En möjlig lösning till Swedbanks 2500kr Swish spärr?

Permalänk
Medlem

En möjlig lösning till Swedbanks 2500kr Swish spärr?

Hej

Låg i sängen och försökte sova men kunde inte sluta tänka på att utveckla denna idé som gör att man kan swisha utan problem utan att bekymra sig över maxgränsen Swedbank har på Swish.

Nu till vad jag tänkte på:
Både mamma och jag har en swish som är kopplad till varsitt konto där våra telefonnummer också är kopplad och fast. Mamma har ingen gräns på sina konton och då undrar jag om hon kan öppna ett helt nytt bankkonto som man sedan kopplar ett nytt nummer som inte har swish. Då kan man ta sin gamla telefon och kila ner till Telia och köpa sig ett simkort enbart för swish. Ska nog höra med min moder imorgon, men tänkte höra med er först om dett låter möjligt eller om ni har någon annan lösning som kanske fungerar bättre?

Jag tyckte detta var en bra lösning om man behöver swisha ofta. Enda nackdelen är att man inte har översikt över kontot själv, men frågar man bara hur mycket det är på kontot så är problemet löst!

EDIT:
Jag är under 18 år och det är helt omöjligt att ändra gränsen på 2500kr för minderåriga.

Hur tänker ni?

Permalänk
Medlem

Gränsen kan du väl enkelt höja genom att bara logga in på swedbank och ändra? Ganska säker på att jag gjort det.

Permalänk

Går att logga in och öka var gränsen ska gå jag har höjt min till 4000
(och jag har swedbank)

Så här gör du för att öka:
Tryck på "startsida"
sedan på "beställ tjänster" i listan och sedan på "mobilbetalningar - swish"
vid beloppsgräns trycker du ändra och skriver in vad din spärr ska vara

Kollade upp hur man gjorde och la till beskrivning.
Visa signatur

2500k | Noctua NH-U14S | Sabertooth Z77 | 16Gb Vengeance
3850 † 5770 † 660ti † 970 |

Permalänk
Jacob Fanboy

Går att ändra till 15K i appen.

EDIT; Kom på att trådskaparen är säkert under 18 och då är det nog 2500 kr som gäller.

Permalänk
Medlem

Bara att logga in på Swedbank.
Du kan inte sätta obegränsat men du kan sätta spärren på upp till 15.000kr per 7-dagars period eller om en större överföring är på g så kan man temporärt ställa maxgränsen på 150.000kr i upp till 2 dagar.

Det går även att registrera nummer där stora belopp är godkända utanför gränsen.

Citat:

Betala upp till 15 000 kronor
Du kan betala till andra som har Swish, utan att lägga upp mottagaren i förväg. Du får automatiskt en beloppsgräns på 3 000 kronor som gäller per 7 dagars period.
Betala belopp över 15 000 kronor
Om du vill betala över 15 000 kr har du två val:
Lägg upp mottagaren i listan "Mottagare av stor betalning" innan du gör betalningen.
Lägg upp en tillfällig beloppsgräns. Den försvinner automatiskt efter en eller två dagar.
Samma beloppsgränser gäller oavsett om du skickar till privatpersoner eller företag och organisationer.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Glömde skriva att jag är under 18 år och det är helt omöjligt att ändra gränsen på 2500kr för minderåriga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Jacob Fanboy

@Swires: Gör din mor en tjänst och släpp denna idé och kör på vanliga överförningar som tar en bankdag. Lika bra att göra en översättning till ditt konto och använda Swish som ett komplement.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drygman:

@Swires: Gör din mor en tjänst och släpp denna idé och kör på vanliga överförningar som tar en bankdag.

En banköverföring är sånt man gjorde på stenåldern, swish är dagens banköverföringar😋😎
Btw, under 18 kan man inte göra överföringar.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter som urkundsförfalskning, att signera överföringar digitalt i någon annans namn.
Behövs väl en fullmakt från din mor för att det skall fungera, lagligt.

Eller så byter du till Nordea, där ser det ut som att man själv kan ställa beloppet.
Men man måste ha mamma med sig om man är under 18år, när man tecknar avtalet med banken ^^

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Skrivet av Swires:

Hej

Låg i sängen och försökte sova men kunde inte sluta tänka på att utveckla denna idé som gör att man kan swisha utan problem utan att bekymra sig över maxgränsen Swedbank har på Swish.

Nu till vad jag tänkte på:
Både mamma och jag har en swish som är kopplad till varsitt konto där våra telefonnummer också är kopplad och fast. Mamma har ingen gräns på sina konton och då undrar jag om hon kan öppna ett helt nytt bankkonto som man sedan kopplar ett nytt nummer som inte har swish. Då kan man ta sin gamla telefon och kila ner till Telia och köpa sig ett simkort enbart för swish. Ska nog höra med min moder imorgon, men tänkte höra med er först om dett låter möjligt eller om ni har någon annan lösning som kanske fungerar bättre?

Jag tyckte detta var en bra lösning om man behöver swisha ofta. Enda nackdelen är att man inte har översikt över kontot själv, men frågar man bara hur mycket det är på kontot så är problemet löst!

EDIT:
Jag är under 18 år och det är helt omöjligt att ändra gränsen på 2500kr för minderåriga.

Hur tänker ni?

Är i precis samma sits som dig. För mig blir lösningen att byta bank.
Är för närvarande kund i Sparbanken Skåne som på något vis är en del av Swedbank.

När jag gått till mitt bankkontor blir svaren bara nej, nej, nej. Det finns inga som helst möjligheter, bara begränsningar och byråkrati.
För att fortsätta på deras spår så listar jag begränsningarna som gör att jag kommer byta bank. Notera att jag har "utökad internetbank" eller vad det nu är de kallar det. Har flängt dit med så jäkla många fullmakter och vidimeringar.

• Otrevlig personal
• Jag kan inte göra banköverföringar via internetbanken, jag är således tvungen att springa till bankkontoret så fort jag vill ha pengar överförda. Bankkontoret har förövrigt de sämsta öppetiderna i hela Lund
• Swish-gräns som är omöjlig att flytta
• Inga direktbetalningar via internetbanken
• Inget ordentligt MasterCard/Visa, omöjliggör internetköp

Inte konstigt att det är gratis, man kommer ju inte åt sina pengar med alla de begränsningarna. Antagligen gör de storkovan med mina pengar i någon fond långt härifrån.

Jag tänker mig att jag ska byta bank nu under sommarlovet då man har tid. Blir nog att vandra runt och prata med personalen på några olika kontor.

Edit: Jag är alltså 17 år.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swires:

Jag är under 18 år och det är helt omöjligt att ändra gränsen på 2500kr för minderåriga.

Jag antar att du har frågat banken? För jag har en kompis som innan han var 18 utförde transaktioner för väldigt mycket mer än det per månad, till och med flera enskilda transaktioner per månad om belopp större än 2500kr. Kan ha ändrats på senare tid, var ett rätt bra tag sedan trots allt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Är i precis samma sits som dig. För mig blir lösningen att byta bank.
Är för närvarande kund i Sparbanken Skåne som på något vis är en del av Swedbank.

När jag gått till mitt bankkontor blir svaren bara nej, nej, nej. Det finns inga som helst möjligheter, bara begränsningar och byråkrati.
För att fortsätta på deras spår så listar jag begränsningarna som gör att jag kommer byta bank. Notera att jag har "utökad internetbank" eller vad det nu är de kallar det. Har flängt dit med så jäkla många fullmakter och vidimeringar.

• Otrevlig personal
• Jag kan inte göra banköverföringar via internetbanken, jag är således tvungen att springa till bankkontoret så fort jag vill ha pengar överförda. Bankkontoret har förövrigt de sämsta öppetiderna i hela Lund
• Swish-gräns som är omöjlig att flytta
• Inga direktbetalningar via internetbanken
• Inget ordentligt MasterCard/Visa, omöjliggör internetköp

Inte konstigt att det är gratis, man kommer ju inte åt sina pengar med alla de begränsningarna. Antagligen gör de storkovan med mina pengar i någon fond långt härifrån.

Jag tänker mig att jag ska byta bank nu under sommarlovet då man har tid. Blir nog att vandra runt och prata med personalen på några olika kontor.

Edit: Jag är alltså 17 år.

Jag hade bytt bank i vilket fall, Swedbank är i mina ögon den sämsta banken du kan ha. I annat fall så borde du ju säga till kassörskan som inte hjälper dig/är otrevlig att du då istället vill ha hjälp att byta bank. Då blir det fart på dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Jag hade bytt bank i vilket fall, Swedbank är i mina ögon den sämsta banken du kan ha. I annat fall så borde du ju säga till kassörskan som inte hjälper dig/är otrevlig att du då istället vill ha hjälp att byta bank. Då blir det fart på dom.

Är det möjligt att bara byta till en annan bank för mig även fast föräldrarna inte byter? Tänkte på att jag inte är myndig osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swires:

Är det möjligt att bara byta till en annan bank för mig även fast föräldrarna inte byter? Tänkte på att jag inte är myndig osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänk på att om du byter bank blir alla överföringar till och från dina föräldrar mycket bökigare och börjar ta 1-3 bankdagar.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Yorg:

Tänk på att om du byter bank blir alla överföringar till och från dina föräldrar mycket bökigare och börjar ta 1-3 bankdagar.

Det är ett ickeproblem för mig och @Swires eftersom vi idag behöver pallra oss in till bankkontoret för att kunna göra någon överföring alls.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yorg:

Tänk på att om du byter bank blir alla överföringar till och från dina föräldrar mycket bökigare och börjar ta 1-3 bankdagar.

Överföringar tar längre tid mellan banker, ja. Men jag ser att det numera oftast tar mindre än en dag att skicka pengar även mellan banker elektroniskt. Min dotter har lite samma problem eftersom studiebidrag alltid betalas ut via Swedbank och hon har Länsförsäkringar. Men det funkar bra. Man kan ju dessutom Swisha till henne om det skulle vara akut. Sedan om man ska göra en större överföring och det är panik på minuten så tror jag att man ska lära sig att planera lite.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Swires:

Hej

Låg i sängen och försökte sova men kunde inte sluta tänka på att utveckla denna idé som gör att man kan swisha utan problem utan att bekymra sig över maxgränsen Swedbank har på Swish.

Nu till vad jag tänkte på:
Både mamma och jag har en swish som är kopplad till varsitt konto där våra telefonnummer också är kopplad och fast. Mamma har ingen gräns på sina konton och då undrar jag om hon kan öppna ett helt nytt bankkonto som man sedan kopplar ett nytt nummer som inte har swish. Då kan man ta sin gamla telefon och kila ner till Telia och köpa sig ett simkort enbart för swish. Ska nog höra med min moder imorgon, men tänkte höra med er först om dett låter möjligt eller om ni har någon annan lösning som kanske fungerar bättre?

Jag tyckte detta var en bra lösning om man behöver swisha ofta. Enda nackdelen är att man inte har översikt över kontot själv, men frågar man bara hur mycket det är på kontot så är problemet löst!

EDIT:
Jag är under 18 år och det är helt omöjligt att ändra gränsen på 2500kr för minderåriga.

Hur tänker ni?

Förutom att det inte är tillåtet att använda någon annans konto på det sättet, så är det nog enklare för dig och din mamma att du helt enkelt gör flera överföringar på 2500kr istället för en stor.

Permalänk
Medlem

@Swires: Av vilken anledning behöver du swisha över 2500kr?
Om du ska göra betalningar på internet så köp på faktura eller skaffa dig ett VISA kort.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Enklast och bäst är om din förmyndare sköter betalningarna åt dig tills att du själv är myndig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Det är ett ickeproblem för mig och @Swires eftersom vi idag behöver pallra oss in till bankkontoret för att kunna göra någon överföring alls.

Jaså? Så dina föräldrar för aldrig över pengar till dig när du behöver det?

Det är rätt smidigt när de kommer in direkt, även om det så klart också går att swisha där så så länge de inte höjer avgifterna för swish kanske det inte är ett påtagligt problem.

Det största problemet med TS idé är väl att han skulle behöva få tillgång till sin mors Bank ID, det hade jag nog inte gett mina barn.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swires:

Är det möjligt att bara byta till en annan bank för mig även fast föräldrarna inte byter? Tänkte på att jag inte är myndig osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inga problem. Bytte nyss själv från Swedbank till Nordea och jag är under 18. Kunde inte varit nöjdare. Möjlighet att handla på Internet och swisha hur mycket du vill.

Edit: oj hade en cachad sida när jag svarade. Du har säkert redan fått svar på din fråga..

Visa signatur

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner både vita och svarta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyter:

Det är inga problem. Bytte nyss själv från Swedbank till Nordea och jag är under 18. Kunde inte varit nöjdare. Möjlighet att handla på Internet och swisha hur mycket du vill.

Edit: oj hade en cachad sida när jag svarade. Du har säkert redan fått svar på din fråga..

Är dina föräldrar/målsman fortfarande kvar på Swedbank eller bytte du ensam? För jag tänkte isåfall byta ensam om det är möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swires:

Är dina föräldrar/målsman fortfarande kvar på Swedbank eller bytte du ensam? För jag tänkte isåfall byta ensam om det är möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, glömde säga det. Endast jag bytte. Dem på banken frågade eller nämnde inte ens ifall mamma också skulle byta. Dock så behöver vårdnadshavare följa med när du byter.

Visa signatur

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner både vita och svarta!

Permalänk
Hedersmedlem

Är man över 16 så borde man kunna byta bank som man vill. Min dotter kunde skaffa sig ett konto med tillhörande betalkort helt själv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag blir också nyfiken, vad är det man köper för över 2500kr/månad över swish som 16åring?
Jag tycker jag använder swish ofta när man är ute och äter middagar med polare, tar taxi hem från krogen och annat som man använder swish till och jag är nog inte ens nära 2500kr/månad.

Kanske är så man betalar nuförtiden i butiker och allt.. Man hänger ju inte med längre när man är 30+...

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Jag blir också nyfiken, vad är det man köper för över 2500kr/månad över swish som 16åring?
Jag tycker jag använder swish ofta när man är ute och äter middagar med polare, tar taxi hem från krogen och annat som man använder swish till och jag är nog inte ens nära 2500kr/månad.

Kanske är så man betalar nuförtiden i butiker och allt.. Man hänger ju inte med längre när man är 30+...

Största anledningen är csgo skins och det blir inte mycket över i månaden för andra utgifter. Farsan vill att jag skaffar ett sommarjobb så tänkte små trade:a lite med skins för att hålla uppe ekonomin.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swires:

Största anledningen är csgo skins och det blir inte mycket över i månaden för andra utgifter. Farsan vill att jag skaffar ett sommarjobb så tänkte små trade:a lite med skins för att hålla uppe ekonomin.

Skickades från m.sweclockers.com

Åherregud...

Permalänk
Medlem

facepalm...

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Skrivet av Yorg:

Jaså? Så dina föräldrar för aldrig över pengar till dig när du behöver det?

Det är rätt smidigt när de kommer in direkt, även om det så klart också går att swisha där så så länge de inte höjer avgifterna för swish kanske det inte är ett påtagligt problem.

Det största problemet med TS idé är väl att han skulle behöva få tillgång till sin mors Bank ID, det hade jag nog inte gett mina barn.

Jo, det händer väl att mina föräldrar för överpengar till mig för att korrigera skulder. Men det jag menade var att om jag ska föra över pengar till mina föräldrars konton så måste jag cykla till banken eftersom swedbank inte låter minderåriga använda internetbanken för att föra över pengar.

Skrivet av SunQ:

Jag blir också nyfiken, vad är det man köper för över 2500kr/månad över swish som 16åring?
Jag tycker jag använder swish ofta när man är ute och äter middagar med polare, tar taxi hem från krogen och annat som man använder swish till och jag är nog inte ens nära 2500kr/månad.

Kanske är så man betalar nuförtiden i butiker och allt.. Man hänger ju inte med längre när man är 30+...

Nu är den där gränsen inte precis dealbreakern för mig, men vid några tillfällen har den irriterat mig.
Till viss del beror det på att jag swishar för hela familjen eftersom ingen annan skaffat swish, uppskattningsvis så swishar jag ett par hundra varje månad å mina föräldrars vägnar.

Vidare så jobbar jag en del och tjänar pengar som jag gärna lägger på mina intressen. De största är skidåkning, hifi och cyklar i alla dess former. En hel del inom de områdena går att handla begagnat och då är swish smidigt.
Det går även att handla på inet med swish och jag brukar förnya min vpn med swish.

Skrivet av giplet:

Är man över 16 så borde man kunna byta bank som man vill. Min dotter kunde skaffa sig ett konto med tillhörande betalkort helt själv.

Får man fråga vilken bank hon valde? Låter smidigt att slippa dra dit föräldrar.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wille1504:

Jo, det händer väl att mina föräldrar för överpengar till mig för att korrigera skulder. Men det jag menade var att om jag ska föra över pengar till mina föräldrars konton så måste jag cykla till banken eftersom swedbank inte låter minderåriga använda internetbanken för att föra över pengar.

Nu är den där gränsen inte precis dealbreakern för mig, men vid några tillfällen har den irriterat mig.
Till viss del beror det på att jag swishar för hela familjen eftersom ingen annan skaffat swish, uppskattningsvis så swishar jag ett par hundra varje månad å mina föräldrars vägnar.

Vidare så jobbar jag en del och tjänar pengar som jag gärna lägger på mina intressen. De största är skidåkning, hifi och cyklar i alla dess former. En hel del inom de områdena går att handla begagnat och då är swish smidigt.
Det går även att handla på inet med swish och jag brukar förnya min vpn med swish.

Får man fråga vilken bank hon valde? Låter smidigt att slippa dra dit föräldrar.

Hon har konto på länsförsäkringar.
http://www.lansforsakringar.se/skane/privat/konton-betalninga...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!