Permalänk
Medlem

MSI Z170A Gaming M5 bootar ej

Startade precis min nya dator, men datorn postar inte. Felkoder lyser på moderkortet i följande ordning: 19-00-4C-55-0d. Har resetat CMOS med jumper, tagit ur batteriet. Provat RAM i alla slots och kopplat ur GPUN. Manualen säger att felkoderna står för Early South Bridge Initialization, 00 hittar jag inte, Early Memory Initialization x 2 och 0d hittar jag inte. Vad är felet?

Edit. Nu startade den med minne i slot 3. Men den vägrar acceptera att jag har usbmus och tangentbord i. Jävla skit. Åter till netonnet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av karhart:

Startade precis min nya dator, men datorn postar inte. Felkoder lyser på moderkortet i följande ordning: 19-00-4C-55-0d. Har resetat CMOS med jumper, tagit ur batteriet. Provat RAM i alla slots och kopplat ur GPUN. Manualen säger att felkoderna står för Early South Bridge Initialization, 00 hittar jag inte, Early Memory Initialization x 2 och 0d hittar jag inte. Vad är felet?

Edit. Nu startade den med minne i slot 3. Men den vägrar acceptera att jag har usbmus och tangentbord i. Jävla skit. Åter till netonnet!

När jag demonterar cpun ser jag att flera pinnar är böjda. Köp aldrig fyndvara på netonnet!!! Hoppas de inte kommer hävda att det är JAG som åsamkat moderkortet dessa skador. Men det kommer de säkerligen att göra... kul.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@karhart: var cpu monterad när du fick den, eller gjorde du det själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

@karhart: var cpu monterad när du fick den, eller gjorde du det själv?

Jag gjorde det själv. För kanske tionde gången, så jag har god erfarenhet.

Permalänk
Medlem

@karhart: Hoppas de går med på det. Ändå en retur de kanske inte testat och även då kan det varit dem. Tror inte de kommer bråka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

@karhart: Hoppas de går med på det. Ändå en retur de kanske inte testat och även då kan det varit dem. Tror inte de kommer bråka.

Annars kommer jag bråka.