och påpekar det till tillverkarna själva.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

@Hereafter Som framgår av nyheten är vi noga med att se till att alla grafikkort körs i rätt klockfrekvenser när vi testar. Emil och Jonas behandlar även ämnet bra i senaste Fredagspanelen.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

@Jacob: tack ska genast kolla in detta, de brukar var bra och informativa så fram för fler paneler om ni inte har nåt att göra 😀

Visa signatur

Att läsa datormanualer utan att ha hårdvaran är lika frustrerande som att läsa instruktionsböcker om sex utan att ha mjukvaran.
- Arthur C. Clarke

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad enl §1.6.*

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

@MacAllan:

Visst är det oroligt, otroligt fult i alla fall och u högsta grad vilseledande. Den prestanda du får när du köper kortet är inte den som uppvisas i testerna, denna uppnås först efter trixande med speciell mjukvara vilket förutsätter att du vet om detta, att mjukvaran gör sitt jobb och att ingenting övrigt ändrats/kommer att ändras. På samma sätt som att du inte kan sälja en dator och påstå att den har 100Gb lagring för att sedan erkänna att det bara är 20Gb internt och resten aktiveras via molnet.

Tyvärr, jag ser det inte på det viset och tycker inte heller det är samma sak som du jämför med.
Det är mer likt färdiga märkesdatorer där en del av SSD/HDD är en gömd partition som innehåller återställningsmedia, men angivet är hela SSD/HDD storleken inklusive den gömda delen man inte kan använda, och detta är fullt accepterat.

Skrivet av Jacob:

Problemet ligger i att Asus och MSI skickar grafikkort med särskilda BIOS som skiljer sig från butiksexemplaren utan att öppet kommunicera det till berörda medier. Jag skulle kunna sträcka mig till att det delvis vore okej om de faktiskt lade korten på bordet och berättade att de testexemplar som skickas ut har OC-läget som standard, men de väljer att låtsas som inget och hoppas att det går under radarn.

Visst borde dom informera alla testare att OC läget är standard på de korten dom skickar, men och andra sidan förväntar jag mig att alla testare/recensenter kollar sådana saker själv samt testar korten i olika profiler.

Permalänk
Avstängd

@MacAllan: @Hereafter: @PowerNet: @Jacob: @Xaves

Denna recension/test är enkel och förklarar hur saker och ting är...
(5:25) https://www.youtube.com/watch?time_continue=325&v=l1YOJOxCDIk

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

@MacAllan: @Hereafter: @PowerNet: @Clintbeastwood: @Jacob: @Xaves

Denna recension/test är enkel och förklarar hur saker och ting är...
(5:25) https://www.youtube.com/watch?time_continue=325&v=l1YOJOxCDIk

Varför tagga du mig? Jag vet hur saker och ting är. Recensenter får en annan profil aktiverad ur förpackningen än kunderna.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

@ClintBeastwood: Tänkte visa dig att du inte behöver vara skraj för att använda OC knappar... Vad är problemet? Varsågod.
Du får också svar på en annan fråga som du ställde... Ja, det står ju om BIOS i artikeln men kör man verkligen med ett annat BIOS bara för man aktiverar en annan profil? Jag trodde bara att frekvenser gick upp.
Varsågod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

@ClintBeastwood: Tänkte visa dig att du inte behöver vara skraj för att använda OC knappar... Vad är problemet? Varsågod.
Du får också svar på en annan fråga som du ställde... Ja, det står ju om BIOS i artikeln men kör man verkligen med ett annat BIOS bara för man aktiverar en annan profil? Jag trodde bara att frekvenser gick upp.
Varsågod.

Du förstod nog inte vad jag skrev. Jag hade inte varit rädd för att använda någon OC-knapp utan jag pratade om gemene man.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

@ClintBeastwood: Jaha... OK vännen... ber om ursäkt för jag taggade dig. Tar genast bort din tagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

@ClintBeastwood: Jaha... OK vännen... ber om ursäkt för jag taggade dig. Tar genast bort din tagg.

Nej, det är ingen fara. Jag undrade bara varför. Chefredaktören på Sweclockers borde nog också ha koll på att det är okej att använda OC-profilen i programmet.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

@rablack för bra länk så tack för att du ville tagga mig 😀

Visa signatur

Att läsa datormanualer utan att ha hårdvaran är lika frustrerande som att läsa instruktionsböcker om sex utan att ha mjukvaran.
- Arthur C. Clarke

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

@MacAllan: @Hereafter: @PowerNet: @Jacob: @Xaves

Denna recension/test är enkel och förklarar hur saker och ting är...
(5:25) https://www.youtube.com/watch?time_continue=325&v=l1YOJOxCDIk

Jaha och vad skulle detta visa som vi inte redan vet?

Permalänk
Avstängd

@MacAllan: Du skrev "Visst borde dom informera alla testare att OC läget är standard på de korten dom skickar, men och andra sidan förväntar jag mig att alla testare/recensenter kollar sådana saker själv samt testar korten i olika profiler." som jag tyckte är jättebra och som jag också delar med dig. Att jag delar med mig av länken är för att påvisa bara att vissa testare/recensenter är och gör bra jobb. (Sedan att många i tråden kan ta del av detta, vi som vet och de som inte vet.)

Ps: Det var p.g.a. din text jag la upp den länken.

MVH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Jaha och vad skulle detta visa som vi inte redan vet?

Jag visste inte det så jag tycker det är bra med länkar som är bra och lärorika, som jag känner så är det just mycket tjafs kring detta och det är ju onödigt om "alla"nu vet. Samtidigt så är det väl aldrig fel att uppgradera sin kunskap även om man nu vet redan...din kommentar här ovan kan leda till att vi som inte kan alt som håller på att lära oss kanske inte vågar skriva eller fråga för vi känner oss dumma som inte vet, så lite mer ödmjukhet vore nice för vissa är mer kunniga - andra inte men alla är vi lika bra i slutänden.

Visa signatur

Att läsa datormanualer utan att ha hårdvaran är lika frustrerande som att läsa instruktionsböcker om sex utan att ha mjukvaran.
- Arthur C. Clarke

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

@MacAllan: Du skrev "Visst borde dom informera alla testare att OC läget är standard på de korten dom skickar, men och andra sidan förväntar jag mig att alla testare/recensenter kollar sådana saker själv samt testar korten i olika profiler." som jag tyckte är jättebra och som jag också delar med dig. Att jag delar med mig av länken är för att påvisa bara att vissa testare/recensenter är och gör bra jobb. (Sedan att många i tråden kan ta del av detta, vi som vet och de som inte vet.)

Ps: Det var p.g.a. din text jag la upp den länken.

MVH

Ok, då är jag med vad du menade med länken , tyvärr är väl inte alla som testar lika noga.

Skrivet av Hereafter:

Jag visste inte det så jag tycker det är bra med länkar som är bra och lärorika, som jag känner så är det just mycket tjafs kring detta och det är ju onödigt om "alla"nu vet. Samtidigt så är det väl aldrig fel att uppgradera sin kunskap även om man nu vet redan...din kommentar här ovan kan leda till att vi som inte kan alt som håller på att lära oss kanske inte vågar skriva eller fråga för vi känner oss dumma som inte vet, så lite mer ödmjukhet vore nice för vissa är mer kunniga - andra inte men alla är vi lika bra i slutänden.

Så skall du inte ta det, min kommentar var pga att jag var taggad och redan påpekat det som länken innehöll samt missförstod först meningen med den, så om länken dykt upp utan min tagg hade jag inte kommenterat den alls.
Du skall inte heller känna att en fråga är dum, alla har vi varit nybörjare och alla kan inte allt.

Ps. jag kanske skulle skrivt jag istället för vi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hereafter:

Jag visste inte det så jag tycker det är bra med länkar som är bra och lärorika, som jag känner så är det just mycket tjafs kring detta och det är ju onödigt om "alla"nu vet. Samtidigt så är det väl aldrig fel att uppgradera sin kunskap även om man nu vet redan...din kommentar här ovan kan leda till att vi som inte kan alt som håller på att lära oss kanske inte vågar skriva eller fråga för vi känner oss dumma som inte vet, så lite mer ödmjukhet vore nice för vissa är mer kunniga - andra inte men alla är vi lika bra i slutänden.

Har du frågor så ställ dom, det är ingen som kommer döma dig för det utan snarare tvärtom.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Motbjudande att flera här tycker att det är ok att tillverkare manipulerar testexemplar.
Och att några här t o m försvarar tillverkarna med korkade argument som t ex att "det är så liten skillnad", eller att "testarna ska veta vilken default-profil som korten kommer att levereras med".

Permalänk

luktar VW fasoner över detta.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vanlighalsning:

Motbjudande att flera här tycker att det är ok att tillverkare manipulerar testexemplar.
Och att några här t o m försvarar tillverkarna med korkade argument som t ex att "det är så liten skillnad", eller att "testarna ska veta vilken default-profil som korten kommer att levereras med".

De manipulerar inte exemplaren alls, det enda de gör är att skicka ut korten med OC påslaget från början direkt, så att alla testares resultat ska stämma överens med verklighetens prestanda som konsumenten kan förvänta sig från korten.

Skrivet av Rouge of Darkness:

luktar VW fasoner över detta.

Nu jämför du ju äpplen med päron, det Volkswagen gjorde var att manipulera mjukvaran så att bilarna drog mindre bränsle (men släppte ut mer ämnen i luften) än att dra mer bränsle och blir mer kostsam för ägaren, deras fusk gjorde då att när bilarna avgastestades så kändes det av i mjukvaran (ex att hjulen inte snurrar, bilen inte ändrar färdriktning/lutning mm) och gjorde då att bilen drog mindre bränsle men släppte ut mer ämnen i luften.

Asus och MSI har inte på något sätt fuskat med några resultat, det enda de gjort är att aktiverat OC läget som konsument även aktiverar via mjukvaran som standard på korten som skickas ut för test, så att de ska representera vad konsument kan få ut ur korten, och att de ska vara jämförbara med andra testares som också är samma kort med OC aktivt.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

De manipulerar inte exemplaren alls, det enda de gör är att skicka ut korten med OC påslaget ...

Om detta inte är manipulation, hur motiverar du då att de inte har samma inställningar i korten som går ut till konsumenterna?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vanlighalsning:

Om detta inte är manipulation, hur motiverar du då att de inte har samma inställningar i korten som går ut till konsumenterna?

Det här är inte manipulation, då korten till konsument är precis lika dana som d som skickas till recensenter.
Finns ingen skillnad förutom att OC läget är på som standard, så att alla tester ska vara jämförbara med varandra och visa kortens prestanda som konsument kan få ur kortet från butik.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk

Är egentligen inget nytt i sig (hänt förr), vissa gånger har det varit befogat att klaga andra gånger inte.

Angående automatisk överklockning, så är det bättre och pilla själv än programmet ställer in det (felet som blir många gånger är att programmet drar på för mycket volt, men det kanske gäller mer cpu:er).

Inget dom flesta kommer ändå klocka kortet, utan som tidigare nämnt kommer flesta köra samma som i kartongen.

Det jag är mer nyfiken på är bios numret (ena har högre nyare? Version än den andra).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det här är inte manipulation, då korten till konsument är precis lika dana som d som skickas till recensenter.
Finns ingen skillnad förutom att OC läget är på som standard, så att alla tester ska vara jämförbara med varandra och visa kortens prestanda som konsument kan få ur kortet från butik.

Det är just det som är skillnaden. "Out-of-the-box".

Som konsument får du alltså ett kort som ej är "överklockat".

Korrekta tester ska visa med och utan överklockning. Precis så som Sweclockers brukar testa grafikkorten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Det är just det som är skillnaden. "Out-of-the-box".

Som konsument får du alltså ett kort som ej är "överklockat".

Korrekta tester ska visa med och utan överklockning. Precis så som Sweclockers brukar testa grafikkorten.

Det kommer väl överklockat men genom att välja OC-profilen får du ännu lite mer överklock.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Det här är inte manipulation, då korten till konsument är precis lika dana som d som skickas till recensenter.
Finns ingen skillnad förutom att OC läget är på som standard, så att alla tester ska vara jämförbara med varandra och visa kortens prestanda som konsument kan få ur kortet från butik.

Ok, så det du säger (igen) är att det inte finns någon skillnad förutom att det finns en skillnad? ...

Permalänk
Medlem

@jacob @JonasT
På vissa EVGA finns det ju bios switch. Har dessa någonsin kommit med prestanda bioset aktiverat?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vanlighalsning:

Motbjudande att flera här tycker att det är ok att tillverkare manipulerar testexemplar.
Och att några här t o m försvarar tillverkarna med korkade argument som t ex att "det är så liten skillnad", eller att "testarna ska veta vilken default-profil som korten kommer att levereras med".

http://i.imgur.com/kQ5aueJ.gif

Ännu mer motbjudande att du inte kan acceptera att alla inte tycker lika dant utan att "racka ner" på de som inte delar din uppfattning.
Eftersom korten inte på något vis är spärrade, utan en konsument kan på ett enkelt sätt nå samma värde med tillhörande mjukvara så tycker jag inte det är någon "big deal".

Skrivet av Rouge of Darkness:

Ganska stor skillnad skulle jag vilja säga, VW's manupulation gjorde att det blev falska värde vid tester.
Hade ASUS/MSI skickat korten med en bios som levererade värde som konsument inte kunde få (utan manuell OC) då hade liknelsen varit bättre och då hade jag inte heller tyckt det var skit samma.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Ganska stor skillnad skulle jag vilja säga, VW's manupulation gjorde att det blev falska värde vid tester.
Hade ASUS/MSI skickat korten med en bios som levererade värde som konsument inte kunde få (utan manuell OC) då hade liknelsen varit bättre och då hade jag inte heller tyckt det var skit samma.

personligen ser jag det som lika illa...

tror inte många här t.ex använder varesig MSi´s mjukvara eller Asus för den delen då iaf jag känner dem som bloatade.

det ända jag använder är antingen evga precission x eller msi afterburner.

men varesig asus AI suite eller MSI probe 2 eller va de nu kallar det har jag någonsin installerat och kommer troligen inte heller göra.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows