Beslutsångest, ska jag göra klart mitt spel?
Innan årskiftet la jag ner en bra bit över 100 timmar på ett webbläsarspel, resultatet blev en välfylld databas med massa tables, flera tusen rader kod, och en massa användbara funktioner. Men där mitt i allt tappade jag motivationen och suget att göra färdigt spelet. Nu efter att jag varit på en arbetsintervju så känner jag att jag egentligen borde försöka göra klart spelet och släppa en live version.
Spelet är byggt på ett mörkt tema. Innan jag slutade bygga på spelet så höll jag på att bygga ihop mekaniken till "storyn"
- Man vaknar upp i underjorden utan något minne och utan att veta var man är, därifrån ska man försöka hitta sin väg ut. Samtidigt som man stöter på en rad andra karaktärer (Bossar, companions, och andra lömska varelser)
Är nyfiken nu om detta är något som skulle kunna locka spelare? Kanske någon mer som vill hjälpa till att göra klart spelet. (Designer, författare till storyn)
Det som saknas i spelet i dagsläget är:
- Göra färdigt story systemet
- En butik för items/ auction house
- PVP system
- PM system
- Hitta en designer ^^
Tänkte att jag kan bidra med lite bilder på mitt projekt och hur det ser ut i dagsläget.
Karaktär/profil
När man loggar in så kommer man till sin karaktärs profil, här kan man se sitt inventory, vad man har equippat och sina stats. Längst ner har man en logg ruta som visar alla händelser som rör spelaren och dennes karaktär
Items
Alla items har en beskrivning på vad de gör och man kan välja att equipa eller sälja sina items.
Jakt/uppdrag
Här har är man ute på "jakt" och får se reslutatet efter uppdraget. Man får experience, souls (valuta) och kan ibland ta skada.
Ens damage och armor avgör hur hur det går ute på dessa jakter. Varje gång man är ute på "jakt" eller gör ett quest så dras det från karaktärens energy. Har man tur så kan man hitta potions och heala sin hälsa eller fylla på med mer energy.
Alla uppdrag ska vara dynamiska, med andra ord vara annorlunda varje gång någon gör dom för att ge så mycket variation till spelet som möjligt.
Stats
Ens karaktär har hälsa, energy, experience, damage, armor och level som stats. Alla stats har olika betydelse och funktion i spelet.
Hälsan är ju rätt uppenbar, dör man dock så hamnar man i en "cooldown" där man inte kan göra något tills man "återföds" (cooldown baserad på level). Energy avgör vilka och hur många uppdrag man kan göra, energyn fylls på med tiden.
Damage ökar ens chanser att lyckas när man gör uppdrag samtidigt hur mycket skada man gör i PVP
Armor, det finns en algoritm som räknar ut hur mycket damage man tar beroende på sin armor.
Loot/inbox
Alla items man hittar ute på uppdrag sammlas i en "inbox" här ligger de kvar i 24 timmar, hämtar spelaren inte ut dom så försvinner dom
Gambling
Känner man att man sammlat på sig lite väl många själar (valuta) så kan man chansa och satsa dessa i hopp om att kunna vinna riktigt grymma items.