Permalänk
Medlem

Mitt livs storbygge.

Hej,

Jag vet att en del av komponenterna är lite "over the top" men fan om jag inte ska kunna förverkliga ungdomsdrömmen om en monsterdator en gång i livet!!

Jag kommer beställa nu i veckan om jag inte får feedback på min lista här nedanför som innebär förbättringsförslag. Det jag är osäker på är moderkortet. Jag kommer sannolikt inte använda SLI och inte heller använda dubbla internetuttag, sannolikt heller inte alla satauttag. Däremot är tanken med datorn 50% arbete med rendering och cinema 3d och 50% gaming, därför har jag valt detta moderkort. Plus att Inet kundtjänst rådde mig att köpa det :). Min fråga är alltså om det finns fördelar med att välja ett gaminginriktat moderkort, i samma prisklass eller lägre?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9496716/

Permalänk
Medlem

Om du inte redan löst det så hade jag hellre lagt väldigt mycket pengar på två riktigt fina skärmar och riktigt premium kringutrustning, skön stol osv. Har du redan det så, jaja, vill du verkligen så kör på. Men om inte, lägg mindre på datorn och mer på kringutrustning. Väldigt tråkigt att ha ett GTX1080 men att köra på t.ex en 1080p skärm imo.

Permalänk
Medlem

@Strotter: rent spontant, utan större efter forskningar, så känns det som att du kan byta ut prollen mot en betydligt billigare utan att tappa märkbart med prestanda, jag menar, folk bygger kompletta datorer med grym prestanda för mindre än vad bara din prolle kostar

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Medlem

Jag antar att du planerar att överklocka?

Om du ändå ska slänga iväg 50k så kör på snabbare minnen.

Om du inte kommer köra minst tri SLI så skulle jag kört på ett mindre moderkort och chassi. Blir bara bökigt med ett E-ATX om du inte har använding för den extra ytan. Tror det där är en av de äldre X99 modellerna som inte ens stödjer Broadwell E utan en biosupdate så sikta på något annat med mera features. USB C, thunderbolt, 2st M.2 eller U.2 är tex saker som går att få med dem nya X99 brädorna.

Typ https://www.inet.se/produkt/1900098/asus-x99-deluxe-ii/#specs

Permalänk
Medlem

Skulle spontant spara in på: Processor, moderkort och SSDn.. För att istället kunna lägga till ett till 1080 ELLER som tidigare talare köpa mig kringutrusning så som en grym skärm

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

@Strotter: Om du tjonkar ut dom pengarna på en 6950X (ingen kritik, jag kommer nog själv göra det så småningom), skaffa mer och snabbare minne! Varför inte 128 GB 4133 MHz t.ex.? Det är dessutom en grej som gamingmoderkort kanske kommer vara aningen bättre på, att klocka minnena ordentligt. Du kan ju stoppa in typ hela GTA V på ramdisk och ha 64 GB kvar

Om du faktiskt behöver WS-moderkortsgrejer, typ lights-out-access, ECC RAM-stöd osv. kan du ju istället skaffa riktigt mycket ECC RAM, det du har nu är ju nästan ovärdigt resten av burken.

Vad du även kan göra är att skaffa ett till grafikkort, även om du inte tänker köra SLI, för du kommer få ganska mycket mer prestanda i vissa 3d-applikationer (och ganska lite mer, men mätbar, prestanda i spel) om du dedikerar ena kortet till 3D och det andra till PhysX.

Edit: Varför inte stoppa in en EKWB Predator 240/360 istället för din AIO? Effektivare, tystare och snyggare (enligt mig).

Permalänk
Medlem

Jag skulle ju självt valt i7 6700K och klockat upp den till 4.8GHz eller så. Då får du 8 super-snabba trådar som kommer funka mycket bra till spel och rendering.

Pengarna du sparar läggs förslagvis på en fet g-sync skärm och riktigt bra hifi-hörlurar. Eller varför inte ett nytt skrivbord eller stol.

Permalänk
Inaktiv

Vilka komponenter som är bäst för ett visst ändamål beror helt på vad ändamålet är.

Angående dina komponenter såg jag inga som var dåliga, däremot en balans mellan dem som inte är optimal för många här på forumet.

950 Pro disken riktar sig åt professionella användare, de som leker med datorn märker ingen fördel med denna. Jag tror dock snart dessa snabba nvme ssd kommer sjunka i pris och då blir de mer för vanliga användare.

10 kärnig lägre klockad cpu, visst om man kör såna laster. Vanligt folk så är istället 4/6 kärnor bättre.

Windows 10 home som både saknar RDP och anslutning till domäner, visst om man enbart sitter hemma vid datorn och ej ansluter de till större nätverk.

Så mitt råd är att presentera vad du har tänkt att använda datorn till så får du bättre råd.
När du är uppe i den prisklassen så skulle du istället kunna köpa två datorer där ena agerar hypervisor (t.ex Exsi) och kör en väldigt massa saker och då blir det riktigt grymt.
Men du kanske är ute efter max FPS i spel, men då har du valt lite fel komponter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Jag skulle ju självt valt i7 6700K och klockat upp den till 4.8GHz eller så. Då får du 8 super-snabba trådar som kommer funka mycket bra till spel och rendering.

Pengarna du sparar läggs förslagvis på en fet g-sync skärm och riktigt bra hifi-hörlurar. Eller varför inte ett nytt skrivbord eller stol.

Visserligen kan han lägga pengarna på mer än "bara" 6700K men det behöver verkligen inte vara en cpu för 17k+. Varför inte en 6-kärnig cpu? Men ja, G-sync skärmar vore ju nice, minst i 1440p. Sedan kan man ju alltid spara lite pengar inför nästa gen toppmodeller som kommer köra med HBM2. Fast i och för sig känns det som att "spara" inte behövs för TS

Permalänk

Vill också kritisera valet av processor. Du betalar *mycket* mer för lite bättre prestanda. Du kan kliva ner ordentligt i prisklass och samtidigt ha råd med ordentlig processor + vattenkylning för att klocka högt. Priset på prollen är till mestadel motiverat av att AMD, för tillfället, inte kommer i närheten av intel.

Visa signatur

MSI z170a SLI-Plus - i7 6700K @ 4,6GHz - RTX 2060 - 32GB HyperX Fury DDR4 2666Mhz - Fractal Design arc midi r2 - Noctua UH-14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

För att istället kunna lägga till ett till 1080 ELLER som tidigare talare köpa mig kringutrusning så som en grym skärm

6700K, bara ett 1080, och en vettig skärm. I januari köper man ett 1080Ti, eller Titan, kör sitt 1080 som fysik-kort för spel, och när Intel behagar släppa en "K" CPU med 8 högt klockade kärnor till lagom pris, typ till sommaren nästa år så köper man den och ger bort 6700K'n och har i alla fall sparat pengar. (Och får bättre prestanda än med dagens "Extreme edition" 10 kärnor pga bättre utrymme för överklockning med den nyare, senare producerade kiselbrickan.)

Jag gillar inte 6950X. Det är Xeon pengar för en CPU som saknar XEON funktioner och garantier, bara för att man säljer den upplåst. Men det finns folk som skiter i vilket och bara måste ha det som är dyrast, utan att bry sig om vad de egentligen får för pengarna. Och det är ju bra, de driver utvecklingen framåt i någon utsträckning.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Känns dumt att köra sitt 1080 som physx kort med tanke på hur lite användning man har av det, kör hellre 1080 SLI eller 1080 TI SLI och sälj 1080, får bra mycket mer prestanda för pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Känns dumt att köra sitt 1080 som physx kort med tanke på hur lite användning man har av det, kör hellre 1080 SLI eller 1080 TI SLI och sälj 1080, får bra mycket mer prestanda för pengarna

"DirectX 12"

Sov gott.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

"DirectX 12"

Sov gott.
B!

Högst osäkert vad vi kommer få ut av dx12 i dagsläget och hur utvecklarna kommer använda sig av det. Att köra ett kort som fysik kort är slöseri än så länge om inte något revolutionerande kommer.

Permalänk
Medlem

Sammanfattning so far
Jag överväger andra ATX kort så har ni tips på kort som ni är nöjda med så skriv gärna en rad, M.2, 2011-3, X99, minst 128gb minne. Angående RAM så kan jag högst välja 2666 då inet ska montera, därav även sluten vattenkylning. CPUn är spikad, vet att det är vansinne men det är den jag vill ha. Skärm står på att köpa listan men den är inte med här för jag vet vad jag vill ha där. Överväger att byta m.2 mot annan ssd.

Krav arbete:
•Cinema 4d R17
•Adobe CC: Ae, Ps, Pr, Id
•Design, animation & videohantering är ledorden här.

Krav gejming:
•Total war serien, warhammer och bakåt
•Battlefield
•Massiva spel med många enheter på kartan är här den röda tråden. Det är en fråga om att kunna maxa grafikmässigt, både idag och ett bra tag framöver

Skrivet av Friterad:

Om du inte redan löst det så hade jag hellre lagt väldigt mycket pengar på två riktigt fina skärmar och riktigt premium kringutrustning, skön stol osv. Har du redan det så, jaja, vill du verkligen så kör på. Men om inte, lägg mindre på datorn och mer på kringutrustning. Väldigt tråkigt att ha ett GTX1080 men att köra på t.ex en 1080p skärm imo.

Hej, Tack för tipset. En premiumskärm tillkommer, jag vet bara inte vilken det blir ännu då flera verkar dras med en hel del problem.

Skrivet av Karazhan:

Jag antar att du planerar att överklocka?

Om du ändå ska slänga iväg 50k så kör på snabbare minnen.

Om du inte kommer köra minst tri SLI så skulle jag kört på ett mindre moderkort och chassi. Blir bara bökigt med ett E-ATX om du inte har använding för den extra ytan. Tror det där är en av de äldre X99 modellerna som inte ens stödjer Broadwell E utan en biosupdate så sikta på något annat med mera features. USB C, thunderbolt, 2st M.2 eller U.2 är tex saker som går att få med dem nya X99 brädorna.

Typ https://www.inet.se/produkt/1900098/asus-x99-deluxe-ii/#specs

Stort tack, det är min känsla också så jag kommer leta efter ett ATX-kort så jag få mindre låda. Hade dock uppfattningen att WS MOBOs hade längre livslängd. Jag har kollat på detta med snabbare minnen men Intet monterar max 2666. Dessutom har jag läst på flera ställen att hastigheten inte spelar så stor roll om jag väljer mellan 2400 och 2666

Skrivet av Thumbii:

Skulle spontant spara in på: Processor, moderkort och SSDn.. För att istället kunna lägga till ett till 1080 ELLER som tidigare talare köpa mig kringutrusning så som en grym skärm

Sant, M.2 är inte nödvändigt.. kanske tar bort den och stoppar in fler vanliga ssd istället. Prollen är inte NÖDVÄNDIG men mer en önskan

Skrivet av Edge1:

@Strotter: Om du tjonkar ut dom pengarna på en 6950X (ingen kritik, jag kommer nog själv göra det så småningom), skaffa mer och snabbare minne! Varför inte 128 GB 4133 MHz t.ex.? Det är dessutom en grej som gamingmoderkort kanske kommer vara aningen bättre på, att klocka minnena ordentligt. Du kan ju stoppa in typ hela GTA V på ramdisk och ha 64 GB kvar

Om du faktiskt behöver WS-moderkortsgrejer, typ lights-out-access, ECC RAM-stöd osv. kan du ju istället skaffa riktigt mycket ECC RAM, det du har nu är ju nästan ovärdigt resten av burken.

Vad du även kan göra är att skaffa ett till grafikkort, även om du inte tänker köra SLI, för du kommer få ganska mycket mer prestanda i vissa 3d-applikationer (och ganska lite mer, men mätbar, prestanda i spel) om du dedikerar ena kortet till 3D och det andra till PhysX.

Edit: Varför inte stoppa in en EKWB Predator 240/360 istället för din AIO? Effektivare, tystare och snyggare (enligt mig).

Hej, Tanken är att på sikt uppgradera till 128gb i minne men börjar på 64, har 16 idag så blir ett lagom hopp. ang fler kort för PhysX så ska jag läsa på mer om detta tack för tipset.

Skrivet av anon159643:

Vilka komponenter som är bäst för ett visst ändamål beror helt på vad ändamålet är.

Angående dina komponenter såg jag inga som var dåliga, däremot en balans mellan dem som inte är optimal för många här på forumet.

950 Pro disken riktar sig åt professionella användare, de som leker med datorn märker ingen fördel med denna. Jag tror dock snart dessa snabba nvme ssd kommer sjunka i pris och då blir de mer för vanliga användare.

10 kärnig lägre klockad cpu, visst om man kör såna laster. Vanligt folk så är istället 4/6 kärnor bättre.

Windows 10 home som både saknar RDP och anslutning till domäner, visst om man enbart sitter hemma vid datorn och ej ansluter de till större nätverk.

Så mitt råd är att presentera vad du har tänkt att använda datorn till så får du bättre råd.
När du är uppe i den prisklassen så skulle du istället kunna köpa två datorer där ena agerar hypervisor (t.ex Exsi) och kör en väldigt massa saker och då blir det riktigt grymt.
Men du kanske är ute efter max FPS i spel, men då har du valt lite fel komponter.

Hej, Vet inte vad RDP och domänanslutningen du pratar om innebär, vad rekomenderar du för OS? Kommer bara sitta hemma med datorn, den kommer inte flyttas så ofta misstänker jag.. Ang M.2 överväger jag att byta ut den.. den är inte nödvändig men hade varit gött att ha sitt OS på. Det kommer dock bli en dator som ska kunna täck både gaiming och rendering/video edit

Krav arbete:
•Cinema 4d R17
•Adobe CC: Ae, Ps, Pr, Id
•Design, animation & videohantering är ledorden här.

Krav gejming:
•Total war serien, warhammer och bakåt
•Battlefield
•Massiva spel med många enheter på kartan är här den röda tråden. Det är en fråga om att kunna maxa grafikmässigt, både idag och ett bra tag framöver

Skrivet av Friterad:

Visserligen kan han lägga pengarna på mer än "bara" 6700K men det behöver verkligen inte vara en cpu för 17k+. Varför inte en 6-kärnig cpu? Men ja, G-sync skärmar vore ju nice, minst i 1440p. Sedan kan man ju alltid spara lite pengar inför nästa gen toppmodeller som kommer köra med HBM2. Fast i och för sig känns det som att "spara" inte behövs för TS

Hej, vet att jag inte måste köpa denna cpu men detta blir nog den sista datorn på kanske 6-7 år jag kommer köpa. G-sync 1440p står på listan men finns inte med i denna tråd dock.

Skrivet av GiletteRazor:

Vill också kritisera valet av processor. Du betalar *mycket* mer för lite bättre prestanda. Du kan kliva ner ordentligt i prisklass och samtidigt ha råd med ordentlig processor + vattenkylning för att klocka högt. Priset på prollen är till mestadel motiverat av att AMD, för tillfället, inte kommer i närheten av intel.

Hej, Jag vet att jag inte måste... jag måste inte ha en ny dator utan kan köra vidare på min befintliga 3770k Taurus esport några år till men jag pallar inte med det och vill unna mig själv i detta köp. Håller med om att priset är vansinnigt men det är denna cpun jag är ute efter och får då bita i dollaräpplet. custom vattenkylning gärna men när inet monterar måste det vara slutet dessvärre

Skrivet av -=Mr_B=-:

6700K, bara ett 1080, och en vettig skärm. I januari köper man ett 1080Ti, eller Titan, kör sitt 1080 som fysik-kort för spel, och när Intel behagar släppa en "K" CPU med 8 högt klockade kärnor till lagom pris, typ till sommaren nästa år så köper man den och ger bort 6700K'n och har i alla fall sparat pengar. (Och får bättre prestanda än med dagens "Extreme edition" 10 kärnor pga bättre utrymme för överklockning med den nyare, senare producerade kiselbrickan.)

Jag gillar inte 6950X. Det är Xeon pengar för en CPU som saknar XEON funktioner och garantier, bara för att man säljer den upplåst. Men det finns folk som skiter i vilket och bara måste ha det som är dyrast, utan att bry sig om vad de egentligen får för pengarna. Och det är ju bra, de driver utvecklingen framåt i någon utsträckning.
B!

Hej, Har gått o väntat i 2 år redan.. Är sugen på att vänta in dom nya socklarna och sedan, och sedan... men vad är det jag väntar på egentligen.. blir alltid omseglad 6 månader senare. Håller med om att priset är högt men känns som ett bra val för prestandan. Det jag är osäker på är vilket ATX moderkort jag istället ska ta, men tack för din åsikt

Skrivet av Karazhan:

Högst osäkert vad vi kommer få ut av dx12 i dagsläget och hur utvecklarna kommer använda sig av det. Att köra ett kort som fysik kort är slöseri än så länge om inte något revolutionerande kommer.

Hej, intressant olika åsikter om detta med fysikkort ska läsa på om detta. Har uppfattningen att GPUn används för preview och cpu för rendering. Ska säta mig in i detta mera.

Permalänk
Proffsmobbare

Ska du mata på 128GB RAM och samtidigt lita på din dator så vill du ha ECC-minnen. Det är också en av få anledningar att skaffa ett WS-moderkort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Strotter:

Hej, Vet inte vad RDP och domänanslutningen du pratar om innebär, vad rekomenderar du för OS?

Om du inte vet vad som menas med domän så behöver du inte hellre ha funktionen. Förenklat är det en typ av nätverk som alla skolor, företag etc har på sina datorer där det ska vara enkelt att kunna administrera alla datorer, likaså ska ofta användarna kunna logga in med sin användare på olika maskiner. Det är mer en pro-users funktion för stationära datorer, laptops är en annan femma då man kan ta med dem till jobbet.
RDP är ett inbyggt sätt att fjärrstyra datorer, väldigt smidigt om man har väldigt många datorer som fler användare ska vara inne på samtidigt.

För dina ändamål så tror jag Windows home räcker och då sparar du 500kr på att inte skaffa Windows 10 Pro. En funktion som många saknar är möjlighet att bättre ställa in windows uppdateringsfunktionen i Windows home, men jag använder ej home versionen eller ens windows 10 så mycket så jag är fel person att fråga om detta om

Som du beskriv i dina områden, så skulle jag dra ner på cpu och avvakta med M.2. Även om man tycker att M.2 är en struntsumma så kan man för dessa pengar köpa ny, stol, skärm, laserskivare, Nas (Network Attached Storage) o.s.v.

Permalänk
Medlem

@Strotter: Kör då på 2666 minnen och överklocka dem till 2800 iaf.

Du kan nog räkna med att alla moderkort lär hålla i 6-7 år om man inte får något söndagsexemplar men svårt att veta.

Physx kort är slöseri med pengar, det senaste året så har hela 5 spel haft stöd för physx, senaste 2 åren så är den siffran 8 spel. Det finns helt enkelt inte i närheten av nog spel som stödjer physx med ett sekundärt grafikkort för att det ska vara värt det. Mycket bättre att bara satsa på SLI med 1080.

Permalänk
Medlem

Varför inte en billigare cpu och 2 st radeon pro duo?

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

Skulle också tagit en annan CPU som tidigare talare påpekar. 6800K kanske?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Varför inte en billigare cpu och 2 st radeon pro duo?

2st Radeon Pro Duo? Blir ju 31k bara för gpu prestandan.

Permalänk
Medlem

Du säger att du itne kommer att köpa någon ny dator på 6-7 år. Det absolut bästa i sådanna här situationer brukar vara att vara lite restriktiv och köpa riktigt bra delar men inte de bästa eftersom de sista få % kostar mycekt mer än va det smakar. Du kan säkert spara in 10000 eller mer. De pengarna försvinner ju inte utan du kan ha dem för att uppgradera datorn om 3 år då du kan få betyldigt bättre delar.

Permalänk
Medlem

Från alla tester och reviews jag läst så är skillnaden mellan 2133mhz och 2666mhz(vilket är max då inet skall montera) väldigt liten. Har kollat linus tech tips, techbuyersguru, pratat med försäljare osv.. INETs personal tom råder mig att köpa 2133mhz för att det borgar för en stabilare upplevelse. Många här i tråden säger åt mig att köpa 2666mhz men varför? Skulle verkligen uppskatta en förklaring på VAD skillnaden är jag kommer uppleva. Användingsområdena står lite högre upp i tråden. Får jag ett svar som motbevisar mig så dumpar jag m.2 minnet mot vanlig ssd o lägger mellanskillnaden på ram typ 2666mhz.

EDIT: Kommer snabbare minne påverka min spelupplevelse eller rendering i premiere/after effects/Cinema 4d? isåfall hur?

edit 2. Plockat bort min kundvagn då jag bara har en fråga om ram minne som jag hoppas jag kan få hjälp med.

förtydligande
Permalänk
Medlem

Nu kanske jag är lite tråkig men köp en dator för 20000 och byt om 2,3 år igen. Att köpa en dator för 50k känns bara "titta grabbar va häftig jag är". Om några få år så blir den omsprungen ändå så smartare att köpa för mindre pengar men lite oftare. Utvecklingen går fort och de pengarna du lägger över säg 25000 är jävligt lite prestanda per krona. My 2 cents

@CTH va visst inne på samma grej, vi som är gamla i gemet förstår bättra haha;D

EDIT: Och för i hela helvete, om du nu ska bränna två månadslöner alternativt 15år av veckopeng så se då till bygg ihop skönheten själv så du lär dig nått på köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

Nu kanske jag är lite tråkig men köp en dator för 20000 och byt om 2,3 år igen. Att köpa en dator för 50k känns bara "titta grabbar va häftig jag är". Om några få år så blir den omsprungen ändå så smartare att köpa för mindre pengar men lite oftare. Utvecklingen går fort och de pengarna du lägger över säg 25000 är jävligt lite prestanda per krona. My 2 cents

@CTH va visst inne på samma grej, vi som är gamla i gemet förstår bättra haha;D

EDIT: Och för i hela helvete, om du nu ska bränna två månadslöner alternativt 15år av veckopeng så se då till bygg ihop skönheten själv så du lär dig nått på köpet.

Tack för ditt konstruktiva svar på en specifik fråga, vill du utveckla dina tankar kring denna fråga ännu mer lyssnar jag gärna.

Permalänk
Jacob Fanboy

Kunde inte låta bli...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drygman:

Med komponenter för nära 50.000 kanske det är en bra idé ändå?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Håller med tidigare råd i tråden här om att begränsa budget till 20-30k och byta dator om 2-3 år istället.
Att gå för en 6850K istället för en 6950X är en bra början.

Den enda anledningen jag ser att köpa en 6950X är för att man vill visa alla att man med glädje accepterar och stödjer Intel's dominans på CPU-marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Med komponenter för nära 50.000 kanske det är en bra idé ändå?

Varför skulle de? Blir garanterat ett bättre bygge att göra de själv om man nu inte har tummen mitt i handen. Att låta nån stressad snubbe slänga i komponenterna för att de är dags för rast skulle inte ja betala 800kr för. Alldeles för roligt och för lärorikt att ge bort de jobbet. Dessutom kul att veta att man byggt den själv.

Missförstå mig inte, klart byggarna kan sitt jobb. Men dom har helt enkelt inte tid att lägga ner så mkt jobb på kabeldragning osv. Sen lär nog en och annan komponent krascha i golvet av slarv när rasten närmar sig;)

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips. Kanske inte blir 6950x i slutändan trots allt. Men den är ju bäst skämt åsido så lär jag inte utnyttja dess fulla kapacitet i annat än Cinema4D.. Jag är bara så trött på att köpa medium men visst tangerar priserna för premiumbestyckning sunt förnuft. Hursomhelst kommer det bli en bättre cpu än nuvarande 3770k. Visst kan man bygga själv men mitt sista minne av DOA minne och returprocess har lämnat mig med sur eftersmak... Ska ta en funderare ikväll så blir det order senare i veckan. Ha det gott.