Beslutsångest, ska jag göra klart mitt spel?

Permalänk
Medlem

Beslutsångest, ska jag göra klart mitt spel?

Innan årskiftet la jag ner en bra bit över 100 timmar på ett webbläsarspel, resultatet blev en välfylld databas med massa tables, flera tusen rader kod, och en massa användbara funktioner. Men där mitt i allt tappade jag motivationen och suget att göra färdigt spelet. Nu efter att jag varit på en arbetsintervju så känner jag att jag egentligen borde försöka göra klart spelet och släppa en live version.

Spelet är byggt på ett mörkt tema. Innan jag slutade bygga på spelet så höll jag på att bygga ihop mekaniken till "storyn"
- Man vaknar upp i underjorden utan något minne och utan att veta var man är, därifrån ska man försöka hitta sin väg ut. Samtidigt som man stöter på en rad andra karaktärer (Bossar, companions, och andra lömska varelser)

Är nyfiken nu om detta är något som skulle kunna locka spelare? Kanske någon mer som vill hjälpa till att göra klart spelet. (Designer, författare till storyn)
Det som saknas i spelet i dagsläget är:
- Göra färdigt story systemet
- En butik för items/ auction house
- PVP system
- PM system
- Hitta en designer ^^

Tänkte att jag kan bidra med lite bilder på mitt projekt och hur det ser ut i dagsläget.

Karaktär/profil
När man loggar in så kommer man till sin karaktärs profil, här kan man se sitt inventory, vad man har equippat och sina stats. Längst ner har man en logg ruta som visar alla händelser som rör spelaren och dennes karaktär

Items
Alla items har en beskrivning på vad de gör och man kan välja att equipa eller sälja sina items.

Jakt/uppdrag
Här har är man ute på "jakt" och får se reslutatet efter uppdraget. Man får experience, souls (valuta) och kan ibland ta skada.
Ens damage och armor avgör hur hur det går ute på dessa jakter. Varje gång man är ute på "jakt" eller gör ett quest så dras det från karaktärens energy. Har man tur så kan man hitta potions och heala sin hälsa eller fylla på med mer energy.
Alla uppdrag ska vara dynamiska, med andra ord vara annorlunda varje gång någon gör dom för att ge så mycket variation till spelet som möjligt.

Stats
Ens karaktär har hälsa, energy, experience, damage, armor och level som stats. Alla stats har olika betydelse och funktion i spelet.
Hälsan är ju rätt uppenbar, dör man dock så hamnar man i en "cooldown" där man inte kan göra något tills man "återföds" (cooldown baserad på level). Energy avgör vilka och hur många uppdrag man kan göra, energyn fylls på med tiden.
Damage ökar ens chanser att lyckas när man gör uppdrag samtidigt hur mycket skada man gör i PVP
Armor, det finns en algoritm som räknar ut hur mycket damage man tar beroende på sin armor.

Loot/inbox
Alla items man hittar ute på uppdrag sammlas i en "inbox" här ligger de kvar i 24 timmar, hämtar spelaren inte ut dom så försvinner dom

Gambling
Känner man att man sammlat på sig lite väl många själar (valuta) så kan man chansa och satsa dessa i hopp om att kunna vinna riktigt grymma items.

Permalänk
Medlem

Tycker du ska göra klart det. Även om du inte får in spelare så har du ett arbetsprov för eventuellt jobb.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk

Spontant skulle jag säga att du har för stora ambitioner för tillfället. Satsa på att göra någonting som är roligt och spelbart, även om det bara varar 10 min.

Det som saknas i spelet i dagsläget är:
- Göra färdigt story systemet
- En butik för items/ auction house
- PVP system
- PM system
- Hitta en designer ^^
Alla uppdrag ska vara dynamiska, med andra ord vara annorlunda varje gång någon gör dom för att ge så mycket variation till spelet som möjligt.

Alltså ett intro med lite story kanske, och sedan spela tills man dör. Då har man något att visa upp, och du kan fortsätta bygga på det om du vill.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Spontant skulle jag säga att du har för stora ambitioner för tillfället. Satsa på att göra någonting som är roligt och spelbart, även om det bara varar 10 min.

Nu var inte tanken att lyckas stort, tjäna större pengar eller lyckas få ett jobb med hjälp av detta. Programmering är inget som helst problem för mig handlar mest om tid/ork. Jag var sugen på att göra ett "onlinespel" för att helt enkelt se vad det kan leda till samt för att spel kräver annorlunda tänk än t.ex en vanlig hemsida/blogg/u name it.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosnic:

Nu var inte tanken att lyckas stort, tjäna större pengar eller lyckas få ett jobb med hjälp av detta. Programmering är inget som helst problem för mig handlar mest om tid/ork. Jag var sugen på att göra ett "onlinespel" för att helt enkelt se vad det kan leda till samt för att spel kräver annorlunda tänk än t.ex en vanlig hemsida/blogg/u name it.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker du ska göra klart spelet så att det blir en klar produkt så att säga. Sedan kan du fundera på om du vill lägga till olika saker. Om du ska söka jobb någon gång så kan du visa att du klarar av att genomföra och framför allt slutföra ett projekt. Det är bra.

Sedan kan du köra som andra gör, släpp en ny version av spelet med till exempel multiplayer.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

Tycker det påminner lite om 'Arena' som fanns förr? Isåfall skulle ja kunna tänka mig att prova det. Har sökt lite efter något roligt sådant spel. Minns i mellanstadiet att vi satt och spelade ett spel som hette thegrid eller något liknande, tror jag.
Tycker absolut du ska göra klart. Hade gärna hjälpt dig om jag haft något att komma med. Dessvärre är jag inte höjdare på varken design eller programmering.

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem

Kan säkert bli en hit med ett mer polerat UI.

Permalänk
Medlem

Intressant problem. Har du sett "Indie game the movie"? Skaparen av FEZ till exempel höll ju på i flera år med spelet och det höll på att sluta riktigt illa. Den situationen är du ju inte i, men filmen handlar om just den problematiken. "Ska jag orkar mig igenom mitt projekt?", "Vad händer om jag inte gör det?"

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Vad skoj, verkar finnas intresse endå. Nu har jag lagt störst fokus på "motorn/backend" så det finns stora förbättringsmöjligheter för design/UI.

Den här typen utav "webbläsarspel" är inte allt för ovanliga, men vad jag har kunnat se så saknar väldigt många en mobilanpassad version/app. Detta är kanske något man skulle lägga mer fokus på?

@ddog: Har nog inte sätt/hört talas om det spelet men släng gärna iväg ett PM och berätta mer. När man är ensam med ett sådant här projekt så kan det bli svårt att se allt man gör ur mer än bara ett perspektiv.

@saturday_sun: Får ta och kolla upp den, verkar låta intressant. Min största motgång har varit tanken att "Ingen kommer använda/spela detta, så varför lägga mer energi?" Men nu tycks det endå finnas en del intresserade och börjar redan känna att det kliar i fingrarna och både motivation och suget börjar komma tillbaka.

Finns det någon som är sugen att kanske bidra med småsaker som tipps, story, egna erfarenheter och eventuella problem man stött på så kan man ju alltid slänga iväg ett PM. Visar det sig bli ett litet gäng som så kan jag slänga upp en FB-sida där man kan följa hela projeketet. Och sen ska jag baka in någon form av VIP status för alla som bidrar med något till spelet.

Permalänk
Medlem

Helt ärligt tycker jag det verkar rätt kul, släpper du nånsin en testversion eller dyl. får du gärna pma mig!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Börja göra färdigt storyn och lägg sen till dom andra funktionerna efter hand. Gör inte som Star Citizen som hade en plan men höjde ribban hela tiden så dom inte har en chans att bli färdiga inom rimlig tid.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Jag skulle väl snarare säga tvärt om mot alla andra. Det kommer vara sjukt svårt att få en spelarbas utan bra marknadsföring och sannolikheten att du kommer lyckas med spelet är väldigt låg. Finns ju redan x antal likadana spel. Du får ju själv avgöra om du tycker tex 100, 1000 eller 10 000 spelare är värt mödan.

Såvida spelet inte blir en "hit" så kommer det inte göra så mycket skillnad för en arbetsgivare om du färdigställer spelet eller inte. Bara du har något att visa.